Formulier van den ban of de afsnijding

Solipsis
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2010, 20:53

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door Solipsis »

Bert Mulder schreef:En als men de kerkelijke tucht probeert te vlieden door aansluiting te zoeken bij een ander kerkverband, dan ontvliet men wel de aardse 'kerkelijke' rechter, maar men ontvlied niet de Koning van de kerk, die de kerkenraad haar ambt gegeven heeft. En die schuld blijft staan, zolang men zich niet hartelijk bekeerd van die zonde, en die zonde belijdt.
Wat heeft de kerkelijke tucht dan nog voor zin? Het is toch een schijnheilige bedoening als iemand uit gemeente X wordt afgesneden en vervolgens in eenzelfde gemeente Y - 7km verderop - weer naar de kerk gaat. Terwijl de leden van de kerkenraad van beide gemeentes hier vanaf weten.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door Bert Mulder »

Solipsis schreef: Wat heeft de kerkelijke tucht dan nog voor zin? Het is toch een schijnheilige bedoening als iemand uit gemeente X wordt afgesneden en vervolgens in eenzelfde gemeente Y - 7km verderop - weer naar de kerk gaat. Terwijl de leden van de kerkenraad van beide gemeentes hier vanaf weten.
Als men op die manier handelt met de kerkelijke tucht, is het inderdaad een schijnheilig gedoe zonder enige betekenis. En die kerkenraden zullen daar ook eenmaal rekenschap over moeten geven.

Verder is het natuurlijk zo, dat die 'nieuwe' leden het weten dat ze zich aan een gemeente aangesloten hebben, waar in elk geval 1 van de kenmerken van de ware kerk gemist wordt....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Rijssen
Berichten: 541
Lid geworden op: 09 jun 2010, 12:37

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door Rijssen »

Bert Mulder schreef:
Rijssen schreef:

Er is uiteraard wel een verschil in wat je doet, maar vind dat de kerkenraad en de dominees soms wel te veel kijken vanuit hun bekeerde toestand (weet me niet beter uit te drukken) dan haat je de zonde namenlijk.
Als je onbekeerd bent, zie je in heel veel dingen geen kwaad.

Doet dan God de mens dan geen onrecht, in dat Hij van hem eist wat hij niet doen kan?

Dat is dus NIET jouw belijdenis?

De kerk kan en mag alleen als basis nemen Gods heilige liefdewet, ook en vooral als basis voor de kerkelijke tucht.

En als men de kerkelijke tucht probeert te vlieden door aansluiting te zoeken bij een ander kerkverband, dan ontvliet men wel de aardse 'kerkelijke' rechter, maar men ontvlied niet de Koning van de kerk, die de kerkenraad haar ambt gegeven heeft. En die schuld blijft staan, zolang men zich niet hartelijk bekeerd van die zonde, en die zonde belijdt.

De mens is onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. ...


En de kerkenraad blijven ook maar mensen, die het ook niet altijd goed doen.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door Bert Mulder »

Rijssen schreef:

De mens is onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. ...


En de kerkenraad blijven ook maar mensen, die het ook niet altijd goed doen.
Maar toch blijft Gods eis staan.

En de kerkenraad zal ook rekenschap moeten geven over hun ambtelijke zonden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Rijssen
Berichten: 541
Lid geworden op: 09 jun 2010, 12:37

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door Rijssen »

De kerkenraad zal zeker rekenschap af moeten leggen van hun zonden net zoals iedereen.

En over de eis heb je gelijk, maar dat wil niet zeggen dat we geen zonde doen.
En we haten de zonde niet, maar hebben het zelfs lief.
Integenstelling tot bekeerde mensen.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door Bert Mulder »

Rijssen schreef:De kerkenraad zal zeker rekenschap af moeten leggen van hun zonden net zoals iedereen.

En over de eis heb je gelijk, maar dat wil niet zeggen dat we geen zonde doen.
En we haten de zonde niet, maar hebben het zelfs lief.
Integenstelling tot bekeerde mensen.
Wat Gods kerk en haar leden betreft, en vooral de kerkenraden, gaan we er van uit dat ze bekeerd zijn, tenzij ze in leer en leven het tegenovergestelde aantonen.

Dat is de gereformeerde, en wat nog meer zij, de Bijbelse gedrag norm. Dat is het voorbeeld van de apostelen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door Joannah »

Bert Mulder schreef:
Rijssen schreef:De kerkenraad zal zeker rekenschap af moeten leggen van hun zonden net zoals iedereen.

En over de eis heb je gelijk, maar dat wil niet zeggen dat we geen zonde doen.
En we haten de zonde niet, maar hebben het zelfs lief.
Integenstelling tot bekeerde mensen.
Wat Gods kerk en haar leden betreft, en vooral de kerkenraden, gaan we er van uit dat ze bekeerd zijn, tenzij ze in leer en leven het tegenovergestelde aantonen.

Dat is de gereformeerde, en wat nog meer zij, de Bijbelse gedrag norm. Dat is het voorbeeld van de apostelen.
Volgens mij is het bijbelse apostolische voorbeeld dat de bekeerde avondmaal houdt met Hem.Dat is slechts een klein percentage der gemeente.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door henriët »

huisman schreef:Ik vroeg mij laatst af bij het lezen van deze twee formulieren achter in onze Bijbel of ze nog wel functioneren in ons kerkelijk leven, en of ze dat ooit gedaan hebben.
1.Van den ban of de afsnijding van de gemeente van Christus
2.Van wederopneming des afgesnedenen in de gemeente van Christus
Het tweede formulier kan ook alleen worden gelezen in de kerk als die persoon ooit door het lezen van het eerste formulier is afgesneden.
Ik heb het lezen van deze formulieren nog nooit meegemaakt .
Punt 1 heb ik helaas meegemaakt.
Het was vreselijk, echt vreselijk. Ik twijfel ook aan de procedure, maar goed, misschien dat de desbetreffende persoon slimmer had gedaan aan het lidmaatschap ofvragen.
De persoon in kwestie/gezin mocht niet bezocht enzo.
Enorm schokkend.
Ook als je ziet wat de gevolgen voor evt kinderen zijn.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door Bert Mulder »

Joannah schreef: Volgens mij is het bijbelse apostolische voorbeeld dat de bekeerde avondmaal houdt met Hem.Dat is slechts een klein percentage der gemeente.
Wat dacht je dan van dit voorbeeld, Handelingen 8:

13 En Simon geloofde ook zelf, en gedoopt zijnde, bleef gedurig bij Filippus; en ziende de tekenen en grote krachten, die er geschiedden, ontzette hij zich.

14 Als nu de apostelen, die te Jeruzalem waren, hoorden, dat Samaria het Woord Gods aangenomen had, zonden zij tot hen Petrus en Johannes;

15 Dewelken, afgekomen zijnde, baden voor hen, dat zij den Heiligen Geest ontvangen mochten.

16 (Want Hij was nog op niemand van hen gevallen, maar zij waren alleenlijk gedoopt in den Naam van den Heere Jezus.)

17 Toen legden zij de handen op hen, en zij ontvingen den Heiligen Geest.

18 En als Simon zag, dat, door de oplegging van de handen der apostelen de Heilige Geest gegeven werd, zo bood hij hun geld aan,

19 Zeggende: Geeft ook mij deze macht, opdat, zo wien ik de handen opleg, hij den Heiligen Geest ontvange.

20 Maar Petrus zeide tot hem: Uw geld zij met u ten verderve, omdat gij gemeend hebt, dat de gave Gods door geld verkregen wordt!

21 Gij hebt geen deel noch lot in dit woord: want uw hart is niet recht voor God.

22 Bekeer u dan van deze uw boosheid, en bid God, of misschien u deze overlegging uws harten vergeven wierd.

23 Want ik zie, dat gij zijt in een gans bittere gal en samenknoping der ongerechtigheid.

24 Doch Simon, antwoordende, zeide: Bidt gijlieden voor mij tot den Heere, opdat niets over mij kome van hetgeen gij gezegd hebt.


En de getuigenis van Christus zelf, die spreekt van een korenakker, niet van een onkruidveld... doet er niet toe hoeveel onkruid onder het koren, het blijft een korenakker.

Verder is het ons niet gegeven over de harten te oordelen, alleen de belijdenis en leven.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door Bert Mulder »

henriët schreef:Het was vreselijk, echt vreselijk. Ik twijfel ook aan de procedure, maar goed, misschien dat de desbetreffende persoon slimmer had gedaan aan het lidmaatschap ofvragen.
En dat is recht schrikkelijk. Dan stapelt men zonde op zonde. In de eerste plaats wordt de kerkelijke tucht alleen toegepast als men zich verhardt, en niet naar vermaningen luisteren wilt. Maar dan in de tweede plaats ontrekt men zich van de kerkeraad, die de wettige kerkelijke overheid over zich is, en voegt aan de originele zonde de zonde tegen het 5e gebod. En snijdt men zichzelf van de gemeente Gods af.

Mat. 18:

14 Alzo is de wil niet uws Vaders, Die in de hemelen is, dat een van deze kleinen verloren ga.

15 Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen.

16 Maar indien hij u niet hoort, zo neem nog een of twee met u; opdat in den mond van twee of drie getuigen alle woord besta.

17 En indien hij denzelven geen gehoor geeft; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.

18 Voorwaar zeg Ik u: Al wat gij op de aarde binden zult, zal in den hemel gebonden wezen; en al wat gij op de aarde ontbinden zult, zal in den hemel ontbonden wezen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:Wat Gods kerk en haar leden betreft, en vooral de kerkenraden, gaan we er van uit dat ze bekeerd zijn, tenzij ze in leer en leven het tegenovergestelde aantonen.

Dat is de gereformeerde, en wat nog meer zij, de Bijbelse gedrag norm. Dat is het voorbeeld van de apostelen.
M'n beste Bert, hoe kan een lid oordelen over de leer en het leven van een kerkenraadslid.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door Bert Mulder »

jvdg schreef:
Bert Mulder schreef:Wat Gods kerk en haar leden betreft, en vooral de kerkenraden, gaan we er van uit dat ze bekeerd zijn, tenzij ze in leer en leven het tegenovergestelde aantonen.

Dat is de gereformeerde, en wat nog meer zij, de Bijbelse gedrag norm. Dat is het voorbeeld van de apostelen.
M'n beste Bert, hoe kan een lid oordelen over de leer en het leven van een kerkenraadslid.

Mijn beste Jan, daar ging het helemaal niet over, we hadden het over het oordelen over elkaar. Dus de stelling is, dat men, inclusief ambtsdragers, niet over iemands hart kan oordelen, alleen over leer en leven.

En we kunnen wel degelijk oordelen over de leer en het leven van ambtsdragers, volgens Mat. 18, 1 Tim. 5: 19 Neem tegen een ouderling geen beschuldiging aan, anders dan onder twee of drie getuigen.

en verder art. 79 DKO. Dus als een ambtsdrager zich misdraagt, moet ook de Bijbelse procedure gevolgd worden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door henriët »

Bert Mulder schreef:
henriët schreef:Het was vreselijk, echt vreselijk. Ik twijfel ook aan de procedure, maar goed, misschien dat de desbetreffende persoon slimmer had gedaan aan het lidmaatschap ofvragen.
En dat is recht schrikkelijk. Dan stapelt men zonde op zonde. In de eerste plaats wordt de kerkelijke tucht alleen toegepast als men zich verhardt, en niet naar vermaningen luisteren wilt. Maar dan in de tweede plaats ontrekt men zich van de kerkeraad, die de wettige kerkelijke overheid over zich is, en voegt aan de originele zonde de zonde tegen het 5e gebod. En snijdt men zichzelf van de gemeente Gods af.

Mat. 18:

14 Alzo is de wil niet uws Vaders, Die in de hemelen is, dat een van deze kleinen verloren ga.

15 Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen.

16 Maar indien hij u niet hoort, zo neem nog een of twee met u; opdat in den mond van twee of drie getuigen alle woord besta.

17 En indien hij denzelven geen gehoor geeft; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.

18 Voorwaar zeg Ik u: Al wat gij op de aarde binden zult, zal in den hemel gebonden wezen; en al wat gij op de aarde ontbinden zult, zal in den hemel ontbonden wezen.
:quoi



Ik wijd verder niet uit over desbetreffende persoon. Het is recht schrikkelijk wat een kerkenraad een persoon aan kan doen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door Bert Mulder »

henriët schreef:


Ik wijd verder niet uit over desbetreffende persoon. Het is recht schrikkelijk wat een kerkenraad een persoon aan kan doen.
Henriette, is het waar dat ambtsdragers ook zondige mensen zijn. Maar je moet hier wel even heel voorzichtig zijn....

Lijkt me, dat jij hier oordeelt zonder hoor en wederhoor...

Heb jij toegang gehad tot de kerkenraadsvergaderingen?

En verder nog, kerkenraden benoemen zichzelf niet, maar worden door God zelf in het ambt gesteld...

Is er een gezegde, dat degenen die Gods volk aanraken, Gods eigen oogappel aanraken... Dat geldt toch ook zeker voor Zijn ambtsdragers...


Heb. 13:
7 Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling.

17 Zijt uw voorgangeren gehoorzaam, en zijt hun onderdanig; want zij waken voor uw zielen, als die rekenschap geven zullen; opdat zij dat doen mogen met vreugde en niet al zuchtende; want dat is u niet nuttig.


Henriette, bezondig je niet!

En Henriette, als je dan problemen met een ambtsdrager hebt, is het je DURE PLICHT, als christen, om Mat. 18 te volgen. Zoek de man op, en vermaan hem.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door Jongere »

De persoon mocht niet bezocht? Wat is dat voor vreemds?
De tucht is niet een ultiem middel om iemand weg te werken, maar een laatste middel tot genezing. Ook dán moet die persoon volgens mij nog worden opgeroepen tot bekering.
Plaats reactie