De weg tot het ambt : kerkordelijk of extra-ordinair ?

Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: De weg tot het ambt : kerkordelijk of extra-ordinair ?

Bericht door DWW »

caprice schreef:
DWW schreef:Het is werkelijk niet gering welk een afgoderij er op dint punt in de kerken bedreven wordt. Er zijn heden ten dage schier weinigen meer onder Gods verloste volk die vanuit de rechtvaardigingsleer van de apostel Paulus spreken.
Het gaat niet over spreken erover, maar hoe zit het met de beleving? Zou het ontbreken hieraan volgens u niet een oorzaak hebben? Zou God niet met Zijn oordelen bezig zijn, beginnende bij het huis Gods? Hoe staat het er bij in ons hart en leven als we de zonden van land en volk aanschouwen, waar wij deel van uitmaken? Is ons kussen nog wel eens nat? Ik vrees dat het daar aan hapert. Als de schuld wel eens gevoeld wordt in ons geweten, is dat nog een voorrecht dat we nog niet geheel losgelaten zijn, maar het is wat anders om met die schuld, persoonlijk onder God te mogen komen en alles recht te mogen keuren. Als God werkelijk met Zijn recht in het leven van een zondaar komt, dan zullen we in de eenzaamheid, in de binnenkamer uitgedreven worden. Dan heeft een ander het niet meer gedaan, en staan we niet boven een slecht mens, maar dan is het: 'Ik, ja ik heb tegen u zwaar en menigmaal misdreven'. De godsdienst kan praten, maar als de Heere ons werkelijk door Zijn Geest gaat overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel, dan gaat onze mond dicht. Dan mag een mens verwaardigd worden om de schuld over te nemen.
Het is groot wanneer je dit doorleefd mag hebben, Caprice. Indien nog niet, zodat je vanuit het 'horen en zeggen' spreekt, mag je wel vanuit de wens spreken om die zaak ooit eens te verkrijgen uit vrije genade om niet, maar moet we anderen niet beleren waar we zelf nog nooit geweest zijn. Ten tweede, koppelen velen de vraag aan dit bovengenoemde van jouw hand: 'hoe diep moet deze zaak nu doorleefd worden...??' Daarop antwoord ik, hoeveel barensweeen moet een moeder krijgen om een kind te baren. Wat in deze in het aardse geldt, zo ook met de geestelijke barensweeen. Hoe dieper de nood, hoe groter de uitkomst! Twee moeders baren een kind, de ene moeder in een paar uur, de andere moeder doet er 24 uur over. Beiden baren een kind, maar bij de moeder die de diepste nood en pijnen heeft moeten ondergaan, is ook het meest verblijd en verwonderd wanneer haar kindje op haar borsten wordt gelegd. Die in de nood uw Redder is geweest, was ook de zielsdoorleving van Lydia de purperverkoopster toen God haar hart opende.
Caprice: Als wij zo die schuld mogen eigenen gaan we niet de straat op, gaan we niet het internet op om andere mensen te overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. Nee, dan leren we werkelijk dat dat het werk van Gods Geest is.
Dit kan inderdaad alleen Gods Heilige Geest ons leren, Joh. 16:8-15. Maar wat nu als je vele mensen (waar dan ook) ontmoet, die het geestelijke leven alrede onder de overtuigingen der wet gevonden hebben. Moet je hen dan ongewaarschuwd verder laten gaan...?? Bedenk dat het leven onder de wet geen leven baart, maar slechts dood en verderfenis. God bracht bij Zijn aards verkoren Israel de dood over hun diensthuis, niet tot verlossing, maar tot gerechtigheid. Het verderf wat God over Egypteland bracht zou overal zijn intrede doen waar geen bloed gestreken was. Het slachten van het paaslam, het eten van het vlees van het gebraden paaslam, en het bloed aan de deurposten van het paaslam, daarin lag de behoudenis van Israel. Dit bloed was niet nodig, wanneer God de dood en het verderf niet over het diensthuis had gebracht. Zo ook geestelijk. Israel mocht het vlees van het paaslam niet rauw eten. Het geestelijk verkoren Israel ook niet, beste Caprice. Maar wanneer ik lees wat velen hier schrijven, dan ben ik weleens bevreesd, dat zeer velen het vlees van het meerdere Paaslam nog niet gebraden gegeten hebben...
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: De weg tot het ambt : kerkordelijk of extra-ordinair ?

Bericht door Mister »

Volgens mij gaan we offtopic. Het gaat hier over de weg tot het ambt.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: De weg tot het ambt : kerkordelijk of extra-ordinair ?

Bericht door helma »

DWW schreef: Ten tweede, koppelen velen de vraag aan dit bovengenoemde van jouw hand: 'hoe diep moet deze zaak nu doorleefd worden...??' Daarop antwoord ik, hoeveel barensweeen moet een moeder krijgen om een kind te baren. Wat in deze in het aardse geldt, zo ook met de geestelijke barensweeen. Hoe dieper de nood, hoe groter de uitkomst! Twee moeders baren een kind, de ene moeder in een paar uur, de andere moeder doet er 24 uur over. Beiden baren een kind, maar bij de moeder die de diepste nood en pijnen heeft moeten ondergaan, is ook het meest verblijd en verwonderd wanneer haar kindje op haar borsten wordt gelegd. Die in de nood uw Redder is geweest, was ook de zielsdoorleving van Lydia de purperverkoopster toen God haar hart opende.
je voorbeeld klopt niet.
Na twee zware bevallingen kwam mijn derde 'vanzelf' binnen 5 minuten. Ik ben nog nooit zo klein en verwonderd geweest dan toen.
En ik herinner me na de eerste bevalling dat de kraamverpleegster na de bevalling me prees omdat ik zo nuchter bleef terwijl de bevalling behoorlijk pittig was. En ik had zelf niet eens door dat het uitzonderlijk was; ik had altijd gehoord dat een bevalling vreselijk was. Dus ik verwachtte ook niet anders.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: De weg tot het ambt : kerkordelijk of extra-ordinair ?

Bericht door JolandaOudshoorn »

helma schreef:
DWW schreef: Ten tweede, koppelen velen de vraag aan dit bovengenoemde van jouw hand: 'hoe diep moet deze zaak nu doorleefd worden...??' Daarop antwoord ik, hoeveel barensweeen moet een moeder krijgen om een kind te baren. Wat in deze in het aardse geldt, zo ook met de geestelijke barensweeen. Hoe dieper de nood, hoe groter de uitkomst! Twee moeders baren een kind, de ene moeder in een paar uur, de andere moeder doet er 24 uur over. Beiden baren een kind, maar bij de moeder die de diepste nood en pijnen heeft moeten ondergaan, is ook het meest verblijd en verwonderd wanneer haar kindje op haar borsten wordt gelegd. Die in de nood uw Redder is geweest, was ook de zielsdoorleving van Lydia de purperverkoopster toen God haar hart opende.
je voorbeeld klopt niet.
Na twee zware bevallingen kwam mijn derde 'vanzelf' binnen 5 minuten. Ik ben nog nooit zo klein en verwonderd geweest dan toen.
En ik herinner me na de eerste bevalling dat de kraamverpleegster na de bevalling me prees omdat ik zo nuchter bleef terwijl de bevalling behoorlijk pittig was. En ik had zelf niet eens door dat het uitzonderlijk was; ik had altijd gehoord dat een bevalling vreselijk was. Dus ik verwachtte ook niet anders.
met andere woorden, je mist de bevinding en je weet alleen de theorie (als man zijnde ;) )
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De weg tot het ambt : kerkordelijk of extra-ordinair ?

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:Volgens mij gaan we offtopic. Het gaat hier over de weg tot het ambt.
:)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: De weg tot het ambt : kerkordelijk of extra-ordinair ?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
Mister schreef:Volgens mij gaan we offtopic. Het gaat hier over de weg tot het ambt.
:)
:haha
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De weg tot het ambt : kerkordelijk of extra-ordinair ?

Bericht door Afgewezen »

learsi schreef:Heb uit wat ik er van gelezen heb over Spurgeon, altijd begrepen, dat die "gewoon" na zijn bekering is gaan preken. Dat kan natuurlijk gelegen hebben aan de stroming waar binnen hij tot geloof gekomen is.Wellicht niet zo ordelijk als de reformatorische setting(vergeef me het woord). Kan niet zeggen dat zijn prediking "geen dienst des Woords was". Het schijnt zeer velen tot zegen(eeuwige) geweest te zijn. Hangt het dan wellicht niet af van het ordelijke?
Spurgeon is inderdaad een goed voorbeeld van het niet-ordelijke. Ik mag hopen dat men er onder ons nog steeds van uitgaat dat de DKO geen absoluut gezag heeft...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De weg tot het ambt : kerkordelijk of extra-ordinair ?

Bericht door Luther »

DWW schreef:Het is werkelijk niet gering welk een afgoderij er op dit punt in de kerken bedreven wordt. Er zijn heden ten dage schier weinigen meer onder Gods verloste volk die vanuit de rechtvaardigingsleer van de apostel Paulus spreken. De meesten (s)preken de bevinding der heiligen vanuit het vroegere gezelschapsleven. Dat is best kostelijk om te horen, maar het is helaas gebleken dat dit tot ontzaggelijke ontsporingen leidt aangaande de verkondiging van de zuivere leer. In dit eenvoudige spreken wordt zo vaak wet en evangelie vermengd.
Het zal zeker waar zijn wat je zegt, maar om dit nu 'eenvoudig spreken' te noemen, dat gaat me erg ver. Het is doorgaans zwaar om te verstaan. Maar wat me opvalt is dat jouw verhandelingen helemaal ingewikkeld zijn. Kortweg: Ik snap er doorgaans geen biet van. Dat heeft niets met een verduisterd verstand te maken, maar veeleer met de onnavolgbare denkstappen die je zet en het taalveld dat je daarvoor gebruikt.

Als het gaat om eenvoud, dan lees ik in Handelingen 16 van Lydia dat de Heere haar hart opent dat zij acht nam op hetgeen van Paulus gezegd werd. Heel simpel, heel eenvoudig: de Heere opent haar hart en ze neemt acht op het Woord. Dat is de Bijbelse bekering. Meer niet, maar minder ook niet.

Als Lydia jouw verhandelingen zou hebben gehoord, zou ze wellicht zeggen: "DWW, ik snap er niets van, maar God heeft mij opgezocht in mijn verlorenheid en ik heb Hem lief; Christus is voor mij gestorven en ik wil voor Hem leven."
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Barmhartigheid
Berichten: 233
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:41

Re: De weg tot het ambt : kerkordelijk of extra-ordinair ?

Bericht door Barmhartigheid »

helma schreef:
DWW schreef: Ten tweede, koppelen velen de vraag aan dit bovengenoemde van jouw hand: 'hoe diep moet deze zaak nu doorleefd worden...??' Daarop antwoord ik, hoeveel barensweeen moet een moeder krijgen om een kind te baren. Wat in deze in het aardse geldt, zo ook met de geestelijke barensweeen. Hoe dieper de nood, hoe groter de uitkomst! Twee moeders baren een kind, de ene moeder in een paar uur, de andere moeder doet er 24 uur over. Beiden baren een kind, maar bij de moeder die de diepste nood en pijnen heeft moeten ondergaan, is ook het meest verblijd en verwonderd wanneer haar kindje op haar borsten wordt gelegd. Die in de nood uw Redder is geweest, was ook de zielsdoorleving van Lydia de purperverkoopster toen God haar hart opende.
je voorbeeld klopt niet.
Na twee zware bevallingen kwam mijn derde 'vanzelf' binnen 5 minuten. Ik ben nog nooit zo klein en verwonderd geweest dan toen.
En ik herinner me na de eerste bevalling dat de kraamverpleegster na de bevalling me prees omdat ik zo nuchter bleef terwijl de bevalling behoorlijk pittig was. En ik had zelf niet eens door dat het uitzonderlijk was; ik had altijd gehoord dat een bevalling vreselijk was. Dus ik verwachtte ook niet anders.
Wat een heerlijk nuchter antwoord!
Gelukkig een forumvrouw met de 'ware bevinding' :humhihi
Ik ken Uw gunst, ik ken Uw trouw hieraan, Dat zich mijn vijand niet
Beroemen zal, noch ik te gronde gaan; Wijl gij mij bijstand biedt,
Mij onderhoudt in mijn oprechtigheid, en, voor Uw aangezicht,
Met teed're zorg en trouwe hulp, geleidt naar 't eeuwig zalig licht
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: De weg tot het ambt : kerkordelijk of extra-ordinair ?

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
learsi schreef:Heb uit wat ik er van gelezen heb over Spurgeon, altijd begrepen, dat die "gewoon" na zijn bekering is gaan preken. Dat kan natuurlijk gelegen hebben aan de stroming waar binnen hij tot geloof gekomen is.Wellicht niet zo ordelijk als de reformatorische setting(vergeef me het woord). Kan niet zeggen dat zijn prediking "geen dienst des Woords was". Het schijnt zeer velen tot zegen(eeuwige) geweest te zijn. Hangt het dan wellicht niet af van het ordelijke?
Spurgeon is inderdaad een goed voorbeeld van het niet-ordelijke. Ik mag hopen dat men er onder ons nog steeds van uitgaat dat de DKO geen absoluut gezag heeft...
En een kerkverband als de Gereformeerde Gemeente is ook behoorlijk onordelijk ontstaan. Vele predikers zijn op een gegeven moment gaan spreken op uitnodiging van deze of gene. En tot na de Tweede Wereldoorlog kende het kerkverband oefenaars.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: De weg tot het ambt : kerkordelijk of extra-ordinair ?

Bericht door Auto »

Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
learsi schreef:Heb uit wat ik er van gelezen heb over Spurgeon, altijd begrepen, dat die "gewoon" na zijn bekering is gaan preken. Dat kan natuurlijk gelegen hebben aan de stroming waar binnen hij tot geloof gekomen is.Wellicht niet zo ordelijk als de reformatorische setting(vergeef me het woord). Kan niet zeggen dat zijn prediking "geen dienst des Woords was". Het schijnt zeer velen tot zegen(eeuwige) geweest te zijn. Hangt het dan wellicht niet af van het ordelijke?
Spurgeon is inderdaad een goed voorbeeld van het niet-ordelijke. Ik mag hopen dat men er onder ons nog steeds van uitgaat dat de DKO geen absoluut gezag heeft...
En een kerkverband als de Gereformeerde Gemeente is ook behoorlijk onordelijk ontstaan. Vele predikers zijn op een gegeven moment gaan spreken op uitnodiging van deze of gene. En tot na de Tweede Wereldoorlog kende het kerkverband oefenaars.
En je weet ook hoe ds Kersten daar nou overdacht ;)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De weg tot het ambt : kerkordelijk of extra-ordinair ?

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
learsi schreef:Heb uit wat ik er van gelezen heb over Spurgeon, altijd begrepen, dat die "gewoon" na zijn bekering is gaan preken. Dat kan natuurlijk gelegen hebben aan de stroming waar binnen hij tot geloof gekomen is.Wellicht niet zo ordelijk als de reformatorische setting(vergeef me het woord). Kan niet zeggen dat zijn prediking "geen dienst des Woords was". Het schijnt zeer velen tot zegen(eeuwige) geweest te zijn. Hangt het dan wellicht niet af van het ordelijke?
Spurgeon is inderdaad een goed voorbeeld van het niet-ordelijke. Ik mag hopen dat men er onder ons nog steeds van uitgaat dat de DKO geen absoluut gezag heeft...
En een kerkverband als de Gereformeerde Gemeente is ook behoorlijk onordelijk ontstaan. Vele predikers zijn op een gegeven moment gaan spreken op uitnodiging van deze of gene. En tot na de Tweede Wereldoorlog kende het kerkverband oefenaars.
Maar die oefenaars behoorden wel tot een kerk en stonden onder het gezag van kerkenraden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: De weg tot het ambt : kerkordelijk of extra-ordinair ?

Bericht door Erasmiaan »

Op de vraag van Auto: ja.
Op de stelling van F16-piloot: meestal wel, soms niet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De weg tot het ambt : kerkordelijk of extra-ordinair ?

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:Op de vraag van Auto: ja.
Op de stelling van F16-piloot: inderdaad.
Met dien verstande dat de F16 piloot Air Traffic Controler is :langue
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De weg tot het ambt : kerkordelijk of extra-ordinair ?

Bericht door huisman »

huisman schreef:
Erasmiaan schreef:Op de vraag van Auto: ja.
Op de stelling van F16-piloot: inderdaad.
Met dien verstande dat de F16 piloot Air Traffic Controler is :langue
Ik had je reactie al gequote voor je wijziging (Ik vond het orginele antwoord ook beter :huhu )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie