Nieuwe verkiezingen

Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door Gijs83 »

Marie-Henriëtte schreef:
Bel hem op.
Lees net op de internetpagina van de Volkskrant dat Wilders een gesprek heeft gehad met Rosenthal en dat het alleen van het CDA afhangt of het rechtse kabinet er komt. Verhagen is vanavond als laatste aan de beurt.[/quote]

euh. v/d Staaij heeft vanavond ook nog een gesprek met informateur heeft hij op zijn hyve vermeld.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door Marie-Henriëtte »

Gijs83 schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Bel hem op.
Lees net op de internetpagina van de Volkskrant dat Wilders een gesprek heeft gehad met Rosenthal en dat het alleen van het CDA afhangt of het rechtse kabinet er komt. Verhagen is vanavond als laatste aan de beurt.
Gijs83 schreef:euh. v/d Staaij heeft vanavond ook nog een gesprek met informateur heeft hij op zijn hyve vermeld.
Klopt, maar Verhagen heeft volgens mij als laatste een gesprek vanavond, maar ik kan mij vergissen.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door caprice »

In de peilingen haalt de PvdA nu 38 zetels en is daarmee het grootst.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door sela »

Luther schreef:[...]
@sela: [...] Jouw definitie van het liberalisme is niet overeenkomstig de werkelijkheid. Het lijkt bijna op de platte retoriek van Emile Roemer (SP): "U steelt van de armen en u geeft het aan de rijken."
:huhu schrijf ik daar met hart en ziel een post, is dit de reactie. :cry
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door vlinder »

caprice schreef:In de peilingen haalt de PvdA nu 38 zetels en is daarmee het grootst.
Daar hebben ze bij de volgende verkiezingen pas weer wat aan. Ben blij dat het geen PvdA wordt.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door Fjodor »

sela schreef:
Luther schreef:[...]
@sela: [...] Jouw definitie van het liberalisme is niet overeenkomstig de werkelijkheid. Het lijkt bijna op de platte retoriek van Emile Roemer (SP): "U steelt van de armen en u geeft het aan de rijken."
:huhu schrijf ik daar met hart en ziel een post, is dit de reactie. :cry
Tja, niet zoveel mensen kunnen erin komen dat jij uit christelijke oogpunten liever een links kabinet hebt..
Maar dan mag Luther dat wegzetten als platte retoriek, duidelijk is wel dat de inkomensverschillen onder een rechts kabinet sowieso sneller groter worden dan onder een links kabinet. En volgens mij willen de rechtsen ook het minimumloon omlaag en willen ze minder aan ontwikkelingshulp doen dan de linkse partijen. Al met al kan ik jouw voorkeur voor een links kabinet wel begrijpen.

Dan heb ik nog een vraag.
Vinden we dat we het kunnen maken om niet-christelijke leerlingen van christelijke scholen te weigeren? Naar aanleiding van deze wens van paars III. Dat leraren geweigerd worden oké, dat snap ik, maar moet je niet open staan voor onchristelijke leerlingen? Je ziet, zo erg vind ik die wens niet.
Luther schreef:- acceptatieplicht leerlingen bijzonder onderwijs
En dat de overheid ingrijpt in organisaties waar ze subsidie aan verlenen vind ik eigenlijk ook niet zo raar. Hoewel ik dat zelf als overheid niet zou doen. Maar de christenen in Nederland hebben toch geld zat om hun scholen zelf te betalen? Daar moeten we mijns inziens maar niet zo over zeuren.
Luther schreef:- ingrijpen personeelsbeleid christelijke organisaties met subsidie van de overheid
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door eilander »

Fjodor schreef: Dan heb ik nog een vraag.
Vinden we dat we het kunnen maken om niet-christelijke leerlingen van christelijke scholen te weigeren? Naar aanleiding van deze wens van paars III. Dat leraren geweigerd worden oké, dat snap ik, maar moet je niet open staan voor onchristelijke leerlingen? Je ziet, zo erg vind ik die wens niet.
Luther schreef:- acceptatieplicht leerlingen bijzonder onderwijs
En dat de overheid ingrijpt in organisaties waar ze subsidie aan verlenen vind ik eigenlijk ook niet zo raar. Hoewel ik dat zelf als overheid niet zou doen. Maar de christenen in Nederland hebben toch geld zat om hun scholen zelf te betalen? Daar moeten we mijns inziens maar niet zo over zeuren.
Luther schreef:- ingrijpen personeelsbeleid christelijke organisaties met subsidie van de overheid
Toelaten van onchristelijke leerlingen is de doodsteek voor het christelijk onderwijs. Dat zeg ik niet uit intolerantie, maar als je je eigen toelatingsbeleid niet serieus neemt, zal de overheid zelf ook zeggen: wat is nu nog het verschil?
Dus onderschrijven van de grondslag is echt van groot belang.
Bovendien is er ook nog zoiets als een medezeggenschapsraad, waardoor ouders behoorlijke invloed kunnen krijgen.

Christenen in Nederland geld zat om scholen zelf te betalen?? Ik heb pas geleden hier al gezegd dat het voor een kleine school van nog geen 150 leerlingen ook al om een half miljoen per jaar gaat!
Dan kunnen we beter als christenen in het openbaar onderwijs gaan participeren als ouders, bestuursleden, personeelsleden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17451
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door huisman »

Waarom acceptatieplicht leerlingen bijzonder onderwijs wel een zeer gevaarlijke ontwikkeling zou zijn.
Sinds dat de MR ook verplicht is voor basisscholen zou een acceptatieplicht de ligging van een MR drastisch kunnen veranderen (Alle ouders mogen immers in een MR worden gekozen) Als een MR van kleur verschiet gaat dat vroeg of laat voor de hele school gelden.
Verder betekent vrijheid van onderwijs natuurlijk niets meer als je niet je eigen regels mag handhaven Art. 23 blijft zo wel bestaan maar wordt van binnen uitgehold is is straks niet meer als een lege huls.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door Fjodor »

Ok, dat van die medezeggenschapsraad wist ik niet. Maar wat is dan de stem van de medezeggenschapsraad? Is dat net als met een algemene ledenvergadering dat het het hoogste orgaan van de school is?
Zou het niet zo kunnen zijn dat bij een vrij toelatingsbeleid er mogelijkheden zijn om de eigen kleur wel te behouden? Bijvoorbeeld door minder invloed van de medezeggenschapsraad?

En over dat geld: alle Nederlandse burgers kunnen alle Nederlandse scholen betalen, waarom zouden de christelijke burgers dan niet de christelijke scholen kunnen betalen?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17451
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door huisman »

Fjodor schreef:Ok, dat van die medezeggenschapsraad wist ik niet. Maar wat is dan de stem van de medezeggenschapsraad? Is dat net als met een algemene ledenvergadering dat het het hoogste orgaan van de school is?
Zou het niet zo kunnen zijn dat bij een vrij toelatingsbeleid er mogelijkheden zijn om de eigen kleur wel te behouden? Bijvoorbeeld door minder invloed van de medezeggenschapsraad?

En over dat geld: alle Nederlandse burgers kunnen alle Nederlandse scholen betalen, waarom zouden de christelijke burgers dan niet de christelijke scholen kunnen betalen?
De MR is een niet te negeren orgaan in school en een "verkeerde" MR heeft alle instrumenten beschikbaar om de identiteit van een school te veranderen.
Natuurlijk zou het mogelijk moeten zijn om scholen van eigen identiteit zelf te bekostigen zonder overheidsgeld maar dan hebben wij wel afscheid genomen van onze christelijke wortels als natie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door eilander »

Fjodor schreef:En over dat geld: alle Nederlandse burgers kunnen alle Nederlandse scholen betalen, waarom zouden de christelijke burgers dan niet de christelijke scholen kunnen betalen?
Rekenfoutje, denk ik. Christelijke burgers betalen in dit geval voor alle Nederlandse scholen + hun eigen christelijke scholen, niet-christelijke scholen betalen alleen voor niet-christelijke scholen. We betalen dus dubbel.
Gebruikersavatar
scape
Berichten: 157
Lid geworden op: 30 jun 2009, 17:42

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door scape »

sela schreef:
Luther schreef:[...]
@sela: [...] Jouw definitie van het liberalisme is niet overeenkomstig de werkelijkheid. Het lijkt bijna op de platte retoriek van Emile Roemer (SP): "U steelt van de armen en u geeft het aan de rijken."
:huhu schrijf ik daar met hart en ziel een post, is dit de reactie. :cry

Ik moet bekennen dat ik de term 'kabinet MAMMON I' erg treffend vond. Het blijft mij verbazen dat er in refo-kring zo kritiekloos tegen het neo-liberalimse wordt aangekeken.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door Fjodor »

huisman schreef:
Fjodor schreef:Ok, dat van die medezeggenschapsraad wist ik niet. Maar wat is dan de stem van de medezeggenschapsraad? Is dat net als met een algemene ledenvergadering dat het het hoogste orgaan van de school is?
Zou het niet zo kunnen zijn dat bij een vrij toelatingsbeleid er mogelijkheden zijn om de eigen kleur wel te behouden? Bijvoorbeeld door minder invloed van de medezeggenschapsraad?

En over dat geld: alle Nederlandse burgers kunnen alle Nederlandse scholen betalen, waarom zouden de christelijke burgers dan niet de christelijke scholen kunnen betalen?
De MR is een niet te negeren orgaan in school en een "verkeerde" MR heeft alle instrumenten beschikbaar om de identiteit van een school te veranderen.
Natuurlijk zou het mogelijk moeten zijn om scholen van eigen identiteit zelf te bekostigen zonder overheidsgeld maar dan hebben wij wel afscheid genomen van onze christelijke wortels als natie.
Ok, dan is bij deze mijn uitlating over het toelatingsbeleid genuanceerd :)
En volgens mij hebben we dat afscheid al lang genomen.
eilander schreef:
Fjodor schreef:En over dat geld: alle Nederlandse burgers kunnen alle Nederlandse scholen betalen, waarom zouden de christelijke burgers dan niet de christelijke scholen kunnen betalen?
Rekenfoutje, denk ik. Christelijke burgers betalen in dit geval voor alle Nederlandse scholen + hun eigen christelijke scholen, niet-christelijke scholen betalen alleen voor niet-christelijke scholen. We betalen dus dubbel.
Oke, niet aan gedacht. Maar helemaal dubbel is het dan toch niet, want giften mogen weer van het belastbare inkomen afgetrokken worden. En dan denk ik nog steeds dat de christenen het wel kunnen betalen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door eilander »

Fjodor schreef:Ok, dan is bij deze mijn uitlating over het toelatingsbeleid genuanceerd :)
En volgens mij hebben we dat afscheid al lang genomen.
eilander schreef:
Fjodor schreef:En over dat geld: alle Nederlandse burgers kunnen alle Nederlandse scholen betalen, waarom zouden de christelijke burgers dan niet de christelijke scholen kunnen betalen?
Rekenfoutje, denk ik. Christelijke burgers betalen in dit geval voor alle Nederlandse scholen + hun eigen christelijke scholen, niet-christelijke scholen betalen alleen voor niet-christelijke scholen. We betalen dus dubbel.
Oke, niet aan gedacht. Maar helemaal dubbel is het dan toch niet, want giften mogen weer van het belastbare inkomen afgetrokken worden. En dan denk ik nog steeds dat de christenen het wel kunnen betalen.
Dat weet ik niet. Ik denk overigens dat het met die aftrekbaarheid ook snel bekeken is: mag een vereniging/stichting die een refoschool exploiteert wel een ANBI-status hebben? Zo'n school dient niet het algemeen nut!

En dan is er nog iets: wij doen net alsof alles geoorloofd is als we het dan maar zelf betalen. Maar dat zal toch ook niet altijd opgaan?
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door Fjodor »

eilander schreef:
Fjodor schreef: Oke, niet aan gedacht. Maar helemaal dubbel is het dan toch niet, want giften mogen weer van het belastbare inkomen afgetrokken worden. En dan denk ik nog steeds dat de christenen het wel kunnen betalen.
Dat weet ik niet. Ik denk overigens dat het met die aftrekbaarheid ook snel bekeken is: mag een vereniging/stichting die een refoschool exploiteert wel een ANBI-status hebben? Zo'n school dient niet het algemeen nut!

En dan is er nog iets: wij doen net alsof alles geoorloofd is als we het dan maar zelf betalen. Maar dat zal toch ook niet altijd opgaan?
Nou, zelfs de giften voor kerken zijn nu nog aftrekbaar, ik denk dat dat nog wel even duurt.
Tja, als we zelfs niet eens meer scholen mogen oprichten dan wordt het nog meer lijden voor het christendom hier in Nederland. Maar misschien kan de kerk hier dat wel goed gebruiken...
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gesloten