Misstanden bij liefdadigheidsorganisaties

Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Misstanden bij liefdadigheidsorganisaties

Bericht door Faramir »

Zwerversorganisatie verkoopt Maserati

BERLIJN - Een daklozenorganisatie in Berlijn heeft besloten haar Maserati te verkopen na publieke commotie over het luxueuze voertuig. De leider van de liefdadigheidsinstelling gebruikte het voertuig van 100.000 euro als dienstwagen.

De zwerversorganisatie Treberhilfe krijgt ook een raad van toezicht om dergelijke misstanden voortaan te voorkomen, meldden Duitse media dinsdag. De affaire kwam aan het rollen, omdat de Treberhilfe protesteerde tegen het overheidsbesluit om de dienstritten met de auto in een logboek bij te houden. De overheid ontdekte dat de Maserati als dienstwagen werd gebruikt, nadat het voertuig met hoge snelheid was geflitst. De Treberhilfe valt in Berlijn onder het kerkelijke hulpwerk.
Leider Harald Ehlert zei vorige week nog de commotie over de Maserati niet te begrijpen. Waarom mag iemand die honderd woningen bezit, wel in een Ferrari rijden en hij niet? „De zwakke heeft hulp nodig, maar moet degene die die hulp geeft, ook als een zwakke overkomen”, meende Ehlert. Veel Duitsers vroegen zich af of iemand die de belangen van arme mensen verdedigt, zo'n dure dienstwagen nodig heeft.

Bron: Telegraaf
-------

Wat bezielt zo'n man, en wat bezielt zo'n organisatie om zo'n man op die positie te zetten en zulke vrijheden te geven..
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Misstanden bij liefdadigheidsorganisaties

Bericht door jvdg »

Zulke "incidenten" maken mij extra waakzaam op de liefdadigheidsacties die ik steun.
Voorheen gaf ik aan "jan en alleman", maar door dit soort publicaties (ook in NL) ben ik uiterst selectief in mijn gaven.

Alleen organisaties met lage apparaatskosten en optimale inzet hebben mijn voorkeur.
Daaronder vallen onder meer Woord & Daad, Stephanos en Bijzondere Noden uitgaande van de GG.
Het geld gaat rechtstreeks naar de doelen en dienen het onderwijs dusdanig dat deze mensen leren werken en te voorzien in eigen onderhoud.
Daarnaast, en bovendien, wordt het Evangelie daarin meegegeven.

Mag ik een vergelijking maken met het werk van de Heere Jezus: Hij genas de zieken en gaf bovendien vergeving van zonden daarbij.
Daar kan ik breed over uitwijden, maar een ieder op dit forum weet wel wat ik bedoel.

Bidt en WERKT!
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Misstanden bij liefdadigheidsorganisaties

Bericht door Rens »

Ik geef per definitie NIET aan liefdadigheidsorganisaties............ik vertik het ten ene male de dikke salarissen van de top te helpen ophoesten............

En élke bedelbrief gaat ongeopend de Kliko in......
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Misstanden bij liefdadigheidsorganisaties

Bericht door Mister »

Ik herinner me nog dat de directeur van de Hartstichting een bijzonder vorstelijk salaris kreeg. Dat kwam als een boemerang terug bij de Hartstichting. En wat betreft de bedelbrieven. Van iedere stichting bewaren we er 1. Aan het einde van het jaar gaan we er even goed voor zitten. Zo houden we het eerlijk en makkelijk.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Misstanden bij liefdadigheidsorganisaties

Bericht door eilander »

Ik vind bedelbrieven, waarover vaak lelijk wordt gedaan, het volste recht van een goede-doelenstichting. Alleen ik heb ook het recht om die in de oud-papierbak te gooien. Mijn vrouw houdt netjes bij aan wie ze wat heeft gegeven, zodat alles een beetje eerlijk wordt verdeeld.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Misstanden bij liefdadigheidsorganisaties

Bericht door Mister »

eilander schreef:Ik vind bedelbrieven, waarover vaak lelijk wordt gedaan, het volste recht van een goede-doelenstichting. Alleen ik heb ook het recht om die in de oud-papierbak te gooien. Mijn vrouw houdt netjes bij aan wie ze wat heeft gegeven, zodat alles een beetje eerlijk wordt verdeeld.
Precies. Soms kan ik er niet goed tegen. Deze week kreeg ik voor het eerst een brief van een bepaalde organisatie. Natuurlijk hadden ze geld nodig. En om het makkelijk te maken werd er nadrukkelijk met de machtigingskaart gezwaaid. Die was al ingevuld, op mijn handtekening en het bedrag na. Zoiets schiet altijd verkeerd bij mij. Weg ermee... ;)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Misstanden bij liefdadigheidsorganisaties

Bericht door memento »

eilander schreef:Ik vind bedelbrieven, waarover vaak lelijk wordt gedaan, het volste recht van een goede-doelenstichting. Alleen ik heb ook het recht om die in de oud-papierbak te gooien. Mijn vrouw houdt netjes bij aan wie ze wat heeft gegeven, zodat alles een beetje eerlijk wordt verdeeld.
Ik vind die bedelbrieven irritant. Zeker als je bij het overmaken duidelijk aangeeft GEEN post te willen ontvangen. Post sturen kost hun geld, en bij mij gaan ze toch direct bij het oud papier, omdat ik een zelf samengestelde lijst met goede doelen afwerk, ipv te geven op basis van "wie het hardste bedelt krijgt het meest"
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Misstanden bij liefdadigheidsorganisaties

Bericht door Mister »

memento schreef:
eilander schreef:Ik vind bedelbrieven, waarover vaak lelijk wordt gedaan, het volste recht van een goede-doelenstichting. Alleen ik heb ook het recht om die in de oud-papierbak te gooien. Mijn vrouw houdt netjes bij aan wie ze wat heeft gegeven, zodat alles een beetje eerlijk wordt verdeeld.
Ik vind die bedelbrieven irritant. Zeker als je bij het overmaken duidelijk aangeeft GEEN post te willen ontvangen. Post sturen kost hun geld, en bij mij gaan ze toch direct bij het oud papier, omdat ik een zelf samengestelde lijst met goede doelen afwerk, ipv te geven op basis van "wie het hardste bedelt krijgt het meest"
Hier is het: wie het hardst bedelt, krijgt niets... :nananere
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Misstanden bij liefdadigheidsorganisaties

Bericht door eilander »

memento schreef:
eilander schreef:Ik vind bedelbrieven, waarover vaak lelijk wordt gedaan, het volste recht van een goede-doelenstichting. Alleen ik heb ook het recht om die in de oud-papierbak te gooien. Mijn vrouw houdt netjes bij aan wie ze wat heeft gegeven, zodat alles een beetje eerlijk wordt verdeeld.
Ik vind die bedelbrieven irritant. Zeker als je bij het overmaken duidelijk aangeeft GEEN post te willen ontvangen. Post sturen kost hun geld, en bij mij gaan ze toch direct bij het oud papier, omdat ik een zelf samengestelde lijst met goede doelen afwerk, ipv te geven op basis van "wie het hardste bedelt krijgt het meest"
Maar je begrijpt toch ook wel dat die organisaties veel minder geld binnenkrijgen als ze die brieven niet zouden rondsturen? Kijk, dat jíj met zo'n lijstje werkt (prima idee), maar lang niet iedereen werkt zo.
Dus het brengt veel meer op dan dat het kost. Ik zie niet echt in dat het irritant is, ik zie zelfs niet wat er mis is met "wie het hardst bedelt, krijgt het meest".
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Misstanden bij liefdadigheidsorganisaties

Bericht door Josephus »

memento schreef:Ik vind die bedelbrieven irritant. Zeker als je bij het overmaken duidelijk aangeeft GEEN post te willen ontvangen.
Het is m.i. verstandiger om zoiets via een aparte brief/e-mail mee te delen aan het secretariaat.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Misstanden bij liefdadigheidsorganisaties

Bericht door memento »

Josephus schreef:
memento schreef:Ik vind die bedelbrieven irritant. Zeker als je bij het overmaken duidelijk aangeeft GEEN post te willen ontvangen.
Het is m.i. verstandiger om zoiets via een aparte brief/e-mail mee te delen aan het secretariaat.
Helaas wordt daar, met name bij de grotere organisaties, niets mee gedaan. Of hoogstens voor een half jaar ofzo, en daarna stroomt de brievenbus weer vrolijk vol.

Ik moet sowieso nog eens uitzoeken of het niet mogelijk is om geld over te maken, zonder dat de ontvanger (het goede doel in dit geval) mijn adresgegevens kan zien. Als iemand weet hoe je dat met Postbank (ING tegenwoordig) internetbankieren kan doen, dan hoor ik dat graag.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Misstanden bij liefdadigheidsorganisaties

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
memento schreef:
eilander schreef:Ik vind bedelbrieven, waarover vaak lelijk wordt gedaan, het volste recht van een goede-doelenstichting. Alleen ik heb ook het recht om die in de oud-papierbak te gooien. Mijn vrouw houdt netjes bij aan wie ze wat heeft gegeven, zodat alles een beetje eerlijk wordt verdeeld.
Ik vind die bedelbrieven irritant. Zeker als je bij het overmaken duidelijk aangeeft GEEN post te willen ontvangen. Post sturen kost hun geld, en bij mij gaan ze toch direct bij het oud papier, omdat ik een zelf samengestelde lijst met goede doelen afwerk, ipv te geven op basis van "wie het hardste bedelt krijgt het meest"
Hier is het: wie het hardst bedelt, krijgt niets... :nananere
Bij ons net andersom.
Ik heb zoiets van: iedereen die wat vraagt of iedereen die aan de deur komt (behalve Jantje Beton), krijgt iets. Een betrekkelijk klein bedrag overigens.
Voor een geselecteerd aantal goede doelen geven we grotere bedragen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Misstanden bij liefdadigheidsorganisaties

Bericht door Jongere »

Ik weet niet wat ik geef (ik forum altijd met mijn linkerhand).
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Misstanden bij liefdadigheidsorganisaties

Bericht door memento »

Jongere schreef:Ik weet niet wat ik geef (ik forum altijd met mijn linkerhand).
Als je dus geld overmaakt, wordt je rechterhand via de irritante brief met "U heeft bedrag X gegeven. Dank u wel." er toch mee geconfronteerd. Om maar te zwijgen van de herhaalde herinneringen aan je goede daad, door om het half jaar een brief te sturen die je eraan herinnert dat je in het verleden hebt gegeven, en of je dat nu weer wil doen...
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Misstanden bij liefdadigheidsorganisaties

Bericht door Josephus »

memento schreef:
Josephus schreef:
memento schreef:Ik vind die bedelbrieven irritant. Zeker als je bij het overmaken duidelijk aangeeft GEEN post te willen ontvangen.
Het is m.i. verstandiger om zoiets via een aparte brief/e-mail mee te delen aan het secretariaat.
Helaas wordt daar, met name bij de grotere organisaties, niets mee gedaan. Of hoogstens voor een half jaar ofzo, en daarna stroomt de brievenbus weer vrolijk vol.
Oké, maar dan hoef je toch al helemaal niet de illusie te hebben dat een medeling bij je betaling wel helpt?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Plaats reactie