Geen oudere man...

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17375
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geen oudere man...

Bericht door huisman »

Alexander CD schreef:
huisman schreef:Je blijft alleen de uitwassen benoemen die er al in het N.T. waren denk aan Simon de tovenaar die een meeloper werd en toch weer afhaakte. Laat ik het scherp stellen vind jij dan ook alle opwekkingspredikers verdacht (Whitefield, Edwards,Brainard,Spurgeon, Andrew Bonar enz,enz...)
Het gaat mij om de aard van opwekking, dat men zegt dat die van God komt, het gaat mij niet om mensen, ik heb goede boeken van Jonathan Edwards gelezen.
Maar als je God bidt om iets goeds, wat komt dan van God? uitwassen?

En zo hij hem om een vis zou bidden, die hem een slang zal geven?
Nee maar jij onderkent het werk van de satan niet die rond gaat als een briezende leeuw niet alleen in de goddeloze wereld maar juist waar de HEERE bezig is met Zijn Kerkvergaderen werk.
'K vind wel triest dat jij mannen als Whitefield, Edwards,Brainard,Spurgeon, Andrew Bonar enz,enz. kromme stokken vindt
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Geen oudere man...

Bericht door Alexander CD »

huisman schreef: vind wel triest dat jij mannen als Whitefield, Edwards,Brainard,Spurgeon, Andrew Bonar enz,enz. kromme stokken vindt

waar doe ik dat?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17375
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geen oudere man...

Bericht door huisman »

Alexander CD schreef:
huisman schreef: vind wel triest dat jij mannen als Whitefield, Edwards,Brainard,Spurgeon, Andrew Bonar enz,enz. kromme stokken vindt

waar doe ik dat?
Huisman schreef
Laat ik het scherp stellen vind jij dan ook alle opwekkingspredikers verdacht (Whitefield, Edwards,Brainard,Spurgeon, Andrew Bonar enz,enz...)
AlexanderCD reageerde
Het feit dat God kromme stokken heeft willen gebruiken om het Evangelie aan velen te brengen
Maar als ik jou verkeerd begrepen heb en jij deze genoemde predikanten getrouwe diensknechten vindt dan hoor ik dat graag
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Geen oudere man...

Bericht door Alexander CD »

huisman schreef:
Alexander CD schreef:
huisman schreef: vind wel triest dat jij mannen als Whitefield, Edwards,Brainard,Spurgeon, Andrew Bonar enz,enz. kromme stokken vindt

waar doe ik dat?
Huisman schreef
Laat ik het scherp stellen vind jij dan ook alle opwekkingspredikers verdacht (Whitefield, Edwards,Brainard,Spurgeon, Andrew Bonar enz,enz...)
AlexanderCD reageerde
Het feit dat God kromme stokken heeft willen gebruiken om het Evangelie aan velen te brengen
Maar als ik jou verkeerd begrepen heb en jij deze genoemde predikanten getrouwe diensknechten vindt dan hoor ik dat graag
Huisman, volgens mij gebruikt een citaat van Bert en Bert noemde daarbij alleen Wesley.
Zoals ik zei, ik heb goede boeken gelezen van J Edwards en ook één van George Whitefield meen ik, maar zoals ik zeide ik denk niet dat ze de ware aard van opwekkingen hebben onderkend.
Wesley en Finney gebruikten andere technieken om opwekkingen te bewerken.
Finney heeft daarbij vele Mystieke katholieke boeken bestudeerd van Johannes het Kruis, dat is voor mij genoeg samen met hun arminiaanse leer hun opwekkingen(werken) af te wijzen.
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Geen oudere man...

Bericht door learsi »

Is het mogelijk om aan te tonen,om het even bij Finney te houden, dat hij bijv. ontkende, dat God het Zelf is , Die het willen en kunnen in de mens werkt(om een tekst te noemen)?

Mocht dit aan te tonen zijn, dat hij wat dat betreft Arminiaan is, dan moet ik het wel eens zijn met de analyse van ACD, dan wordt er door de¨opwekkings¨ prediker een gebied in de natuurlijke mens aangeboord. Emoties en zo. Daarbij blijft het mogelijk, dat de Heere (er worden toch delen van het Woord aangehaald) toch door middel van de prediking van zo´n persoon mensen tot ware bekering kan brengen( Mijn Woord zal doen waartoe Ik het uitzend). Van buiten bezien kunnen we dan zeggen, dat de bekering van zulke personen een gelukkig(en wonderlijk) ¨bijverschijnsel¨ is van de prediking van zo´n ¨opwekkings¨prediker.
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Geen oudere man...

Bericht door learsi »

Het boek van Vlastuin(dissertatie) heb ik gelezen. ¨de Geest van opwekking¨
Edwards lijkt mij(heb een aantal werken van hem gelezen) geen Arminiaan. Dan zou het kunnen zijn,dat als bijverschijnsel van zijn scherpe (al te scherpe? en daardoor onvoldoende evenwichtige?) op zich bijbelse prediking, deze prediking er de oorzaak van was, dat het gebied van ¨emoties en zo¨ in de natuurlijke mens aangeboord werd? Zo zou dan een bepaalde (bijbelse prediking) dit gevolg kunnen hebben?

Denkbeeldig gevaar?

Zoiets als wat het gevolg is van een al te nadrukkelijk uitgaan van de predestinatie (op zich bijbels) in de prediking binnen de extreme orthodoxie?

Men drijft dan een kant van de zaak?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Geen oudere man...

Bericht door memento »

Er is een groot verschil tussen Finney en andere hyper-arminianen enerzijds, en Wesley, Edwards, Lloyd-Jones* en Whitefield anderzijds. En dat er uitwassen bijkomen? Dat vind ik niet verwonderlijk. Satan zal, juist in tijden van veel geestelijk leven, er alles aan doen om het na te bootsen, en er zo een eigen draai aan te geven, waardoor Gods werk in een kwaad daglicht komt te staan. Ik acht het juist een slecht teken, als Satan niet actief bezig is de kerk kapot te maken (vaak is dat, omdat er niet veel geestelijk leven is, om kapot te maken). Hoe harder God werkt, des te meer zal Satan ook actief zijn...

* Lloyd-Jones heeft wel veel kapot gemaakt met zijn verkeerde leer over de "second blessing". Tot op de dag van vandaag vormt dit in Engeland een probleem.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Geen oudere man...

Bericht door Alexander CD »

learsi schreef:Is het mogelijk om aan te tonen,om het even bij Finney te houden, dat hij bijv. ontkende, dat God het Zelf is , Die het willen en kunnen in de mens werkt(om een tekst te noemen)?

Mocht dit aan te tonen zijn, dat hij wat dat betreft Arminiaan is, dan moet ik het wel eens zijn met de analyse van ACD, dan wordt er door de¨opwekkings¨ prediker een gebied in de natuurlijke mens aangeboord. Emoties en zo. Daarbij blijft het mogelijk, dat de Heere (er worden toch delen van het Woord aangehaald) toch door middel van de prediking van zo´n persoon mensen tot ware bekering kan brengen( Mijn Woord zal doen waartoe Ik het uitzend). Van buiten bezien kunnen we dan zeggen, dat de bekering van zulke personen een gelukkig(en wonderlijk) ¨bijverschijnsel¨ is van de prediking van zo´n ¨opwekkings¨prediker.
Wat niet mogelijk is.
Maar als Gods woord vermengd wordt met het woord van een ander is het dan niet het evangelie plus iets anders is een ander evangelie, dan zou ik het niet meer van God noemen.
Ik denk niet om een uiterste te noemen door satans woord een mens tot bekering komt, ja misschien een schijnbekering om te verleiden, want Satan zelf openbaart zich als een engel des lichts.

Kunnen uit dezelfde bron zoet en brak water tegelijk voortkomen??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17375
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geen oudere man...

Bericht door huisman »

Alexander CD schreef:
learsi schreef:Is het mogelijk om aan te tonen,om het even bij Finney te houden, dat hij bijv. ontkende, dat God het Zelf is , Die het willen en kunnen in de mens werkt(om een tekst te noemen)?

Mocht dit aan te tonen zijn, dat hij wat dat betreft Arminiaan is, dan moet ik het wel eens zijn met de analyse van ACD, dan wordt er door de¨opwekkings¨ prediker een gebied in de natuurlijke mens aangeboord. Emoties en zo. Daarbij blijft het mogelijk, dat de Heere (er worden toch delen van het Woord aangehaald) toch door middel van de prediking van zo´n persoon mensen tot ware bekering kan brengen( Mijn Woord zal doen waartoe Ik het uitzend). Van buiten bezien kunnen we dan zeggen, dat de bekering van zulke personen een gelukkig(en wonderlijk) ¨bijverschijnsel¨ is van de prediking van zo´n ¨opwekkings¨prediker.
Wat niet mogelijk is.
Maar als Gods woord vermengd wordt met het woord van een ander is het dan niet het evangelie plus iets anders is een ander evangelie, dan zou ik het niet meer van God noemen.
Ik denk niet om een uiterste te noemen door satans woord een mens tot bekering komt, ja misschien een schijnbekering om te verleiden, want Satan zelf openbaart zich als een engel des lichts.

Kunnen uit dezelfde bron zoet en brak water tegelijk voortkomen??
Luther zei de satan is de aap van God (Hij wil Zijn werk nabootsen) en waar God zijn Kerk bouwt bouwt de satan zijn kapel.
Ik denk juist als de HEERE krachtdadig werkt de satan daar dichtbij is omdat werk te verstoren. Waar (valse) rust en doodigheid in de kerk is zal de satan ook minder actief zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Geen oudere man...

Bericht door Alexander CD »

huisman schreef:Luther zei de satan is de aap van God (Hij wil Zijn werk nabootsen) en waar God zijn Kerk bouwt bouwt de satan zijn kapel.
Ik denk juist als de HEERE krachtdadig werkt de satan daar dichtbij is omdat werk te verstoren. Waar (valse) rust en doodigheid in de kerk is zal de satan ook minder actief zijn.
Dat is waar, waar God werkt daar werkt ook de Satan.
Maar waar Paulus het evangelie verkondigde, verkondigde hij niet een mix van goed en kwaad.
Er kwam tegenstand op een getrouw woord en de uitwerkingen waren niet extase geen controle meer hebben over jezelf.
Voor en tegen scheiden zich op het woord van God ze komen niet vermengd door het woord.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17375
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geen oudere man...

Bericht door huisman »

Alexander CD schreef:
huisman schreef:Luther zei de satan is de aap van God (Hij wil Zijn werk nabootsen) en waar God zijn Kerk bouwt bouwt de satan zijn kapel.
Ik denk juist als de HEERE krachtdadig werkt de satan daar dichtbij is omdat werk te verstoren. Waar (valse) rust en doodigheid in de kerk is zal de satan ook minder actief zijn.
Dat is waar, waar God werkt daar werkt ook de Satan.
Maar waar Paulus het evangelie verkondigde, verkondigde hij niet een mix van goed en kwaad.
Er kwam tegenstand op een getrouw woord en de uitwerkingen waren niet extase geen controle meer hebben over jezelf.
Voor en tegen scheiden zich op het woord van God ze komen niet vermengd door het woord.
Eerst mijn excuses dat ik Bert zijn citaat aan jou toeschreef, maar toch wat je nu zegt verbaasd mij ,je kunt toch niet zeggen dat alle opwekkingspredikers een mix van goed en kwaad verkondigden? (Edwards,Whitefield enz.)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Geen oudere man...

Bericht door Jongere »

Je maakt er een verkeerd ideaalbeeld van, Alexander. Die uitwerkingen hoort het niet te hebben. Maar ook Paulus maakte uitwassen als extase mee. Zijn brief aan Korinthe wel eens gelezen? Daar gingen mensen met hun gaven op de loop, op allerlei manieren. Dat lag niet aan Paulus' boodschap, dat zegt hij zelf ook in de eerste hoofdstukken. Maar dat sluit niet uit dat het dan wel kan gebeuren.
Iemand als Edwards was ook absoluut niet blij met bepaalde dingen die hij zag gebeuren tijdens de opwekkingen. Maar vervolgens ging hij daartegen (net als Paulus) waarschuwen, in plaats van het fenomeen opwekking de prullenmand in te stoppen.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Geen oudere man...

Bericht door Joannah »

Waar in de bijbel is er aanleiding gegeven tot het verwachten van een "opwekking"?
Ik kan hier nl niets over vinden...
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17375
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geen oudere man...

Bericht door huisman »

Joannah schreef:Waar in de bijbel is er aanleiding gegeven tot het verwachten van een "opwekking"?
Ik kan hier nl niets over vinden...
Pinksteren
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Geen oudere man...

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef:
AlexanderCD reageerde
Het feit dat God kromme stokken heeft willen gebruiken om het Evangelie aan velen te brengen
Geachte Huisman, dat citaat was van mij, en niet van onze vriend Alexander...

Wil ik nog graag even aanvoegen, dat ik niet graag mensen als Whitefield en Edwards in hetzelfde groepje plaats als Wesley en Finney...

De eerste twee, van eigen getuigenis, gereformeerd. De laatste twee op en top arminiaans of erger (ook van eigen getuigenis)...

Kun je Wesley met de tegenwoordige Billy Graham vergelijken, en Finney met welke gekke televangelist dan ook....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie