Verzonnen bekeringsverhalen

Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Verzonnen bekeringsverhalen

Bericht door JALP »

Ik weet niet of dit topic op de juiste plaats staat, maar dan moet het maar op de juiste plaats gezet worden.

Vanmiddag zette mijn dochter een cd aan met christelijke verhalen uitgegeven door een uitgever uit de reformatorische hoek. Het begon al met het feit dat er een kind overleed in het verhaal, dus ik had al een kind helemaal in tranen (waarom moeten dit soort verhalen....).

Maar mijn probleem zat bij het volgende verhaal waarin er een verhaal verteld werd, waarbij een kind een nieuw hart kreeg. Ik kreeg een beetje mijn twijfels bij dit soort verhalen.

Er worden regelmatig dit soort verhalen geschreven. Maar kan dat eigenlijk wel? ALs het waargebeurde verhalen zijn, zou het nog kunnen, maar zomaar een bekering verzinnen omwille van het verhaal...

Wat vinden jullie?
coupe soleil
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 feb 2010, 22:51

Re: Verzonnen bekeringsverhalen

Bericht door coupe soleil »

Ik vind wel dat je een punt hebt. Maar ja, dan blijft er vaak weinig over als je dit consequent doorzet. Is een boek niet altijd een van verzinsels aan elkaar hangend verhaal? Waar ligt de grens?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verzonnen bekeringsverhalen

Bericht door Tiberius »

Ik heb daar zelf ook wel moeite mee.
En wat denk je van jongensboeken, waar hoofdpersonen in een penibele situatie geraken, vervolgens om uitkomst bidden en vrij wel direct daarna uitkomst krijgen? Ik zal zeker niet zeggen, dat het onmogelijk is, maar in dat soort verhalen is het helemaal uit de duim gezogen.
Het gevaar bestaat m.i. dat kinderen later het verhaal als verzonnen gaan classificeren inclusief gebedsverhoringen.
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: Verzonnen bekeringsverhalen

Bericht door hervormde »

Je moet wel rekening houden met het feit dat voor een kind fantasie en werkelijkheid door elkaar lopen de eerste jaren.

Maar inderdaad het is een punt. Kinderen zien Sinterklaas en jaren later vertellen we ze: je ziet hem wel, maar hij bestaat niet echt. het is maar een verhaal. Een paar weken later een kerststalletje. en dan.....


Het gaat trouwens evengoed op voor alle (bekerings)verhalen. De problemen van kinderen zijn ook de problemen van ouderen. Ook daar vindt identificatie plaats. Denk maar aan het verhaal van Smytegelt en het bruggetje. In heel veel literatuur komt het terug.

Bezinning op dit onderwerp is hard nodig.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Verzonnen bekeringsverhalen

Bericht door rekcor »

JALP schreef:Er worden regelmatig dit soort verhalen geschreven. Maar kan dat eigenlijk wel? ALs het waargebeurde verhalen zijn, zou het nog kunnen, maar zomaar een bekering verzinnen omwille van het verhaal...
Waar heb je precies moeite mee?

Je zou kunnen denken: bekeringen horen bij het leven (net als afwassen, fietsen, naar de kerk gaan) en mogen daarom gewoon beschreven/verzonnen worden.
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: Verzonnen bekeringsverhalen

Bericht door JALP »

rekcor schreef:
JALP schreef:Er worden regelmatig dit soort verhalen geschreven. Maar kan dat eigenlijk wel? ALs het waargebeurde verhalen zijn, zou het nog kunnen, maar zomaar een bekering verzinnen omwille van het verhaal...
Waar heb je precies moeite mee?

Je zou kunnen denken: bekeringen horen bij het leven (net als afwassen, fietsen, naar de kerk gaan) en mogen daarom gewoon beschreven/verzonnen worden.

Ik heb er moeite mee dat er een verhaal wordt verzonnen en om het dan nog wat 'reformatorischer' te maken komt er iemand tot het geloof.
Natuurlijk is het de realiteit van het leven, maar ik vraag me af of het verzinnen van zo'n verhaal (waarbij je zomaar een bekering verzint of God een verzonnen weg toedicht) kan en mag. Ik vind het overigens ook te kort door de bocht om te zeggen dat het hetzelfde is als afwassen of fietsen.

Overigens gaan mijn haren ook overeind staan bij van die kinderboeken waarin beschreven wordt dat de kinderen naar de kerk gaan en er dan een heel hoofdstuk gewijd wordt aan wat de dominee allemaal zegt.

Ik lees behoorlijk wat voor (privé, maar vooral als leerkracht in het basisonderwijs), maar ik zou zo graag eens willen zien dat er een goede schrijver opstond uit onze hoek... (en nee, ik kan niet schrijven...).
Er zijn er echt wel (bijv. Hans Mijnders, Corien Oranje), maar die spoeling is zo dun.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verzonnen bekeringsverhalen

Bericht door Mara »

Hoi Jalp, ik zat als kind ook menigmaal in tranen. Zielige verhalen van kinderen die ziek werden en stierven, huisdieren die verdronken, mijn moeder deed er nog een schepje bovenop door het broekie van Jantje te zingen, of wij hadden 2 aardige poesjes. pffft :cry
Ik dacht ook, dat moet anders. Dus voor onze kinderen geen tranentrekkende verhalen.
Er mag best iets gebeuren, maar niet altijd zo dramatisch !
Ook heb ik een hekel aan kinderboeken waar idd halve preken in beschreven worden.
Of van die geijkte kerstverhalen, pietje weet van niks, is heel arm en hup, hij komt iemand tegen, een engel der goedheid, pietje gaat mee naar de kerk en gelooft. Ook het hele gezin gaat geloven.
Kinderverhalen schrijven is enorm moeilijk.
Je moet NAAST het kind gaan staan, door ZIJN/HAAR ogen kijken, in die belevingswereld kruipen.
En dan heb je schrijvers die de kindertaal/pubertaal niet kennen, dus dan komt het krampachtig of oubollig over.
Pubertaal verandert nl nogal eens.
Op elke school hebben ze ook nog eens hun eigen uitdrukkingen.
Bij mijn zoon werd bijv gesproken over "matties"(vrienden) bij mijn dochter over vrienden en gasten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Verzonnen bekeringsverhalen

Bericht door albion »

JALP schreef:
rekcor schreef:
JALP schreef:Er worden regelmatig dit soort verhalen geschreven. Maar kan dat eigenlijk wel? ALs het waargebeurde verhalen zijn, zou het nog kunnen, maar zomaar een bekering verzinnen omwille van het verhaal...
Waar heb je precies moeite mee?

Je zou kunnen denken: bekeringen horen bij het leven (net als afwassen, fietsen, naar de kerk gaan) en mogen daarom gewoon beschreven/verzonnen worden.

Ik heb er moeite mee dat er een verhaal wordt verzonnen en om het dan nog wat 'reformatorischer' te maken komt er iemand tot het geloof.
Natuurlijk is het de realiteit van het leven, maar ik vraag me af of het verzinnen van zo'n verhaal (waarbij je zomaar een bekering verzint of God een verzonnen weg toedicht) kan en mag. Ik vind het overigens ook te kort door de bocht om te zeggen dat het hetzelfde is als afwassen of fietsen.

Overigens gaan mijn haren ook overeind staan bij van die kinderboeken waarin beschreven wordt dat de kinderen naar de kerk gaan en er dan een heel hoofdstuk gewijd wordt aan wat de dominee allemaal zegt.

Ik lees behoorlijk wat voor (privé, maar vooral als leerkracht in het basisonderwijs), maar ik zou zo graag eens willen zien dat er een goede schrijver opstond uit onze hoek... (en nee, ik kan niet schrijven...).
Er zijn er echt wel (bijv. Hans Mijnders, Corien Oranje), maar die spoeling is zo dun.

Henk Koesveld wordt bij ons op school voorgelezen (Geschiedenis lerares doet dat wel eens). Ik vind hem ook heel goed schrijven.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Verzonnen bekeringsverhalen

Bericht door Bloempje28 »

Er zijn inderdaad schrijvers die het er allemaal zo dik bovenop leggen. Zelfs in de kinderboeken. De kinderen maken dan iets spannends mee en te pas en te onpas gaan ze zitten bidden bijv. Of mensen komen in nood, worden heel ziek... worden op hun sterfbed bekeerd en daarna worden ze weer beter. Ik gruwel van zulke verhalen. Het geeft mij alleen maar veel irritatie. Bewuste schrijvers lees ik dus niet en de kinderboeken komen mijn huis niet binnen. Kinderen mogen best onder de indruk zijn van een verhaal, maar het moet geen shockerende stof worden. Een kind moet kind kunnen blijven.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verzonnen bekeringsverhalen

Bericht door huisman »

Bloempje28 schreef:Er zijn inderdaad schrijvers die het er allemaal zo dik bovenop leggen. Zelfs in de kinderboeken. De kinderen maken dan iets spannends mee en te pas en te onpas gaan ze zitten bidden bijv. Of mensen komen in nood, worden heel ziek... worden op hun sterfbed bekeerd en daarna worden ze weer beter. Ik gruwel van zulke verhalen. Het geeft mij alleen maar veel irritatie. Bewuste schrijvers lees ik dus niet en de kinderboeken komen mijn huis niet binnen. Kinderen mogen best onder de indruk zijn van een verhaal, maar het moet geen shockerende stof worden. Een kind moet kind kunnen blijven.
Helemaal mee eens, mijn dochtertjes lazen een keer een boekje uit onze kring waar eerst de moeder sterft en daarna een zusje. Dit allemaal zeer uitgebreid beschreven...is dat nu nodig in een kinderboek ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Verzonnen bekeringsverhalen

Bericht door Mister »

huisman schreef:
Bloempje28 schreef:Er zijn inderdaad schrijvers die het er allemaal zo dik bovenop leggen. Zelfs in de kinderboeken. De kinderen maken dan iets spannends mee en te pas en te onpas gaan ze zitten bidden bijv. Of mensen komen in nood, worden heel ziek... worden op hun sterfbed bekeerd en daarna worden ze weer beter. Ik gruwel van zulke verhalen. Het geeft mij alleen maar veel irritatie. Bewuste schrijvers lees ik dus niet en de kinderboeken komen mijn huis niet binnen. Kinderen mogen best onder de indruk zijn van een verhaal, maar het moet geen shockerende stof worden. Een kind moet kind kunnen blijven.
Helemaal mee eens, mijn dochtertjes lazen een keer een boekje uit onze kring waar eerst de moeder sterft en daarna een zusje. Dit allemaal zeer uitgebreid beschreven...is dat nu nodig in een kinderboek ?
Goed voor de verkoopcijfers?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Verzonnen bekeringsverhalen

Bericht door Marnix »

Hm... ik zag laatst een kinderbijbel-verhaal van Ruth... eerst ging Elimelech dood, toen Machlon, toen Chiljon... Moeten we met dat soort verhalen ook wachten tot kinderen ouder zijn? Of mag het dan wel omdat dat echt is gebeurd? (Maar dat maakt voor het genoemde "shock-effect" toch niet uit?)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Verzonnen bekeringsverhalen

Bericht door artistiek »

Inderdaad zijn er verhalen waarvan je je afvraagt hoe een kind het zal opvatten... maar ik vind sommige reacties toch echt een beetje overtrokken dat men er van gruwelt of irritatie daarover voelt...
Moeten we onze kinderen dan alleen maar voeden met niets-zeggende nutteloze Donald Duck verhalen die bol staan van de science fiction... Ik denk niet dat dat strookt met het opvoeden in de voorzeide leer zoals die in ons doopsformulier genoemd wordt.
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: Verzonnen bekeringsverhalen

Bericht door JALP »

artistiek schreef:Inderdaad zijn er verhalen waarvan je je afvraagt hoe een kind het zal opvatten... maar ik vind sommige reacties toch echt een beetje overtrokken dat men er van gruwelt of irritatie daarover voelt...
Moeten we onze kinderen dan alleen maar voeden met niets-zeggende nutteloze Donald Duck verhalen die bol staan van de science fiction... Ik denk niet dat dat strookt met het opvoeden in de voorzeide leer zoals die in ons doopsformulier genoemd wordt.

Maar boeken waar bovenstaande dingen in voorkomen stroken m.i. ook niet met het opvoeden in de voorzeide leer. In zulke boeken wordt een verlanglijstje bij God neergelegd, om het zo even te noemen.

Ik ben het met je eens dat er niet alleen maar Donald Duck verhalen verteld hoeven te worden. Ook mag best iets gelezen worden over iets wat met de Bijbel te maken heeft, maar het moet er niet zo DUIMENDIK boven op gelegd worden.

@Marnix: Daar gaat het over de Bijbel = waargebeurd. De Bijbel verteld niet hoe ze allemaal sterven, wat wel een verschil is met boeken die andere mensen hier aanhalen, waar elke laatste zucht nog beschreven wordt.
OVerigens... een leuke anekdote:

Eens vertelde ik in de klas het verhaal van de dood van Saul. Eerst sterven de zonen van Saul, daarna Saul, daarna de wapendrager en tenslotte ook nog de man die de booschap bij David brengt.
Een jongetje had ademloos geluisterd en toen ik klaar was, slaakte hij een diepe zucht en zei: Pfoeh, gelukkig is het niet echt gebeurd...
Maar goed dit even off-topic...
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Verzonnen bekeringsverhalen

Bericht door artistiek »

JALP schreef: De Bijbel verteld niet hoe ze allemaal sterven, wat wel een verschil is met boeken die andere mensen hier aanhalen, waar elke laatste zucht nog beschreven wordt.
Toch is de Bijbel hierin soms behoorlijk gedetailleerd...
...Deze dan heeft verworven een akker, door het loon der ongerechtigheid, en voorwaarts overgevallen zijnde, is midden opgeborsten, en al zijn ingewanden zijn uitgestort...
Maar we hoeven dit natuurlijk nog niet zo aan onze kinderen te verhalen.
Plaats reactie