Theologie van de Heilige Geest

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Theologie van de Heilige Geest

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef:
Afgewezen schreef:
memento schreef:Daarom is het ook zo erg, als de preek gevuld wordt met dogmatische praatjes, bevindelijke praatjes, oppervlakkige praatjes, of wat dan ook, want dan wordt niet meer het Woord Gods uitgelegd, maar klinken mensenwoorden. En waar mensenwoorden klinken, mogen we niet verwachten dat Gods Geest zich eraan paart, dat mag slechts daar waar Gods Woord uitgelegd wordt.
Even een off-topic vraag: is het onze plicht om zulke diensten te bezoeken, waar niet het Woord van God klinkt, maar slechts een mensenwoord?
Vaak is het niet zo zwart-wit. Vaak is het een beetje van de Bijbel (5% ofzo), en een beetje van de dominee (95%).

Maar de juiste weg is in zo'n geval om een bezwaar in te dienen bij de kerkenraad. Mocht de kerkenraad beslissen dat men liever mensenwoorden hoort dan Gods Woord, dan is het zoeken naar een gemeente Gods waar wél het Woord uitgelegd wordt, de enige juiste oplossing. Een gemeente Gods bestaat (mede) bij gratie van het Woord. Klinkt het Woord niet meer, dan moeten wij ons afvragen of het nog wel een gemeente Gods is (vaak is er ook weinig gezond geestelijk leven in zulke gemeenten)
Tja, kijk, over de Bijbel gaat het natuurlijk altijd nog wel. Maar dat betekent tóch niet dat een predikant 'Gods Woord' brengt. Je kunt ook merken of een predikant 'dienaar' van het Woord is of 'heerser' over het Woord.
Inderdaad. Een voorbeeld daarvan hebben we gezien in de topic over dr. Steenblok. Die neemt een tekst als "want u komt de belofte toe", die exegetisch duidelijk van betekenis is (eenvoudig te controleren via een commentaar, zoals Calvijn, die ik in de andere topic postte), en geeft die tekst een betekenis die niet uit de tekst zelf komt. M.i. heerst de predikant, met zijn dogmatiek, dan duidelijk over het Woord. Hetzelfde is bv het geval wanneer een tekst "bevindelijk uitgeklaard" wordt, terwijl het duidelijk is dat de tekst iets heel anders zegt dan dat men er aan bevindelijkheden in ziet. In beide gevallen klinkt niet de tekst, niet het Woord Gods, maar mensenwoorden, menselijke schema's.
Wat je opmerking over de kerkenraad betreft, tja...
Sja, als je gereformeerd wilt zijn in dat je een Bijbelse prediking wil, dan moet je ook op een gereformeerde manier met je bezwaar omgaan...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Theologie van de Heilige Geest

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:Inderdaad. Een voorbeeld daarvan hebben we gezien in de topic over dr. Steenblok. Die neemt een tekst als "want u komt de belofte toe", die exegetisch duidelijk van betekenis is (eenvoudig te controleren via een commentaar, zoals Calvijn, die ik in de andere topic postte), en geeft die tekst een betekenis die niet uit de tekst zelf komt. M.i. heerst de predikant, met zijn dogmatiek, dan duidelijk over het Woord. Hetzelfde is bv het geval wanneer een tekst "bevindelijk uitgeklaard" wordt, terwijl het duidelijk is dat de tekst iets heel anders zegt dan dat men er aan bevindelijkheden in ziet. In beide gevallen klinkt niet de tekst, niet het Woord Gods, maar mensenwoorden, menselijke schema's.
Wat het laatste betreft, daar moet je toch voorzichtig mee zijn. Jongere heeft een keer ergens iets gepost over Bijbeluitleg, ook uit vroeger eeuwen, die wij niet zo snel voor onze rekening zouden nemen, maar waar God toch door werken kan en werkt. De Geest kan ook in een prediker aanwezig zijn die wellicht wat vooringenomen standpunten heeft (en wie heeft die niet?). Het is wat anders wanneer een prediker zich niet laat leiden door de Geest, om welke reden dan ook (gemakzucht, te veel zelfvertrouwen, noem maar op).
memento schreef:
Afgewezen schreef:Wat je opmerking over de kerkenraad betreft, tja...
Sja, als je gereformeerd wilt zijn in dat je een Bijbelse prediking wil, dan moet je ook op een gereformeerde manier met je bezwaar omgaan...
Ben ik met je eens, hoor. Je mag alleen drie keer raden wat zoiets oplost...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Theologie van de Heilige Geest

Bericht door Afgewezen »

Ik bedoelde deze post van Jongere:
Jongere schreef:Misschien moeten we onszelf eens onderzoeken of we niet op een verkeerd spoor zitten. Joannah moet bijvoorbeeld niet vergeten dat als je zegt 'nemen zoals het er staat' dat je dan al een hele belangrijke keuze maakt.
Ik ben er ook wel voor om zo onbevangen als mogelijk de Bijbel te lezen. Maar het puur-letterlijke lezen waar mensen tegenwoordig vaak van roemen, is evengoed heel tijdsbepaald. Het is heel rationalistisch, en eigenlijk zie je dat ook terug in het debat rond de schepping. We lezen de Bijbel op een heel andere manier dan mensen dat deden voor de opkomst van de positivistische wetenschap. Dat verklaart ook dat het zo'n vreemde botsing oplevert als we Augustinus opeens aan zijn haren bij onze scheppingsdiscussie trekken. Dus het is wat over- en hoogmoedig om te roepen dat wij de Bijbel op de beste manier lezen.

Mag ik wat voorbeelden geven van een exegese die ons wellicht heel vreemd voorkomt:
Hebr. 2:6 Maar iemand heeft ergens betuigd, zeggende: Wat is de mens, dat Gij zijner gedenkt, of des mensen zoon, dat Gij hem bezoekt!
De schrijver van de brief past hier de tekst van psalm 8 op zo'n manier aan dat de tekst op Christus slaat. Dat is geen letterlijke exegese, of lezen zoals het er staat, maar eigenlijk veel meer parafraseren.

Gal. 4:21 vv Zegt mij, gij, die onder de wet wilt zijn, hoort gij de wet niet?
Want er is geschreven, dat Abraham twee zonen had, een uit de dienstmaagd, en een uit de vrije.
Maar gene, die uit de dienstmaagd was, is naar het vlees geboren geweest; doch deze, die uit de vrije was, door de beloftenis;
Hetwelk dingen zijn, die andere beduiding hebben; want deze zijn de twee verbonden; het ene van den berg Sina, tot dienstbaarheid barende, hetwelk is Agar;
Want dit, namelijk Agar, is Sina, een berg in Arabië, en komt overeen met Jeruzalem, dat nu is, en dienstbaar is met haar kinderen.
Maar Jeruzalem, dat boven is, dat is vrij, hetwelk is ons aller moeder.

Is dit letterlijke exegese, of lezen zoals het er staat? De naam van de dienstmaagd Hagar wordt in verband gebracht met Agar, een berg. Het komt nog dichter bij de voorbeelden van exegese over het kalf, dan bij veel letterlijke exegese.

1 Kor.10:4 En allen denzelfden geestelijken drank gedronken hebben; want zij dronken uit de geestelijke steenrots, die volgde; en de steenrots was Christus.
De steenrots volgde en was Christus. Ook dat is eigenlijk heel vrije exegese.

Het is te makkelijk om tegen te werpen dat dit Bijbelschrijvers waren. Volgens mij gelooft niemand in een zodanige mechanische inspiratie dat zij zich ervan bewust waren dit te mogen doen omdat ze de Bijbel schreven. Ik ben ervan overtuigd dat ze er niet naast zaten, omdat ik hun woorden lees als geïnspireerd. Maar het leert ons wel dat de manier van exegese in de NT-tijd wellicht heel anders werd gevoerd dan vandaag de dag. Daarom vind ik het schelden op iemand als Origenes altijd erg kortzichtig. Ik kan niet veel met het meeste van zijn exegese, maar hij las wel op een manier die in zijn tijd niet ongewoon was.
Het kan ook een deel veroorzaken van de discussie rond schepping of vervangingstheologie - we lezen de Bijbel veel minder dan in het verleden 'collectief', maar veel meer letterlijk.
Ik pleit nergens concreet voor, dan voor bewustwording. En een wat minder stellige en grote mond als het gaat om exegese van anderen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Theologie van de Heilige Geest

Bericht door memento »

Jongere schreef:Ik pleit nergens concreet voor, dan voor bewustwording. En een wat minder stellige en grote mond als het gaat om exegese van anderen.
Ik pleit voor de gereformeerde visie, zoals we in praktijk vinden bij Calvijn.

Wat betreft de "vrije exegese" van Paulus, daarover is veel geschreven, ook vanuit gereformeerd perspectief (elk goed gereformeerd handboek hermeneutiek gaat daarop in). We moeten niet vergeten dat Paulus, geleid door de Geest, nieuwe openbaring bekend maakt. Zijn nieuwe uitleg van de OT-tekst is in zichzelf nieuwe openbaring, is in zichzelf het geïnspireerde spreken van de Geest. Dat is iets, wat een Schriftuitlegger en prediker nú niet kan claimen. Daarom moet hij zich beperken tot het geïnspireerde Woord, en dát uitleggen. Wie dat niet doet, is sterk aan het speculeren, en kan niet met zekerheid zeggen dat hij het Woord Gods spreekt. En als hoorder wil ik er toch graag zeker van zijn, dat ik het Woord Gods te horen krijg, en niet menselijke speculaties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Theologie van de Heilige Geest

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
Afgewezen schreef:Ik pleit nergens concreet voor, dan voor bewustwording. En een wat minder stellige en grote mond als het gaat om exegese van anderen.
Ik pleit voor de gereformeerde visie, zoals we in praktijk vinden bij Calvijn.

Wat betreft de "vrije exegese" van Paulus, daarover is veel geschreven, ook vanuit gereformeerd perspectief (elk goed gereformeerd handboek hermeneutiek gaat daarop in). We moeten niet vergeten dat Paulus, geleid door de Geest, nieuwe openbaring bekend maakt. Zijn nieuwe uitleg van de OT-tekst is in zichzelf nieuwe openbaring, is in zichzelf het geïnspireerde spreken van de Geest. Dat is iets, wat een Schriftuitlegger en prediker nú niet kan claimen. Daarom moet hij zich beperken tot het geïnspireerde Woord, en dát uitleggen. Wie dat niet doet, is sterk aan het speculeren, en kan niet met zekerheid zeggen dat hij het Woord Gods spreekt. En als hoorder wil ik er toch graag zeker van zijn, dat ik het Woord Gods te horen krijg, en niet menselijke speculaties.
Dat is ook maar een uitleg van jóú. Wie zegt dat je Paulus' Schriftuitleg zo moet bekijken? Wat heeft die Schriftuitleg voor waarde als dat alleen maar een specialiteit van Paulus is?
Nee, ik ben het niet met je eens, maar pleit, mét jongere, voor meer bescheidenheid. En de 'gereformeerde visie' bestaat mijns inziens niet. Hoogstens de grootst gemene deler van de visie van Calvijn, Bullinger, en noem nog maar wat namen. Maar dat is voor mij geen 'gereformeerde visie'. Dat is voor mij de visie van gereformeerden.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Theologie van de Heilige Geest

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef:
Afgewezen schreef:Ik pleit nergens concreet voor, dan voor bewustwording. En een wat minder stellige en grote mond als het gaat om exegese van anderen.
Ik pleit voor de gereformeerde visie, zoals we in praktijk vinden bij Calvijn.

Wat betreft de "vrije exegese" van Paulus, daarover is veel geschreven, ook vanuit gereformeerd perspectief (elk goed gereformeerd handboek hermeneutiek gaat daarop in). We moeten niet vergeten dat Paulus, geleid door de Geest, nieuwe openbaring bekend maakt. Zijn nieuwe uitleg van de OT-tekst is in zichzelf nieuwe openbaring, is in zichzelf het geïnspireerde spreken van de Geest. Dat is iets, wat een Schriftuitlegger en prediker nú niet kan claimen. Daarom moet hij zich beperken tot het geïnspireerde Woord, en dát uitleggen. Wie dat niet doet, is sterk aan het speculeren, en kan niet met zekerheid zeggen dat hij het Woord Gods spreekt. En als hoorder wil ik er toch graag zeker van zijn, dat ik het Woord Gods te horen krijg, en niet menselijke speculaties.
Dat is ook maar een uitleg van jóú. Wie zegt dat je Paulus' Schriftuitleg zo moet bekijken? Wat heeft die Schriftuitleg voor waarde als dat alleen maar een specialiteit van Paulus is?
Nee, ik ben het niet met je eens, maar pleit, mét jongere, voor meer bescheidenheid. En een 'gereformeerde visie' bestaat mijns inziens niet. Hoogstens de grootst gemene deler van de visie van Calvijn, Bullinger, en noem nog maar wat namen. Maar dat is voor mij geen 'gereformeerde visie'. Dat is voor mij de visie van gereformeerden.
Onder de gereformeerde visie versta ik de visie die vanaf Erasmus en Calvijn tot nu toe in de gereformeerde theologie gehanteerd is (en daarvoor ook voorkwam in de Vroege Kerk). Ook binnen de wetenschappelijke literatuur over de hermeneutiek is dit gewoon een aanduiding, dus ik zie niet in waarom je daar van af zou willen wijken.

Hoe je omgaat met Schrift-uitleg, is een onderwerp wat nauw verbonden is met je visie op de Geest. Drie visies:
1. Gereformeerde visie: Openbaring is gesloten, Gods Geest werkt door de uitleg van Gods Woord, de uitleg van de letterlijke betekenis, van hetgeen er staat.
2. Doperse visie: Openbaring is niet gesloten. Gods Geest geeft dat Zijn kinderen, door nieuwe openbaring, nieuwe diepten ontdekken in Gods Woord (resultaat: een uitleg die vaak niets met de letterlijke betekenis te maken heeft, en dus ook niet op juistheid is te controleren)
3. Roomse visie: Openbaring is niet gesloten. Gods Geest werkt via de kerk, die daardoor Gods Woord op de juiste manier uitlegt. Deze uitleg is/wordt na verloop van tijd beschouwd als geïnspireerd, en dus als het Woord Gods zelve.

Mijn stelling is: Wie de Gereformeerde Schriftuitleg verwerpt, ontneemt de Reformatie al haar bezwaren tegen Rome. Want zowel vanuit Doperse als Roomse visie, is niet hard te maken dat Rome er naast zat. Slechts wanneer je de Schrift uitlegt zoals het er staat, dus de letterlijke uitleg, was het protest tegen Rome en haar dwalingen terecht. Want alleen dan kan je van een ieder eisen dat hij zich buigt onder het Woord. Anders is namelijk je enige argument: Wij hebben de Geest, en jullie niet, dus wij hebben gelijk.

Tenslotte: Een niet-gereformeerde visie op de uitleg der Schrift, haalt de hele dogmatiek onderuit, waaronder de essentiële punten, zoals verzoenining door voldoening, dat Jezus stierf aan het kruis, etc. Want anders kan je zeggen: Dat staat er wel, maar dat moet je zo en zo lezen (bv: Dat Jezus stierf aan het kruis, moet je bevindelijk uitleggen, namelijk dat een zondaar moet sterven aan zijn zonden (een historisch voorbeeld van Doperse exegese van een groepje Dopers die de historiciteit van Jezus betwijfelde).
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Theologie van de Heilige Geest

Bericht door Afgewezen »

Ik vind het nogal schematisch, die drie visies zo op een rij. Ik geloof daar niet zo in. Voor elk van de drie visies is namelijk wel wat te zeggen. Ook al is de Schrift 'gesloten', dat wil niet zeggen dat de Geest niet werkt. En ook is de rol van de kerk niet onbelangrijk in het vertolken van de Schrift.
Nee, ik zie niet zoveel in dit soort onderscheidingen. En ik wil mij ook niet vastleggen op allerlei dogmatisch geformuleerde leesregels.
En laten we wel wezen: ook de gereformeerden zijn er niet uit gekomen met hun beroep op 'alleen de Schrift'. Hoeveel verdeeldheid en verschil van inzicht is er niet, ook onder de gereformeerden?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Theologie van de Heilige Geest

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:Ik vind het nogal schematisch, die drie visies zo op een rij. Ik geloof daar niet zo in. Voor elk van de drie visies is namelijk wel wat te zeggen. Ook al is de Schrift 'gesloten', dat wil niet zeggen dat de Geest niet werkt. En ook is de rol van de kerk niet onbelangrijk in het vertolken van de Schrift.
Nee, ik zie niet zoveel in dit soort onderscheidingen. En ik wil mij ook niet vastleggen op allerlei dogmatisch geformuleerde leesregels.
En laten we wel wezen: ook de gereformeerden zijn er niet uit gekomen met hun beroep op 'alleen de Schrift'. Hoeveel verdeeldheid en verschil van inzicht is er niet, ook onder de gereformeerden?
Sja, een doperse/modernistische insteek dus. Er is geen één waarheid, maar waarheid is subjectief... (trouwens,hoe je nu omgaat met de gereformeerde exegese, namelijk 'leesregels' en de stelling dat Gods Geest niet meer werkt, doet geen recht aan wat gereformeerde exegese is. Verdiep je er eens in, en je zult zien dat het de beste manier is om Gods Woord te lezen)

Ik hou me maar gewoon eenvoudig bij het Woord. Op grond van goede exegese weet ik dan tenminste zeker dat ik Gods Woord in handen heb.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Theologie van de Heilige Geest

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
Afgewezen schreef:Ik vind het nogal schematisch, die drie visies zo op een rij. Ik geloof daar niet zo in. Voor elk van de drie visies is namelijk wel wat te zeggen. Ook al is de Schrift 'gesloten', dat wil niet zeggen dat de Geest niet werkt. En ook is de rol van de kerk niet onbelangrijk in het vertolken van de Schrift.
Nee, ik zie niet zoveel in dit soort onderscheidingen. En ik wil mij ook niet vastleggen op allerlei dogmatisch geformuleerde leesregels.
En laten we wel wezen: ook de gereformeerden zijn er niet uit gekomen met hun beroep op 'alleen de Schrift'. Hoeveel verdeeldheid en verschil van inzicht is er niet, ook onder de gereformeerden?
Sja, een doperse/modernistische insteek dus. Er is geen één waarheid, maar waarheid is subjectief...

Ik hou me maar gewoon eenvoudig bij het Woord. Op grond van goede exegese weet ik dan tenminste zeker dat ik Gods Woord in handen heb.
Ik houd me ook maar eenvoudig bij het Woord. Maar dan zonder vooraf opgelegde leesregels.
Heb je nu zelf niet door dat die 'goede exegese' bij jou in feite ook weer een raster kan zijn dat je bovenop de Schrift legt? Je krijgt dan niet een verdediging 'op grond van het Woord', maar 'op grond van een goede exegese van het Woord'. Voor je het weet, heb je er toch weer een instantie naast de Bijbel bij...
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Theologie van de Heilige Geest

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:Ik houd me ook maar eenvoudig bij het Woord. Maar dan zonder vooraf opgelegde leesregels.
Heb je nu zelf niet door dat die 'goede exegese' bij jou in feite ook weer een raster kan zijn dat je bovenop de Schrift legt? Je krijgt dan niet een verdediging 'op grond van het Woord', maar 'op grond van een goede exegese van het Woord'. Voor je het weet, heb je er toch weer een instantie naast de Bijbel bij...
Verdiep je eens in wat gereformeerde exegese inhoudt. Gereformeerde exegese biedt namelijk handvaten waarmee je zo objectief mogelijk de betekenis van de tekst kan achterhalen. Dus door vragen te stellen als: Wat was de historische context, wat waren de gewoonten en gebruiken toen, gebruikt de schrijver bepaalde literaire middelen om aan te geven wat zijn kernboodschap is, etc.

De bedoeling van gereformeerde exegese is niet om leesregels op te leggen, maar om zo dicht mogelijk bij de betekenis te komen die de auteur bedoelt heeft, en die de oorspronkelijke hoorders gehoor zullen hebben.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Theologie van de Heilige Geest

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
Afgewezen schreef:Ik houd me ook maar eenvoudig bij het Woord. Maar dan zonder vooraf opgelegde leesregels.
Heb je nu zelf niet door dat die 'goede exegese' bij jou in feite ook weer een raster kan zijn dat je bovenop de Schrift legt? Je krijgt dan niet een verdediging 'op grond van het Woord', maar 'op grond van een goede exegese van het Woord'. Voor je het weet, heb je er toch weer een instantie naast de Bijbel bij...
Verdiep je eens in wat gereformeerde exegese inhoudt. Gereformeerde exegese biedt namelijk handvaten waarmee je zo objectief mogelijk de betekenis van de tekst kan achterhalen. Dus door vragen te stellen als: Wat was de historische context, wat waren de gewoonten en gebruiken toen, gebruikt de schrijver bepaalde literaire middelen om aan te geven wat zijn kernboodschap is, etc.

De bedoeling van gereformeerde exegese is niet om leesregels op te leggen, maar om zo dicht mogelijk bij de betekenis te komen die de auteur bedoelt heeft, en die de oorspronkelijke hoorders gehoor zullen hebben.
Ach, dat soort leesregels zijn natuurlijk best handig. Maar om dat nu 'gereformeerde exegese' te noemen en er zo hoog over op te geven...
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Theologie van de Heilige Geest

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef:
Afgewezen schreef:Ik houd me ook maar eenvoudig bij het Woord. Maar dan zonder vooraf opgelegde leesregels.
Heb je nu zelf niet door dat die 'goede exegese' bij jou in feite ook weer een raster kan zijn dat je bovenop de Schrift legt? Je krijgt dan niet een verdediging 'op grond van het Woord', maar 'op grond van een goede exegese van het Woord'. Voor je het weet, heb je er toch weer een instantie naast de Bijbel bij...
Verdiep je eens in wat gereformeerde exegese inhoudt. Gereformeerde exegese biedt namelijk handvaten waarmee je zo objectief mogelijk de betekenis van de tekst kan achterhalen. Dus door vragen te stellen als: Wat was de historische context, wat waren de gewoonten en gebruiken toen, gebruikt de schrijver bepaalde literaire middelen om aan te geven wat zijn kernboodschap is, etc.

De bedoeling van gereformeerde exegese is niet om leesregels op te leggen, maar om zo dicht mogelijk bij de betekenis te komen die de auteur bedoelt heeft, en die de oorspronkelijke hoorders gehoor zullen hebben.
Ach, dat soort leesregels zijn natuurlijk best handig. Maar om dat nu 'gereformeerde exegese' te noemen en er zo hoog over op te geven...
Je mag het best anders noemen hoor, geen probleem mee. Het gaat niet om het naampje, maar om de inhoud.

En de reden om er hoog over op te geven? Die laat zich nogal eenvoudig raden. Het zijn dé handvaten om een tekst uit het verleden zo goed mogelijk te begrijpen (en trouwens ook hele "common sense" handvaten, dus letten op de historische, sociale, culturele context, letten op de context van het hoofdstuk, letten op de context van het Bijbelboek, letten op literaire middelen die de auteur gebruikt, etc). Het beschermt je tegen het zeggen van onzin.

Neem bv de uitleg van Steenblok over "want u komt de belofte toe", namelijk wat hij toepast op de ontdekte zondaar. Zijn uitleg is puur theologisch. Echter, als je de tekst serieus neemt, in zijn context en tijd leest, moet je zeggen: Ho, wacht, Petrus bedoelt duidelijk wat anders. Hij heeft het erover, dat Jood en heiden de beloften toekomt. Wat is nu de juiste uitleg? M.i. is dat er maar één: Namelijk de uitleg die door de auteur bedoelt is, en die door goede exegese (die dus rekening houdt met de tijd, de context van het Bijbelboek, etc etc) duidelijk te achterhalen is.

Ik weet niet hoe jij anders de Schrift wil lezen? Bv: Afgewezen leest een losse tekst, krijgt een leuk idee, en dat leuke idee is dan het Woord Gods? Ook al klopt dat niet met de context van het hoofdstuk en het tekstgedeelte. En ook al past het niet bij de historische context? Nogal subjectivistisch. Nee, ik hou het er liever bij, dat het Woord Gods vast en zeker is, een objectieve waarheid waar ieder mens onder buigen moet.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Theologie van de Heilige Geest

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:Neem bv de uitleg van Steenblok over "want u komt de belofte toe", namelijk wat hij toepast op de ontdekte zondaar. Zijn uitleg is puur theologisch. Echter, als je de tekst serieus neemt, in zijn context en tijd leest, moet je zeggen: Ho, wacht, Petrus bedoelt duidelijk wat anders. Hij heeft het erover, dat Jood en heiden de beloften toekomt. Wat is nu de juiste uitleg? M.i. is dat er maar één: Namelijk de uitleg die door de auteur bedoelt is, en die door goede exegese (die dus rekening houdt met de tijd, de context van het Bijbelboek, etc etc) duidelijk te achterhalen is.
Ook dát is een opvatting. Waarom zou zo'n tekst geen eigen 'werkingsgeschiedenis' mogen hebben? Je ziet dat met profetieën uit het OT ook wel gebeuren.
In feite leg je jóúw visie (je moet de uitleg hanteren die door de auteur bedoeld is, je moet rekening houden met de tijd en met de context van het Bijbelboek) op aan de tekst. Net zo goed.
Ik zeg niet dat je per se ongelijk hebt, ik zeg wel dat je een extra instantie betrekt bij de Bijbel, en die instantie heet 'de juiste exegetische regels hanteren'.
memento schreef:Ik weet niet hoe jij anders de Schrift wil lezen? Bv: Afgewezen leest een losse tekst, krijgt een leuk idee, en dat leuke idee is dan het Woord Gods? Ook al klopt dat niet met de context van het hoofdstuk en het tekstgedeelte. En ook al past het niet bij de historische context?
Ik heb daar geen speciale gedachten over. Ik vind het altijd prettig om een Bijbelgedeelte in zijn context te kunnen plaatsen (lijkt me vrij logisch, dat geldt voor het lezen van iedere tekst, ook buiten de Bijbel). Maar als het licht van Gods Geest erover valt, dan kan dat 'zomaar' gebeuren, ja. Dan lees je in de Schrift je 'bevinding'. Dat kan. Want de Geest Die het Woord inspireerde, is ook de Geest Die mij bekeerde.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Theologie van de Heilige Geest

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef:Neem bv de uitleg van Steenblok over "want u komt de belofte toe", namelijk wat hij toepast op de ontdekte zondaar. Zijn uitleg is puur theologisch. Echter, als je de tekst serieus neemt, in zijn context en tijd leest, moet je zeggen: Ho, wacht, Petrus bedoelt duidelijk wat anders. Hij heeft het erover, dat Jood en heiden de beloften toekomt. Wat is nu de juiste uitleg? M.i. is dat er maar één: Namelijk de uitleg die door de auteur bedoelt is, en die door goede exegese (die dus rekening houdt met de tijd, de context van het Bijbelboek, etc etc) duidelijk te achterhalen is.
Ook dát is een opvatting. Waarom zou zo'n tekst geen eigen 'werkingsgeschiedenis' mogen hebben? Je ziet dat met profetieën uit het OT ook wel gebeuren.
In feite leg je jóúw visie (je moet de uitleg hanteren die door de auteur bedoeld is, je moet rekening houden met de tijd en met de context van het Bijbelboek) op aan de tekst. Net zo goed.
Ik zeg niet dat je per se ongelijk hebt, ik zeg wel dat je een extra instantie betrekt bij de Bijbel, en die instantie heet 'de juiste exegetische regels hanteren'.
Wel, als je een andere manier weet, die mij garandeert dat ik de Bijbel juist versta, dan hoor ik het graag. Tot die tijd hou ik het maar bij deze methode. Een methode die, zoals je zelf ook zegt, nogal logisch, voor de hand liggend, is. Historische teksten lezen we immers ook zo.

In meeste gevallen is trouwens de bedoelde betekenis ook zonder diepgravende exegese helder, zeker als we al eea weten over de Bijbelse tijden (zoals iedereen in onze gezindte wel, denk ik). Waar ik me tegen verzet, is de "dit staat er wel, maar dat betekend toch echt" (en dan komt er een dogmatische of bevindelijke beschouwing) manier van preken.
memento schreef:Ik weet niet hoe jij anders de Schrift wil lezen? Bv: Afgewezen leest een losse tekst, krijgt een leuk idee, en dat leuke idee is dan het Woord Gods? Ook al klopt dat niet met de context van het hoofdstuk en het tekstgedeelte. En ook al past het niet bij de historische context?
Ik heb daar geen speciale gedachten over. Ik vind het altijd prettig om een Bijbelgedeelte in zijn context te kunnen plaatsen (lijkt me vrij logisch, dat geldt voor het lezen van iedere tekst, ook buiten de Bijbel). Maar als het licht van Gods Geest erover valt, dan kan dat 'zomaar' gebeuren, ja. Dan lees je in de Schrift je 'bevinding'. Dat kan. Want de Geest Die het Woord inspireerde, is ook de Geest Die mij bekeerde.
Mja, en hoe toetsen we dan of dit de Geest van God is, in plaats van een influistering des duivels? Het gereformeerde antwoord is: Toetsen aan de Schrift. Klopt wat de geest mij uitlegde met wat er staat.

Zo ken ik het verhaal van iemand, die liefelijk vertroost was bij het lezen van een Bijbeltekst. Wanneer deze echter in de context gelezen werd, was dit een alles behalve liefelijke tekst, maar een gruwelijke oordeel-aanzegging. Zou de Geest tegen Zijn eigen Woord ingaan?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Theologie van de Heilige Geest

Bericht door Afgewezen »

@Memento, ik hoef die 'garanties' niet. Ik hoef geen garantie dat ik de Bijbel juist versta. Het zou wel erg hoogmoedig zijn te denken dat je die garantie hebt. Voor mij is het eerste exegetische handboek dat ik raadpleeg nog altijd de Bijbel zelf, maar met mijn beperkte verstaan, dat wel.
Ik hoef ook niet de 'garantie' dat ik precies weet of de Geest nu wel of niet een tekst zo kan toepassen aan het hart dat het buiten onze wetenschappelijke uitlegkaders valt.
En zeker, van zulke anekdotes als jij vertelt, zullen er wel honderden op te noemen zijn. Moeten we daarom de Geest aan banden leggen? Of zo wantrouwend zijn als Hij Zijn licht laat schijnen, dat we zelf maar aan het verduisteren gaan. Want ja, onze exegetische kaders...
Plaats reactie