Bomen op mars

Leven op Mars?

Geloof ik niets van!
16
64%
Misschien..
5
20%
Waarom niet?
4
16%
 
Totaal aantal stemmen: 25

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bomen op mars

Bericht door Mara »

jakobmarin schreef:Prachtig zeg!

We mogen genieten van Gods schepping, Hem de eer ervan geven en ons erin verblijden dat Hij zich in Zijn eigen schepping verblijd.
En als de wetenschap ons daarbij een handje kan helpen, prima toch?
Hem de eer geven, hoe precies? En de wetenschap gebeurt onder Zijn toelating JM! Met een verduisterd verstand door de zonde.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Bomen op mars

Bericht door jakobmarin »

Mara schreef:
jakobmarin schreef:Prachtig zeg!

We mogen genieten van Gods schepping, Hem de eer ervan geven en ons erin verblijden dat Hij zich in Zijn eigen schepping verblijd.
En als de wetenschap ons daarbij een handje kan helpen, prima toch?
Hem de eer geven, hoe precies? En de wetenschap gebeurt onder Zijn toelating JM! Met een verduisterd verstand door de zonde.
Bijv. door Psalm 150 te zingen of bidden : Loof God in Zijn heiligdom, loof Hem in Zijn machtig hemelgewelf of andere mensen wijzen op Zijn grootheid in de Schepping (bijv. inleiding op JV over het Heelal).
Als de inderdaad door zonde aangetaste wetenschap mij iets kan leren over de wondere Schepping, neem ik dat graag ter harte!
Overigens is het heel calvinistisch om te leren van (geschriften van) heidenen hoor:
Laat ons dus, zo dikwijls als we de werken van de heidense schrijvers in handen
krijgen, er door het licht van de waarheid, dat daarin wonderbaarlijk schittert, aan
herinnerd worden, dat het verstand van de mens, hoezeer het ook van zijn
ongeschonden staat vervallen en afgekeerd is, toch nog met uitnemende gaven Gods
bekleed en versierd is. Indien wij Gods Geest houden voor de enige bron van de
waarheid, zullen wij de waarheid niet versmaden, noch verachten, waar zij zich ook
openbaart. (...)
Zullen wij zeggen, dat de wijsgeren verblind geweest zijn in
hun nauwkeurige beschouwing van de natuur en in de kunstige beschrijving daarvan ? (...)
Integendeel, zelfs niet zonder grote bewondering zullen we de geschriften van de ouden over deze dingen
kunnen lezen; en wij zullen ze bewonderen, omdat wij gedwongen worden te
erkennen, dat zij voortreffelijk zijn, zoals ze inderdaad zijn.
Bron : Institutie 2.2.15
En in Boek 1.5.2 spreekt Calvijn zeer positief over de wetenschap (ook sterrenkunde).

Dus met alle vrijmoedigheid maak ik gebruik van 'wereldse wijsheid' als deze bijdraagt aan het genieten en eren van de Gods Schepping.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bomen op mars

Bericht door Mara »

Maar ik denk niet dat Calvijn al kon voorzien dat er een raket naar de maan ging en een robot naar Mars.
Met een telescoop vanaf de aarde de hemel bestuderen, lijkt mij van een andere orde en daar is Bijbels gezien niets op tegen.
Denk in dit verband aan de wijzen uit het oosten.
Nogmaals, we mogen binnen bepaalde grenzen de dingen onderzoeken, maar m.i. gaat het nu buiten de grenzen. (letterlijk en figuurlijk)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Bomen op mars

Bericht door jakobmarin »

Mara schreef:Nogmaals, we mogen binnen bepaalde grenzen de dingen onderzoeken, maar m.i. gaat het nu buiten de grenzen. (letterlijk en figuurlijk)
Maar wie bepaald die grenzen? Het kan zijn dat die voor ieder weer anders liggen en hoeven we elkaar er niet de maat over te nemen, vind ik.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bomen op mars

Bericht door Mara »

jakobmarin schreef:
Mara schreef:Nogmaals, we mogen binnen bepaalde grenzen de dingen onderzoeken, maar m.i. gaat het nu buiten de grenzen. (letterlijk en figuurlijk)
Maar wie bepaald die grenzen? Het kan zijn dat die voor ieder weer anders liggen en hoeven we elkaar er niet de maat over te nemen, vind ik.
Tja, wie bepaalt die grenzen ;(
Zoals jij de mening hebt dat het geoorloofd is, heb ik de mening dat het m.i. te ver gaat, dat mag toch? Daarmee neem ik niemand de maat. Want zo zou ik het ook op kunnen vatten ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bomen op mars

Bericht door Mara »

Ik stuitte op dit stukje:

Het oog waarmee men ziet
Veel ruimtevaarders hebben aangegeven God in de ruimte niet te zijn tegengekomen. Sommige mensen zeggen daarom dat God een illusie is. Lewis zegt dat er meer conclusies mogelijk zijn, bijvoorbeeld: 'Astronauten zijn God in de ruimte tegengekomen zonder dat ze het wisten, want ze hadden niet de apparatuur waarmee je Hem kunt opsporen', of: 'Wij zijn nog niet ver genoeg doorgedrongen in de ruimte.' Volgens Lewis is het zoeken naar God door middel van ruimtevaart hetzelfde als alle toneelstukken van Shakespeare lezen in de hoop hem tegen te komen.

Uit een boekrecensie
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Bomen op mars

Bericht door Simon »

Mara schreef:Ik stuitte op dit stukje:

Het oog waarmee men ziet
Veel ruimtevaarders hebben aangegeven God in de ruimte niet te zijn tegengekomen. Sommige mensen zeggen daarom dat God een illusie is. Lewis zegt dat er meer conclusies mogelijk zijn, bijvoorbeeld: 'Astronauten zijn God in de ruimte tegengekomen zonder dat ze het wisten, want ze hadden niet de apparatuur waarmee je Hem kunt opsporen', of: 'Wij zijn nog niet ver genoeg doorgedrongen in de ruimte.' Volgens Lewis is het zoeken naar God door middel van ruimtevaart hetzelfde als alle toneelstukken van Shakespeare lezen in de hoop hem tegen te komen.

Uit een boekrecensie
Uit de bijbel:
God is een Geest,(... en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid. )


Hoe ruikt het in space?
After a 2003 mission, astronaut Don Pettit attempted to be a little more precise:

The best description I can come up with is metallic; a rather pleasant sweet metallic sensation. It reminded me of my college summers where I labored for many hours with an arc welding torch repairing heavy equipment for a small logging outfit. It reminded me of pleasant sweet smelling welding FUMES. That is the smell of space.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Bomen op mars

Bericht door jakobmarin »

Mara schreef:Zoals jij de mening hebt dat het geoorloofd is, heb ik de mening dat het m.i. te ver gaat, dat mag toch? Daarmee neem ik niemand de maat. Want zo zou ik het ook op kunnen vatten ;)
Helemaal eens! :super
Mara schreef:Volgens Lewis is het zoeken naar God door middel van ruimtevaart hetzelfde als alle toneelstukken van Shakespeare lezen in de hoop hem tegen te komen.
Terecht, dat gaat je niet lukken: God Zelf te vinden in het 'boek der natuur', maar wel in het 'boek der schriftuur', om het eens ouderwets te zeggen.
Wel zie je Zijn grootheid, wijsheid, originaliteit, etc. in de schepping terug en dat is wat ik erin zoek en vind. Evenals je de creativiteit van Shakespeare terug vind in zijn schrijfsels.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bomen op mars

Bericht door Mara »

jakobmarin schreef:
Mara schreef:Zoals jij de mening hebt dat het geoorloofd is, heb ik de mening dat het m.i. te ver gaat, dat mag toch? Daarmee neem ik niemand de maat. Want zo zou ik het ook op kunnen vatten ;)
Helemaal eens! :super
Mara schreef:Volgens Lewis is het zoeken naar God door middel van ruimtevaart hetzelfde als alle toneelstukken van Shakespeare lezen in de hoop hem tegen te komen.
Terecht, dat gaat je niet lukken: God Zelf te vinden in het 'boek der natuur', maar wel in het 'boek der schriftuur', om het eens ouderwets te zeggen.
Wel zie je Zijn grootheid, wijsheid, originaliteit, etc. in de schepping terug en dat is wat ik erin zoek en vind. Evenals je de creativiteit van Shakespeare terug vind in zijn schrijfsels.
Een vraag hieruit voortvloeiend, mensen kunnen niet zonder hulpmiddelen op Maan of Mars verblijven, maar ook niet op bepaalde plekken op aarde, zoals boven op de hoogste berg of in de Marianentrog.
Moet je je dan niet afvragen of het één wel geoorloofd is en het ander niet?
Je ziet, misschien praat ik mezelf nu wel vast ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23877
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bomen op mars

Bericht door refo »

Zonder kunstgebit kan ik niet eten. Moet ik dan verhongeren?
En hoe komt je man dan in Duitsland? Met de fiets? O nee, ook een hulpmiddel.
Lopend dan! (Barrevoets vanzelf)
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Bomen op mars

Bericht door jakobmarin »

Mara schreef:Een vraag hieruit voortvloeiend, mensen kunnen niet zonder hulpmiddelen op Maan of Mars verblijven, maar ook niet op bepaalde plekken op aarde, zoals boven op de hoogste berg of in de Marianentrog.
Moet je je dan niet afvragen of het één wel geoorloofd is en het ander niet?
Je ziet, misschien praat ik mezelf nu wel vast ;)
Leuke vraag ja :)
Goed, in de woestijn kun je ook niet overleven zonder bijzondere hulpmiddelen, en niemand verbiedt een christen om naar de woestijn te gaan.

Overigens deel ik je mening dat een mens gewoon op aarde hoort te leven, maar om ff tijdelijk het in hogere sferen te zoeken voor nuttig onderzoek, lijkt me prima (mits risico's een beetje beperkt zijn en niemand verplicht wordt op te gaan).
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bomen op mars

Bericht door Mara »

Las zo het e.e.a. over Andre Kuipers, maar dan kun je toch zien dat dit behoorlijke lichamelijke gevolgen heeft!
De keuring is streng, de man was gezond, maar stapte als een soort lappenpop op de aarde.
Het herstel gaat maanden duren. En wat zijn de gevolgen op de lange termijn?
Er zijn inmiddels oudere astronauten, maar die gingen toch niet zo lang?
Wubbo Ockels kreeg ooit een hartstilstand, moest gereanimeerd worden, "toeval"?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Bomen op mars

Bericht door jakobmarin »

Mara schreef:Las zo het e.e.a. over Andre Kuipers, maar dan kun je toch zien dat dit behoorlijke lichamelijke gevolgen heeft!
De keuring is streng, de man was gezond, maar stapte als een soort lappenpop op de aarde.
Het herstel gaat maanden duren. En wat zijn de gevolgen op de lange termijn?
Er zijn inmiddels oudere astronauten, maar die gingen toch niet zo lang?
Wubbo Ockels kreeg ooit een hartstilstand, moest gereanimeerd worden, "toeval"?
Ja, leven in de ruimte is niet goed voor je gezondheid! :nonnon Met name een lang verblijf moet je weer helemaal te boven komen. Nee, hoeft geen toeval te zijn, best kans dat dit gevolgen had voor Wubbo's hart, geen idee eigenlijk.

Hier nog een foto (hoge resolutie) vanaf dat karretje op Mars:
Afbeelding
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Bomen op mars

Bericht door vlinder »

Mara schreef:Las zo het e.e.a. over Andre Kuipers, maar dan kun je toch zien dat dit behoorlijke lichamelijke gevolgen heeft!
De keuring is streng, de man was gezond, maar stapte als een soort lappenpop op de aarde.
Het herstel gaat maanden duren. En wat zijn de gevolgen op de lange termijn?
Er zijn inmiddels oudere astronauten, maar die gingen toch niet zo lang?
Wubbo Ockels kreeg ooit een hartstilstand, moest gereanimeerd worden, "toeval"?
Ik denk zelf dat het niet goed is om op deze manier met je lichaam om te gaan. Je lichaam is geschapen voor zwaartekracht. Andre was ook centimeters langer geworden in de ruimte. Het is logisch dat je niet meer kunt lopen, omdat je de spieren niet traint. Intensivisten in ons ziekenhuis waren het unaniem eens dat het ongezond is om zo lang van de aarde te zijn. Gevolgen op lange termijn zijn nog niet bekend inderdaad. Toch heb je nu eenmaal mensen nodig die dingen uitvinden voor een ander. Zelf ben ik bijvoorbeeld blij dat in de middeleeuwen gecpxecuteerde mensen ontleed werden en dat er daardoor nu behandelingen zijn. Penicciline is ontdekt toen iemand een mislukt experiment loosde in het water en veel mensen dit binnenkregen. Later bleek dat witte bloedlichaampjes verminderd waren en nu wordt het gebruikt om te genezen. Ik denk dat je acheteraf pas kunt zeggen of iets goed is. De uitvinding trein was ook van de duivel werd ooit gezegd. Jij en ik weten niet beter.

Het argument over hartaanval mag je denk ik niet gebruiken. Als iemand in de kerk een hartstilstand krijgt zeg je toch hoop ik iet: die man was daar niet op zijn plaats, is het toevallig dat dit gebeurde?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bomen op mars

Bericht door Mara »

vlinder schreef:
Mara schreef:Las zo het e.e.a. over Andre Kuipers, maar dan kun je toch zien dat dit behoorlijke lichamelijke gevolgen heeft!
De keuring is streng, de man was gezond, maar stapte als een soort lappenpop op de aarde.
Het herstel gaat maanden duren. En wat zijn de gevolgen op de lange termijn?
Er zijn inmiddels oudere astronauten, maar die gingen toch niet zo lang?
Wubbo Ockels kreeg ooit een hartstilstand, moest gereanimeerd worden, "toeval"?
Ik denk zelf dat het niet goed is om op deze manier met je lichaam om te gaan. Je lichaam is geschapen voor zwaartekracht. Andre was ook centimeters langer geworden in de ruimte. Het is logisch dat je niet meer kunt lopen, omdat je de spieren niet traint. Intensivisten in ons ziekenhuis waren het unaniem eens dat het ongezond is om zo lang van de aarde te zijn. Gevolgen op lange termijn zijn nog niet bekend inderdaad. Toch heb je nu eenmaal mensen nodig die dingen uitvinden voor een ander. Zelf ben ik bijvoorbeeld blij dat in de middeleeuwen gecpxecuteerde mensen ontleed werden en dat er daardoor nu behandelingen zijn. Penicciline is ontdekt toen iemand een mislukt experiment loosde in het water en veel mensen dit binnenkregen. Later bleek dat witte bloedlichaampjes verminderd waren en nu wordt het gebruikt om te genezen. Ik denk dat je acheteraf pas kunt zeggen of iets goed is. De uitvinding trein was ook van de duivel werd ooit gezegd. Jij en ik weten niet beter.

Het argument over hartaanval mag je denk ik niet gebruiken. Als iemand in de kerk een hartstilstand krijgt zeg je toch hoop ik iet: die man was daar niet op zijn plaats, is het toevallig dat dit gebeurde?
Nee vanzelf niet. Maar net zoals je hoort over jonge sportmensen die een acute hartstilstand op het veld, of tijdens het uitoefenen van hun sport, krijgen.
Ockels was tot in details gekeurd, want ik begrijp dat elk onschuldig dingetje in de ruimte tot grote problemen kan leiden.
Maar ik ben niet tegen wetenschap of uitvindingen! Het topic gaat hier oorspronkelijk over Mars en daar heb ik grote moeite mee.
Ben ik de enige dan? ;(
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie