De ergste ketterij is niet...

Gebruikersavatar
Diogenes
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 jan 2006, 23:41
Locatie: Synope

Re: De ergste ketterij is niet...

Bericht door Diogenes »

Afgewezen schreef:
Diogenes schreef:Hier moet ik toch even hoognodig een opmerking over maken: er is geen verband tussen volwassendoop en de vrije wil gedachte. Zelf ben ik al ruim 30 jaar een verwerper van de kinderdoop maar van de illusie van de vrije wil moet ik niets weten. Terwijl de meeste gereformeerde belijders momenteel de vrije wil zo'n beetje als hoofddogma koesteren.
En zo blijft het ook vreemd dat gereformeerden die stellen dat kinderen níét tot het genadeverbond behoren, maar hier slechts in komen door geloof en bekering, tóch hun kinderen dopen. Terwijl het bij het nieuwe verbond toch echt gaat over persoonlijk geloof en persoonlijke bekering. Dat gold ook de Joden die als kind al besneden waren. Maar goed, dat is inmiddels genoeg besproken.
Wat je vaak ziet, is dat wie de nadruk legt op persoonlijk geloof en persoonlijke bekering, al snel het etiket 'arminiaans' opgeplakt krijgt. Men opteert liever voor een wat vagere opvatting, waarbij men 'geleidelijk' aan tot bekering komt. Ja, in zo'n systeem valt moeilijk een geloofsdoop in te passen...
Diverse teksten in het NT spreken nogal strikt van een gered zijn in de doop (1 Petr 3:21). Als je dergelijke teksten betrekt op de waterdoop dan kom je al snel in de buurt van verbondsautomatisme. Op dezelfde manier kan Rom 6 niet met een waterdoop te maken hebben. Dat is een van de redenen waarom de dogmatiek rond de doop zo ingewikkeld is en dat er zoveel kerkscheuringen zijn geweest rond het thema Het Verbond. Je moet dan op een gegeven moment conclusies gaan trekken als "er staat niet wat er staat". tot in het doopformulier toe.

Bij elkaar genomen staat er in de brieven van Paulus niet zoveel over de doop als ritueel. Dit in contrast met de massieve plaats die de doop inneemt in de gereformeerde dogmatiek. Zo brengt Paulus ook niet de heiligheid van de kinderen in verband met de doop maar hij relateert het aan het geloof van een ouder. Waarbij ook nog eens gezegd wordt dat de niet-gelovige echtgenoot geheiligd is. Daar hoor je niet eens van als het over de gereformeerde verbondsopvatting gaat.

Met de geloofsdoop is helemaal niets mis. Je bent tot geloof gekomen en dan wil je gedoopt worden. Het is niet meer dan een constatering. Het geloof overkomt je omdat het een geschenk van God is en dan mag je op een bepaald moment toch zeker wel de conclusie trekken: "ik geloof!"? Rond de doop wordt veel te veel gedogmatiseerd. Terwijl het zo eenvoudig ligt!
Gebruikersavatar
Diogenes
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 jan 2006, 23:41
Locatie: Synope

Re: De ergste ketterij is niet...

Bericht door Diogenes »

Huisman schreef:Mooi betoog maar weinig onderbouwing. Het kiezen voor Jezus is toch een gedachte die je bijna bij alle geloofsdopers ziet. Dat er ook een sluipend remonstratisme de gereformeerde gezindte binnen is gekomen ben ik het direct met je eens, alleen ik wijt dat niet aan C.S. Lewis (werd hij maar meer gelezen!) maar aan de evangelische invloeden (b.v. de EO).
Wat de meeste geloofsdopers zien als gevolg van kiezen voor Jezus wil nog niet zeggen dat ze daarmee de clou van de geloofsdoop doorzien. Ik definieerde de doop als een symbool van de rechtvaardiging in Christus, een ondergedompeld worden in Christus. Die symboliek past alleen in de sfeer van een totale onmacht van de mens of op een adere manier gezegd: een eenzijdig Godswerk. De reden waarom veel christenen allergisch geworden zijn voor deze bijbelse zienswijze ligt daarin dat deze leer vaak gebracht is in een passieve setting. Terwijl je welbeschouwd gewoon de problematiek kan pareren met de tegenvraag: "vertrouw je God soms niet?" Er is niets passiefs bij! De Schrift spreekt met twee woorden zoals bij Lydia die acht gaf op het Woord van Paulus omdat de Here haar hart had geopend. Dat is het geheim!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17368
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De ergste ketterij is niet...

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Diogenes schreef:Hier moet ik toch even hoognodig een opmerking over maken: er is geen verband tussen volwassendoop en de vrije wil gedachte. Zelf ben ik al ruim 30 jaar een verwerper van de kinderdoop maar van de illusie van de vrije wil moet ik niets weten. Terwijl de meeste gereformeerde belijders momenteel de vrije wil zo'n beetje als hoofddogma koesteren.
En zo blijft het ook vreemd dat gereformeerden die stellen dat kinderen níét tot het genadeverbond behoren, maar hier slechts in komen door geloof en bekering, tóch hun kinderen dopen. Terwijl het bij het nieuwe verbond toch echt gaat over persoonlijk geloof en persoonlijke bekering. Dat gold ook de Joden die als kind al besneden waren. Maar goed, dat is inmiddels genoeg besproken.
Wat je vaak ziet, is dat wie de nadruk legt op persoonlijk geloof en persoonlijke bekering, al snel het etiket 'arminiaans' opgeplakt krijgt. Men opteert liever voor een wat vagere opvatting, waarbij men 'geleidelijk' aan tot bekering komt. Ja, in zo'n systeem valt moeilijk een geloofsdoop in te passen...
@afgewezen ik leg nadruk op persoonlijk geloof en persoonlijke bekering ik opteer niet een wat vagere opvatting, waarbij men 'geleidelijk' aan tot bekering komt. Maar ik blijf een zeer groot voorstander van de kinderdoop omdat ik dat zeer bijbels blijf vinden .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Diogenes
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 jan 2006, 23:41
Locatie: Synope

Re: De ergste ketterij is niet...

Bericht door Diogenes »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Diogenes schreef:Hier moet ik toch even hoognodig een opmerking over maken: er is geen verband tussen volwassendoop en de vrije wil gedachte. Zelf ben ik al ruim 30 jaar een verwerper van de kinderdoop maar van de illusie van de vrije wil moet ik niets weten. Terwijl de meeste gereformeerde belijders momenteel de vrije wil zo'n beetje als hoofddogma koesteren.
En zo blijft het ook vreemd dat gereformeerden die stellen dat kinderen níét tot het genadeverbond behoren, maar hier slechts in komen door geloof en bekering, tóch hun kinderen dopen. Terwijl het bij het nieuwe verbond toch echt gaat over persoonlijk geloof en persoonlijke bekering. Dat gold ook de Joden die als kind al besneden waren. Maar goed, dat is inmiddels genoeg besproken.
Wat je vaak ziet, is dat wie de nadruk legt op persoonlijk geloof en persoonlijke bekering, al snel het etiket 'arminiaans' opgeplakt krijgt. Men opteert liever voor een wat vagere opvatting, waarbij men 'geleidelijk' aan tot bekering komt. Ja, in zo'n systeem valt moeilijk een geloofsdoop in te passen...
@afgewezen ik leg nadruk op persoonlijk geloof en persoonlijke bekering ik opteer niet een wat vagere opvatting, waarbij men 'geleidelijk' aan tot bekering komt. Maar ik blijf een zeer groot voorstander van de kinderdoop omdat ik dat zeer bijbels blijf vinden .
Interessant hoor, maar wat zeggen de bonnetjes? Wat zijn de argumenten? Op deze manier doe je Afgewezen geen recht.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17368
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De ergste ketterij is niet...

Bericht door huisman »

Diogenes schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Diogenes schreef:Hier moet ik toch even hoognodig een opmerking over maken: er is geen verband tussen volwassendoop en de vrije wil gedachte. Zelf ben ik al ruim 30 jaar een verwerper van de kinderdoop maar van de illusie van de vrije wil moet ik niets weten. Terwijl de meeste gereformeerde belijders momenteel de vrije wil zo'n beetje als hoofddogma koesteren.
En zo blijft het ook vreemd dat gereformeerden die stellen dat kinderen níét tot het genadeverbond behoren, maar hier slechts in komen door geloof en bekering, tóch hun kinderen dopen. Terwijl het bij het nieuwe verbond toch echt gaat over persoonlijk geloof en persoonlijke bekering. Dat gold ook de Joden die als kind al besneden waren. Maar goed, dat is inmiddels genoeg besproken.
Wat je vaak ziet, is dat wie de nadruk legt op persoonlijk geloof en persoonlijke bekering, al snel het etiket 'arminiaans' opgeplakt krijgt. Men opteert liever voor een wat vagere opvatting, waarbij men 'geleidelijk' aan tot bekering komt. Ja, in zo'n systeem valt moeilijk een geloofsdoop in te passen...
@afgewezen ik leg nadruk op persoonlijk geloof en persoonlijke bekering ik opteer niet een wat vagere opvatting, waarbij men 'geleidelijk' aan tot bekering komt. Maar ik blijf een zeer groot voorstander van de kinderdoop omdat ik dat zeer bijbels blijf vinden .
Interessant hoor, maar wat zeggen de bonnetjes? Wat zijn de argumenten? Op deze manier doe je Afgewezen geen recht.
Moet je maar in andere topics opzoeken afgewezen en ik hebben hier regelmatig over gesproken en zijn het helaas niet eens geworden :cry Maar ik kan er wel over heen kijken :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De ergste ketterij is niet...

Bericht door Tiberius »

Zoals eerder aangegeven zullen geen postings en topics worden toegestaan, waarin een niet-gereformeerde visie op de doop en het verbond verdedigd wordt.
Daarom: :lock
Gesloten