Leven naar je stand

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Leven naar je stand

Bericht door Luther »

In het topic over de kleding in de kerk werd een interessant verschil duidelijk. De vraag was, of je als christen gewoon mag leven naar je stand, ook als je rijk of heel rijk bent. Ik was het wel eens met de reactie van Jongere op Wilhelm. Beide postings zal ik nog een keer plaatsen:
Wilhelm schreef:Idd, ik las pas ook van ds. Uitslag dat hij het niet verkeerd vond om te leven naar je "stand". Een bemiddeld man doet het niet verkeerd als hij een Merc rijdt. Het gaat er om hoe we er innerlijk mee omgaan. En het is gewoon een gegeven dat in de ene gemeente meer welgestelden zitten dan in andere gemeenten. In onze gemeente zitten ook in verhouding veel eigen ondernemers die redelijk wat te besteden hebben. Maar binnen die groep levert het ook geen problemen op. Juist bij hen die het eigenlijk financieel niet kunnen behappen, maar door allerlei noodgrepen, bv werkende moeders, proberen de stand op te houden, daar lijken de uiterlijkheden en merken wel afgoden te worden.
Jongere schreef:Het moge waar zijn, maar het zou wel te wensen zijn dat veel christenen een andere houding aannemen.
Dit is ergens een heel egocentrisch christendom: als het in mijn innerlijk maar goed zit. Als ik mijn hart er maar niet op zet.
Kennen we de houding van de eerste christengemeenten nog om bewust onder onze stand te leven ten bate van broeders en zusters (en anderen, maar meest de huisgenoten van het geloof)? Dr. Teeuw heeft hier onlangs een boekje over geschreven, geloof ik.
Maar goed, het westerse christendom richt zich meer op 'wat mogen we nog wel', helaas. Ik hoop dat er nog mensen zijn die, zoals Lewis zegt, zoveel geven dat ze zichzelf bepaalde dingen niet meer kunnen veroorloven. Bewust een standje lager.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Leven naar je stand

Bericht door Erasmiaan »

Het is een gegeven dat je nu geen echte armoede meer hebt. Niemand heeft te weinig om van te leven (en als het wel zo is springt de kerkenraad bij). Dus onder je stand leven voor een ander is niet echt meer noodzakelijk.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Leven naar je stand

Bericht door Mara »

Nouwwww, een vriendin van mij werkt op de voedselbank.
Soms is er nog wel bittere armoe hoor, alleen merk je het niet, men schijnt het goed verborgen te kunnen houden.
En niet iedereen is lid van een kerk he.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Leven naar je stand

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:Het is een gegeven dat je nu geen echte armoede meer hebt. Niemand heeft te weinig om van te leven (en als het wel zo is springt de kerkenraad bij). Dus onder je stand leven voor een ander is niet echt meer noodzakelijk.
Het gaat niet over om dat voor een ander te doen, maar om ondanks rijkdom, dus ook bovenmodaal, toch te leven in eenvoud (hooguit modaal).
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Leven naar je stand

Bericht door Orchidee »

Het valt mij op (in mijn omgeving, en kerkelijke gemeente), dat er mensen zijn die het heel rijk hebben, en zeer vermogend zijn, zich heel bewust sober gedragen en er naar leven: doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, maar ze zijn wel zeer milddadig in geven, belanstellling voor anderen enz. en zetten zichzelf vaak opzij, en willen ook beslist geen aandacht!
Ik zie ook mensen die van niets tot iets geworden zijn, en die nu leven alsof we hier op aarde het eeuwige leven hebben( beslist niet oneerbiedig bedoelt) en leven maar raak in weelde en overvloed, maar geven de kerk een 'kwartje', en voor minder bedeelden hebben ze niet altijd oog...vaak vinden ze het nog iemands "eigen schuld" ook als iemand arm oid is...( de goede niet te na gesproken dan natuurlijk!)
Je voelt ze oook vaak ver boven je staan :hum

Omdat een ds zegt dat het niet zo verkeerd is om best naar je stand te mogen leven, is het goed, nou vraag ik me toch af; is dat bijbels? is het misschien niet de bedoeling van de Heere om als "vermogende" de arme(re) te helpen en bij te staan?
De rijke man kreeg toch ook de opdracht: verkoop hetgeen gij hebt en geef het aan de arme...en boven alles; volg Mij!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Leven naar je stand

Bericht door Orchidee »

Erasmiaan schreef:Het is een gegeven dat je nu geen echte armoede meer hebt. Niemand heeft te weinig om van te leven (en als het wel zo is springt de kerkenraad bij). Dus onder je stand leven voor een ander is niet echt meer noodzakelijk.
Springt de kerkenraad bij :quoi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Leven naar je stand

Bericht door Jongere »

Wat Lewis betreft, de gedachte komt uit Onversneden Christendom. Ik blijk het al eerder op het forum te hebben gezet, dat scheelt me weer overtiepen.
C.S. Lewis schreef:Op de plaats waar in het Nieuwe Testament staat dat iedereen moet werken wordt een reden genoemd: 'opdat hij iets kan mededelen aan de behoeftigen.' Liefdadigheid - aan de armen geven - is een wezenlijk onderdeel van de christelijke moraal. In die angstwekkende parabel van de schapen en de bokken schijnt dit het punt te zijn waar alles om draait. Er zijn tegenwoordig wel mensen die zeggen dat liefdadigheid niet nodig zou moeten zijn en dat we in plaats van aan de armen te geven maar een maatschappij moeten opbouwen waarin helemaal geen armen zijn. Ze hebben misschien groot gelijk als ze zeggen dat we zo'n maarschappij zouden moeten opbouwen. Maar wie denkt dat je dus intussen al kunt stoppen met geven, heeft alle christelijke moraal vaarwel gezegd. Hoeveel je moet geven valt geloof ik niet te bepalen. Ik vrees dat de enige veilige regel is dat je meer geeft dan je kunt missen. Met andere woorden, wanneer je uitgaven aan luxe, comfort, amusement en dergelijke op het gebruikelijke niveau liggen van mensen met jouw soort inkomen, dan geef je waarschijnlijk te weinig weg. Kunnen we het geld voor goede doelen zonder een centje pijn missen, dan is het, zou ik zeggen, te weinig. Er moeten dingen zijn die we wel zouden willen maar niet kunnen doen omdat de geldbesteding aan goede doelen dat onmogelijk maakt. Ik spreek nu over 'goede doelen' in de gangbare betekenis. In bijzondere gevallen van nood bij eigen verwanten, vrienden, buren of werknemers, die God als het ware aan je aandacht opdringt, wordt wellicht veel meer verlangd, misschien zelfs dat je je eigen positie ondergraaft en in gevaar brengt. Wat bij de meeste mensen de liefdadigheid vooral in de weg staat is niet een luxe levensstijl of hang naar meer geld, maar angst - de angst voor het verlies van vastigheid. Deze angst dient ook als een verzoeking te worden onderkend. Soms is ook trots een obstakel voor liefdadigheid: dan laat je je verleiden om meer dan goed is te spenderen aan opzichtige vormen van vrijgevigheid (fooien, gastvrijheid) en minder aan mensen die je hulp werkelijk nodig hebben.
Verder houdt armoede niet op bij het gemeentelid. Mara noemt terecht de voedselbank, ik ben er ook vrijwilliger. Ik heb al heel erg veel schrijnende verhalen gehoord. Met name veel allochtoonse moeders met hele grote gezinnen waarvan de vader is vertrokken.
En dan nog: armoede houdt ook niet op bij de landsgrenzen. Wat onze bezittingen betreft, geldt: De aarde is des HEEREN, mitsgaders haar volheid. De gemeenten in het NT verzorgden elkaar met de gaven. Onze rijkdom is gegroeid, maar ook het zendingsterrein is enorm gegroeid. Ik denk dat we echt niet ver hoeven te zoeken naar mensen die het geld heel goed kunnen gebruiken.
Je ziet in de Bijbel rijkdom wel voorkomen. Al zie ik in het Nieuwe Testament dat deze dingen wel een heel andere plaats hebben gekregen.
Het boekje van dr. Teeuw heet 'Oog om oog'.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Leven naar je stand

Bericht door memento »

1. Men kan in rijkdom sober leven, en in armoede onsober.
2. Zalig de mens die met weinig leven kan en toch gelukkig is.
3. Ergerlijk is het, om mensen te horen klagen dat ze alle 2 moeten werken (moeder ook), omdat ze het anders niet kunnen betalen. En ondertussen wel 2 dikke auto's voor de deur, ouders + kinderen in merkkleding, etc.
4. Walgelijk is het, als mensen neerkijken en/of minderwaardig praten over mensen die het minder hebben, of die hun geld anders uitgeven.
5. Ware soberheid komt naar boven in de vraag: Ben ik bereid een standje minder hoog te leven om mijn hulpbehoevende naasten (waar de wereld vol mee is) te helpen?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Leven naar je stand

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:
Erasmiaan schreef:Het is een gegeven dat je nu geen echte armoede meer hebt. Niemand heeft te weinig om van te leven (en als het wel zo is springt de kerkenraad bij). Dus onder je stand leven voor een ander is niet echt meer noodzakelijk.
Springt de kerkenraad bij :quoi
Ja dat gebeurt nog wel.
Verder (over je opmerking dat rijken de armen bij zouden moeten staan): eens, zoals ook in het huwelijksformulier verwoordt: werken "opdat gij uw huisgezin met God en met eer moogt onderhouden en ook daarenboven iets hebt, om aan de nooddruftigen mede te delen."
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Leven naar je stand

Bericht door Orchidee »

memento schreef:1. Men kan in rijkdom sober leven, en in armoede onsober.
2. Zalig de mens die met weinig leven kan en toch gelukkig is.
3. Ergerlijk is het, om mensen te horen klagen dat ze alle 2 moeten werken (moeder ook), omdat ze het anders niet kunnen betalen. En ondertussen wel 2 dikke auto's voor de deur, ouders + kinderen in merkkleding, etc.
4. Walgelijk is het, als mensen neerkijken en/of minderwaardig praten over mensen die het minder hebben, of die hun geld anders uitgeven.
5. Ware soberheid komt naar boven in de vraag: Ben ik bereid een standje minder hoog te leven om mijn hulpbehoevende naasten (waar de wereld vol mee is) te helpen?
Hier ben ik het helemaal mee eens!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Leven naar je stand

Bericht door Luther »

memento schreef:1. Men kan in rijkdom sober leven, en in armoede onsober.
2. Zalig de mens die met weinig leven kan en toch gelukkig is.
3. Ergerlijk is het, om mensen te horen klagen dat ze alle 2 moeten werken (moeder ook), omdat ze het anders niet kunnen betalen. En ondertussen wel 2 dikke auto's voor de deur, ouders + kinderen in merkkleding, etc.
4. Walgelijk is het, als mensen neerkijken en/of minderwaardig praten over mensen die het minder hebben, of die hun geld anders uitgeven.
5. Ware soberheid komt naar boven in de vraag: Ben ik bereid een standje minder hoog te leven om mijn hulpbehoevende naasten (waar de wereld vol mee is) te helpen?
Eens.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Leven naar je stand

Bericht door Wilhelm »

Om echt inhoudelijk te reageren heb ik meer tijd nodig, maar graag wil ik in deze discussie verwijzen naar Bijbelse voorbeelden van rijken die mochten genieten van het aardse goed wat hun was toevertrouwd als Jakob, Job, David, Salomo etc.

Dat wilde ik aangeven. Ook ik maak me grote zorgen over het materialisme binnen onze gezindte, maar we moeten uit kijken voor overdreven reacties. Kijk een naar de levensstijl van Spurgeon. Hij gaf heel veel weg, maar hij genoot ook van de tijdelijke zegeningen die hij mocht ontvangen.
coupe soleil
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 feb 2010, 22:51

Re: Leven naar je stand

Bericht door coupe soleil »

Ook voor wat betreft dit onderwerp geldt dat ieder in zijn eigen gemoed verzekerd moet zijn van het goede. Het is zo makkelijk om te gaan wijzen naar anderen die misschien geen twee auto's nodig zouden hebben, of die twee keer per jaar op vakantie gaan, of die merkkleding dragen, of et cetera.

Ik heb ook weleens merkkleding aan. Maar misschien koop ik die wel in de uitverkoop...
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Leven naar je stand

Bericht door vlinder »

Twee situaties die ik van zeer nabij heb meegemaakt:
1. Een man verdiend 5000 euro per maand, heeft een riant huis en een paar miljoen op zijn spaarrekening. Hij koopt een nieuwe auto van 50.000 euro en dit is dan nog geen 10 procent van zijn vermogen.
2. Een man, vrachtwagenchauffeur, vrouw en 3 kinderen, kopen een auto op afbetaling (15.000 euro).

Zeg mij, wie leeft er boven zijn stand?

Kijk, zelf vind ik 50.000 voor een auto erg veel. Toch heeft die man in verhouding minder geld aan een auto uitgegeven dan die man die een auto van 15.000 euro koopt en deze moet afbetalen omdat hij het geld niet heeft.
Wij kunnen niet oordelen. Misschien geeft die rijke man jaarlijks wel een miljoen weg aan ontwikkelingshulp/kerk e.d. en die andere man niets....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Leven naar je stand

Bericht door Jongere »

coupe soleil schreef:Ook voor wat betreft dit onderwerp geldt dat ieder in zijn eigen gemoed verzekerd moet zijn van het goede. Het is zo makkelijk om te gaan wijzen naar anderen die misschien geen twee auto's nodig zouden hebben, of die twee keer per jaar op vakantie gaan, of die merkkleding dragen, of et cetera.

Ik heb ook weleens merkkleding aan. Maar misschien koop ik die wel in de uitverkoop...
Kan er ook nog ruimte zijn om elkaar te wijzen op zonden, ook hierin? Of vooral op te scherpen?
We hebben toch juist de christelijke gemeenschap ervoor om elkaar daarin op te scherpen?
Plaats reactie