't Is feest....

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

't Is feest....

Bericht door Luther »

In een ander topic (over Oudjaardag) stelde jvdg de vraag aan Marnix, wat hij onder 'feesten' verstaat.
Ik wil daar maar wat vragen aan koppelen:
- Wat is voor jou een feest?
- Hoe mogen we als Christen feest vieren?
- Het begrip 'feest' wordt veelal gekoppeld aan 'genieten'... Mag een christen genieten? En zo ja, hoe dan en hoe niet?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32787
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 't Is feest....

Bericht door -DIA- »

- Wat is voor jou een feest?
- Hoe mogen we als Christen feest vieren?
- Het begrip 'feest' wordt veelal gekoppeld aan 'genieten'... Mag een christen genieten? En zo ja, hoe dan en hoe niet


Om te beginnen ben ik beslist geen feestbeest.

Er is ook niet veel reden om echt feest te vieren.
Wat anders is het herdenken en gedenken...

Ik las een kerstpreek van ds. G. Zwerus, waar we een poosje onder gekerkt hebben.
Die begint zo:

"Komt, gemeente, laat ons feest houden, niet in de oude zuurdesum, maar in de nieuwigheid des gemoeds. Dit geldt wel in het bijzonder de viering van get Kerstfeeest."
Wat ds. G. Zwerus hier zegt, dat is het echte feestvieren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10475
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: 't Is feest....

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:- Wat is voor jou een feest?
- Hoe mogen we als Christen feest vieren?
- Het begrip 'feest' wordt veelal gekoppeld aan 'genieten'... Mag een christen genieten? En zo ja, hoe dan en hoe niet


Om te beginnen ben ik beslist geen feestbeest.

Er is ook niet veel reden om echt feest te vieren.
Wat anders is het herdenken en gedenken...

Ik las een kerstpreek van ds. G. Zwerus, waar we een poosje onder gekerkt hebben.
Die begint zo:

"Komt, gemeente, laat ons feest houden, niet in de oude zuurdesum, maar in de nieuwigheid des gemoeds. Dit geldt wel in het bijzonder de viering van get Kerstfeeest."
Wat ds. G. Zwerus hier zegt, dat is het echte feestvieren.
die eerste zin is mooi, maar hoe wordt dat feestvieren volgens ds. Zwerus (of volgens jou) dan ingevuld? Hoe vieren we feest in nieuwigheids des gemoeds?
-DIA-
Berichten: 32787
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 't Is feest....

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
-DIA- schreef:- Wat is voor jou een feest?
- Hoe mogen we als Christen feest vieren?
- Het begrip 'feest' wordt veelal gekoppeld aan 'genieten'... Mag een christen genieten? En zo ja, hoe dan en hoe niet


Om te beginnen ben ik beslist geen feestbeest.

Er is ook niet veel reden om echt feest te vieren.
Wat anders is het herdenken en gedenken...

Ik las een kerstpreek van ds. G. Zwerus, waar we een poosje onder gekerkt hebben.
Die begint zo:

"Komt, gemeente, laat ons feest houden, niet in de oude zuurdesum, maar in de nieuwigheid des gemoeds. Dit geldt wel in het bijzonder de viering van get Kerstfeeest."
Wat ds. G. Zwerus hier zegt, dat is het echte feestvieren.
die eerste zin is mooi, maar hoe wordt dat feestvieren volgens ds. Zwerus (of volgens jou) dan ingevuld? Hoe vieren we feest in nieuwigheids des gemoeds?
Dat lijkt me wel duidelijk toch? Wanneer kan je feestvieren in nieuwigheids des gemoeds?
Dan alleen kan je feest vieren, als het écht Kerstfeest voor je is geworden.
Als je met een Simeon het Kindeke in je armen hebt gehad, of hem met een Anna ingelijks hebt mogen belijden.

Dan is het in nieuwigheid des gemoeds....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10475
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: 't Is feest....

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
Zita schreef:
-DIA- schreef:- Wat is voor jou een feest?
- Hoe mogen we als Christen feest vieren?
- Het begrip 'feest' wordt veelal gekoppeld aan 'genieten'... Mag een christen genieten? En zo ja, hoe dan en hoe niet


Om te beginnen ben ik beslist geen feestbeest.

Er is ook niet veel reden om echt feest te vieren.
Wat anders is het herdenken en gedenken...

Ik las een kerstpreek van ds. G. Zwerus, waar we een poosje onder gekerkt hebben.
Die begint zo:

"Komt, gemeente, laat ons feest houden, niet in de oude zuurdesum, maar in de nieuwigheid des gemoeds. Dit geldt wel in het bijzonder de viering van get Kerstfeeest."
Wat ds. G. Zwerus hier zegt, dat is het echte feestvieren.
die eerste zin is mooi, maar hoe wordt dat feestvieren volgens ds. Zwerus (of volgens jou) dan ingevuld? Hoe vieren we feest in nieuwigheids des gemoeds?
Dat lijkt me wel duidelijk toch? Wanneer kan je feestvieren in nieuwigheids des gemoeds?
Dan alleen kan je feest vieren, als het écht Kerstfeest voor je is geworden.
Als je met een Simeon het Kindeke in je armen hebt gehad, of hem met een Anna ingelijks hebt mogen belijden.

Dan is het in nieuwigheid des gemoeds....
Ja. Maar hoe gaat dat feestvieren dan, wanneer je in de nieuwigheid des gemoeds bent? Hoe viert een wedergeboren mens feest? Of viert hij op aarde helemaal geen feest?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: 't Is feest....

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:Dat lijkt me wel duidelijk toch? Wanneer kan je feestvieren in nieuwigheids des gemoeds?
Dan alleen kan je feest vieren, als het écht Kerstfeest voor je is geworden.
Als je met een Simeon het Kindeke in je armen hebt gehad, of hem met een Anna ingelijks hebt mogen belijden.

Dan is het in nieuwigheid des gemoeds....
Ja, DIA, we zijn het er allemaal over eens dat dát de ware vreugde is, maar als het gaat om andere feesten, hoe moeten we daar mee omgaan?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: 't Is feest....

Bericht door Marnix »

Luther schreef:In een ander topic (over Oudjaardag) stelde jvdg de vraag aan Marnix, wat hij onder 'feesten' verstaat.
Ik wil daar maar wat vragen aan koppelen:
- Wat is voor jou een feest?
- Hoe mogen we als Christen feest vieren?
- Het begrip 'feest' wordt veelal gekoppeld aan 'genieten'... Mag een christen genieten? En zo ja, hoe dan en hoe niet?

Ik denk bijvoorbeeld aan wat ik me voorstel van de bruiloft van Kana. Muziek, samenzijn, er werd vast ook gedanst en het een en ander gedronken.

Natuurlijk mag een christen genieten. Ook van aardse zaken. Al is zijn ware vreugde in de kennis van God en is de aarde niet zijn thuis. God verbied ons niet om hier te genieten omdat dit niet ons vaderland is...

Overigens, "feest" is heel breed. Het zegt niet zoveel over wat je doet, "feest" betekent gewoon dat er iets te vieren valt. En dat vieren kan op allerlei manieren. Ik denk dat de vraag vooral is welke manieren geoorloofd zijn?
Laatst gewijzigd door Marnix op 01 jan 2010, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
-DIA-
Berichten: 32787
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 't Is feest....

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:Dat lijkt me wel duidelijk toch? Wanneer kan je feestvieren in nieuwigheids des gemoeds?
Dan alleen kan je feest vieren, als het écht Kerstfeest voor je is geworden.
Als je met een Simeon het Kindeke in je armen hebt gehad, of hem met een Anna ingelijks hebt mogen belijden.

Dan is het in nieuwigheid des gemoeds....
Ja, DIA, we zijn het er allemaal over eens dat dát de ware vreugde is, maar als het gaat om andere feesten, hoe moeten we daar mee omgaan?
Dan is er eigenlijk geen reden om feest te vieren.
Meer om rouw te bedrijven.
Het is ook beter te gaan in het klaaghuis dan in...

Wat valt er te vieren? Te gedenken dat er een jaar tot je jaren is bijgedaan?
Dat is meer om (mocht het zo zijn) in dankbaarheod en verwondering te gedenken...
Maar moet daar een FEEST om gevierd worden?
Wat vier je dan? Dat je een jaar dichter bij de eeuwigheid mocht komen?

Feest past eigenlijk niet zo bij mij. Ik denk ook niet bij mensen die echt aan zichzelf zijn ontdekt.

Vreuge, blijdschap in God, dat geeft meer vreugde als dat de wereld hun koren en most zien
vermenigvuldigd.
Om dit te kennen: dat, al zou de vijgeboom niet bloeien, dat het werk van de olijfboo liegen zal, de kudde uit de kooi afscheurt, geen rund in de stal wezen zal....
En als je dan mag zeggen: Zo zal ik nochtans in den HEERE van vreugde opspringen, ik zal mij verheugen in den God mijns heils.

Maar dat noem ik geen feest zoals de wereld dat kent...
En kan je dat allemaal niet kan zeggen zoals Habakuk?
Dan is het beter dat je de Heere zoekt, en op Hem wacht, beter als alles feesten in de tenten der ijdelheid'.

Neem me niet kwalijk als dat een beetje overgeestelijk klinkt, maar ik kan het niet anders zien.
Want feest vieren kan ik niet. Zal ik ook nooit kunnen.
Dan hoop ik dat mijn zak nooit zal zijn ontbonden, aleer ik Jezus heb gevonden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: 't Is feest....

Bericht door henriët »

Kijk maar eens naar de Israëlieten in de tijd van de Bijbel,
dan valt er nog veel te leren!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: 't Is feest....

Bericht door memento »

henriët schreef:Kijk maar eens naar de Israëlieten in de tijd van de Bijbel,
dan valt er nog veel te leren!
Precies. Lees bv eens hoe omgegaan wordt met mensen die gaan wenen bij het horen voorlezen van de wet door Ezra...
-DIA-
Berichten: 32787
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 't Is feest....

Bericht door -DIA- »

memento schreef:
henriët schreef:Kijk maar eens naar de Israëlieten in de tijd van de Bijbel,
dan valt er nog veel te leren!
Precies. Lees bv eens hoe omgegaan wordt met mensen die gaan wenen bij het horen voorlezen van de wet door Ezra...
Maar dat bedoelde ik juist.
Dat was een blijdschap in God.

Dat mag, dat is gepast, eerder zouden de stenen spreken, dan dat een kind des Heeren
kan zwijgen van de goedheid van God.
Zo zal ik nochtans in den HEERE van vreugde opspringen, ik zal mij verheugen in den God mijns heils!
In U zal ik mij verblijden, en van vreugde opspringen; ik zal Uw Naam psalmzingen, o Allerhoogste!
God heeft gesproken in Zijn heiligdom; dies zal ik van vreugde opspringen.
Maar de rechtvaardigen zullen zich verblijden; zij zullen van vreugde opspringen voor Gods aangezicht, en van blijdschap vrolijk zijn.
En zij hielden het feest der ongezuurde broden zeven dagen, met blijdschap;
want de HEERE had hen verblijd, en het hart des konings van Assur tot hen gewend, om hun handen te sterken in het werk van het huis Gods,
des Gods van Israël.
De HEERE is God, Die ons licht gegeven heeft. Bindt het feest offer met touwen tot aan de hoornen van het altaar.
Er zal een lofzang bij ulieden zijn, gelijk in den nacht, wanneer het feest geheiligd wordt; en blijdschap des harten,
gelijk van een, die met pijpen wandelt, om te komen tot den berg des HEEREN, tot den Rotssteen van Israël.


Merk je het verschil met het feest van de wereld?
Die is blij met een dode mus, met een zeepbel die uiteenspat...
Bovenstaande teksten zijn geheel anders:
1 Voor den opperzangmeester, op de Gittith, een psalm van Asaf.
2 Zingt vrolijk Gode, onze Sterkte; juicht den God van Jakob.
3 Heft een psalm op, en geeft de trommel; de liefelijke harp met de luit.
4 Blaast de bazuin in de nieuwe maan, ter bestemder tijd, op onzen feestdag.
5 Want dat is een inzetting in Israël, een recht van den God Jakobs.
6 Hij heeft het gezet tot een getuigenis in Jozef, als Hij uitgetogen was tegen Egypteland;
alwaar ik gehoord heb een spraak, die ik niet verstond;
7 Ik heb zijn schouder van den last onttrokken; zijn handen zijn van de potten ontslagen.
8 In de benauwdheid riept gij, en Ik hielp u uit; Ik antwoordde u uit de schuilplaats des donders;
Ik beproefde u aan de wateren van Meriba. Sela.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10475
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: 't Is feest....

Bericht door Zita »

Oke. En nu concreet: hoe 'vier' je dan een verjaardag, een bruiloft, het behalen van een diploma? Wat zou daar dan de ideale, Bijbels verantwoorde vorm voor zijn?
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: 't Is feest....

Bericht door Lourens »

Ik wilde net zeggen, ik moet voor komend jaar een bruiloft en een 50-jarig huwelijksfeest meeorganiseren dus ik volg het met belangstelling.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: 't Is feest....

Bericht door Rens »

Zita schreef:Oke. En nu concreet: hoe 'vier' je dan een verjaardag, een bruiloft, het behalen van een diploma? Wat zou daar dan de ideale, Bijbels verantwoorde vorm voor zijn?
je viert het op de meest geëigende wijze: zoals jullie het leuk/fijn vinden, en wat ánderen ervan vinden zal je wórst wezen............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Oosterling
Berichten: 85
Lid geworden op: 19 mar 2009, 23:15

Re: 't Is feest....

Bericht door Oosterling »

-
Laatst gewijzigd door Oosterling op 24 feb 2010, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie