Apartheid

Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Apartheid

Bericht door Marie-Henriëtte »

Bert Mulder schreef:
Joannah schreef: Oh of het hart van Hendrik Verwoerd me bekend is.. een psycholoog als Verwoerd wist heel goed hoe het uit zou pakken.
Niemand vraagt om zijn huidskleur, sexuele geaardheid of geslacht, en mag daar niet anders om behandeld of veroordeeld worden.
Apartheid is het meest bekende, maar ook beruchtste nederlandse woord aller tijden. Dat de NG Kerk er pas afstand van deed na de omwenteling zegt genoeg.'
Ik vind het erg zorgwekkend dat jij hier een totalitair systeem verdedigd, wat verdwijningen, moorden, medische experimenten etc. uitvoerde.
Er is niets mis met een gemengd huwelijk. Daar waar liefde woont, gebied de Heer zijn zegen
En dat slaat als een tang op een varken.

Ga ik niet eens antwoorden, zo stom is die reactie.
Zo Bert, sinds wanneer slaan Bijbelverzen in een reactie als een tang op een varken? Mag dat wel, zoiets schrijven op dit forum!
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 13 feb 2010, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Apartheid

Bericht door Bert Mulder »

jvdg schreef:
Bert, ééns ben jij geëmigreerd naar een land waar de oorspronkelijke inwoners zijn vermoord en verdreven naar reservaten door blanke "christenen".
Mij bekruipt het gevoel dat al de emigranten, met overigens de beste bedoelingen, hebben geprofiteerd van het vuile handwerk van hun voorgangers.

Wil je dat meenemen in jouw beschouwingen over de "profiterende" indianen?

En dat ze in "verval" zijn geraakt, wiens schuld is dat?
Mijn vriend Jan, je hebt mijn post niet goed begrepen...

Ik zeg niet dat de Indianen 'profiteren'...

Ik zeg dat we ze volle rechten geven moeten, inclusief ze de recht van landeigenschap geven en de reservaten opdelen onder de bewoners en dan de reservaten opheffen. Gelijke behandeling. De blanken hebben inderdaad een schuld aan de originele bewoners. Maar daarmee zeg ik niet dat het is om de kwade wil van de blanken toen dit eerst plaats vond. Hoewel er altijd zonde bij was. Maar laten we niet al de motieven van onze voorvaderen in de twijfel trekken. Dan blijf je bezig....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Apartheid

Bericht door Bert Mulder »

Marie-Henriëtte schreef:
Zo Bert, sinds wanneer slaan Bijbelversen in een reactie als een tang op een varken? Mag dat wel, zoiets schrijven op dit forum!
Daar had ik het niet over specifiek. Maar de rest van haar post...

Waar heb ik een totalitair systeem, en moord en doodslag verdedigd? Haar post is nog laf ook...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Apartheid

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:Maar laten we niet al de motieven van onze voorvaderen in de twijfel trekken. Dan blijf je bezig....
Maar de geschiedenis lezende, waren de motieven van onze vaderen niet zuiver.
Het ging om de schatten, de macht, het eigendom, en niet, ik heb het zelden gelezen (mss. bij de Quakers) om het christenen van de heidenen.
En tot op de dag van vandaag profiteren WIJ van de eigendommen van de indianen.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Apartheid

Bericht door Marie-Henriëtte »

Bert Mulder schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Zo Bert, sinds wanneer slaan Bijbelversen in een reactie als een tang op een varken? Mag dat wel, zoiets schrijven op dit forum!
Daar had ik het niet over specifiek. Maar de rest van haar post...
Ok, ik schrok al.
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 15 feb 2010, 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Apartheid

Bericht door Joannah »

Weleens het boek gelezen:

'Apartheid, een wijze voorzorg'?

Over motieven gesproken...

Terwijl het binnenste van het hart, ook van mensen zoals Dhr. Verwoerd, ons onbekend is, moeten we daar afblijven. Zal ik de stelling onderhouden, dat terwijl Apartheid misschien niet zo uitgepakt is als voorzien was, het plan om de juiste redenen gemaakt is.

(terwijl ondertussen het huichelen van bijvoorbeeld de N. Amerikanen me de keel uithangt, die zich met Zuid Afrika bemoeien, terwijl ze thuis met het 'reservaten' (thuislanden!) probleem zitten.) Alle Indianen zijn toch maar dronkelappen.... (tongue in cheek)![/quote]
voor je geheugen, Bert.
Noem me niet laf, als je vergeet wat je schreef.
Je raadt een boek aan met de titel, Apartheid een WIJZE VOORZORG, en het plan zou om de juiste redenen gemaakt zijn.!!
We moeten maar van Verwoerd's hart afblijven, maar verder word door jou iedere molecuul geanalyseerd, tot op afkortingen en hoofdletters toe.O jam en de motieven van onze vaderen moeten we maar niet in twijfel trekken, Doe ik wel, als je het niet erg vindt!
::salut
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Apartheid

Bericht door Democritus »

Joannah schreef: Bovendien zijn ze veel verzoenender dan blanken
hadden we niet een bloedige bijltjesdag verwacht in ZA, als wraak voor de geleden ellende ?
Laat ik voorop stellen achteraf gezien is het systeem van Apartheid verkeerd uitgepakt en zijn de daden niet goed te praten.

Maar dat laat onverlet, zoals Bert terecht opmerkt, dat Mandela ook geen schone handen heeft.

Maar om even op bovenstaande quote terug te komen. Dan zou ik zeggen Joannah lees de kranten eens. Sinds de val van de Apartheid is er een systematische zuivering gaande onder Blanke boeren die worden vermoord door donkere Zuid Afrikanen. Sinds de val al meer dan 3.000. Dus de bijltjesdag was er niet gelijk met val maar is nu nog steeds gaande.

Als blanke is het momenteel zeer onveilig in Zuid Afrika. Blanken ontvluchten het land massaal.

Terecht is het regime van apartheid afgeschaft, terecht is de macht in handen gekomen van het volk en niet alleen een elitedeel dat blank is. Het schrijnende aan de situatie vind ik dat het land helemaal de vernieling ingaat.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Zosinus
Berichten: 387
Lid geworden op: 21 mar 2006, 15:21

Re: Apartheid

Bericht door Zosinus »

Democritus schreef:
Joannah schreef: Bovendien zijn ze veel verzoenender dan blanken
hadden we niet een bloedige bijltjesdag verwacht in ZA, als wraak voor de geleden ellende ?
Laat ik voorop stellen achteraf gezien is het systeem van Apartheid verkeerd uitgepakt en zijn de daden niet goed te praten.

Maar dat laat onverlet, zoals Bert terecht opmerkt, dat Mandela ook geen schone handen heeft.

Maar om even op bovenstaande quote terug te komen. Dan zou ik zeggen Joannah lees de kranten eens. Sinds de val van de Apartheid is er een systematische zuivering gaande onder Blanke boeren die worden vermoord door donkere Zuid Afrikanen. Sinds de val al meer dan 3.000. Dus de bijltjesdag was er niet gelijk met val maar is nu nog steeds gaande.

Als blanke is het momenteel zeer onveilig in Zuid Afrika. Blanken ontvluchten het land massaal.

Terecht is het regime van apartheid afgeschaft, terecht is de macht in handen gekomen van het volk en niet alleen een elitedeel dat blank is. Het schrijnende aan de situatie vind ik dat het land helemaal de vernieling ingaat.
Eenzijdig. Er is nu namelijk een sterke tendens van remigratie. Veel blanken die naar het buitenland gevlucht zijn keren juist terug naar Zuid-Afrika.
Letstalk
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 nov 2008, 11:44
Locatie: een eilandbewoner

Re: Apartheid

Bericht door Letstalk »

Zosinus schreef:
Democritus schreef:
Joannah schreef: Bovendien zijn ze veel verzoenender dan blanken
hadden we niet een bloedige bijltjesdag verwacht in ZA, als wraak voor de geleden ellende ?
Laat ik voorop stellen achteraf gezien is het systeem van Apartheid verkeerd uitgepakt en zijn de daden niet goed te praten.

Maar dat laat onverlet, zoals Bert terecht opmerkt, dat Mandela ook geen schone handen heeft.

Maar om even op bovenstaande quote terug te komen. Dan zou ik zeggen Joannah lees de kranten eens. Sinds de val van de Apartheid is er een systematische zuivering gaande onder Blanke boeren die worden vermoord door donkere Zuid Afrikanen. Sinds de val al meer dan 3.000. Dus de bijltjesdag was er niet gelijk met val maar is nu nog steeds gaande.

Als blanke is het momenteel zeer onveilig in Zuid Afrika. Blanken ontvluchten het land massaal.

Terecht is het regime van apartheid afgeschaft, terecht is de macht in handen gekomen van het volk en niet alleen een elitedeel dat blank is. Het schrijnende aan de situatie vind ik dat het land helemaal de vernieling ingaat.
Eenzijdig. Er is nu namelijk een sterke tendens van remigratie. Veel blanken die naar het buitenland gevlucht zijn keren juist terug naar Zuid-Afrika.
Een aantal jaren geleden ben ik ook 4 weken in ZA geweest bij mijn tantes. (Broers en zussen van mijn vader wonen daar. Mijn vader is ook een geboren Zuid Afrikaner maar naar Nederland geemigreerd.) Het is inderdaad erg onveilig.
Zo logeerde ik bij een tante. Die woonde toen nog op een 'plot', zoals ze dat noemde. Dat hield in dat je 'vrij' woonde. Ze hadden zicht op een krottenwijk. Op die 'plot' stond ook een pastorie en een kerk. De schoonzoon van mijn tante was daar dominee. Die dominee was met zijn vrouw en kinderen net teruggekeerd van vakantie. Ik weet dat ze een heleboel honden hadden. 's Avonds laat rond 12 uur gingen die honden verschrikkelijk blaffen. Toen dacht ik even: 'Er is toch niets aan de hand'. De volgende dag zei mijn tante: 'Heb je het gehoord?' Ik zei dat ik honden had horen blaffen en vroeg of er iets gebeurd was. Toen zei ze dat ze hadden geprobeerd om bij de ds. in te breken, met als doel de ds. om het leven te brengen. Ik vroeg waarom ze dat dacht. Toen zei ze om dat de ds. de dag ervoor een aantal 'zwarten' van zijn erf had moeten sturen, en dat mag een blanke niet meer doen.
In ieder geval was ik blij dat ik die dag wegging daar.

Zelf ben ik getuige geweest dat mijn tantes en ooms goed voor hun 'meiden en tuinmannen' geweest zijn.
We gingen er hele middagen voor op stap. Dan werd vanalles ingekocht. Daarnaast kregen ze nog een salaris.

Ook herinner ik mij dat de 'meid' van een van mijn tantes eens huilde en vertelde dat ze niet rond kon komen omdat haar man behoorlijk dronk. Mijn tante zei dat ze blij was ze daar mee kwam, want ze zei dat ze meer geld kon krijgen.
'Jij moet alles met missies bespreek', zei ze. De 'meid' reageerde:'Ek ga aan almal vertel dat ek 'n baie goeie missies het'.
Mijn tante zou ook gaan verhuizen. Maar mijn tante zorgde voor haar voor een ander werkplek.

Wat de remigratie betreft is mij niet bekend. Een aantal nichten en neefs (geboren en getogen ZA-ers) zijn net geemigreerd naar Australie en Amerika.
Hoe minder sommigen begrijpen, des te meer willen zij bewijzen. (C.F. Gellert)
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Apartheid

Bericht door Joannah »

Zosinus schreef:
Democritus schreef:
Joannah schreef: Bovendien zijn ze veel verzoenender dan blanken
hadden we niet een bloedige bijltjesdag verwacht in ZA, als wraak voor de geleden ellende ?
Laat ik voorop stellen achteraf gezien is het systeem van Apartheid verkeerd uitgepakt en zijn de daden niet goed te praten.

Maar dat laat onverlet, zoals Bert terecht opmerkt, dat Mandela ook geen schone handen heeft.

Maar om even op bovenstaande quote terug te komen. Dan zou ik zeggen Joannah lees de kranten eens. Sinds de val van de Apartheid is er een systematische zuivering gaande onder Blanke boeren die worden vermoord door donkere Zuid Afrikanen. Sinds de val al meer dan 3.000. Dus de bijltjesdag was er niet gelijk met val maar is nu nog steeds gaande.

Als blanke is het momenteel zeer onveilig in Zuid Afrika. Blanken ontvluchten het land massaal.

Terecht is het regime van apartheid afgeschaft, terecht is de macht in handen gekomen van het volk en niet alleen een elitedeel dat blank is. Het schrijnende aan de situatie vind ik dat het land helemaal de vernieling ingaat.
Eenzijdig. Er is nu namelijk een sterke tendens van remigratie. Veel blanken die naar het buitenland gevlucht zijn keren juist terug naar Zuid-Afrika.
Dat klopt, allemaal heimwee naar het goede leven, een geweldig klimaat,een diepblauwe zee, prachtige bergketens,braai en rooiwyn, hartelijke mensen en ruimte!
Dat het minder veilig is, dan dat het was, kot vooral omdat er een westers model voor het justitieel apparaat is toegepast.mensenrechten en misdadigers waren, net als in Nederland, belangrijker dan de slachtoffers.
Maar dat verandert, de politie in ZA wordt wat trigger-happier, en gaat niet eerst vragen stellen en discussieren.
Veel dingen moeten erger worden, voordat ze beter worden.
Nog steeds is er echter een groot deel blanken, wat zwarten neerbuigend bejegend, ze vernedert en slecht behandelt.Wellicht hebben de remigranten hun les geleerd in de grote wereld:-)
En Zosinus, het spijt me voor je tante, maar als je op een plot woont met tig honden, uitkijkend op een golfpaten-township, tsja, dat is natuurlijk vragen om ellende en misdaad.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18727
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Apartheid

Bericht door helma »

Letstalk schreef:
Zelf ben ik getuige geweest dat mijn tantes en ooms goed voor hun 'meiden en tuinmannen' geweest zijn.
We gingen er hele middagen voor op stap. Dan werd vanalles ingekocht. Daarnaast kregen ze nog een salaris.

Ook herinner ik mij dat de 'meid' van een van mijn tantes eens huilde en vertelde dat ze niet rond kon komen omdat haar man behoorlijk dronk. Mijn tante zei dat ze blij was ze daar mee kwam, want ze zei dat ze meer geld kon krijgen.
'Jij moet alles met missies bespreek', zei ze. De 'meid' reageerde:'Ek ga aan almal vertel dat ek 'n baie goeie missies het'.
Mijn tante zou ook gaan verhuizen. Maar mijn tante zorgde voor haar voor een ander werkplek.

Wat de remigratie betreft is mij niet bekend. Een aantal nichten en neefs (geboren en getogen ZA-ers) zijn net geemigreerd naar Australie en Amerika.
Mijn schoonouders zijn ook vanwege veiligheidsoverwegongen teruggekomen
Mijn man heeft z'n hele jeugd in Z.A. gewoond
Zijn ouders waren ook altijd erg goed voor de meiden/knechten
Maar op een dag hoorde mijn schoonpa een van de jongens zeggen dat als de zwarten de baas werden hij als eerste zijn baas dood zou steken.
Hij vroeg aan zijn jongen wat die zou doen als de zwarten het voor het zeggen kregen in Z.A.
"dan schiet ik eerst die missies dood en dan jou".

terwijl mijn schoonouders altijd dachten dat ze een goede band hadden opgebouwd met hen.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Apartheid

Bericht door albion »

Joannah schreef:
Zosinus schreef:
Democritus schreef:
Joannah schreef: Bovendien zijn ze veel verzoenender dan blanken
hadden we niet een bloedige bijltjesdag verwacht in ZA, als wraak voor de geleden ellende ?
Laat ik voorop stellen achteraf gezien is het systeem van Apartheid verkeerd uitgepakt en zijn de daden niet goed te praten.

Maar dat laat onverlet, zoals Bert terecht opmerkt, dat Mandela ook geen schone handen heeft.

Maar om even op bovenstaande quote terug te komen. Dan zou ik zeggen Joannah lees de kranten eens. Sinds de val van de Apartheid is er een systematische zuivering gaande onder Blanke boeren die worden vermoord door donkere Zuid Afrikanen. Sinds de val al meer dan 3.000. Dus de bijltjesdag was er niet gelijk met val maar is nu nog steeds gaande.

Als blanke is het momenteel zeer onveilig in Zuid Afrika. Blanken ontvluchten het land massaal.

Terecht is het regime van apartheid afgeschaft, terecht is de macht in handen gekomen van het volk en niet alleen een elitedeel dat blank is. Het schrijnende aan de situatie vind ik dat het land helemaal de vernieling ingaat.
Eenzijdig. Er is nu namelijk een sterke tendens van remigratie. Veel blanken die naar het buitenland gevlucht zijn keren juist terug naar Zuid-Afrika.
Dat klopt, allemaal heimwee naar het goede leven, een geweldig klimaat,een diepblauwe zee, prachtige bergketens,braai en rooiwyn, hartelijke mensen en ruimte!
Dat het minder veilig is, dan dat het was, kot vooral omdat er een westers model voor het justitieel apparaat is toegepast.mensenrechten en misdadigers waren, net als in Nederland, belangrijker dan de slachtoffers.
Maar dat verandert, de politie in ZA wordt wat trigger-happier, en gaat niet eerst vragen stellen en discussieren.
Veel dingen moeten erger worden, voordat ze beter worden.
Nog steeds is er echter een groot deel blanken, wat zwarten neerbuigend bejegend, ze vernedert en slecht behandelt.Wellicht hebben de remigranten hun les geleerd in de grote wereld:-)
En Zosinus, het spijt me voor je tante, maar als je op een plot woont met tig honden, uitkijkend op een golfpaten-township, tsja, dat is natuurlijk vragen om ellende en misdaad.

Ik zou als ik jou was beter quoten en ben je al eens in ZA geweest?

Er zijn er verschillende geweest (Toeristen) die beroofd zijn, die niet zomaar ergens in een park kunnen lopen, maar altijd begeleid moeten worden door een gids die een geweer bij zich heeft anders is je leven niet veilig.
Ik zou zeggen droom lekker verder en praat niet over dingen wat je zelf niet meegemaakt heeft. Alleen van horen zeggen en lezen denk ik zo.

Apartheid op zich is niets mis mee maar je moet de mensen wel als mens behandelen. Het is een ander ras met hele andere normen en waarden dan die wij kennen.

Ga jij maar eens op vakantie in ZA en ga maar eens fijn alleen de binnenstad van Johannesburg in. Ik denk niet dat je het doet.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Apartheid

Bericht door Joannah »

helma schreef:
Letstalk schreef:
Zelf ben ik getuige geweest dat mijn tantes en ooms goed voor hun 'meiden en tuinmannen' geweest zijn.
We gingen er hele middagen voor op stap. Dan werd vanalles ingekocht. Daarnaast kregen ze nog een salaris.

Ook herinner ik mij dat de 'meid' van een van mijn tantes eens huilde en vertelde dat ze niet rond kon komen omdat haar man behoorlijk dronk. Mijn tante zei dat ze blij was ze daar mee kwam, want ze zei dat ze meer geld kon krijgen.
'Jij moet alles met missies bespreek', zei ze. De 'meid' reageerde:'Ek ga aan almal vertel dat ek 'n baie goeie missies het'.
Mijn tante zou ook gaan verhuizen. Maar mijn tante zorgde voor haar voor een ander werkplek.

Wat de remigratie betreft is mij niet bekend. Een aantal nichten en neefs (geboren en getogen ZA-ers) zijn net geemigreerd naar Australie en Amerika.
Mijn schoonouders zijn ook vanwege veiligheidsoverwegongen teruggekomen
Mijn man heeft z'n hele jeugd in Z.A. gewoond
Zijn ouders waren ook altijd erg goed voor de meiden/knechten
Maar op een dag hoorde mijn schoonpa een van de jongens zeggen dat als de zwarten de baas werden hij als eerste zijn baas dood zou steken.
Hij vroeg aan zijn jongen wat die zou doen als de zwarten het voor het zeggen kregen in Z.A.
"dan schiet ik eerst die missies dood en dan jou".

terwijl mijn schoonouders altijd dachten dat ze een goede band hadden opgebouwd met hen.
Dit verhaal heb ik al 100 keer gehoord, wat een kolder, zeg.
Enfin, het bang maken heeft in ieder geval gewerkt, ha ha..
nederlanders zijn niet bijster populair in ZA, "dutchmen" is niet echt een kompliment.
Hoe zou dat toch komen.
We zijn toch allemaal zo goed voor de arme zwartjes geweest?
Mijn aangetrouwde familie heeft er ook gezeten, het hele gezin moest er naartoe nadat tannie gedroomd had en zei dat haar was ingegeven dat het met Nederland slecht zou aflopen.
Hoppa, allemaal de SAL in naar Joburg,( Randburg natuurlijk, hartelijk ontvangen door de locale kerkmensen)enfin, na een jaar of 6,7 geloof ik, had ze weer gedroomd, God werd er wederom bijgehaald om een excuus te hebben terug te gaan.
De kerk in Nederland had alles geregeld, zelfs de koelkast was gevuld, bij terugkomst.
de kinderen waren gewend geraakt aan spugen naar negers en eenmaal in nederland terug kregen ze geregeld een pak slaag als ze weer eens een zwarte uitmaakten voor kaffer.
Ik hoop maar dat er veel mensen zijn die zich wat beter gedragen (hebben), maar de apartheid is voor niemand goed geweest, niet voor blanken, en ook niet voor zwarten.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Apartheid

Bericht door Democritus »

@Joannah

Ik lees in jouw woorden dat je eigenlijk wel begrip kan opbrengen voor de handelswijze van de zwarte Afrikaner met de Blanke?
Soort van eigen schuld dikke bult. Jullie hebben de Zwarten onderdrukt dus.....

Maar is dit een Bijbelse houding.

Nogmaals ik praat het gedrag van de Bkanken niet goed en degenen die schuldig zijn aan misdaden moeten gestraft worden.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Apartheid

Bericht door Joannah »

Democritus schreef:@Joannah

Ik lees in jouw woorden dat je eigenlijk wel begrip kan opbrengen voor de handelswijze van de zwarte Afrikaner met de Blanke?
Soort van eigen schuld dikke bult. Jullie hebben de Zwarten onderdrukt dus.....

Maar is dit een Bijbelse houding.

Nogmaals ik praat het gedrag van de Bkanken niet goed en degenen die schuldig zijn aan misdaden moeten gestraft worden.
Een afrikaner is blank, een afrikaan is zwart :-), hoewel sommige blanken in ZA zichzelf ook afrikaan ipv europeaan noemen.
Een afrikaner is een blanke zuidafrikaan, die afrikaans praat (wat lyk soos nederlands;-))

Wat is een bijbelse houding?
mensen onderdrukken?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Plaats reactie