ChristenUnie en sportverdwazing

Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Gijs83 »

Onderstaand citaat komt van de fractievoorzitter van CU in de gemeente Rijssen-Holten:

Het was een mooi feest in Holten, daar doet de mening van de SGP niets aan af. Ben Beens mag gelukkig vrij zijn mening geven. Laat daar het feest niet door bederven.
Toch steekt het mij dat de mening van de SGP direct gelijkgesteld wordt aan de mening van heel Rijssen of dat hiermee alle Christenen over 1 kam geschoren worden.
Vanuit Rijssen heeft Mark heel veel spontane en welgemeende felicitaties ontvangen, de gemeente heeft €5000 beschikbaar gesteld, dit is goedgekeurd door 5 van de 6 partijen.
Kortom, kom op Holten, bederf je eigen humeur niet. Geniet van deze unieke gebeurtenis. Ik hoop dat we in de toekomst nog vaker kampioenen kunnen huldigen, of dat nu in Rijssen is of in Holten, dat is om het even. Voor de organisatie kunnen we in ieder geval in Holten terecht, jullie weten hoe je dat klaarspeelt, mijn complimenten.

Dit zegt een christen, dan denk ik dit kan toch niet, dit is toch regelrechte sportverdwazing. Je kunt toch niet "God en de mammon" dienen? Wat is dan wel "sportverdwazing"?
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Fjodor »

Alsof dat meteen het dienen van de mammon is.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door BJD »

Ik kan er niet uit opmaken waar het over gaat..
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Gijs83 »

Fjodor schreef:Alsof dat meteen het dienen van de mammon is.
De satan lacht wel in z'n vuistje als je mee doet aan zo'n mensverheerlijking. Het gaat om de huldiging van olympisch held Mark Tuitert. De CU vind dat dat gewoon moet kunnen(is dat niet wereldgelijkvorming?). Geeft zo'n held zelfs complimenten. Volgens mij betaamt dat een christen niet.
Tom A Hawk
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 nov 2008, 16:19

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Tom A Hawk »

Je hebt helemaal gelijk. Gelukkig zijn wij wel principieel. Wij geven alleen lintjes aan onze dominees en ouderlingen als zij 25 jaar in het ambt zijn.
Wat de Mammon er bij doet, begrijp ik alleen niet. Hij is de god van het geld, niet van de olymptische spelen.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Mister »

Tom A Hawk schreef:Je hebt helemaal gelijk. Gelukkig zijn wij wel principieel. Wij geven alleen lintjes aan onze dominees en ouderlingen als zij 25 jaar in het ambt zijn.
En we zetten het ook nog pontificaal in het landelijk kerkblad. Alsof het een verdienste is... :bobo
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door refo »

Mark Tuitert is iemand die heel hard kan schaatsen. Op de Olympische spelen heeft hij een gouden medaille gehaald. Voor de sportleken onder ons: dat is een bijzondere prestatie.
De gewoonte is dan dat je bij thuiskomst in je woonplaats gehuldigd wordt. Dat vinden sommige mensen dwaas, maar is geen sportverdwazing. Het is ere wie ere toekomt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Bonny »

Gijs83 schreef:Wat is dan wel "sportverdwazing"?
Ja, leg dat maar eens uit.
The Groom's still waiting at the altar
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Democritus »

Ja wanneer is er sprake van sportverdwazing.

Tijdens een EK of WK vind ik het leuk een wedstrijd te bekijken en vooral als Nederland wint. Net zo goed als op de olympische spelen ik het leuk vind dat een Nederlander een medaille wint. Als bij ons een team (tennis) thuisspeelde ging ik ook vaak kijken om ze aan te moedigen!

Is er dan sprake van sportverdwazing?
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Erasmiaan »

Democritus schreef:Ja wanneer is er sprake van sportverdwazing.

Tijdens een EK of WK vind ik het leuk een wedstrijd te bekijken en vooral als Nederland wint. Net zo goed als op de olympische spelen ik het leuk vind dat een Nederlander een medaille wint. Als bij ons een team (tennis) thuisspeelde ging ik ook vaak kijken om ze aan te moedigen!

Is er dan sprake van sportverdwazing?
Nee hoor, houd jij die zondagssporten en die opoffering van die sporters maar in stand door te kijken.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Democritus »

Erasmiaan schreef:
Democritus schreef:Ja wanneer is er sprake van sportverdwazing.

Tijdens een EK of WK vind ik het leuk een wedstrijd te bekijken en vooral als Nederland wint. Net zo goed als op de olympische spelen ik het leuk vind dat een Nederlander een medaille wint. Als bij ons een team (tennis) thuisspeelde ging ik ook vaak kijken om ze aan te moedigen!

Is er dan sprake van sportverdwazing?
Nee hoor, houd jij die zondagssporten en die opoffering van die sporters maar in stand door te kijken.
Hoe hou ik het in stand? Als het er niet zou zijn zou ik er geen moment van wakker liggen.
Als ze morgen besluiten heel het voetbal af te schaffen vind ik dat prima. Maar is het feit dat je sport kijken, als het uitkomt, leuk vind gelijk sportverdwazing?

Verdwazing heeft iets van een obsessie niet meer buiten kunnen. Met zo goed als dat auto's, organisten of boeken kan zijn.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Marnix »

Ja natuurlijk... en als jij door de week met de bus of trein reist hou jij in stand dat het OV ook op zondag actief is. En als je door de week tankt, draag jij er aan bij dat de tankstations op zondag ook open zijn. Enzovoorts. Heel logisch.

Tjonge... 5000 euro voor een huldiging voor iemand die een mooie sportieve prestatie heeft neergezet... en daarbij een ambassadeur is voor sport in het algemeen.... misschien dat het lui en gestresst, gemiddeld te dik Nederland nog eens een beetje in beweging zet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Erasmiaan »

Democritus schreef:
Erasmiaan schreef:
Democritus schreef:Ja wanneer is er sprake van sportverdwazing.

Tijdens een EK of WK vind ik het leuk een wedstrijd te bekijken en vooral als Nederland wint. Net zo goed als op de olympische spelen ik het leuk vind dat een Nederlander een medaille wint. Als bij ons een team (tennis) thuisspeelde ging ik ook vaak kijken om ze aan te moedigen!

Is er dan sprake van sportverdwazing?
Nee hoor, houd jij die zondagssporten en die opoffering van die sporters maar in stand door te kijken.
Hoe hou ik het in stand?
Door te kijken. Zonder hoge kijkcijfers geen uitzending op de tv, zonder uitzending op de tv geen geld, zonder geld geen topsport.

De verdwazing zit hem overigens in het feit dat zo'n sporter leeft voor zijn sport en zijn lichaam schaadt door overmatige belasting. Daarbij genomen de massahysterie en de ontheiliging van de zondag, ziedaar de gereformeerde argumenten tegen topsport.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 13 apr 2010, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Ja natuurlijk... en als jij door de week met de bus of trein reist hou jij in stand dat het OV ook op zondag actief is. En als je door de week tankt, draag jij er aan bij dat de tankstations op zondag ook open zijn. Enzovoorts. Heel logisch.

Tjonge... 5000 euro voor een huldiging voor iemand die een mooie sportieve prestatie heeft neergezet... en daarbij een ambassadeur is voor sport in het algemeen.... misschien dat het lui en gestresst, gemiddeld te dik Nederland nog eens een beetje in beweging zet.
Wat een rare reactie. Door op zondag te tanken houd je zondagsopenstelling in stand (want er is markt voor).

Zo'n huldiging zet hooguit de handen in beweging, om op elkaar te klappen.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: ChristenUnie en sportverdwazing

Bericht door Democritus »

Erasmiaan schreef: Door te kijken. Zonder hoge kijkcijfers geen uitzending op de tv, zonder uitzending op de tv geen geld, zonder geld geen topsport.
Dat is de vraag. Er zijn ook sporten die op prof niveau worden uitgevoerd (korfbal, handbal, badminton, schaken) die veel minder media aandacht krijgen maar wel degelijk doorgang blijven vinden.

Ik ben het met je eens dat m.n. bij grote sporten heel veel zaken excessief worden. Maar door te kijken hou je niet per definitie iets in stand. Het kan wel bijdragen aan de omvang van een sport.
Erasmiaan schreef: De verdwazing zit hem overigens in het feit dat zo'n sporter leeft voor zijn sport en zijn lichaam schaadt door overmatige belasting. Daarbij genomen de massahysterie en de ontheiliging van de zondag, ziedaar de gereformeerde argumenten tegen topsport.
Het schaden van een lichaam zijn ook argumenten die opgaan voor stratenmaker. Deze is vaak met 40e versleten.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Plaats reactie