Christelijke visie opleggen aan anderen?

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Christelijke visie opleggen aan anderen?

Bericht door Bert Mulder »

lanfy schreef:
Bert Mulder schreef:
lanfy schreef:Kortom, een theocratie is dus ondenkbaar en onuitvoerbaar. Maar misschien heeft CC nog een antwoord op m'n eerder gestelde vraag?
en onbijbels ook.... Op. 12:


1 En er werd een groot teken gezien in den hemel; namelijk een vrouw, bekleed met de zon; en de maan was onder haar voeten, en op haar hoofd een kroon van twaalf sterren;

2 En zij was zwanger, en riep, barensnood hebbende, en zijnde in pijn om te baren.

3 En er werd een ander teken gezien in den hemel; en ziet, er was een grote rode draak, hebbende zeven hoofden, en tien hoornen, en op zijn hoofden zeven koninklijke hoeden.

4 En zijn staart trok het derde deel der sterren des hemels, en wierp die op de aarde. En de draak stond voor de vrouw, die baren zou, opdat hij haar kind zou verslinden, wanneer zij het zou gebaard hebben.

5 En zij baarde een mannelijken zoon, die al de heidenen zou hoeden met een ijzeren roede; en haar kind werd weggerukt tot God en Zijn troon.

6 En de vrouw vluchtte in de woestijn, alwaar zij een plaats had, haar van God bereid, opdat zij haar aldaar zouden voeden duizend tweehonderd zestig dagen.
Wat bedoel je eigenlijk met je post in deze discussie over de christelijke visie opleggen aan anderen!?
Ik schreef dit, daar we het over theocratie hadden.

Nu is het goed en aangenaam om te streven dat in alles Gods geboden worden onderhouden, ook door de wereldse regeringen.

Toch is het geopenbaard, zoals ik citeerde, dat de 'kerk' niet aardse regeringen zal voeren, maar dat ze in de wereld in de 'wildernis' zijn zal...

Dat regeren zal later wel komen, in de nieuwe hemel en aarde...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Christelijke visie opleggen aan anderen?

Bericht door caprice »

Bert Mulder schreef:Dat regeren zal later wel komen, in de nieuwe hemel en aarde...
Regeert God Zelf het hemels Koninkrijk niet?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Christelijke visie opleggen aan anderen?

Bericht door Bert Mulder »

caprice schreef:
Bert Mulder schreef:Dat regeren zal later wel komen, in de nieuwe hemel en aarde...
Regeert God Zelf het hemels Koninkrijk niet?
2 Tim 2:
12 Indien wij verdragen, wij zullen ook met Hem heersen; indien wij Hem verloochenen, Hij zal ons ook verloochenen;
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
lanfy
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jul 2009, 11:54

Re: Christelijke visie opleggen aan anderen?

Bericht door lanfy »

jvdg schreef:
lanfy schreef:
jvdg schreef:
lanfy schreef:Kortom, een theocratie is dus ondenkbaar en onuitvoerbaar. Maar misschien heeft CC nog een antwoord op m'n eerder gestelde vraag?
Naar mijn mening is een theocratie wel ondenkbaar maar wel terdege uitvoerbaar, en omgekeerd ook.
Maar vanwaar deze arrogante stellingname: ondenkbaar en onuitvoerbaar?
Zoals eerder aangegeven! Door de honderden verschillende kerken die de "waarheid" in pacht menen te hebben! Daarom ook zeker niet arrogant! Maar laat dan eens weten hoe een theocratie uitvoerbaar is! Dat claim je toch?
Dat claim ik niet.
Maar ik wens alleen maar dat wij allen verlangen door God, ook in de regering, te worden geregeerd.
Ik weet het, het lijkt een utopie, maar daarom mogen we er wel naar verlangen en voor bidden.

Ik heb jouw inbreng arrogant genoemd omdat je meent dat zulks onmogelijk is.
Ik stel, bij God is niets onmogelijk.
Ook al heeft NL nooit een theocratie gekend.
Doordat je zegt dat je het wenst claim je het imo wel! Maar ik kan jou ook arrogant noemen omdat jij denkt dat een theocratie wel degelijk uitvoerbaar is! Hoe dan? En omgekeerd ook! Hoe dan?
Religion should be a matter of personal faith, not a tool for judgement! Linda Livni.
Gebruikersavatar
lanfy
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jul 2009, 11:54

Re: Christelijke visie opleggen aan anderen?

Bericht door lanfy »

lanfy schreef:
Bert Mulder schreef:
lanfy schreef:Kortom, een theocratie is dus ondenkbaar en onuitvoerbaar. Maar misschien heeft CC nog een antwoord op m'n eerder gestelde vraag?
en onbijbels ook.... Op. 12:


1 En er werd een groot teken gezien in den hemel; namelijk een vrouw, bekleed met de zon; en de maan was onder haar voeten, en op haar hoofd een kroon van twaalf sterren;

2 En zij was zwanger, en riep, barensnood hebbende, en zijnde in pijn om te baren.

3 En er werd een ander teken gezien in den hemel; en ziet, er was een grote rode draak, hebbende zeven hoofden, en tien hoornen, en op zijn hoofden zeven koninklijke hoeden.

4 En zijn staart trok het derde deel der sterren des hemels, en wierp die op de aarde. En de draak stond voor de vrouw, die baren zou, opdat hij haar kind zou verslinden, wanneer zij het zou gebaard hebben.

5 En zij baarde een mannelijken zoon, die al de heidenen zou hoeden met een ijzeren roede; en haar kind werd weggerukt tot God en Zijn troon.

6 En de vrouw vluchtte in de woestijn, alwaar zij een plaats had, haar van God bereid, opdat zij haar aldaar zouden voeden duizend tweehonderd zestig dagen.
Wat bedoel je eigenlijk met je post in deze discussie over de christelijke visie opleggen aan anderen!?
Wat? Is een theocratie onbijbels? En wat over het volk Israel in de woestijn dan? Was dat geen theocratie?
Religion should be a matter of personal faith, not a tool for judgement! Linda Livni.
Gebruikersavatar
lanfy
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jul 2009, 11:54

Re: Christelijke visie opleggen aan anderen?

Bericht door lanfy »

Bert Mulder schreef:
caprice schreef:
Bert Mulder schreef:Dat regeren zal later wel komen, in de nieuwe hemel en aarde...
Regeert God Zelf het hemels Koninkrijk niet?
2 Tim 2:
12 Indien wij verdragen, wij zullen ook met Hem heersen; indien wij Hem verloochenen, Hij zal ons ook verloochenen;
Maar volgens de nieuwsrubrieken heers je nog niet echt met "Hem"!
Religion should be a matter of personal faith, not a tool for judgement! Linda Livni.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Christelijke visie opleggen aan anderen?

Bericht door Bert Mulder »

lanfy schreef:
Wat? Is een theocratie onbijbels? En wat over het volk Israel in de woestijn dan? Was dat geen theocratie?
Dat was oud-testament Israel. Nu is de tijd van het Nieuwe Testament. De typische geschiedenis.

Het oude is voorbijgegaan.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Christelijke visie opleggen aan anderen?

Bericht door Bert Mulder »

lanfy schreef: Maar volgens de nieuwsrubrieken heers je nog niet echt met "Hem"!
Welke nieuwsrubrieken? En wat hebben die er mee te maken?

nogal logisch....

Er staat ook dat we met Hem zullen heersen....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
lanfy
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jul 2009, 11:54

Re: Christelijke visie opleggen aan anderen?

Bericht door lanfy »

Bert Mulder schreef:
lanfy schreef:
Wat? Is een theocratie onbijbels? En wat over het volk Israel in de woestijn dan? Was dat geen theocratie?
Dat was oud-testament Israel. Nu is de tijd van het Nieuwe Testament. De typische geschiedenis.

Het oude is voorbijgegaan.
Dus het streven van de SGP voor een theocratie is een utopie? En gelde er in het NT ook geen theocratie? Correct me if I'm wrong!
Religion should be a matter of personal faith, not a tool for judgement! Linda Livni.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Christelijke visie opleggen aan anderen?

Bericht door Bert Mulder »

lanfy schreef:
Bert Mulder schreef:
lanfy schreef:
Wat? Is een theocratie onbijbels? En wat over het volk Israel in de woestijn dan? Was dat geen theocratie?
Dat was oud-testament Israel. Nu is de tijd van het Nieuwe Testament. De typische geschiedenis.

Het oude is voorbijgegaan.
Dus het streven van de SGP voor een theocratie is een utopie? En gelde er in het NT ook geen theocratie? Correct me if I'm wrong!
Ja, het is een utopie. Zal nooit en te nimmer gebeuren. Heeft ook nooit ergens in de NT wereld plaatsgevonden....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Christelijke visie opleggen aan anderen?

Bericht door Tiberius »

Beste mensen,

Ik heb hier wat beledigende postings plus reacties erop verwijderd en corrigerende maatregelen genomen.
Verder on-topic maar weer, aub.

Met vriendelijke groet,
Tiberius
Gebruikersavatar
ChristenConservatief
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jan 2010, 23:34

Re: Christelijke visie opleggen aan anderen?

Bericht door ChristenConservatief »

Bonny schreef:Heb je de legerleiding al naar je hand kunnen zetten? Of begin je een christelijke terreurbeweging? :jongle :bobo
Te Utrecht kwam het verkapte militarisme binnen de reformatorische gezindte aan het daglicht. :)
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Christelijke visie opleggen aan anderen?

Bericht door ZWP »

Toch blijf ik hiermee zitten. Wat voor recht hebben we als Christenen om ‘anderen’ onze visie m.b.t. euthanasie ‘op te leggen’? Seculieren zeggen dan: laat een ieder toch vrij, christenen passen geen euthansie toe, wij eventueel wel, iedereen zijn eigen keuze.

Met welk recht dwingen wij anderen onze visie op? Valt dat hard te maken?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Christelijke visie opleggen aan anderen?

Bericht door Erasmiaan »

ZWP schreef:Toch blijf ik hiermee zitten. Wat voor recht hebben we als Christenen om ‘anderen’ onze visie m.b.t. euthanasie ‘op te leggen’? Seculieren zeggen dan: laat een ieder toch vrij, christenen passen geen euthansie toe, wij eventueel wel, iedereen zijn eigen keuze.

Met welk recht dwingen wij anderen onze visie op? Valt dat hard te maken?
Niet in de zin dat een ander dat zal accepteren. Alleen als hij zelf innerlijk door Gods Geest overtuigd raakt van de waarheid van Gods geboden zal hij zijn hoofd buigen onder 'onze' (Gods!) visie.

Met betrekking tot euthanasie, abortus en zondagsrust kun je natuurlijk wel enige nevenargumenten aanvoeren. Zoals: niet iedereen kan omgaan met een ongebreideld zelfbeschikkingsrecht. Zwangere vrouwen zijn vaak labiel; de keuze voor abortus blijkt in de praktijk in de toekomst vaak een verkeerde keuze geweest te zijn. M.b.t. zondagsrust: een 24/7 economie is niet het beste voor de maatschappij. Eén dag ter bezinning is voor iédereen goed. En zo zorgen we er ook voor dat kleine ondernemers het kunnen bolwerken. Etc.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Christelijke visie opleggen aan anderen?

Bericht door Tiberius »

Met die nevenargumenten blijft het tobben.

Het enige recht dat we als christenen hebben om andersdenkenden onze visie op te leggen, is Gods Woord, Dat voor iedereen heilzaam is. Aangezien God de Schepper is van een ieder, is het ieders plicht om naar Zijn geboden te leven.
Plaats reactie