Bouwleges melkkoe voor lokale overheid

Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bouwleges melkkoe voor lokale overheid

Bericht door tukkertje »

Bouwvergunningen zijn nog steeds een regelrechte goudmijn voor de meeste gemeenten. Zij trekken zich niets aan van de aanhoudende kritiek, zo blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis (VEH) dat vandaag wordt gepresenteerd. De leges voor het bouwen van een huis of een aanpassing, zoals een dakkapel, werden vorig jaar weer explosief opgeschroefd.

Burgers worden bovendien geconfronteerd met bouwleges die per gemeente soms vele honderden tot duizenden euro's afwijken. Waar men in Leiden voor een lichte bouwvergunning 35 euro betaalt, moet een inwoner van buurgemeente Voorschoten liefst 635 euro aftikken, meer dan achttien keer zoveel.

Voor een uitbouw spant de Zuid-Hollandse gemeente Korendijk de kroon door 2175 euro voor een vergunning in rekening te brengen. Het Drentse Coevorden heeft daar slechts 525 euro voor nodig. Korendijk blijkt met een tarief van 6067 euro ook lijstaanvoerder bij de nieuwbouwwoningen. Dezelfde vergunning, voor een bouwsom van 130.000 euro, kost in het Friese Smallingerland 1560 euro. "Dat is toch niet meer uit te leggen", verzucht Nico Stolwijk van VEH.

Straffeloos

Gemeenten lappen het in 2006 ingevoerde bouwlegesmodel van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) dat voor meer uniformiteit en transparantie had moeten zorgen, nog steeds aan de laars. "Ze kunnen straffeloos en naar eigen inzicht kosten doorbelasten aan een vergunningaanvrager. Wij vrezen dat de vaak toch al onaanvaardbare tarieven nog verder de pan uit zullen rijzen, omdat gemeenten in het kader van de bezuinigingen minder andere inkomsten hebben. Dan wordt de huizenbezitter maar weer uitgemolken", briest Stolwijk. De belangenvereniging pleit dan ook voor een maximumtarief. De VVD laat weten dat er onafhankelijke controle moet komen vanuit het rijk of de mededingingsautoriteit NMa omdat de tarieven uitsluitend kostendekkend mogen zijn.

In totaal hebben 224 gemeenten de tarieven verhoogd. Het Limburgse Margraten is een uitschieter met een verhoging van 100 procent, terwijl in de gemeenten Zuidplas, Noordwijk, Slochteren, Groningen en Enschede de tarieven met meer dan 50 procent zijn gestegen







Wat vinden jullie. Lijkt aardig op crimineel gedrag zou ik zeggen.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Bouwleges melkkoe voor lokale overheid

Bericht door Willem »

tukkertje schreef:Wat vinden jullie. Lijkt aardig op crimineel gedrag zou ik zeggen.
Hebben de gemeenteraden niet het laatste woord in de vasstelling van dit soort tarieven/begrotingen?. Zo ja, dan is het toch uiteindelijk een compromis tussen de partijen die door de burger zijn gekozen?. Het lijkt me dat de gemeenteraad uiteindelijk in moet stemmen met de begrotingen of ligt dit anders?

Als het dan crimineel gedrag is, dan zijn de stemmende burgers "crimineel".
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Bouwleges melkkoe voor lokale overheid

Bericht door Luther »

Willem schreef:
tukkertje schreef:Wat vinden jullie. Lijkt aardig op crimineel gedrag zou ik zeggen.
Hebben de gemeenteraden niet het laatste woord in de vasstelling van dit soort tarieven/begrotingen?. Zo ja, dan is het toch uiteindelijk een compromis tussen de partijen die door de burger zijn gekozen?. Het lijkt me dat de gemeenteraad uiteindelijk in moet stemmen met de begrotingen of ligt dit anders?

Als het dan crimineel gedrag is, dan zijn de stemmende burgers "crimineel".
Helemaal eens met Willem!
De gemeenteraad stelt de leges vast en die is door diezelfde burgers gekozen. In feite hebben de burgers zich dus zelf die lasten opgelegd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: Bouwleges melkkoe voor lokale overheid

Bericht door Faramir »

Dat de burger hiervoor zelf verantwoordelijk zou zijn omdat ze hebben gekozen tijdens de gemeenteraadsverkiezingen is natuurlijk wel heel makkelijk gesteld. Wie of wat je ook kiest tijdens de gemeenteraadsverkiezingen uiteindelijk gaan de belastingen altijd omhoog en zal de gemeente echt niet snel op zichzelf bezuinigen.

In feite hebben de burgers dus niet genoeg serieuze keus en werkt de democratie op dit punt niet. Want als we hierover een referendum zouden houden dan denk ik dat we allemaal wel in zouden kunnen schatten wat de uitkomst was.

De gemeenten graaien wat ze kunnen, de provincies ook en het rijk ook. Met een beetje geluk komt daar straks ook nog de EU bij. Kortom wat ik ook stem, uiteindelijk wordt ik als gezonde werkende autochtone heteroseksuele huisbezittende man die ook nog een auto heeft er altijd slechter van. Want hoe mooi ze het ook draaien of keren, ze weten me altijd te vinden als ze geld nodig hebben.

Zo moest ik laatst mijn rijbewijs verlengen. Ik weet niet waarom, maar dat moet schijnbaar eens in de 10 jaar. Niet omdat mijn rijbewijs kapot was oid, nee simpelweg omdat de overheid het zo bepaald heeft. Afijn, geen probleem. Ware het niet dat ik bijzonder lang moest wachten (2 keer daar een rijbewijs schijnbaar een week kost om te maken), de klantenservice ver beneden peil was en ik een euro of 60 lichter naar huis ging. Niet omdat dat roze pasje nou eenmal zo duur is want dat is het niet. Het is gewoon een plasticprul wat qua productiekosten onder de euro kost. Niet omdat het drukken ervan zo duur is. Waarom wel, niemand die het kan verantwoorden hier in de gemeente. Het leuke is dat het een paar kilometer in een andere gemeente verderop schijnbaar voor nog geen 20 euro kan. Meer nee, daar mag ik niet heen. En waarom niet, ook dat kan eigenlijk niemand verklaren, het is nou eenmaal zo omdat de overheid het zo bepaald heeft.

Zomaar even een voorbeeldje, een klein beetje offtopic maar daarmee wil ik aangeven dat ik de topicstarter wel heel goed begrijp. Ook ik wordt er ziek van.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Bouwleges melkkoe voor lokale overheid

Bericht door Willem »

Faramir schreef:In feite hebben de burgers dus niet genoeg serieuze keus en werkt de democratie op dit punt niet. Want als we hierover een referendum zouden houden dan denk ik dat we allemaal wel in zouden kunnen schatten wat de uitkomst was. De gemeenten graaien wat ze kunnen, de provincies ook en het rijk ook. Met een beetje geluk komt daar straks ook nog de EU bij. Kortom wat ik ook stem, uiteindelijk wordt ik als gezonde werkende autochtone heteroseksuele huisbezittende man die ook nog een auto heeft er altijd slechter van. Want hoe mooi ze het ook draaien of keren, ze weten me altijd te vinden als ze geld nodig hebben.
Als zoveel mensen het met jouw eens zijn, dan richt je de partij "Het moet allemaal Anders!" op. Een paar goede medestanders zoeken, mag niet moeilijk zijn, inschrijven en starten maar!. Gelet op je citaat voorzie je in een behoefte, heb je na de eerstvolgende verkiezingen in je gemeente de meerderheid en verander je het allemaal!.

En na het lezen van het volgende citaat: "....gezonde werkende autochtone heteroseksuele huisbezittende man die ook nog een auto heeft.... zou je eerder dankbaar moeten zijn voor al de geschonken weldaden dan dit populistische gemopper. Want een beetje naief is het wel, idd, een referendum met de vraag "Wilt u belasting betalen" zal voornamelijk een "Nee" antwoord opleveren.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bouwleges melkkoe voor lokale overheid

Bericht door refo »

Inderdaad: belasting is in feite gelegaliseerde roof. Dat zal nooit democratisch tot een meerderheid leiden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bouwleges melkkoe voor lokale overheid

Bericht door Mara »

Niet alleen wat betreft bouwleges, maar ook veel andere tarieven mogen de gemeentes zelf bepalen.
Ik noem maar wat: hondenbelasting, onroerendezaakbelasting. Scheelt ook zoveel per gemeente :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Bouwleges melkkoe voor lokale overheid

Bericht door Orchidee »

Wat te denken van grafkosten, en trouwen :bobo
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11428
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Bouwleges melkkoe voor lokale overheid

Bericht door Mister »

Vlak de provincies niet uit, die kunnen er ook wat van!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Bouwleges melkkoe voor lokale overheid

Bericht door jvdg »

Soms kun je ook wel lachen.
Vorige week hadden we een buurtBBQ.
Dergelijke activiteiten worden in ons durp gesubsidieerd.
Ons werd een subsidie toekend van € 150. :slurp
Echter krijgen we wel een rekening voor de leges voor de vergunning van € 15,95. :bobo

Ik snap het wel, maar vond het heel komisch.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bouwleges melkkoe voor lokale overheid

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Wat te denken van grafkosten, en trouwen :bobo
Daarom ga ik maar niet scheiden :) te duur.
Gaat je orsjideetje steeds dood ? ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Bouwleges melkkoe voor lokale overheid

Bericht door tukkertje »

Maar dat is toch raar dat daar zoveel verschillen in zitten. Is dit niet anders te regelen?
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: Bouwleges melkkoe voor lokale overheid

Bericht door Faramir »

Willem schreef:
Faramir schreef:In feite hebben de burgers dus niet genoeg serieuze keus en werkt de democratie op dit punt niet. Want als we hierover een referendum zouden houden dan denk ik dat we allemaal wel in zouden kunnen schatten wat de uitkomst was. De gemeenten graaien wat ze kunnen, de provincies ook en het rijk ook. Met een beetje geluk komt daar straks ook nog de EU bij. Kortom wat ik ook stem, uiteindelijk wordt ik als gezonde werkende autochtone heteroseksuele huisbezittende man die ook nog een auto heeft er altijd slechter van. Want hoe mooi ze het ook draaien of keren, ze weten me altijd te vinden als ze geld nodig hebben.
Als zoveel mensen het met jouw eens zijn, dan richt je de partij "Het moet allemaal Anders!" op. Een paar goede medestanders zoeken, mag niet moeilijk zijn, inschrijven en starten maar!. Gelet op je citaat voorzie je in een behoefte, heb je na de eerstvolgende verkiezingen in je gemeente de meerderheid en verander je het allemaal!.
Leuk bedacht maar vrij onrealistisch. Met een partij meedoen aan verkiezingen kost behoorlijk wat en daarnaast heb je een heel partijprogramma nodig want met 1 punt ga je het simpelweg niet redden, hoe interessant dat punt dan ook mag zijn.
Maar indien je zo makkelijk denkt over democratische beslissingen en dergelijke (overigens is er aan deze bedragen niets democratisch) wellicht kunnen we het dan ook toepassen op koopzondagen en dat soort onderwerpen.
En na het lezen van het volgende citaat: "....gezonde werkende autochtone heteroseksuele huisbezittende man die ook nog een auto heeft.... zou je eerder dankbaar moeten zijn voor al de geschonken weldaden dan dit populistische gemopper.
Populistisch? Dus jij vind het normaal dat instelling x voor een administratieve handeling (want dat is de aanvraag van bijvoorbeeld een dakkapel) 600 euro eist? Het is gewoon ordinaire oplichting.
Want een beetje naief is het wel, idd, een referendum met de vraag "Wilt u belasting betalen" zal voornamelijk een "Nee" antwoord opleveren.
Dat naïeve mag je dan op jezelf betrekken want ik ben niet tegen belastingen en klaag ook niet dat ik behoorlijk wat belasting afdraag. Maar wat in mijn ogen ordinaire oplichting is zal ik benoemen. En wellicht dat jij dat populistisch vindt en je graag en al fluitend uit laat kleden voor administratieve handelingen. Prima, ik daarentegen voel me daar wat minder gemakkelijk bij.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Bouwleges melkkoe voor lokale overheid

Bericht door jvdg »

Vergeet niet dat aan het verlenen van een bouwvergunning nogal wat kosten zijn verbonden.
Het "lezen" van de bouwtekeningen.
Beoordeling van de mogelijkheden, de inpassing in de omgeving, het voldoen aan de bouwverordeningen, veiligheidsaspecten, etc.....
En vergeet niet dat de welstandscommissie ook haar neus in die zaken steekt.

Maar idd., de grote prijsverschillen die Tukkertje aanwijst, zijn niet te rechtvaardigen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Bouwleges melkkoe voor lokale overheid

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:
Orchidee schreef:Wat te denken van grafkosten, en trouwen :bobo
Daarom ga ik maar niet scheiden :) te duur.
Gaat je orsjideetje steeds dood ? ;)
Nee, ik koop graag nieuwe, en als die dan weer uitgebloeid zijn, zitten er in de 'oude' vaak weer knoppen, maar gooi ze soms ook weg hoor, tegenwoordig heb je voor een redelijke prijs weer een verse, en wachten duurt me soms te lang ;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie