Gaan we niet te ver?

Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Gaan we niet te ver?

Bericht door Fjodor »

Joannah schreef:
Fjodor schreef:
Joannah schreef:Inderdaad.
een forum dient ter bespreking van verschillende meningen.
Overgevoelige mensen kunnen beter bij het "wat eten we vandaag en wat zie je als je uit het raam kijkt" blijven.mensen die het altijd overal mee eens zijn, al dan niet ter wille van de vrede, zijn er al genoeg...toch?
Dit zou ik dan weer niet zo zeggen.
Net alsof we maar raak kunnen roepen.. We blijven verantwoordelijk voor dat wat we zeggen, en dat moet op een moreel verstandige manier gebeuren..
ik lees mijn postings al 3 keer voordat ik ze stuur :-)
maar sommigen zitten erg snel op de kast!
Je kan ook zeggen: sommige mensen jagen anderen snel op de kast.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gaan we niet te ver?

Bericht door Luther »

Joannah schreef:
Fjodor schreef:
Joannah schreef:Inderdaad.
een forum dient ter bespreking van verschillende meningen.
Overgevoelige mensen kunnen beter bij het "wat eten we vandaag en wat zie je als je uit het raam kijkt" blijven.mensen die het altijd overal mee eens zijn, al dan niet ter wille van de vrede, zijn er al genoeg...toch?
Dit zou ik dan weer niet zo zeggen.
Net alsof we maar raak kunnen roepen.. We blijven verantwoordelijk voor dat wat we zeggen, en dat moet op een moreel verstandige manier gebeuren..
ik lees mijn postings al 3 keer voordat ik ze stuur :-)
maar sommigen zitten erg snel op de kast!
Lees jij ze drie keer??? Goeiemik, dan zou ik weleens willen weten hoe je postings eruit zien als je ze direct zou versturen...... :bobo
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Gaan we niet te ver?

Bericht door Bloempje28 »

Joannah schreef:Inderdaad.
een forum dient ter bespreking van verschillende meningen.
Overgevoelige mensen kunnen beter bij het "wat eten we vandaag en wat zie je als je uit het raam kijkt" blijven.mensen die het altijd overal mee eens zijn, al dan niet ter wille van de vrede, zijn er al genoeg...toch?
Ik voer graag discussies maar wil wel graag in mijn waarde gelaten worden! Ben er al vaak tegen aan gelopen dat je mening op bepaalde punten keihard onderuit wordt gehaald doordat er met eenzijdige teksten wordt gesmeten! Dan denk ik: "Zien jullie de andere kant dan niet? Of willen jullie m niet zien?" Er zijn veel discussies waarin zwart-witte meningen neegezet worden als 'waarheid'. het voelt als: je denkt er anders over, dus doe je jezelf te kort of in het ergste geval wordt je bijna afgedaan wordt als 'bijna dwalend!' Dit komt altijd voor op gevoelige onderwerpen!
Dat heeft niets met overgevoeligheid te maken, maar puur te maken met respectloos discussieren doordat mensen hun eigen kijk als maatstaf nemen! Daar kom je helemaal niets verder mee! Krijg je alleen maar harde koppen van en iedereen houdt zijn poot stijf!

Het is de kunst om inhoudelijk te discussieren zonder kwetsend of veroordelend te zijn! Oplettend op de ander, of je elkaar geen pijn doet! dan kun je wel de lieve vrede bewaren en als christen moet je daar ook voor staan! dit forum is niet opgezet om elkaar te bestrijden en elkaar verschillen te benadrukken lijkt me!
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Gaan we niet te ver?

Bericht door Bloempje28 »

Luther schreef:
Joannah schreef:
Fjodor schreef:
Joannah schreef:Inderdaad.
een forum dient ter bespreking van verschillende meningen.
Overgevoelige mensen kunnen beter bij het "wat eten we vandaag en wat zie je als je uit het raam kijkt" blijven.mensen die het altijd overal mee eens zijn, al dan niet ter wille van de vrede, zijn er al genoeg...toch?
Dit zou ik dan weer niet zo zeggen.
Net alsof we maar raak kunnen roepen.. We blijven verantwoordelijk voor dat wat we zeggen, en dat moet op een moreel verstandige manier gebeuren..
ik lees mijn postings al 3 keer voordat ik ze stuur :-)
maar sommigen zitten erg snel op de kast!
Lees jij ze drie keer??? Goeiemik, dan zou ik weleens willen weten hoe je postings eruit zien als je ze direct zou versturen...... :bobo
Nou dit bedoel ik dus! Fijn dat iemand voorzichtig is met versturen, maar weer iemand die daar zelfs nog kritiek op kan vinden! Luther: jij zou zelf ook eens na moeten denken voordat je iets verstuurt. En als je het grappig bedoeld, kun je dat er beter bijzetten! Dit komt best vervelend over, als je het zo leest. Alsof de posting van J altijd op een vervelende manier geschreven zijn!! Het gaat om de toon in je posting!! Deze toon vind ik dus niet passen!
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Gaan we niet te ver?

Bericht door Bloempje28 »

Maar ik denk, dat vrouwen eerder geneigd zijn om een andere mening als een persoonlijk afwijzen te zien.
Hoezo??? Onderbouw eens! Ik heb meer harde woorden gehad met mannen hoor!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gaan we niet te ver?

Bericht door Marnix »

Hm, mannen zijn meestal iets rationeler en vrouwen iets emotioneler. Dat is overigens een bewering die je over die groepen kan zeggen, per persoon verschilt het. Natuurlijk zijn er mannen die heel gevoelig zijn voor meningsverschillen en vrouwen die het zich niet persoonlijk aantrekken. Maar als je het algemeen bekijkt klopt het denk ik wel.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gaan we niet te ver?

Bericht door Tiberius »

Bloempje28 schreef:
Maar ik denk, dat vrouwen eerder geneigd zijn om een andere mening als een persoonlijk afwijzen te zien.
Hoezo??? Onderbouw eens! Ik heb meer harde woorden gehad met mannen hoor!
Trek het je niet persoonlijk aan. :hum
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gaan we niet te ver?

Bericht door Marnix »

:super
Geniaal :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Gaan we niet te ver?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Marnix schreef:Hm, mannen zijn meestal iets rationeler en vrouwen iets emotioneler. Dat is overigens een bewering die je over die groepen kan zeggen, per persoon verschilt het. Natuurlijk zijn er mannen die heel gevoelig zijn voor meningsverschillen en vrouwen die het zich niet persoonlijk aantrekken. Maar als je het algemeen bekijkt klopt het denk ik wel.
hmmmm....die mannenwereld.... jaja, en al die ellende die daaruit voortkomt. zijn niet mijn woorden maar die van een wijze predikant
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Gaan we niet te ver?

Bericht door Bonny »

fluitje schreef:Maar steeds meer komt bij mij de gedachte op of we die geloofstheorieën wel moeten opbouwen.
Loop je dan niet het gevaar dat je juist probeert om bijvoorbeeld het wonder van de bekering te verklaren wat niet te verklaren is.
Loop je niet het gevaar dat we dan juist wijzer dan God willen zijn?
Loop je niet het gevaar om Zijn Woord als een puzzelboek te gebruiken?
Is het dan uiteindelijk niet de discussie die de discipelen ook hadden: wie is de meeste?
Waar blijft dan het kinderlijke geloof, het geloof in eenvoud?

Een geloof waarin we met gevouwen handen het juist van Hem mogen verwachten?

Zo even wat gedachten.

Bijbelstudie is zeker nodig. De Heere spreekt tenslotte tot ons door Zijn Woord. Ik zou niet zonder kunnen.
Ik hoop dat mijn vraagstelling die ik hier neerleg duidelijk is om over na te denken.
Zelfs de 3 Sola's zijn een aftreksel van of gegrond op De Schrift, zoals ook de 3 formulieren. Het is altijd minder dan de Bijbel zelf.
'hét eenvoudige geloof' bestaat volgens mij niet (meer) zo onder refo's, want altijd wordt je weer gerekend tot en beïnvloed door een bepaalde denominatie.

áls je iets zou willen scharen onder die eenvoudige geloofskennis zou je de 12 artikelen kunnen nemen, die beginnen met 'ik geloof in God'.

Alle andere bij-zaken (doop, verbonden, verkiezing, etc. etc. ) dan maar laten voor wat het is. Maar dan zou er hier weinig meer te discussiëren zijn
Het is trouwens wel een leuke vraag om jezelf te stellen: is volmondig AMEN zeggen op wat de 12 artikelen zeggen, voor mij (en anderen) genoeg als Christen?
Ik vind dit een heel interessante gedachtegang. Ik lees graag mee, als het maar on topic bleef
The Groom's still waiting at the altar
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Gaan we niet te ver?

Bericht door Fjodor »

Bonny schreef:Citaat:
Zelfs de 3 Sola's zijn een aftreksel van of gegrond op De Schrift, zoals ook de 3 formulieren. Het is altijd minder dan de Bijbel zelf.
'hét eenvoudige geloof' bestaat volgens mij niet (meer) zo onder refo's, want altijd wordt je weer gerekend tot en beïnvloed door een bepaalde denominatie.

áls je iets zou willen scharen onder die eenvoudige geloofskennis zou je de 12 artikelen kunnen nemen, die beginnen met 'ik geloof in God'.

Alle andere bij-zaken (doop, verbonden, verkiezing, etc. etc. ) dan maar laten voor wat het is. Maar dan zou er hier weinig meer te discussiëren zijn
Het is trouwens wel een leuke vraag om jezelf te stellen: is volmondig AMEN zeggen op wat de 12 artikelen zeggen, voor mij (en anderen) genoeg als Christen?
De twaalf artikelen zijn voor mij niet genoeg. Wat gelooft iemand die dit volmondig beaamt over de vergeving van zonden? Misschien gelooft die persoon wel in de alverzoening. Dus zo gemakkelijk is het nog niet.. (voor mij althans).
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gaan we niet te ver?

Bericht door Jongere »

Eens met Fjodor. Het klinkt heel aantrekkelijk en ruimdenkend om zo allerlei 'ballast los te laten', maar in de praktijk ligt het niet zo eenvoudig. Belijdenissen zijn niet voor niets ontstaan.
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Gaan we niet te ver?

Bericht door Bloempje28 »

Tiberius schreef:
Bloempje28 schreef:
Maar ik denk, dat vrouwen eerder geneigd zijn om een andere mening als een persoonlijk afwijzen te zien.
Hoezo??? Onderbouw eens! Ik heb meer harde woorden gehad met mannen hoor!
Trek het je niet persoonlijk aan. :hum
Dus als je een reactie geeft trek je het je gelijk persoonlijk aan???? :bobo
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Gaan we niet te ver?

Bericht door vlinder »

Bloempje28 schreef:
Luther schreef:
Joannah schreef:
Fjodor schreef:
Dit zou ik dan weer niet zo zeggen.
Net alsof we maar raak kunnen roepen.. We blijven verantwoordelijk voor dat wat we zeggen, en dat moet op een moreel verstandige manier gebeuren..
ik lees mijn postings al 3 keer voordat ik ze stuur :-)
maar sommigen zitten erg snel op de kast!
Lees jij ze drie keer??? Goeiemik, dan zou ik weleens willen weten hoe je postings eruit zien als je ze direct zou versturen...... :bobo
Nou dit bedoel ik dus! Fijn dat iemand voorzichtig is met versturen, maar weer iemand die daar zelfs nog kritiek op kan vinden! Luther: jij zou zelf ook eens na moeten denken voordat je iets verstuurt. En als je het grappig bedoeld, kun je dat er beter bijzetten! Dit komt best vervelend over, als je het zo leest. Alsof de posting van J altijd op een vervelende manier geschreven zijn!! Het gaat om de toon in je posting!! Deze toon vind ik dus niet passen!
Je moet er niet zo' n drama van maken. Luther bedoeld volgens mij dat de zin niet loopt. Het is geen Nederlands. Dus als deze post na 3x lezen goed moet zijn, wil Luther niet weten hoe de post eruit ziet als hij niet nagelezen wordt. Het kan ook zijn dat Luther het vaak niet met de mening van diegene eens is. De manier van Joannah is vaak aanvallend en generaliserend (vind ik) en misschien als ze ze niet zou nalezen zou de toon nog 5 keer feller zijn. Dat bedoeld Luther. (denk ik) ;)

Luther: ik waardeer jouw manier van posten :super
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gaan we niet te ver?

Bericht door Luther »

vlinder schreef:
Bloempje28 schreef:
Luther schreef:
Joannah schreef: ik lees mijn postings al 3 keer voordat ik ze stuur :-)
maar sommigen zitten erg snel op de kast!
Lees jij ze drie keer??? Goeiemik, dan zou ik weleens willen weten hoe je postings eruit zien als je ze direct zou versturen...... :bobo
Nou dit bedoel ik dus! Fijn dat iemand voorzichtig is met versturen, maar weer iemand die daar zelfs nog kritiek op kan vinden! Luther: jij zou zelf ook eens na moeten denken voordat je iets verstuurt. En als je het grappig bedoeld, kun je dat er beter bijzetten! Dit komt best vervelend over, als je het zo leest. Alsof de posting van J altijd op een vervelende manier geschreven zijn!! Het gaat om de toon in je posting!! Deze toon vind ik dus niet passen!
Je moet er niet zo' n drama van maken. Luther bedoeld volgens mij dat de zin niet loopt. Het is geen Nederlands. Dus als deze post na 3x lezen goed moet zijn, wil Luther niet weten hoe de post eruit ziet als hij niet nagelezen wordt. Het kan ook zijn dat Luther het vaak niet met de mening van diegene eens is. De manier van Joannah is vaak aanvallend en generaliserend (vind ik) en misschien als ze ze niet zou nalezen zou de toon nog 5 keer feller zijn. Dat bedoeld Luther. (denk ik) ;)
Luther: ik waardeer jouw manier van posten :super
Vlinder heeft op twee punten exact verwoord, wat ik bedoeld heb. (Zie onderstreping!)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie