Bomen op mars

Leven op Mars?

Geloof ik niets van!
16
64%
Misschien..
5
20%
Waarom niet?
4
16%
 
Totaal aantal stemmen: 25

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Bomen op mars

Bericht door jakobmarin »

EdgarB schreef:Intelligent leven is uitgesloten
Waarom denk je dit?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bomen op mars

Bericht door Mara »

jakobmarin schreef:
Mara schreef:We kunnen beter de Bijbel raadplegen. God schiep de aarde voor de mensen om te bewonen.
In het heelal hebben we m.i. niets te zoeken.
Daar hebben we heel veel te zoeken, de hele tekst luidt nl. : ps115:16 De hemel, de hemel is van de HEERE, maar de aarde heeft Hij aan de mensenkinderen gegeven.

Genesis 1: God dan maakte die twee grote lichten; dat grote licht tot heerschappij des daags, en dat kleine licht tot heerschappij des nachts; ook de sterren.
Psalm 19:2 : De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk
Psalm 136 Looft den HEERE, Die de grote lichten heeft gemaakt; De zon, de maan en sterren. Want Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid
Psalm 147 Looft den HEERE! Hij telt het getal der sterren; Hij noemt ze allen bij namen (en aangezien er ontelbare sterren zijn...).
Amos 5: Hij Die het Zevengesternte en de Orion gemaakt heeft, (...) HEERE is Zijn Naam!

Al die sterren zijn er tot Gods eer. Het is zelfs een bijbelse opdracht om aan sterrenkunde te doen:
Jesaja 40 : Hij is het Die de hemel uitspant als een dunne doek en uitspreidt als een tent om in te wonen.(...) Sla uw ogen op naar omhoog, en zie Wie deze dingen geschapen heeft; Hij is het Die hun leger voltallig tevoorschijn brengt, ze alle bij name roept door Zijn grote vermogen en Zijn sterke kracht; er ontbreekt er niet één.

Hoe groot is Gods genade : Psalm 8 Als ik Uw hemel aanzie, het werk Uwer vingeren, de maan en de sterren, die Gij bereid hebt;Wat is de mens, dat Gij zijner gedenkt, en de zoon des mensen, dat Gij hem bezoekt?

Openbaring 22: Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om bij u in de gemeenten van deze dingen te getuigen. Ik ben de Wortel en het Nageslacht van David, de blinkende Morgenster.
Sterrenkunde ja! Pas nog een mooie preek over gehoord. En binnenkort krijg ik een boekje te leen over de sterren des hemels, geschreven door een predikant.
Maar wij hebben niets te zoeken op Mars, of daar gras groeit of maanmannetjes zijn.
De opdracht was om de aarde te bewerken en niet Venus of Saturnus. Anders zou God ervoor gezorgd hebben dat daar zuurstof en een normale temperatuur zou zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Bomen op mars

Bericht door jakobmarin »

Mara schreef:Sterrenkunde ja! Pas nog een mooie preek over gehoord. En binnenkort krijg ik een boekje te leen over de sterren des hemels, geschreven door een predikant.
Mooi dat een predikant daarover schrijft! Meestal zijn het sterrenkundigen :) Welk boek is dat?
Mara schreef:Maar wij hebben niets te zoeken op Mars, of daar gras groeit of maanmannetjes zijn.
De opdracht was om de aarde te bewerken en niet Venus of Saturnus. Anders zou God ervoor gezorgd hebben dat daar zuurstof en een normale temperatuur zou zijn.
Neuh, voor mij had het ook niet gehoeven, maar nu ze er eenmaal zijn ben ik er wel in geïnteresseerd.
Ongetwijfeld zullen er nog mooie dingen gevonden die kunnen bijdragen aan het ontzag en de bewondering die ik heb voor God(s Schepping).
Daarom loop ik rond deze tijd 's avonds laat altijd een paar keer naar buiten of ik nog vallende sterren zie, prachtig!
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bomen op mars

Bericht door Mara »

jakobmarin schreef:
Mara schreef:Sterrenkunde ja! Pas nog een mooie preek over gehoord. En binnenkort krijg ik een boekje te leen over de sterren des hemels, geschreven door een predikant.
Mooi dat een predikant daarover schrijft! Meestal zijn het sterrenkundigen :) Welk boek is dat?
Mara schreef:Maar wij hebben niets te zoeken op Mars, of daar gras groeit of maanmannetjes zijn.
De opdracht was om de aarde te bewerken en niet Venus of Saturnus. Anders zou God ervoor gezorgd hebben dat daar zuurstof en een normale temperatuur zou zijn.
Neuh, voor mij had het ook niet gehoeven, maar nu ze er eenmaal zijn ben ik er wel in geïnteresseerd.
Ongetwijfeld zullen er nog mooie dingen gevonden die kunnen bijdragen aan het ontzag en de bewondering die ik heb voor God(s Schepping).
Daarom loop ik rond deze tijd 's avonds laat altijd een paar keer naar buiten of ik nog vallende sterren zie, prachtig!
Nee hoor deze dominee is geen "sterrenkundige". Als ik Uw hemel aanzie heet het, het is helaas uitverkocht en er volgt geen herdruk.
Maar ik kan het lenen.
Toen de eerste maanlanding een feit was, ik was een kind, waren heel veel mensen bezorgd. Er waren zelfs mensen die dachten dat de jongste dag was aangebroken. Want dit kon God nooit tolereren. En dan zegt er ook nog een astronaut dat hij niks gemerkt heeft van een God. Dus dat hij niet bestaat.
Noem je dit dan een Zegen van de ruimtevaart? Ik zie het als: de mens wil OP de troon, en God moet er af.
We MOETEN weten wat de grenzen van het heelal zijn.
Hoe aangrijpend was het dat life te zien was dat het bij de start van een maanreis gruwelijk misging en de raket ontplofte hoog in de lucht :oO
De Heere is geen ledig aanschouwer!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Bomen op mars

Bericht door jakobmarin »

Mara schreef:Toen de eerste maanlanding een feit was, ik was een kind, waren heel veel mensen bezorgd. Er waren zelfs mensen die dachten dat de jongste dag was aangebroken. Want dit kon God nooit tolereren. En dan zegt er ook nog een astronaut dat hij niks gemerkt heeft van een God. Dus dat hij niet bestaat.
Noem je dit dan een Zegen van de ruimtevaart? Ik zie het als: de mens wil OP de troon, en God moet er af.
Dat was inderdaad toen het verhaal van de atheïstische Russische overheid, maar blijkt achteraf helemaal niet te kloppen (het regime van Rusland heeft dit de wereld in geholpen, maar dat heeft Gagarin helemaal niet gezegd). Gagarin was juist een gedoopt christen en heel zijn leven een belijdend en openbaar christen.
Mara schreef:We MOETEN weten wat de grenzen van het heelal zijn.
Die grenzen ontdek je dus, door wetenschap te beoefenen, of bedoel je dat niet?
Mara schreef:Hoe aangrijpend was het dat life te zien was dat het bij de start van een maanreis gruwelijk misging en de raket ontplofte hoog in de lucht :oO
De Heere is geen ledig aanschouwer!
Als je hiermee bedoelt dat dit ongeluk een straf van God was, moeten we nog veel meer (verkeers)ongelukken zo gaan duiden, en dat zou ik niet graag voor mijn rekening nemen. Daar ga ik niet over.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bomen op mars

Bericht door Mara »

jakobmarin schreef:
Mara schreef:
Mara schreef:We MOETEN weten wat de grenzen van het heelal zijn.
Die grenzen ontdek je dus, door wetenschap te beoefenen, of bedoel je dat niet?
Mara schreef:Hoe aangrijpend was het dat life te zien was dat het bij de start van een maanreis gruwelijk misging en de raket ontplofte hoog in de lucht :oO
De Heere is geen ledig aanschouwer!
Als je hiermee bedoelt dat dit ongeluk een straf van God was, moeten we nog veel meer (verkeers)ongelukken zo gaan duiden, en dat zou ik niet graag voor mijn rekening nemen. Daar ga ik niet over.
Nee, dat bedoel ik niet. De mens wil weten of er een einde aan het heelal is, maar dat moeten wij niet willen.
Sommige dingen houdt de Heere in Zijn wijsheid verborgen.
Ja, ik denk dat dit ongelukt met een raket een straf van God kan zijn. Een verkeersongeluk zou dat ook kunnen zijn! Elk sterfgeval is een waarschuwing. We moeten acht slaan op de dingen, niets gebeurt bij toeval, dus ook geen auto-ongeluk.
Daarmee zeg ik dus niet dat elk ongeluk een straf zou zijn. Want die straf verdienen wij allemaal!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bomen op mars

Bericht door refo »

Als je op je beeldscherm aan de linkerkant een stipje zet en de rechterkant beschouwt als het einde van het heelal waarvan we als mensheid iets weten. De planeet Mars is dan ongeveer opdezelfde plaats als dat stipje links. Dus of de mens nu werkelijk het idee heeft op een troon te zitten (wat je ook mag bedoelen) kan betwijfeld worden.

Het is niet erg dat het je niet interesseert, maar laat het daar dan bij.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Bomen op mars

Bericht door Simon »

Mara schreef:
jakobmarin schreef:
Mara schreef:
Mara schreef:We MOETEN weten wat de grenzen van het heelal zijn.
Die grenzen ontdek je dus, door wetenschap te beoefenen, of bedoel je dat niet?
Mara schreef:Hoe aangrijpend was het dat life te zien was dat het bij de start van een maanreis gruwelijk misging en de raket ontplofte hoog in de lucht :oO
De Heere is geen ledig aanschouwer!
Als je hiermee bedoelt dat dit ongeluk een straf van God was, moeten we nog veel meer (verkeers)ongelukken zo gaan duiden, en dat zou ik niet graag voor mijn rekening nemen. Daar ga ik niet over.
Nee, dat bedoel ik niet. De mens wil weten of er een einde aan het heelal is, maar dat moeten wij niet willen.
Sommige dingen houdt de Heere in Zijn wijsheid verborgen.
Ja, ik denk dat dit ongelukt met een raket een straf van God kan zijn. Een verkeersongeluk zou dat ook kunnen zijn! Elk sterfgeval is een waarschuwing. We moeten acht slaan op de dingen, niets gebeurt bij toeval, dus ook geen auto-ongeluk.
Daarmee zeg ik dus niet dat elk ongeluk een straf zou zijn. Want die straf verdienen wij allemaal!
klinkt bekend,
maar goed, dan wachten we gewoon ruim 3 eeuwen op excuus :-)
Wikipedia:
''In oktober 1992 sprak paus Johannes Paulus II een excuus uit, waarmee Galilei's naam werd gezuiverd en Galilei werd erkend als gelovig mens. Reeds lang voor die tijd was men er in kerkelijke kringen van overtuigd dat Galilei een betreurenswaardige behandeling had gekregen.In 2008 waren er in het Vaticaan plannen om de rehabilitatie van Galilei kracht bij te zetten door een beeld van hem binnen de muren van Vaticaanstad te plaatsen. Paus Benedictus XVI prees dat jaar ook Galilei's grote bijdrage aan de sterrenkunde.''

Toch best leuk dat we nu weten dat de aarde om de zon draait, toch?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Bomen op mars

Bericht door jakobmarin »

Mara schreef:De mens wil weten of er een einde aan het heelal is, maar dat moeten wij niet willen.
Sommige dingen houdt de Heere in Zijn wijsheid verborgen.
Tja, dat is een lastige, want heel veel dingen liggen verborgen in de schepping. Als we niet onderzocht zouden hebben hoe bacteriën werken, hadden we geen anti-biotica gehad, om maar iets te noemen.
En hoe weten we dan welke dingen God wel en welke Hij niet verborgen zou houden?

Zelf heb ik de mening dat je naar hartelust mag onderzoeken in de schepping, het wordt nl. steeds mooier en je krijgt steeds meer ontzag voor de Schepper ervan.
Uiteraard zijn er bijv. ethische en financiële grenzen, maar die zijn nog helemaal niet zo makkelijk te bepalen.

en om het allemaal relatief te zien : Prek 8 Toen ik mij met heel mijn hart erop toelegde wijsheid te kennen en de bezigheid te zien die op aarde plaatsvindt, dat men zelfs overdag of 's nachts de slaap niet met zijn ogen ziet, toen zag ik al het werk van God, dat de mens niet kan ontdekken, het werk dat onder de zon plaatsvindt. Hoezeer de mens zwoegt bij het zoeken, hij zal het niet ontdekken. Zelfs als de wijze zegt het te weten, zal hij het toch niet kunnen ontdekken.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bomen op mars

Bericht door Mara »

jakobmarin schreef:
Mara schreef:De mens wil weten of er een einde aan het heelal is, maar dat moeten wij niet willen.
Sommige dingen houdt de Heere in Zijn wijsheid verborgen.
Tja, dat is een lastige, want heel veel dingen liggen verborgen in de schepping. Als we niet onderzocht zouden hebben hoe bacteriën werken, hadden we geen anti-biotica gehad, om maar iets te noemen.
En hoe weten we dan welke dingen God wel en welke Hij niet verborgen zou houden?

Zelf heb ik de mening dat je naar hartelust mag onderzoeken in de schepping, het wordt nl. steeds mooier en je krijgt steeds meer ontzag voor de Schepper ervan.
Uiteraard zijn er bijv. ethische en financiële grenzen, maar die zijn nog helemaal niet zo makkelijk te bepalen.

en om het allemaal relatief te zien : Prek 8 Toen ik mij met heel mijn hart erop toelegde wijsheid te kennen en de bezigheid te zien die op aarde plaatsvindt, dat men zelfs overdag of 's nachts de slaap niet met zijn ogen ziet, toen zag ik al het werk van God, dat de mens niet kan ontdekken, het werk dat onder de zon plaatsvindt. Hoezeer de mens zwoegt bij het zoeken, hij zal het niet ontdekken. Zelfs als de wijze zegt het te weten, zal hij het toch niet kunnen ontdekken.
De geneeskunde is van een heel andere orde dan het ontdekken van de grenzen van het heelal en onderzoek of de planeten bewoond kunnen worden.
En soms vermeerdert wetenschap smart!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
EdgarB
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 okt 2011, 23:59

Re: Bomen op mars

Bericht door EdgarB »

jakobmarin schreef:
EdgarB schreef:Intelligent leven is uitgesloten
Waarom denk je dit?
Ok. vrijwel uitgesloten
EdgarB
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 okt 2011, 23:59

Re: Bomen op mars

Bericht door EdgarB »

Mara schreef:De geneeskunde is van een heel andere orde dan het ontdekken van de grenzen van het heelal en onderzoek of de planeten bewoond kunnen worden.
En soms vermeerdert wetenschap smart!
Dat dachten vele mensen ook in de 15e eeuw. Waarom de Aarde rondzeilen ?? Het is inherent aan een mens. Hij/zij wil ontdekken !
Is dat slecht ?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bomen op mars

Bericht door Mara »

EdgarB schreef:
Mara schreef:De geneeskunde is van een heel andere orde dan het ontdekken van de grenzen van het heelal en onderzoek of de planeten bewoond kunnen worden.
En soms vermeerdert wetenschap smart!
Dat dachten vele mensen ook in de 15e eeuw. Waarom de Aarde rondzeilen ?? Het is inherent aan een mens. Hij/zij wil ontdekken !
Is dat slecht ?
Nee tuurlijk niet. Met het in acht nemen van de door God gestelde grenzen.
Je gelooft toch ook dat alles onder Zijn toelating gebeurt?
Tot hoever laat Hij het toe denk jij?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Bomen op mars

Bericht door caprice »

EdgarB schreef:Hoezo onwaarschijnlijk ?? Ben jij een kenner dan ? Intelligent leven is uitgesloten, maar leven kan ook simpelweg bacterieen zijn.
Boeiend. Bacterien hebben we hier op aarde genoeg toch?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Bomen op mars

Bericht door jakobmarin »

Mara schreef:Nee tuurlijk niet. Met het in acht nemen van de door God gestelde grenzen.
Je gelooft toch ook dat alles onder Zijn toelating gebeurt?
Tot hoever laat Hij het toe denk jij?
Maar het lastige is, wat is de grens? En die kan voor jou weer anders zijn dan voor een ander.
Overigens worden er ook medicijnen getest en ontwikkeld met behulp van de ruimtevaart, dus ook de geneeskunde 'vaart er wel bij'.

En hoogstwaarschijnlijk heb jij nu ook iets aan je lijf of in je huis wat is ontwikkeld, mede door de ruimtevaart :super
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Plaats reactie