openstelling internetplatform op zondag

cobra
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mar 2010, 15:56

openstelling internetplatform op zondag

Bericht door cobra »

Onze onderneming zit met de volgende kwestie;

Wij willen een internet-platform opzetten in de sector waar wij actief zijn. Het doel van het platform is kennis en data koppelen en uitwisselen tussen bedrijven, adviseurs, etc. Ook worden er webbased (administratieve) software aangeboden. Nu is bij ons de vraag gerezen in hoeverre wij ons platform ook op zondag open kunnen/ moeten stellen, in het licht van het 4de gebod.

In onze sector (veelal eenmansbedrijven) wordt er een hele week hard gewerkt en niet-christelijke ondernemers zullen op zondag hun administratie doen en gebruik gaan maken van het platform.

Wie heeft hier een mening over?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: openstelling internetplatform op zondag

Bericht door memento »

Sja, ik zou zeggen: Doe eerst onderzoek onder je doelgroep met de vraag in hoeverre zondagssluiting voor hen een probleem is. Dan pas weet je of je überhaupt moet nadenken over die keuze. Ik denk dat veel ondernemers wel begrip kunnen opbrengen. Zeker als je iets extra's biedt ten opzichte van wat er al op de markt is (bv goedkoper, extra functionaliteit, etc).
cobra
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mar 2010, 15:56

Re: openstelling internetplatform op zondag

Bericht door cobra »

Onze doelgroep zal het niet op prijs stellen als het platform niet op zondag beschikbaar is.

In hoeverre is een digitale dienst die wij aanbieden anders dan het aanleveren van electriciteit?

We hebben geen helpdesk op zondag en geen enkele menselijke activiteit van onze kant. Als de server plat gaat, dan kijken we er maandagmorgen naar.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: openstelling internetplatform op zondag

Bericht door Erasmiaan »

cobra schreef:Onze doelgroep zal het niet op prijs stellen als het platform niet op zondag beschikbaar is.

In hoeverre is een digitale dienst die wij aanbieden anders dan het aanleveren van electriciteit?

We hebben geen helpdesk op zondag en geen enkele menselijke activiteit van onze kant. Als de server plat gaat, dan kijken we er maandagmorgen naar.
Tja, lees het vierde gebod er nog maar eens op na en beslis dan voor je eigen hart of je daar ruimte ziet voor deze activiteiten.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: openstelling internetplatform op zondag

Bericht door refo »

Ik zou me niet te druk maken over wat de klanten doen.

Als je auto's verhuurt ga je ook niet vragen of ze die dingen 's zondags laten staan
Als je een refohotel runt moet je 's zondags de halfpensionklanten zelfs volpension bedienen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11426
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: openstelling internetplatform op zondag

Bericht door Mister »

cobra schreef:Onze doelgroep zal het niet op prijs stellen als het platform niet op zondag beschikbaar is.

In hoeverre is een digitale dienst die wij aanbieden anders dan het aanleveren van electriciteit?

We hebben geen helpdesk op zondag en geen enkele menselijke activiteit van onze kant. Als de server plat gaat, dan kijken we er maandagmorgen naar.
Het klinkt alsof je zelf al een antwoord weet op deze vragen, maar het nog even bevestigd wil zien ;)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: openstelling internetplatform op zondag

Bericht door eilander »

Wie heeft weleens het boekje "In Zijn voetspoor" van C.M. Sheldon gelezen?
Daarin wordt een gemeente beschreven waarvan de dominee erachter komt dat de dagelijkse praktijk losstaat van wat er 's zondags wordt gepreekt, ook bij hemzelf.
Hij bespreekt dit in zijn gemeente, en door de mensen die die zorg delen wordt besproken dat ze in het vervolg zichzelf zullen afvragen: wat zou Jezus in dit geval doen?
Daar worden radicale keuzes gemaakt!
Ik denk weleens: als we dit meer zouden doen, zouden we meer te maken krijgen met vijandschap van buitenaf.
En, zoals ik eergisteren las: niet-vervolgd worden zou meer vragen op moeten roepen dan wel-vervolgd worden (vrij naar JH Bavinck, in "En voort wentelen de eeuwen").
Verder geef ik geen antwoord, omdat het makkelijk roepen is vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: openstelling internetplatform op zondag

Bericht door hmprff »

eilander schreef:Wie heeft weleens het boekje "In Zijn voetspoor" van C.M. Sheldon gelezen?
Daarin wordt een gemeente beschreven waarvan de dominee erachter komt dat de dagelijkse praktijk losstaat van wat er 's zondags wordt gepreekt, ook bij hemzelf.
Hij bespreekt dit in zijn gemeente, en door de mensen die die zorg delen wordt besproken dat ze in het vervolg zichzelf zullen afvragen: wat zou Jezus in dit geval doen?
Daar worden radicale keuzes gemaakt!
Ik denk weleens: als we dit meer zouden doen, zouden we meer te maken krijgen met vijandschap van buitenaf.
En, zoals ik eergisteren las: niet-vervolgd worden zou meer vragen op moeten roepen dan wel-vervolgd worden (vrij naar JH Bavinck, in "En voort wentelen de eeuwen").
Verder geef ik geen antwoord, omdat het makkelijk roepen is vanaf de zijlijn.
Ik heb het boekje al wel 3 keer gelezen :)
Maar als je in je eentje hetzelfde wil doen, is dat binnen no time verwaterd (merk ik tenminste aan mezelf)
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: openstelling internetplatform op zondag

Bericht door Faramir »

Ik kan me voorstellen dat je bezwaar hebt tegen werken op zondag. Maar indien de site je geen (onderhouds)werkzaamheden kosten op zondag dan lijkt het mij geen enkel probleem.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: openstelling internetplatform op zondag

Bericht door memento »

Faramir schreef:Ik kan me voorstellen dat je bezwaar hebt tegen werken op zondag. Maar indien de site je geen (onderhouds)werkzaamheden kosten op zondag dan lijkt het mij geen enkel probleem.
Probleem is dat klanten dan ook op zondag support willen als iets niet lukt, of bellen als bv de server onbereikbaar is, of er een onverwachte fout in de software optreedt.
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: openstelling internetplatform op zondag

Bericht door Faramir »

memento schreef:
Faramir schreef:Ik kan me voorstellen dat je bezwaar hebt tegen werken op zondag. Maar indien de site je geen (onderhouds)werkzaamheden kosten op zondag dan lijkt het mij geen enkel probleem.
Probleem is dat klanten dan ook op zondag support willen als iets niet lukt, of bellen als bv de server onbereikbaar is, of er een onverwachte fout in de software optreedt.
Als je bij het contact gedeelte gewoon duidelijk vermeld dat support niet mogelijk is op zondag en dat gemailde klachten maandagochtend gelijk in behandeling worden genomen dan is dat geen enkel probleem. Zo vaak treed er geen onverwachtse fout in de software op dus die kans is vrij minimaal. En indien die optreed dan is dat pech en wordt dat maandagochtend verholpen.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: openstelling internetplatform op zondag

Bericht door Wilhelm »

eilander schreef:Wie heeft weleens het boekje "In Zijn voetspoor" van C.M. Sheldon gelezen?
.

Ik ook, hoewel erbij dit boekje theologische vragen te stellen zijn, is dit wel een aanrader.
Wat stelt dit boekje je schuldig als het gaat om radicaliteit in het navolgen van Jezus.
cobra
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mar 2010, 15:56

Re: openstelling internetplatform op zondag

Bericht door cobra »

Ik geloof niet dat wij middels het platform mensen er toe aan zetten om op zondag hun administratie te verwerken. In de huidige setting zal een ondernemer dat doen op zijn lokale pc, straks gaat hij gebruik maken van het platform waar hij allerlei diensten van ons en andere bedrijven krijgt aangeboden.

Met de opkomst van webbased-software kan men 24/7 online gebruik maken van programmatuur. Dat kon 5 jaar geleden ook met een applicatie die draaide vanaf een lokale pc, dus er is eigenlijk niets verandert, alleen leg je een verbinding tussen de gebruiker en server.

Ik heb de vraag bij verschillende mensen neergelegd, maar je merkt dat de "oude wijzen" dit niet klein krijgen, omdat men niet snapt wat een platform precies is en kan. Voor mij is dan bij voorbaat het antwoord al niet correct. De jongere generatie vindt het allemaal niet zo'n probleem en ziet electriciteit hetzelfde als een digitale datastroom. Het station "bezwaar electriciteitgebruik op zondag" is allang gepasseerd en dat zal met de digitale zaken ook zo zijn over 10 jaar.

Waarschijnlijk is dan de mogelijkheid de dominee en gemeente live te volgen via de webcam breed geaccepteerd. (prachtige techniek voor mensen die nooit meer naar de kerk kunnen, lijkt me) Dit is in wezen (qua techniek) niets anders dan de kerkradio, alleen durf ik voorgaande nog niet voor te stellen bij veel van onze gemeentes #-o
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: openstelling internetplatform op zondag

Bericht door eilander »

Wilhelm schreef:
eilander schreef:Wie heeft weleens het boekje "In Zijn voetspoor" van C.M. Sheldon gelezen?
.

Ik ook, hoewel erbij dit boekje theologische vragen te stellen zijn, is dit wel een aanrader.
Wat stelt dit boekje je schuldig als het gaat om radicaliteit in het navolgen van Jezus.
Met beide opmerkingen ben ik het eens, laat dat helder zijn...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: openstelling internetplatform op zondag

Bericht door eilander »

cobra schreef:Ik geloof niet dat wij middels het platform mensen er toe aan zetten om op zondag hun administratie te verwerken. In de huidige setting zal een ondernemer dat doen op zijn lokale pc, straks gaat hij gebruik maken van het platform waar hij allerlei diensten van ons en andere bedrijven krijgt aangeboden.

Met de opkomst van webbased-software kan men 24/7 online gebruik maken van programmatuur. Dat kon 5 jaar geleden ook met een applicatie die draaide vanaf een lokale pc, dus er is eigenlijk niets verandert, alleen leg je een verbinding tussen de gebruiker en server.

Ik heb de vraag bij verschillende mensen neergelegd, maar je merkt dat de "oude wijzen" dit niet klein krijgen, omdat men niet snapt wat een platform precies is en kan. Voor mij is dan bij voorbaat het antwoord al niet correct. De jongere generatie vindt het allemaal niet zo'n probleem en ziet electriciteit hetzelfde als een digitale datastroom. Het station "bezwaar electriciteitgebruik op zondag" is allang gepasseerd en dat zal met de digitale zaken ook zo zijn over 10 jaar.

Waarschijnlijk is dan de mogelijkheid de dominee en gemeente live te volgen via de webcam breed geaccepteerd. (prachtige techniek voor mensen die nooit meer naar de kerk kunnen, lijkt me) Dit is in wezen (qua techniek) niets anders dan de kerkradio, alleen durf ik voorgaande nog niet voor te stellen bij veel van onze gemeentes #-o
Ik begrijp je helemaal, en toch vind ik dat je probeert naar een antwoord toe te redeneren.

Hoewel ik absoluut niet zit te wachten op een webcam in de kerk, zie ik niet echt een principieel bezwaar (behalve als kerkgangers nu lekker thuisblijven). Dat is je laatste opmerking.
Maar met je beginvraag blijf ik toch zitten. Ik heb daar de vraag bij gesteld: wat zou Jezus in dit geval doen? Daar zou ik toch wel over nadenken.
Plaats reactie