Verschijning in droom.

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verschijning in droom.

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef: Waar wordt misbruik van gemaakt?
Oh, ik heb grote moeite met het stukje uit dat OGG-kerkblad. Ik ben bang dat de Heere zo niet werkt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verschijning in droom.

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef: Waar wordt misbruik van gemaakt?
Oh, ik heb grote moeite met het stukje uit dat OGG-kerkblad. Ik ben bang dat de Heere zo niet werkt.
Ik vind het ook een wat vreemde zaak... maar laat het maar rusten...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Verschijning in droom.

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef: Waar wordt misbruik van gemaakt?
Oh, ik heb grote moeite met het stukje uit dat OGG-kerkblad. Ik ben bang dat de Heere zo niet werkt.
Dus je reageert vanuit jouw visie hoe de Heere werkt en niet vanuit 'wat zegt de Bijbel'?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verschijning in droom.

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
Luther schreef:
Erasmiaan schreef: Waar wordt misbruik van gemaakt?
Oh, ik heb grote moeite met het stukje uit dat OGG-kerkblad. Ik ben bang dat de Heere zo niet werkt.
Dus je reageert vanuit jouw visie hoe de Heere werkt en niet vanuit 'wat zegt de Bijbel'?
Ik reageer op een verhaaltje in de krant en leg dat naast de Bijbel.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verschijning in droom.

Bericht door huisman »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef: Waar wordt misbruik van gemaakt?
Oh, ik heb grote moeite met het stukje uit dat OGG-kerkblad. Ik ben bang dat de Heere zo niet werkt.

Toch wordt vaak bij het aannemen van een beroep door een predikant het "echter" gevonden als het met een singulier verhaal begeleid wordt .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verschijning in droom.

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Luther schreef:
Erasmiaan schreef: Waar wordt misbruik van gemaakt?
Oh, ik heb grote moeite met het stukje uit dat OGG-kerkblad. Ik ben bang dat de Heere zo niet werkt.

Toch wordt vaak bij het aannemen van een beroep door een predikant het "echter" gevonden als het met een singulier verhaal begeleid wordt .
Zolang het opkomt uit de Schrift, heb ik er geen moeite mee.
Een bekende GG-predikant waarschuwde ons echter eens: Met bijzondere verhalen moeten we maar bijzonder oppassen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Verschijning in droom.

Bericht door Jongere »

Toch vind ik dat we hier wel iets te makkelijk roepen 'alleen het Woord'. Ik ben ook niet zo'n overtuigd streeptheoloog.
Volgens mij zouden velen van ons Paulus berispen als hij een beroep naar onze gemeente had aangenomen met een verhaal over een Macedonische man in een gezicht.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Verschijning in droom.

Bericht door Joannah »

Jongere schreef:Toch vind ik dat we hier wel iets te makkelijk roepen 'alleen het Woord'. Ik ben ook niet zo'n overtuigd streeptheoloog.
Volgens mij zouden velen van ons Paulus berispen als hij een beroep naar onze gemeente had aangenomen met een verhaal over een Macedonische man in een gezicht.
Paulus was een Jood,
dat blijft het volk wat de Schrift was toevertrouwd.
Dat is het volk van tekenen, wonderen en dromen.
het spijt me dat ik ook hierin onderscheid blijf maken tussen joden en goyiem
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Schemerlichtje
Berichten: 960
Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07

Re: Verschijning in droom.

Bericht door Schemerlichtje »

Joannah schreef: Dat is het volk van tekenen, wonderen en dromen.
het spijt me dat ik ook hierin onderscheid blijf maken tussen joden en goyiem
Waar baseer je dat op?
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verschijning in droom.

Bericht door huisman »

Jongere schreef:Toch vind ik dat we hier wel iets te makkelijk roepen 'alleen het Woord'. Ik ben ook niet zo'n overtuigd streeptheoloog.
Volgens mij zouden velen van ons Paulus berispen als hij een beroep naar onze gemeente had aangenomen met een verhaal over een Macedonische man in een gezicht.
Hoorde dat gezicht bij de bijzondere werken van de Geest zoals er meer waren in de eerste christengemeenten ?(Tongentaal,genezingen enz. )
En toen Paulus in Macedonië kwam stond daar geen man op ze te wachten maar naar enkele dagen vonden ze wat vrouwen langs de rivier waaronder Lydia.
Ik geloof dat de HEERE ook nu nog spreekt door dromen enz. maar zal Hij het niet altijd bevestigen door het Woord?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Verschijning in droom.

Bericht door memento »

Jongere schreef:Toch vind ik dat we hier wel iets te makkelijk roepen 'alleen het Woord'. Ik ben ook niet zo'n overtuigd streeptheoloog.
Volgens mij zouden velen van ons Paulus berispen als hij een beroep naar onze gemeente had aangenomen met een verhaal over een Macedonische man in een gezicht.
Het is een bekend gegeven, dat uitzonderlijke situaties vragen om uitzonderlijke wijzingen van God. Als een droom of iets anders extra-ordinairs gebruikt wordt om een predikant terecht te wijzen in het aannemen van een beroep, dan kan dat. Net zo goed als dat ik geloof dat God in uitzonderlijke gevallen wonderen doet (denk aan genezingen op het zendingsveld).

Maar ik geloof wel, dat bijzondere wijzingen Gods voorbehouden zijn aan bijzondere situaties. Gods gewone weg in door het Woord. Ik heb er grote moeite mee, wanneer het bijzondere gezien wordt als "beter", terwijl het gewone (Gods Woord) daarmee op de tweede plaats komt te staan. Wie zo Gods Woord veracht, is niet op zijn plaats, en wanneer hij zich daarvan niet bekeerd betoond hij daarmee dat hij God niet kent.

Wie echter de Schrift leest, ziet dat de dromen meestal ook een bestraffend element hebben. Bv: Jozef was van plan Maria te verlaten, maar God gebruikt een droom om hem te vermanen bij haar te blijven. Paulus was helemaal niet van plan naar Macadonië te gaan, maar God vermaant hem in een droom daarheen te gaan. Of denk aan de dromen, die voorspelde dat de apostel sterven ging.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Verschijning in droom.

Bericht door Joannah »

Schemerlichtje schreef:
Joannah schreef: Dat is het volk van tekenen, wonderen en dromen.
het spijt me dat ik ook hierin onderscheid blijf maken tussen joden en goyiem
Waar baseer je dat op?
Als je even de moeite neemt om te kijken naar Hebreeën 2:3-41 dan zul je zien dat de tekenen aangewend
werden om het Woord van God te BEVESTIGEN, en je zult daar ook zien dat over de tekenen
in de VERLEDEN TIJD gesproken wordt. Ook in 2 Korinthiërs 12:122 wordt in de verleden
tijd gesproken.
Zij die volhouden dat wij deze tekenen vandaag zouden moeten praktiseren omdat ze beoefend werden
in het hele Nieuwe Testament, hebben hun Bijbel niet gelezen (of geloofd). Ze werden NIET in
het hele Nieuwe Testament beoefend. Paulus liet Trofimus ZIEK achter in Miléte (2 Tim. 4:20); hij
gaf Timotheüs medisch advies in plaats van hem te genezen (1 Tim. 5:23), en hijzelf had kwalen die
niet genezen konden worden (2 Kor. 11:30; 12:5-10). Waarom al die ziekten indien de apostolische
tekenen nog steeds werkzaam waren? Antwoord: Ze waren NIET meer werkzaam, omdat ze enkel
nodig waren in de vroege bediening van de apostelen, met het doel de waarheid aan Israël te bevestigen.
Nu, wij geloven sterk dat God nog steeds wonderen kan doen en alle mensen kan genezen die Hij
verkiest te genezen, en wij geloven dat de gebeden van Gods volk Hem ertoe kunnen bewegen
wonderlijke dingen te doen, maar verwar beantwoorde gebeden niet met apostolische tekenen, want
er is een enorm verschil. Wij geloven in genezing, maar wij geloven niet in genezers.
(zo ongeveer, Bron Marc Verhoeven)
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Verschijning in droom.

Bericht door Marnix »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef: Waar wordt misbruik van gemaakt?
Oh, ik heb grote moeite met het stukje uit dat OGG-kerkblad. Ik ben bang dat de Heere zo niet werkt.
Luther schreef:
Erasmiaan schreef:
Luther schreef:
Erasmiaan schreef: Waar wordt misbruik van gemaakt?
Oh, ik heb grote moeite met het stukje uit dat OGG-kerkblad. Ik ben bang dat de Heere zo niet werkt.
Dus je reageert vanuit jouw visie hoe de Heere werkt en niet vanuit 'wat zegt de Bijbel'?
Ik reageer op een verhaaltje in de krant en leg dat naast de Bijbel.
Dat Hij door zijn Woord werkt geloof ik ook. Ik lees alleen niet in de Bijbel dat Hij alleen maar via het Woord werkt en nooit op een andere wijze, integendeel. Ik ben dus erg benieuwd naar je Bijbelse argumentatie, waarom je bang bent dat de Heere (soms) niet zo werkt.

memento schreef:
Jongere schreef:Toch vind ik dat we hier wel iets te makkelijk roepen 'alleen het Woord'. Ik ben ook niet zo'n overtuigd streeptheoloog.
Volgens mij zouden velen van ons Paulus berispen als hij een beroep naar onze gemeente had aangenomen met een verhaal over een Macedonische man in een gezicht.
Het is een bekend gegeven, dat uitzonderlijke situaties vragen om uitzonderlijke wijzingen van God. Als een droom of iets anders extra-ordinairs gebruikt wordt om een predikant terecht te wijzen in het aannemen van een beroep, dan kan dat. Net zo goed als dat ik geloof dat God in uitzonderlijke gevallen wonderen doet (denk aan genezingen op het zendingsveld).

Maar ik geloof wel, dat bijzondere wijzingen Gods voorbehouden zijn aan bijzondere situaties. Gods gewone weg in door het Woord. Ik heb er grote moeite mee, wanneer het bijzondere gezien wordt als "beter", terwijl het gewone (Gods Woord) daarmee op de tweede plaats komt te staan. Wie zo Gods Woord veracht, is niet op zijn plaats, en wanneer hij zich daarvan niet bekeerd betoond hij daarmee dat hij God niet kent.

Wie echter de Schrift leest, ziet dat de dromen meestal ook een bestraffend element hebben. Bv: Jozef was van plan Maria te verlaten, maar God gebruikt een droom om hem te vermanen bij haar te blijven. Paulus was helemaal niet van plan naar Macadonië te gaan, maar God vermaant hem in een droom daarheen te gaan. Of denk aan de dromen, die voorspelde dat de apostel sterven ging.
Precies. God kan ook via dromen werken. Maar het is allereerst niet iets wat je kan verwachten ofzo. Mensen gaan in de Bijbel niet zitten wachten op een droom om er bevestiging in te zoeken. Als het gebeurt gebeurt het onverwacht. We moeten ons laten leiden door het Woord en als God ons op een andere manier wat duidelijk wil maken merken we het wel, zo niet, dan missen we niet iets. We hebben aan Gods Woord genoeg. We moeten dan ook niet, sommigen trappen helaas in die valkuil, bijzondere status gaan verlenen aan dingen die we als bijzonder zien. Paulus waarschuwt daar ook voor:

1 Er moet geroemd worden; het dient wel tot niets, maar ik zal komen op gezichten en openbaringen des Heren.
(...)
6 Want als ik wil roemen, zal ik niet onverstandig zijn, want ik zal de waarheid zeggen; maar ik onthoud mij ervan, opdat men mij niet meer toekenne dan wat men van mij ziet en hoort, 7 en ook om het buitengewone van de openbaringen. Daarom is mij, opdat ik mij niet te zeer zou verheffen, een doorn in het vlees gegeven, een engel des satans, om mij met vuisten te slaan, opdat ik mij niet te zeer zou verheffen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: Verschijning in droom.

Bericht door hervormde »

God spreekt door Zijn Woord:

Zij hebben Mozes en de profeten, dat zij die horen.

En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de morgenster opga in uw harten.


We moeten zeer voorzichtig zijn met deze dromen. Hiermee kan de gedachte ontstaan dat een zogenaamde vraag over engelen en dromen gebruikt wordt om een bepaalde kerkelijke weg te legitimeren. Het doet denken aan het doperdom.

In datzelfde stukje werd verwezen naar Johannes 21:15. Met deze woorden werd het voor hem duidelijk om naar Canada te gaan. Hebt gij Mij liever dan dezen (Stavenisse). Als je goed over de tekst en zijn verband nadenkt is deze exegese twijfelachtig. Hier staat de liefde van Jezus tegenover de liefde van dezen. Jezus gebruikt een pronomen demonstrativum. Hij wijst dus iets aan. De vraag is wat. Zijn het de discipelen of de vissen. Het eerste lijkt mij onwaarschijnlijk. Mede omdat de vraag gesteld wordt met het adjectief pleinon. Zou de Heere vragen of de liefde van Petrus groter is voor Hem dan die voor zijn medebroeders? Als we het geheel lezen is de vissen veel waarschijnlijker. Ook dit is een mannelijk nomen. Lees maar mee:


Simon Petrus zeide tot hen: Ik ga vissen.
(...)
Simon Petrus ging op, en trok het net op het land, vol grote vissen, tot honderd drie en vijftig; en hoewel er zovele waren, zo scheurde het net niet.
(...)
Toen zij dan het middagmaal gehouden hadden, zeide Jezus tot Simon Petrus: Simon, zoon van Jonas, hebt gij Mij liever dan dezen? Hij zeide tot Hem: Ja, Heere! Gij weet, dat ik U liefheb. Hij zeide tot hem: Weid Mijn lammeren.


Met andere woorden: de Heere vraagt aan Petrus om een keuze. Gaat hij door met vissen of geeft hij gehoor aan zijn roeping: mensen vissen. Ik zal u een visser der mensen maken. Dan krijgt het drievoudig antwoord van de Heere ook veel meer diepte.

De exegese is dan onjuist. De tekst kan wel gebruikt worden wanneer iemand worstelt met zijn roeping. Ja of nee. Dat de Heere, ook vandaag, zegt: wie hebt u nu liever? Uw huidige werk, uw beroep of Mij? Volgt u Mij, dan betekent dat ook Mijn lammeren en schapen weiden.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Verschijning in droom.

Bericht door Marnix »

Waarom is de exegese dan onjuist? Misschien was de man gehecht aan zijn gemeente, waardoor hij die niet wilde verlaten... en maakte God hem duidelijk dat Hij hem opriep Hem te volgen en niet zijn eigen hart. Met die woorden. Heb je mij meer lief dan je vertrouwde omgeving, wat je hier hebt. Predikant zijn in die gemeente was het werk van die dominee. Dan klopt de vergelijken met de vissen toch juist?

Sowieso vraag ik me af hoe nuttig het is om, als God iemand roept en daar zijn Woord voor gebruikt, te gaan kijken of de exegese wel juist is. Zelfs al is de exegese niet juist, dan kan God via deze tekst Hem toch wel kunnen brengen waar Hij hem wilde hebben?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie