Theologie van de Heilige Geest

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Theologie van de Heilige Geest

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:@Erasmiaan: Je doet nu wel heel rare uitspraken. Een apostel en profeet spraken op het gezag Gods, zij spraken het "alzo zegt de Heere". Daarom besteed Paulus er ook zoveel tijd aan, om te bewijzen dat hij een geroepen apostel is (want dat was nogal een claim om te doen).
- Spraken zij net als de paus, ex cathedra?
- Spreken geroepen predikanten ook ex cathedra?
- Wat is het verschil in roeping tussen een predikant en Paulus?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Theologie van de Heilige Geest

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:@Erasmiaan: Je doet nu wel heel rare uitspraken. Een apostel en profeet spraken op het gezag Gods, zij spraken het "alzo zegt de Heere". Daarom besteed Paulus er ook zoveel tijd aan, om te bewijzen dat hij een geroepen apostel is (want dat was nogal een claim om te doen).
- Spraken zij net als de paus, ex cathedra?
Nee, de paus spreekt op eigen gezag, de profeten en apostelen op het gezag Gods, en wel omdat zij het Woord Gods spraken.
- Spreken geroepen predikanten ook ex cathedra?
Nee, zij leggen het Woord Gods uit, en slechts als zij dat doen, kunnen zij zeggen: Alzo zegt de HEERE.
- Wat is het verschil in roeping tussen een predikant en Paulus?
Daar is een wezenlijk verschil in functie. Een apostel had de unieke functie, dat hij een ooggetuige van Jezus Christus was, en daardoor de openbaring van Jezus Christus had door te geven. Een predikant maakt slechts gebruik van die openbaring. Kortom: een profeet en apostel had de openbaring direct van God, wij (en daar vallen predikanten ook onder) hebben de openbaring 2e hands, via het geschreven Woord. Ook in het NT komen we het verschil tussen apostelen en leraren al tegen.

Of er verschil zit in roeping? Ik denk het wel. God roept op de manier waarop hij wil, vrij en verscheiden.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Theologie van de Heilige Geest

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:@Erasmiaan: Je doet nu wel heel rare uitspraken. Een apostel en profeet spraken op het gezag Gods, zij spraken het "alzo zegt de Heere". Daarom besteed Paulus er ook zoveel tijd aan, om te bewijzen dat hij een geroepen apostel is (want dat was nogal een claim om te doen).
Zo raar zijn die uitspraken niet. Ze gaan uit van organische inspiratie.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Theologie van de Heilige Geest

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:Nee, de paus spreekt op eigen gezag, de profeten en apostelen op het gezag Gods, en wel omdat zij het Woord Gods spraken.
Kijk, ik ben het zonder meer eens dat de Paus op eigen gezag spreekt. Maar de Roomsen niet. En met dit antwoord heb je een Rooms Katholiek niet afdoende geantwoord. M.a.w.: waaruit blijkt dat de apostelen altijd Gods Woord spraken?
Nee, zij leggen het Woord Gods uit, en slechts als zij dat doen, kunnen zij zeggen: Alzo zegt de HEERE.
Juist.

Daar is een wezenlijk verschil in functie. Een apostel had de unieke functie, dat hij een ooggetuige van Jezus Christus was, en daardoor de openbaring van Jezus Christus had door te geven. Een predikant maakt slechts gebruik van die openbaring. Kortom: een profeet en apostel had de openbaring direct van God, wij (en daar vallen predikanten ook onder) hebben de openbaring 2e hands, via het geschreven Woord. Ook in het NT komen we het verschil tussen apostelen en leraren al tegen.
Dit is inderdaad mooi, om het verschil zo te omschrijven. Maar daarmee heb je de organische inspiratie niet weerlegd, en wel dit onderdeel, dat niet elke Woord wat een apostel sprak, geinspireerd was. Wel elk woord van de Bijbel is geinspireerd, daar heeft de Geest voor gezorgd.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Theologie van de Heilige Geest

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:@Erasmiaan: Je doet nu wel heel rare uitspraken. Een apostel en profeet spraken op het gezag Gods, zij spraken het "alzo zegt de Heere". Daarom besteed Paulus er ook zoveel tijd aan, om te bewijzen dat hij een geroepen apostel is (want dat was nogal een claim om te doen).
Zo raar zijn die uitspraken niet. Ze gaan uit van organische inspiratie.
Uhm, organische inspiratie leidt niet tot jouw uitspraken hoor.

Maar even meegaand in jouw denktrant: Dus Paulus schreef zijn brieven, stuurt die op, en krijgt bezoek van die gemeente: Joh, Paulus, wat jij daar nu schreef, dat is Gods Woord hoor. Als Paulus zich daar niet van bewust was geweest, denk ik dat hij gereageerd zou hebben: Man, doe niet zo stom, ik ben maar een eenvoudig man, ik schreef wel ware dingen, maar het Woord Gods, nee, dat is teveel gezegd.

De brieven daarentegen zélf getuigen dat Paulus heel bewust schreef als bode Gods. Hij begint meteen hoog van de toren te blazen: Paulus, een geroepen apostel, etc. En lees de rest van zn brieven maar eens door. Nee, Paulus brengt zijn boodschap verre van bescheiden. Iets wat ook mocht, omdat hij wist een apostel van God te zijn, die Gods Woord sprak en schreef. Alleen vanuit die optiek kunnen we Paulus roemen in zichzelf, het zichzelf aanprijzen, recht verstaan. Anders was het maar een hoogmoedig mannetje, wat het nogal goed met zichzelf getroffen had...

Ook het feit dat hij duidelijk onderscheid maakt tussen dat zeg ik, niet de Heere, is een duidelijk teken dat hij bewust is Gods Woord te schrijven.

PS> Ik stel nergens dat alles wat Paulus sprak, geïnspireerd was. Alleen dat de Heilige Geest ervoor gezorgd heeft dat Paulus geïnspireerde woorden op papier schreef. En dat hij zich bewust was het Woord Gods te schrijven, dat wordt heel duidelijk in zijn brieven.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Theologie van de Heilige Geest

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:PS> Ik stel nergens dat alles wat Paulus sprak, geïnspireerd was. Alleen dat de Heilige Geest ervoor gezorgd heeft dat Paulus geïnspireerde woorden op papier schreef. En dat hij zich bewust was het Woord Gods te schrijven, dat wordt heel duidelijk in zijn brieven.
De eerste twee zinnen ben ik met je eens, zoals eerder aangegeven. De derde zin ben ik ook met je eens, maar dat is mijn bezwaar niet. Dat zit hem hier in: was Paulus zich bewust dat elk woord dat hij schreef geïnspireerd was? Dat wordt niet duidelijk uit zijn brieven: die geven juist aanleiding om te denken van niet.

En, oh ja, dit is de definitie van organische inspiratie:
Een derde theorie is de zogenoemde organische inspiratie. Deze theorie is ontwikkeld door Herman Bavinck. Zij gaat uit van de gedachte dat de bijbelschrijvers bewust en zelfstandig hebben geschreven. Toch heeft God hen in hun schrijven zo geleid en bestuurd dat zij Gods woorden hebben opgeschreven. Bij de organische inspiratie wordt onderscheid gemaakt tussen een goddelijke en een menselijke factor. In deze gedachte heeft God de menselijke factor gestuurd en voor fouten behoed.
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Theologie van de Heilige Geest

Bericht door learsi »

memento schreef: Nee, zij leggen het Woord Gods uit, en slechts als zij dat doen, kunnen zij zeggen: Alzo zegt de HEERE.
Hoi memento, even een vraag over deze opmerking.

Hoe komt volgens jou een predikant aan de uitleg van Gods Woord?

b.v.d.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Theologie van de Heilige Geest

Bericht door memento »

learsi schreef:
memento schreef: Nee, zij leggen het Woord Gods uit, en slechts als zij dat doen, kunnen zij zeggen: Alzo zegt de HEERE.
Hoi memento, even een vraag over deze opmerking.

Hoe komt volgens jou een predikant aan de uitleg van Gods Woord?

b.v.d.
Het middel daartoe is goede exegese. Dus te kijken naar de grondtekst. En door een tekstgedeelte te bestuderen in zijn directe context (het hoofdstuk waarin het staat) en in zijn grotere context (het Bijbelboek waarin het staat). Door woord-studie, door historische achtergrondinfo te zoeken, etc. En aan het eind ook het gebruik van commentaren (zowel klassieke als moderne commentaren), commentaren zetten vaak op nieuwe sporen, die weer nagespeurd kunnen worden. Door zo met de tekst bezig te zijn, gaat deze leven...

Uiteraard is bij de bestudering van Gods Woord het licht en de leiding van Gods Geest nodig. Maar wij mogen verwachten dat wanneer wij biddend de Schriften onderzoeken, de Geest ons zal leiden. Woord en Geest gaan hand in hand. Waar Gods Woord opengaat, werkt de Geest (en omgedraait: Waar Gods Woord dicht blijft, zal de Geest maar zelden spreken).
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Theologie van de Heilige Geest

Bericht door learsi »

memento schreef:
learsi schreef:
memento schreef: Nee, zij leggen het Woord Gods uit, en slechts als zij dat doen, kunnen zij zeggen: Alzo zegt de HEERE.
Hoi memento, even een vraag over deze opmerking.

Hoe komt volgens jou een predikant aan de uitleg van Gods Woord?

b.v.d.
Het middel daartoe is goede exegese. Dus te kijken naar de grondtekst. En door een tekstgedeelte te bestuderen in zijn directe context (het hoofdstuk waarin het staat) en in zijn grotere context (het Bijbelboek waarin het staat). Door woord-studie, door historische achtergrondinfo te zoeken, etc. En aan het eind ook het gebruik van commentaren (zowel klassieke als moderne commentaren), commentaren zetten vaak op nieuwe sporen, die weer nagespeurd kunnen worden. Door zo met de tekst bezig te zijn, gaat deze leven...

Uiteraard is bij de bestudering van Gods Woord het licht en de leiding van Gods Geest nodig. Maar wij mogen verwachten dat wanneer wij biddend de Schriften onderzoeken, de Geest ons zal leiden. Woord en Geest gaan hand in hand. Waar Gods Woord opengaat, werkt de Geest (en omgedraait: Waar Gods Woord dicht blijft, zal de Geest maar zelden spreken).
Eigenlijk ben ik wel benieuwd, waarom je in het tweede deel van je antwoord, de tweede zin met het woordje "maar" begint.

Formeel klopt het wat je schrijft, hoewel ik het, zoals je het stelt, wel een soort automatisme vind. Het wonder van het verstaan van het Woord en de uitleg die daardoor mogelijk is, zie ik niet zo in je antwoord terug. In je antwoorden aan Erasmiaan heb je het er over, dat Paulus zich er van "bewust" is dat hij het Woord Gods schrijft. In hoeverre denk jij dat een predikant zich er van bewust kan zijn dat zijn uitleg ook werkelijk uitleg van Gods Woord is?
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Theologie van de Heilige Geest

Bericht door Fjodor »

learsi schreef:In hoeverre denk jij dat een predikant zich er van bewust kan zijn dat zijn uitleg ook werkelijk uitleg van Gods Woord is?
Als hij zich daar niet van bewust is dan moet hij van de preekstoel af. Zo spreekt de Heere.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Theologie van de Heilige Geest

Bericht door refo »

learsi schreef:
memento schreef:
learsi schreef:
memento schreef: Nee, zij leggen het Woord Gods uit, en slechts als zij dat doen, kunnen zij zeggen: Alzo zegt de HEERE.
Hoi memento, even een vraag over deze opmerking.

Hoe komt volgens jou een predikant aan de uitleg van Gods Woord?

b.v.d.
Het middel daartoe is goede exegese. Dus te kijken naar de grondtekst. En door een tekstgedeelte te bestuderen in zijn directe context (het hoofdstuk waarin het staat) en in zijn grotere context (het Bijbelboek waarin het staat). Door woord-studie, door historische achtergrondinfo te zoeken, etc. En aan het eind ook het gebruik van commentaren (zowel klassieke als moderne commentaren), commentaren zetten vaak op nieuwe sporen, die weer nagespeurd kunnen worden. Door zo met de tekst bezig te zijn, gaat deze leven...

Uiteraard is bij de bestudering van Gods Woord het licht en de leiding van Gods Geest nodig. Maar wij mogen verwachten dat wanneer wij biddend de Schriften onderzoeken, de Geest ons zal leiden. Woord en Geest gaan hand in hand. Waar Gods Woord opengaat, werkt de Geest (en omgedraait: Waar Gods Woord dicht blijft, zal de Geest maar zelden spreken).
Eigenlijk ben ik wel benieuwd, waarom je in het tweede deel van je antwoord, de tweede zin met het woordje "maar" begint.

Formeel klopt het wat je schrijft, hoewel ik het, zoals je het stelt, wel een soort automatisme vind. Het wonder van het verstaan van het Woord en de uitleg die daardoor mogelijk is, zie ik niet zo in je antwoord terug. In je antwoorden aan Erasmiaan heb je het er over, dat Paulus zich er van "bewust" is dat hij het Woord Gods schrijft. In hoeverre denk jij dat een predikant zich er van bewust kan zijn dat zijn uitleg ook werkelijk uitleg van Gods Woord is?
Paulus, een geroepen Apostel...
Wie zich geroepen weet, kan er vanuit gaan dat hij door de Geest geleid zal worden. Er kunnen zich beletselen voordoen, maar die weet de prediker dan ook wel. Dat is het uitgangspunt van Paulus. De Geest leert Zelf als ik , Paulus, preek. En niet, zoals nu meer het itgangspunt is: ik, prediker, preek wel, maar de Geest moet wel meekomen, anders haalt het nog niets uit. Dat uitgangspunt zou wel eens een beletsel kunnen zijn.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Theologie van de Heilige Geest

Bericht door memento »

refo schreef:
learsi schreef:
memento schreef: Het middel daartoe is goede exegese. Dus te kijken naar de grondtekst. En door een tekstgedeelte te bestuderen in zijn directe context (het hoofdstuk waarin het staat) en in zijn grotere context (het Bijbelboek waarin het staat). Door woord-studie, door historische achtergrondinfo te zoeken, etc. En aan het eind ook het gebruik van commentaren (zowel klassieke als moderne commentaren), commentaren zetten vaak op nieuwe sporen, die weer nagespeurd kunnen worden. Door zo met de tekst bezig te zijn, gaat deze leven...

Uiteraard is bij de bestudering van Gods Woord het licht en de leiding van Gods Geest nodig. Maar wij mogen verwachten dat wanneer wij biddend de Schriften onderzoeken, de Geest ons zal leiden. Woord en Geest gaan hand in hand. Waar Gods Woord opengaat, werkt de Geest (en omgedraait: Waar Gods Woord dicht blijft, zal de Geest maar zelden spreken).
Eigenlijk ben ik wel benieuwd, waarom je in het tweede deel van je antwoord, de tweede zin met het woordje "maar" begint.

Formeel klopt het wat je schrijft, hoewel ik het, zoals je het stelt, wel een soort automatisme vind. Het wonder van het verstaan van het Woord en de uitleg die daardoor mogelijk is, zie ik niet zo in je antwoord terug. In je antwoorden aan Erasmiaan heb je het er over, dat Paulus zich er van "bewust" is dat hij het Woord Gods schrijft. In hoeverre denk jij dat een predikant zich er van bewust kan zijn dat zijn uitleg ook werkelijk uitleg van Gods Woord is?
Paulus, een geroepen Apostel...
Wie zich geroepen weet, kan er vanuit gaan dat hij door de Geest geleid zal worden. Er kunnen zich beletselen voordoen, maar die weet de prediker dan ook wel. Dat is het uitgangspunt van Paulus. De Geest leert Zelf als ik , Paulus, preek. En niet, zoals nu meer het itgangspunt is: ik, prediker, preek wel, maar de Geest moet wel meekomen, anders haalt het nog niets uit. Dat uitgangspunt zou wel eens een beletsel kunnen zijn.
Ietwat kort door de bocht, maar het is inderdaad een juist uitgangspunt.

Woord en Geest gaan altijd samen. Wie het Woord recht predikt, dus preekt wat er staat, dát uitlegt, op grond van goede exegese en ernstig gebed, hoeft er niet over te twijfelen of de Geest hem helpen zal. Gods Woord is geen abacadrabra, waar we slechts wat van kunnen maken als we de Geest ontvangen (dat is het doperse uitgangspunt), maar Gods Woord is voor een ieder die zich daartoe inspant goed te begrijpen, omdat de Geest de onderzoeker van het Woord helpen wil (gereformeerd standpunt).

Waar Gods Woord klinkt, daar mogen we ook verwachten dat Gods Geest werkt. Niet als automatisme, maar omdat de Geest zich aan het Woord wil binden. De één ten zegen, de ander ter verharding. Daarom is het ook zo erg, als de preek gevuld wordt met dogmatische praatjes, bevindelijke praatjes, oppervlakkige praatjes, of wat dan ook, want dan wordt niet meer het Woord Gods uitgelegd, maar klinken mensenwoorden. En waar mensenwoorden klinken, mogen we niet verwachten dat Gods Geest zich eraan paart, dat mag slechts daar waar Gods Woord uitgelegd wordt.

Kortom: Automatisme: Nee. Zekerheid bij getrouw Woordonderzoek: Ja.

PS> Als mensen het altijd maar over de Geest hebben, als het gaat om Gods Woord, dan moet je oppassen. Meestal bedoelen ze dan namelijk, dat het Woord Gods pas werkelijk te begrijpen is, als Gods Geest erin meekomt. Men verwacht dan vaak dat de Geest een soort diepere betekenis in het Woord openbaart (vaak een betekenis die kant noch wal raakt, en niets met de tekst waaruit deze dan zogenaamd zou opkomen te maken heeft, iets wat eenvoudig aan te tonen is door de tekst in haar context te lezen). Het gaat in Gods Woord niet om een diepere, verborgen betekenis, maar om de heldere, letterlijke betekenis. Een goed voorbeeld van goede, gereformeerde uitleg vinden we in de commentaren van Calvijn.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Theologie van de Heilige Geest

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:Daarom is het ook zo erg, als de preek gevuld wordt met dogmatische praatjes, bevindelijke praatjes, oppervlakkige praatjes, of wat dan ook, want dan wordt niet meer het Woord Gods uitgelegd, maar klinken mensenwoorden. En waar mensenwoorden klinken, mogen we niet verwachten dat Gods Geest zich eraan paart, dat mag slechts daar waar Gods Woord uitgelegd wordt.
Even een off-topic vraag: is het onze plicht om zulke diensten te bezoeken, waar niet het Woord van God klinkt, maar slechts een mensenwoord?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Theologie van de Heilige Geest

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef:Daarom is het ook zo erg, als de preek gevuld wordt met dogmatische praatjes, bevindelijke praatjes, oppervlakkige praatjes, of wat dan ook, want dan wordt niet meer het Woord Gods uitgelegd, maar klinken mensenwoorden. En waar mensenwoorden klinken, mogen we niet verwachten dat Gods Geest zich eraan paart, dat mag slechts daar waar Gods Woord uitgelegd wordt.
Even een off-topic vraag: is het onze plicht om zulke diensten te bezoeken, waar niet het Woord van God klinkt, maar slechts een mensenwoord?
Vaak is het niet zo zwart-wit. Vaak is het een beetje van de Bijbel (5% ofzo), en een beetje van de dominee (95%).

Maar de juiste weg is in zo'n geval om een bezwaar in te dienen bij de kerkenraad. Mocht de kerkenraad beslissen dat men liever mensenwoorden hoort dan Gods Woord, dan is het zoeken naar een gemeente Gods waar wél het Woord uitgelegd wordt, de enige juiste oplossing. Een gemeente Gods bestaat (mede) bij gratie van het Woord. Klinkt het Woord niet meer, dan moeten wij ons afvragen of het nog wel een gemeente Gods is (vaak is er ook weinig gezond geestelijk leven in zulke gemeenten)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Theologie van de Heilige Geest

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
Afgewezen schreef:
memento schreef:Daarom is het ook zo erg, als de preek gevuld wordt met dogmatische praatjes, bevindelijke praatjes, oppervlakkige praatjes, of wat dan ook, want dan wordt niet meer het Woord Gods uitgelegd, maar klinken mensenwoorden. En waar mensenwoorden klinken, mogen we niet verwachten dat Gods Geest zich eraan paart, dat mag slechts daar waar Gods Woord uitgelegd wordt.
Even een off-topic vraag: is het onze plicht om zulke diensten te bezoeken, waar niet het Woord van God klinkt, maar slechts een mensenwoord?
Vaak is het niet zo zwart-wit. Vaak is het een beetje van de Bijbel (5% ofzo), en een beetje van de dominee (95%).

Maar de juiste weg is in zo'n geval om een bezwaar in te dienen bij de kerkenraad. Mocht de kerkenraad beslissen dat men liever mensenwoorden hoort dan Gods Woord, dan is het zoeken naar een gemeente Gods waar wél het Woord uitgelegd wordt, de enige juiste oplossing. Een gemeente Gods bestaat (mede) bij gratie van het Woord. Klinkt het Woord niet meer, dan moeten wij ons afvragen of het nog wel een gemeente Gods is (vaak is er ook weinig gezond geestelijk leven in zulke gemeenten)
Tja, kijk, over de Bijbel gaat het natuurlijk altijd nog wel. Maar dat betekent tóch niet dat een predikant 'Gods Woord' brengt. Je kunt ook merken of een predikant 'dienaar' van het Woord is of 'heerser' over het Woord.
Wat je opmerking over de kerkenraad betreft, tja...
Plaats reactie