Leerdiensten

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Leerdiensten

Bericht door huisman »

In het RD van vandaag een artikel over de leerdiensten. De GB in de PKN stelt voor om 17 leerdiensen per jaar te houden.
Vinden jullie dat te weinig of te veel ? Zijn jullie voorstander van elke zondag een hele zondag uit de H.C. te behandelen?
Zijn de NGB en de DL ook bedoeld om in leerdiensten te bepreken?
http://kerkplein.refdag.nl/kerkplein/ke ... r_1_500966
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Leerdiensten

Bericht door Orchidee »

Wij hebben nu al 3 jaar geen leerdiensten gehad.
Onze oud predikant behandelde met regelmaat de cathechismus, de Dordtse leerregels en soms ook uit de geloofsbelijdenis.
Wat onze nieuwe predikant gaat doen weet ik nog niet.
Vrijdagavond hebben we opening van het winterwerk, misschien horen we daar ook wat over.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Leerdiensten

Bericht door jvdg »

Ik juich het toe om elke zondag een 'leerdienst' te hebben uit de HC.
Is dit ook niet (aan-)bevolen door de Dordtse Synode?
Het voorstel van de GB is wel goed, maar ik acht 17 keer per jaar te weinig.

Volgens mij hebben vele Zeeuwse gemeenten van diverse signatuur nog steeds de gewoonte om de gehele HC binnen één jaar te behandelen.
Er is dan ook niet voor niets sprake van 52 zondagen.

Onze gemeente heeft in haar ruim 6 jarig bestaan nog niet één keer een "catechismuspreek" kunnen beluisteren. Tot mijn groot verdriet. Ik mis het echt.
Maar nu we sinds kort een "eigen" ds. mogen hebben, hoop ik dat de leerdiensten weer zullen worden ingesteld.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Leerdiensten

Bericht door Afgewezen »

Ik ben teuge... ;)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Leerdiensten

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:Ik ben teuge... ;)
Waar ben je op teuge?
17 keer of 52 keer?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Leerdiensten

Bericht door Afgewezen »

jvdg schreef:
Afgewezen schreef:Ik ben teuge... ;)
Waar ben je op teuge?
17 keer of 52 keer?
Alle keren. Ik vind dat er uitsluitend uit de Bijbel gepreekt moet worden, niet uit een menselijk geschrift, ook al is dat 'op de Bijbel gegrond'.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Leerdiensten

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:
jvdg schreef:
Afgewezen schreef:Ik ben teuge... ;)
Waar ben je op teuge?
17 keer of 52 keer?
Alle keren. Ik vind dat er uitsluitend uit de Bijbel gepreekt moet worden, niet uit een menselijk geschrift, ook al is dat 'op de Bijbel gegrond'.
Oow, ik vond en vind de aanbeveling van de DS wel zinnig.
Ik zou zeggen, zing dan ook geen berijmde psalmen meer, want dat is (hier en daar gebrekkig) mensenwerk, en ook grotendeels op de Bijbel gegrond.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Leerdiensten

Bericht door Afgewezen »

jvdg schreef:
Afgewezen schreef:
jvdg schreef:
Afgewezen schreef:Ik ben teuge... ;)
Waar ben je op teuge?
17 keer of 52 keer?
Alle keren. Ik vind dat er uitsluitend uit de Bijbel gepreekt moet worden, niet uit een menselijk geschrift, ook al is dat 'op de Bijbel gegrond'.
Oow, ik vond en vind de aanbeveling van de DS wel zinnig.
Ik zou zeggen, zing dan ook geen berijmde psalmen meer, want dat is (hier en daar gebrekkig) mensenwerk, en ook grotendeels op de Bijbel gegrond.
Een rare reactie. Ik zeg toch niet dat er uitsluitend Bijbelwoorden in de kerk mogen klinken?
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Leerdiensten

Bericht door Alexander CD »

jvdg schreef:Oow, ik vond en vind de aanbeveling van de DS wel zinnig.
Ik zou zeggen, zing dan ook geen berijmde psalmen meer, want dat is (hier en daar gebrekkig) mensenwerk, en ook grotendeels op de Bijbel gegrond.
dat hoef je niet gelijk door te trekken naar de Psalmen.
Ik denk ook dat er veel meer uit de bijbel gepreekt moet worden en wel zo dat ook de van uitleg aangegeven moet worden waar de dominee dat in de bijbel vond, zodat we een veel betere bijbelkennis krijgen.
Er is zovel prediking dat op elkaar lijkt, dat vind ik vooral met leerpreken.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Leerdiensten

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:Een rare reactie. Ik zeg toch niet dat er uitsluitend Bijbelwoorden in de kerk mogen klinken?
Een rare reactie, ik zeg dat er uitsluitend Bijbelwoorden met hun uitleg in de kerk moeten klinken.
Dan is de HC meer een gids dan de berijmde psalmen, die nogal af kunnen wijken van de onberijmde teksten.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Leerdiensten

Bericht door caprice »

17 maar? Onkunde kweken. De Dordtse Synode gaf niet voor niets aan dat elke zondag een tweede extra dienst gehouden moest worden, die het karakter heeft van een leerdienst, waarin de Heidelberger Catechismus behandeld wordt. 52 keer dus. Dat wordt nu bij ons gedaan, en het bevalt erg goed. Ik zie ook het probleem niet als iedereen dit invoert. Een gastpredikant weet dan gewoon dat hij voor de komende zondag de 37e zondagsafdeling moet gaan behandelen, en als de eigen predikant weg is, en er is leesdienst, dan zijn er genoeg verklaringen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Leerdiensten

Bericht door memento »

Leerdient: Goed!
Gebruik van belijdenisgeschriften, zoals HC: Goed!
Preken vanuit HC (waarbij de HC als een bijbeltekst behandeld wordt, die uitgelegd wordt): Niet zo goed.

Ik zou zeggen: Neem een artikel/zondag uit de HC (of DL of NGB) als richtlijn, en behandel vervolgens aan de hand van één of meerdere Schriftplaatsen de inhoud van dat artikel/zondag. Als er ergens behoefte aan is, dan is het wel dat de leer in de Schrift gegrond wordt. Gods Woord is het uitgangspunt, en juist in onze tijd is het belangrijk om de gemeente te leren dat de leer, dat de belijdenis, uit de Schrift opkomt. De belijdenis is niet een waarheid, die de Schrift verklaard. Maar de belijdenis is waar, omdat ze opkomt uit de Schrift.

Verder: Laten we niet te vast zitten aan de "officiële" leerdiensten. Helaas heet veel "leerdienst" wat inhoudelijk bezien die naam niet waardig is, en heet soms iets geen "leerdienst", terwijl het het inhoudelijk gezien wel is. Ik vindt daarom niet het aantal "leerdiensten" interessant. Laten we liever kijken naar het totaalplaatje: Wordt de Schrift uitgelegd, en is daarbinnen voldoende uitleg van de leer. Het gaat bij dit soort dingen niet om hoeveel het gebeurt, of welke vorm (zoals bv HC-uitleg) gebruikt wordt, maar om de vraag hóe het gebeurt, hoe het inhoudelijk vorm krijgt.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Leerdiensten

Bericht door jvdg »

caprice schreef:17 maar? Onkunde kweken. De Dordtse Synode gaf niet voor niets aan dat elke zondag een tweede extra dienst gehouden moest worden, die het karakter heeft van een leerdienst, waarin de Heidelberger Catechismus behandeld wordt. 52 keer dus. Dat wordt nu bij ons gedaan, en het bevalt erg goed. Ik zie ook het probleem niet als iedereen dit invoert. Een gastpredikant weet dan gewoon dat hij voor de komende zondag de 37e zondagsafdeling moet gaan behandelen, en als de eigen predikant weg is, en er is leesdienst, dan zijn er genoeg verklaringen.
Zoals uit mijn postings al bleek, ben ik het van harte met je eens.
Hoewel ik er aan toe moet voegen dat bijzondere omstandigheden de leerdiensten wel eens kunnen/mogen vervallen.
Dan maar iets langer dan een jaar deze cyclus afmaken.
Het is tenslotte geen wet van meden en perzen.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Leerdiensten

Bericht door Joannah »

Afgewezen schreef:Ik ben teuge... ;)
Ik ook, om dezelfde reden.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Leerdiensten

Bericht door jvdg »

memento schreef:Leerdient: Goed!
Gebruik van belijdenisgeschriften, zoals HC: Goed!
Preken vanuit HC (waarbij de HC als een bijbeltekst behandeld wordt, die uitgelegd wordt): Niet zo goed.

Ik zou zeggen: Neem een artikel/zondag uit de HC (of DL of NGB) als richtlijn, en behandel vervolgens aan de hand van één of meerdere Schriftplaatsen de inhoud van dat artikel/zondag. Als er ergens behoefte aan is, dan is het wel dat de leer in de Schrift gegrond wordt. Gods Woord is het uitgangspunt, en juist in onze tijd is het belangrijk om de gemeente te leren dat de leer, dat de belijdenis, uit de Schrift opkomt. De belijdenis is niet een waarheid, die de Schrift verklaard. Maar de belijdenis is waar, omdat ze opkomt uit de Schrift.
Je gaat me toch niet vertellen dat de HC niet opkomt vanuit de schrift?
En uiteraard, bij de prediking vanuit de HC kan nooit het fundament vanuit de Bijbel terzijde worden gelegd.
Maar in dit topic gaat het over de regelmaat van het houden van leerdiensten en hoe wij daar tegenover staan.
In die zin is jouw reactie off-topic. :hum
Plaats reactie