Wat is werelds of niet

MvB
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 aug 2009, 14:03

Re: Wat is werelds of niet

Bericht door MvB »

Dat denk ik ook huisman. En als ik beelden zie van een massale mensenmenigte in Amsterdam, uitzinnig van vreugde vanwege het winnen van een voetbal team, daar zou ik persoonlijk als christen niet aan mee kunnen doen zonder het gevoel te hebben dat het niet-werelds zou zijn.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wat is werelds of niet

Bericht door Afgewezen »

Kan de topictitel aangepast worden? Deze klopt niet.
Het moet zijn 'Wat is werelds en wat niet?'
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Wat is werelds of niet

Bericht door Marnix »

huisman schreef:
Marnix schreef:
huisman schreef:Toch even wat bijbelteksten om te laten zien dat de vraag van dit topic wezenlijk is (Ik had dit ook al in het topic Oranjegekte gepost)
Romeinen 12:2

2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.

2 Korinthe 2:12

12 Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is,

Jacobus 1:27

27 De zuivere en onbevlekte godsdienst voor God en den Vader is deze: wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking, en zichzelven onbesmet bewaren van de wereld.

Jacobus 4:4

weet gij niet, dat de vriendschap der wereld een vijandschap Gods is? Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn , die wordt een vijand van God gesteld .

1 Johannes 2 :15-17


15 Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem.
16 Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld.
17 En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die den wil van God doet, blijft in der eeuwigheid

Johannes 15:18 en 19

18 Indien u de wereld haat, zo weet , dat zij Mij eer dan u gehaat heeft.
19 Indien gij van de wereld waart, zo zou de wereld het hare liefhebben; doch omdat gij van de wereld niet zijt , maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat u de wereld
De teksten geven alleen niet zozeer aan wat van de wereld is maar hoe je met wereldse zaken omgaat. De vraag hier is echter: Wat is werelds, wat houdt dat in. Is alcohol werelds of is het verkeerd omgaan met alcohol werelds. Is topsport werelds of is verkeerd er mee omgaan werelds enzovoorts. Dat we niet wereldgelijkvormig moeten worden onderschrijf ik van harte, dat is totaal geen discussiepunt. Maar houdt dat in dat je niet mag genieten van dingen in de wereld of dat je er op een andere manier in staat en mee omgaat? enz.
Ik zou met 1 Johannes 2 : 15-17 in mijn hoofd en in mijn hart niet zondag na een WK finale kunnen kijken want natuurlijk hoort dat bij de wereld, natuurlijk hoort de WK bij de dingen waar Johannes zijn geestelijke kinderen tegen waarschuwd
liefdevol maar eerlijk "Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld. "
Ik heb daarin verwezen naar de kanttekeningen die aangeven:

Als wat in de wereld is, daarmee wordt bedoeld wat in vers 16 is opgesomd namelijk:

1. Begeerlijkheid van het vlees = Wellust
2. Begeerlijkheid van de ogen = Gierigheid en begeerte van rijkdommen
3. De grootsheid des levens = Trotsheid, hovaardigheid
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wat is werelds of niet

Bericht door huisman »

Ik begrijp echt niet hoe je kunt volhouden dat zo'n WK toernooi niet bij de wereld hoort. Het enige argument wat overblijft is dat er nergens in de Bijbel gewaarschuwd wordt tegen het WK voetbal. Dus kijk maar rustig zondagavond en dank maar voor de overwinning (zou je dat kunnen?)


Dit zegt Calvijn
De begeerte der ogen." Dat betreft volgens mij ook blikken met verkeerde seksuele verlangens in, maar het gaat ook over de zinloze opgewondenheid over vertoon aan de buitenkant en lege pracht.

Als laatste volgt "hovaardig leven." Daarmee wordt trots of hoogmoed bedoeld, wat samengaat met ambitie, roem, verachting van anderen, blinde zelfliefde en eigengereid zelfvertrouwen.

Het komt erop neer, dat bij mensen met een aangetast hart het volgende gebeurt. Zodra de wereld zich aandient, neemt het hart onze lusten of begeerten gevangen, net als met wilde dieren die nog niet bestuurd kunnen worden. Zo kunnen allerlei begeerten die tegen God gericht zijn, de macht overnemen in ons leven. Het Griekse woord biov dat met leven vertaald wordt (vita), betekent: de manier of wijze van leven.
Dit Matthew Henry
C. De grootsheid des levens. Een ijdel gemoed streeft naar alle grootheid, opschik, praal van een ijdel schitterend leven; dat is eerzucht en dorst naar eer en toejuiching. Deze is, in zeker opzicht, de ziekte van het oor; dat wil door bewondering en lof gevleid worden. De voorwerpen van deze begeerlijkheden moeten verlaten en verloochend worden, want zij nemen de begeerte en genegenheid in beslag en doen die toenemen; zij zijn niet uit den Vader, maar uit de wereld, vers 16. <#1Jo 2.16> De Vader versmaadt ze, en de wereld mag ze voor zichzelve houden. De begeerte naar deze dingen moet onderdrukt en gedood worden; en dus is het toegeven er aan niet door den Vader gewild, maar wordt opgelegd door de verlokkende wereld.
en dit de Kanttekenaren
51) al wat in de wereld

Dat is, al wat de wereldse mensen liefhebben en nastreven begrepen in deze drie soorten die hier uitgedrukt worden.

52) de begeerlijkheid des vleses,

Dat is, de wellustigheid. Zie Rom. 13:14.

#Ro 13.14

53) de begeerlijkheid der ogen,

Dat is, de gierigheid en begeerte van rijkdommen, die hier der ogen wordt genoemd, omdat het aanschouwen dezer goederen de begeerte derzelve opwekt, en dat de ogen der gierigaards daarmee nimmer verzadigd worden, maar willen alles hebben wat zij zien. Zie Spreuk. 27:20; Pred. 4:8.

#Pr 27.20 Ec 4.8

54) de grootsheid des levens,

Of trotsheid; dat is, de eergierigheid of hovaardigheid, die de wereldse mensen in hun staat en leven alleszins betonen in grote kostelijkheid, pracht en verheffing boven hun naasten. De apostel, deze zonden beschrijvende, benoemt ze met den naam van begeerlijkheid, daar zij uit de aangeborene verdorvenheid voortkomen, Jak. 1:15; om zo den wortel derzelve uit te strekken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Wat is werelds of niet

Bericht door MarthaMartha »

ik denk dat die voetbal op zich niet erg is, en het kijken er naar ook niet....

Het zijn de dingen die erbij komen die wel of niet goed zijn.
- dat er mensen zijn voor wie het een verdwazing is..... maar dat hoeft voor mij niet te gelden
- dat de zondag ermee gemoeid is..... dan wil ik dus niet kijken
- dat er veel gedronken / vernield wordt...... maar daar hoef ik niet aan mee te doen of me tussen te begeven

Maar laten we wel eerlijk de dingen uit elkaar halen, dat voetballen zelf is toch niet verkeerd?
hoeveel wedstrijden worden er niet gespeeld? op school al...
niks mis mee.

m.i. bepaald de manier waarop je eraan meedoet of er naar kijkt of het fout is of niet....

maar goed, dat denk ik...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wat is werelds of niet

Bericht door Afgewezen »

MarthaMartha schreef:ik denk dat die voetbal op zich niet erg is, en het kijken er naar ook niet....

Het zijn de dingen die erbij komen die wel of niet goed zijn.
- dat er mensen zijn voor wie het een verdwazing is..... maar dat hoeft voor mij niet te gelden
- dat de zondag ermee gemoeid is..... dan wil ik dus niet kijken
- dat er veel gedronken / vernield wordt...... maar daar hoef ik niet aan mee te doen of me tussen te begeven

Maar laten we wel eerlijk de dingen uit elkaar halen, dat voetballen zelf is toch niet verkeerd?
hoeveel wedstrijden worden er niet gespeeld? op school al...
niks mis mee.

m.i. bepaald de manier waarop je eraan meedoet of er naar kijkt of het fout is of niet....

maar goed, dat denk ik...
Zou je willen dat je zoon profvoetballer werd?
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Wat is werelds of niet

Bericht door MarthaMartha »

Afgewezen schreef:
MarthaMartha schreef:ik denk dat die voetbal op zich niet erg is, en het kijken er naar ook niet....

Het zijn de dingen die erbij komen die wel of niet goed zijn.
- dat er mensen zijn voor wie het een verdwazing is..... maar dat hoeft voor mij niet te gelden
- dat de zondag ermee gemoeid is..... dan wil ik dus niet kijken
- dat er veel gedronken / vernield wordt...... maar daar hoef ik niet aan mee te doen of me tussen te begeven

Maar laten we wel eerlijk de dingen uit elkaar halen, dat voetballen zelf is toch niet verkeerd?
hoeveel wedstrijden worden er niet gespeeld? op school al...
niks mis mee.

m.i. bepaald de manier waarop je eraan meedoet of er naar kijkt of het fout is of niet....

maar goed, dat denk ik...
Zou je willen dat je zoon profvoetballer werd?
Ik zou liever hebben dat hij de wereld iets beters naliet dan wat doelpunten...
Maar als hij dat zou kunnen worden zonder dat Gods geboden in het geding komen, zou ik het toch loslaten.
(maar dat is wellicht makkelijk praten, kun je nog profvoetballer worden zonder op zondag te spelen? vast niet...)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Wat is werelds of niet

Bericht door Democritus »

Afgewezen schreef:
MarthaMartha schreef:ik denk dat die voetbal op zich niet erg is, en het kijken er naar ook niet....

Het zijn de dingen die erbij komen die wel of niet goed zijn.
- dat er mensen zijn voor wie het een verdwazing is..... maar dat hoeft voor mij niet te gelden
- dat de zondag ermee gemoeid is..... dan wil ik dus niet kijken
- dat er veel gedronken / vernield wordt...... maar daar hoef ik niet aan mee te doen of me tussen te begeven

Maar laten we wel eerlijk de dingen uit elkaar halen, dat voetballen zelf is toch niet verkeerd?
hoeveel wedstrijden worden er niet gespeeld? op school al...
niks mis mee.

m.i. bepaald de manier waarop je eraan meedoet of er naar kijkt of het fout is of niet....

maar goed, dat denk ik...
Zou je willen dat je zoon profvoetballer werd?
Nee liever tenisser :haha
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Wat is werelds of niet

Bericht door Josephus »

MarthaMartha schreef:(maar dat is wellicht makkelijk praten, kun je nog profvoetballer worden zonder op zondag te spelen? vast niet...)
Ja hoor, dat kan (nog) wel. Het is wel zo dat je daarvoor sterk in je schoenen moet staan en die houding zal je meer moeite kosten naarmate je beter wordt.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat is werelds of niet

Bericht door Mara »

Het zou dan zomaar kunnen dat je profvoetballende zoon in de kraag gegrepen wordt door de Heere !
En wat vind je dan van de profvoetballer, die WEL voor zijn geloof uit kwam en niet op een aanbod van de zondagsspelende clubs inging ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat is werelds of niet

Bericht door Mara »

Josephus schreef:
MarthaMartha schreef:(maar dat is wellicht makkelijk praten, kun je nog profvoetballer worden zonder op zondag te spelen? vast niet...)
Ja hoor, dat kan (nog) wel. Het is wel zo dat je daarvoor sterk in je schoenen moet staan en die houding zal je meer moeite kosten naarmate je beter wordt.
O nou, daar heb ik het net over !
Folkert Velten, de ouderen onder ons kennen hem vast wel.
Iedereen, zelfs Mart Smeets, had diep respect voor hem, hij werd nimmer belachelijk gemaakt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Wat is werelds of niet

Bericht door MarthaMartha »

Democritus schreef:
Afgewezen schreef:
MarthaMartha schreef:ik denk dat die voetbal op zich niet erg is, en het kijken er naar ook niet....

Het zijn de dingen die erbij komen die wel of niet goed zijn.
- dat er mensen zijn voor wie het een verdwazing is..... maar dat hoeft voor mij niet te gelden
- dat de zondag ermee gemoeid is..... dan wil ik dus niet kijken
- dat er veel gedronken / vernield wordt...... maar daar hoef ik niet aan mee te doen of me tussen te begeven

Maar laten we wel eerlijk de dingen uit elkaar halen, dat voetballen zelf is toch niet verkeerd?
hoeveel wedstrijden worden er niet gespeeld? op school al...
niks mis mee.

m.i. bepaald de manier waarop je eraan meedoet of er naar kijkt of het fout is of niet....

maar goed, dat denk ik...
Zou je willen dat je zoon profvoetballer werd?
Nee liever tenisser :haha
Mmmm ... nu die zoon nog even vragen wat zijn plannen zijn :huhu
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Wat is werelds of niet

Bericht door Josephus »

Mara schreef:Folkert Velten, de ouderen onder ons kennen hem vast wel.
Iedereen, zelfs Mart Smeets, had diep respect voor hem, hij werd nimmer belachelijk gemaakt.
Zeker, en ook de iets minder ouderen kennen hem nog wel. ;)
Nu had Folkert natuurlijk ook wel de 'mazzel' dat hij belangrijk was voor het team door zijn vele doelpunten. In die situatie wordt een verzoek om niet op zondag te spelen wel makkelijker gehonoreerd, lijkt me.

Wat me overigens wel altijd opvalt, is dat het sporten op zondag door christenen in andere landen vaak veel minder een issue is. Ik weet nooit zo goed hoe ik dat moet duiden.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Wat is werelds of niet

Bericht door Marnix »

@ Josephus: Volgens mij was dat ook niet zo'n issue. Velten speelde in de eerste divisie en die spelen bijna alles op vrijdag of zaterdag. Hij was goed genoeg voor de eredivisie maar koos er voor daar niet te spelen.

Het klopt inderdaad, in heel veel landen gaan christenen bijvoorbeeld ook gerust na de kerk ergens wat eten. De enige plaatsen waar dat niet gebeurd is volgens mij in west-europese gereformeerde kerken, en kerken die van daaruit (door kerkplanting of emigratie bijvoorbeeld) zijn ontstaan. Dat kunnen we denk ik niet zomaar afdoen met: "die mensen zin gewoon wereldgelijkvormig, nemen de Bijbel niet serieus, doen maar wat goed is in eigen ogen" of wat dan ook. Men heeft er wel degelijk een Bijbelse onderbouwing voor, omdat ze daar lezen dat de rustdag een andere functie heeft gekregen dan onder het oude verbond het geval was. Het is wel goed om dat te beseffen, dat men zich in die visie verdiept, zodat die christenen niet zomaar worden afgeserveerd als "schijngelovigen die de Bijbel niet zo belangrijk vinden en Gods regels als ze hen niet uitkomen maar aan hun laars lappen".
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat is werelds of niet

Bericht door refo »

Ik kom daar ook niet goed uit.

Paulus geeft ook aan dat de 'een de ene dag boven de andere acht' en de ander niet. In die verhandeling zou je een passage over de sabbat icm de zondag verwachten. Maar die staat er toch niet bij.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie