Leven naar je stand

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Leven naar je stand

Bericht door Mara »

JolandaOudshoorn schreef:Ik krijg ht gevoel dat bij een aantal (oa Mara en Willem) in de omgeving iedereen geldgierig is en er niemand meer vrijwilligerswerk doet. Jammer dat je in zo'n omgeving woont.
Gelukkig kan ik melden dat het op heel veel verschillende plaatsen het totaal anders is. Zoals in mijn woonplaats. Veel enthousiaste vrijwillgers (met name onder de jongeren) en altijd goede opbrengsten bij collectes. Altijd bereid om iets te doen voor anderen (aan de lijve ondervonden toen ik bijna 2 jaar geveld was door BI) zonder daar iets voor terug te hoeven hebben. En ja, er zijn gemeenteleden die wat rijker zijn dan andere gemeenteleden, maar daar merk je eigenlijk heel weinig van. En hun bezit wordt kosteloos ter beschikking gesteld ten behoeve van de gemeente.
Ik woon in de rijnmond regio. Behoorlijk individualistisch over het algemeen.
Er is nog wel omzien naar elkaar, maar weinig naar verhouding, als ik vrienden of familie hoor die in andere delen van het land wonen.
Ik heb jaaaaaren met collectebussen gelopen, o.a. hartstichting, vorig jaar had ik 3.75 opgehaald :nonnon
Na 25 jaar vond ik het toen tijd om ermee te stoppen, toen ik pas liep zat er wel 100 gulden in !!! zelfde straten.
Bovendien was het best eng om in de schemering met zo'n bus te lopen, kwam ik achter.
Ze slaan je voor een euro de hersens in, weten zij wat er in zit ?
Maar mensen doen gewoon soms niet eens open ! Je ziet de gordijntjes bewegen, of je hoort de binnendeur, meeste mensen moeten mij nog kennen ook, want ik collecteerde in onze eigen wijk :hum
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Leven naar je stand

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mara schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Ik krijg ht gevoel dat bij een aantal (oa Mara en Willem) in de omgeving iedereen geldgierig is en er niemand meer vrijwilligerswerk doet. Jammer dat je in zo'n omgeving woont.
Gelukkig kan ik melden dat het op heel veel verschillende plaatsen het totaal anders is. Zoals in mijn woonplaats. Veel enthousiaste vrijwillgers (met name onder de jongeren) en altijd goede opbrengsten bij collectes. Altijd bereid om iets te doen voor anderen (aan de lijve ondervonden toen ik bijna 2 jaar geveld was door BI) zonder daar iets voor terug te hoeven hebben. En ja, er zijn gemeenteleden die wat rijker zijn dan andere gemeenteleden, maar daar merk je eigenlijk heel weinig van. En hun bezit wordt kosteloos ter beschikking gesteld ten behoeve van de gemeente.
Ik woon in de rijnmond regio. Behoorlijk individualistisch over het algemeen.
Er is nog wel omzien naar elkaar, maar weinig naar verhouding, als ik vrienden of familie hoor die in andere delen van het land wonen.
Ik heb jaaaaaren met collectebussen gelopen, o.a. hartstichting, vorig jaar had ik 3.75 opgehaald :nonnon
Na 25 jaar vond ik het toen tijd om ermee te stoppen, toen ik pas liep zat er wel 100 gulden in !!! zelfde straten.
Bovendien was het best eng om in de schemering met zo'n bus te lopen, kwam ik achter.
Ze slaan je voor een euro de hersens in, weten zij wat er in zit ?
Maar mensen doen gewoon soms niet eens open ! Je ziet de gordijntjes bewegen, of je hoort de binnendeur, meeste mensen moeten mij nog kennen ook, want ik collecteerde in onze eigen wijk :hum
Niet herkenbaar, gelukkig maar ;)
Maar je moet dus oppassen dat je jouw situatie dus niet 1 op 1 gaat doorvoeren in alle andere delen van het land en vervolgens ons om de oren meppen dat iedereen zo slecht is. Want dat is dus echt niet zo!

Zonet een grote groep jongeren uit de kerk zien vertrekken richting Uganda. Ze organiseren ieder jaar zelf een werkvakantie bij een project waarvan ze organisatoren persoonlijk kennen. Ze zijn enthousiast, verzinnen allerlei acties om zoveel mogelijk geld bij elkaar te brengen en offeren zelf ook heel wat op.
wat ik dus wil zeggen: zo heel slecht gaat het dus ook weer niet in Nederland!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Leven naar je stand

Bericht door Mara »

Nou ik mep niet iedereen om de oren hoor :)
Maar ik zie om me heen, hoef ik niet zo ver voor te gaan.
Heb nog al wat zieken (gehad) en bar weinig mensen (vrienden en familie) kijkt naar ze om.
1 vriendin (zij kreeg kanker) heeft zelf 10 broers en zussen, haar man 1 zus, die ene schoonzus kwam dus, de rest niet.
Ik kan slecht nee zeggen, dus mij weten ze meest wel te vinden.
Rijden naar het ziekenhuis en zo.
Of ik leende mn auto uit en kreeg hem terug met een lege tank :fi
Maar we zijn er niet armer van geworden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Leven naar je stand

Bericht door Luther »

JolandaOudshoorn schreef:
Mara schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Ik krijg ht gevoel dat bij een aantal (oa Mara en Willem) in de omgeving iedereen geldgierig is en er niemand meer vrijwilligerswerk doet. Jammer dat je in zo'n omgeving woont.
Gelukkig kan ik melden dat het op heel veel verschillende plaatsen het totaal anders is. Zoals in mijn woonplaats. Veel enthousiaste vrijwillgers (met name onder de jongeren) en altijd goede opbrengsten bij collectes. Altijd bereid om iets te doen voor anderen (aan de lijve ondervonden toen ik bijna 2 jaar geveld was door BI) zonder daar iets voor terug te hoeven hebben. En ja, er zijn gemeenteleden die wat rijker zijn dan andere gemeenteleden, maar daar merk je eigenlijk heel weinig van. En hun bezit wordt kosteloos ter beschikking gesteld ten behoeve van de gemeente.
Ik woon in de rijnmond regio. Behoorlijk individualistisch over het algemeen.
Er is nog wel omzien naar elkaar, maar weinig naar verhouding, als ik vrienden of familie hoor die in andere delen van het land wonen.
Ik heb jaaaaaren met collectebussen gelopen, o.a. hartstichting, vorig jaar had ik 3.75 opgehaald :nonnon
Na 25 jaar vond ik het toen tijd om ermee te stoppen, toen ik pas liep zat er wel 100 gulden in !!! zelfde straten.
Bovendien was het best eng om in de schemering met zo'n bus te lopen, kwam ik achter.
Ze slaan je voor een euro de hersens in, weten zij wat er in zit ?
Maar mensen doen gewoon soms niet eens open ! Je ziet de gordijntjes bewegen, of je hoort de binnendeur, meeste mensen moeten mij nog kennen ook, want ik collecteerde in onze eigen wijk :hum
Niet herkenbaar, gelukkig maar ;)
Maar je moet dus oppassen dat je jouw situatie dus niet 1 op 1 gaat doorvoeren in alle andere delen van het land en vervolgens ons om de oren meppen dat iedereen zo slecht is. Want dat is dus echt niet zo!

Zonet een grote groep jongeren uit de kerk zien vertrekken richting Uganda. Ze organiseren ieder jaar zelf een werkvakantie bij een project waarvan ze organisatoren persoonlijk kennen. Ze zijn enthousiast, verzinnen allerlei acties om zoveel mogelijk geld bij elkaar te brengen en offeren zelf ook heel wat op.
wat ik dus wil zeggen: zo heel slecht gaat het dus ook weer niet in Nederland!
Toch is het verhaal van Mara wel enigszins herkenbaar, en dan m.n.op het punt van het individualisme.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Leven naar je stand

Bericht door Mara »

Voor de rest niet ?
Is het zo gezellig waar jullie allemaal wonen, in het boerndurp ?
Er zijn er toch meer in een (grote) stad ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
scape
Berichten: 157
Lid geworden op: 30 jun 2009, 17:42

Re: Leven naar je stand

Bericht door scape »

Mara schreef:Er zijn er toch meer in een (grote) stad ?
Zekers . . . . ik vindt het razend interessant hoe gemeenschappen zich ontwikkelen grote steden.
Het is wel lastig om je buurt te kennen. Om mensen van gezicht te kennen vindt ik niet zo moeilijk.
Vroeger woonden er in mijn straat zo'n 30 mensen verdeeld over zo'n tien huizen.
Nu leven er bijna 1000 in de paar blokken die direct grenzen aan mijn blok.
Persoonlijk meeleven is dus een stuk lastiger. er moet soms eerst wat ergs gebeuren wil er een interactie komen.

Een mate van gereserveerdheid / anonimiteit vindt ik nu wel normaler dan vroeger.
Ergens langer wonen en wortelen dan ook. Mij hielp het ook om vooral alle kappers uit te proberen. :)
Heb je meteen alle subculturen te pakken. De Venuzuelaan bleek uiteindelijk nog het dichtst bij mijn NLse / Caribische achtergrond te passen. . . . hm, ik raak of-topic volgens mij.

Afbeelding

Een paar jaar terug was ik in Hanover en las Bonhoeffer . . . ik was geïntrigeerd hoe hij teruggreep op het leven van Luther. Hoe Luther inzag dat hij geroepen werd om midden in het leven te zijn i.p.v. binnen de kloostermuren te blijven. In de stad is dit voor mij heel voelbaar.
Daarnaast is het goed om te vertoeven tussen alle rangen en standen (toch nog ontopic! :huhu )
Gebruikersavatar
Moeder Monica
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jul 2010, 13:04

Re: Leven naar je stand

Bericht door Moeder Monica »

hoera ::bye
Gebruikersavatar
Ab imo pectore
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:34

Re: Leven naar je stand

Bericht door Ab imo pectore »

Ik volg de 'tienden-discussie' die we hier hadden niet meer helemaal. Zeker niet wat Moeder Monica aangeeft. Mis ik een heuglijk feit? :)
Niets openbaart meer de verdorvenheid van het hart dan wanneer het geconfronteerd wordt met Hem die oneindig en eeuwig heilig is. (A.W. Pink)
Gebruikersavatar
Moeder Monica
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jul 2010, 13:04

Re: Leven naar je stand

Bericht door Moeder Monica »

Zeker: ik voel me zeer verheugd dat ik dit forum heb mogen vinden. Het is taal naar mijn hart! Een wereld gaat voor me open.
Gebruikersavatar
Ab imo pectore
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:34

Re: Leven naar je stand

Bericht door Ab imo pectore »

Dan van harte welkom in de gemeenschap. Ben hier ook nog maar kort. Mooie afbeelding trouwens. Zelfportret?
Niets openbaart meer de verdorvenheid van het hart dan wanneer het geconfronteerd wordt met Hem die oneindig en eeuwig heilig is. (A.W. Pink)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Leven naar je stand

Bericht door Mara »

Welkom in ons midden Moeder Monica :)
Ik hoop dat je het net zo naar je zult zin krijgen als ik.
Je leert hier idd heel veel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Moeder Monica
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jul 2010, 13:04

Re: Leven naar je stand

Bericht door Moeder Monica »

Nee geen zelfportret. Maar ik heb een moeder en die vergelijk is met Moeder Monica. Zij is mijn voorbeeld!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Leven naar je stand

Bericht door Mara »

Leeft ze nog ?
Fijn als je zo'n moeder mag hebben, een Zegen !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
oesterschelpje
Berichten: 832
Lid geworden op: 16 jun 2010, 14:35

Re: Leven naar je stand

Bericht door oesterschelpje »

Inderdaad, ik heb zo een schoonmoeder!
Door omstandigheden heb ik de afgelopen dagen bij haar gelogeerd.
Het was een verademing, ik ben weer met wijze lessen en een koffer vol liefde huiswaarts gekeerd!
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Leven naar je stand

Bericht door Joannah »

Mara schreef:Ja Lydia toch wel, met haar hele gezin gedoopt.
.
Dus getrouwde vrouwen met kids werkten gewoon.
de dienstmaagd /nanny deed de kinderen misschien wel.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Plaats reactie