IJdelijk gebruik?

-DIA-
Berichten: 32801
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

IJdelijk gebruik?

Bericht door -DIA- »

Je kijkt wat rond op Refoforum. Je ziet een link naar een leuke internetsite. Deze
is leuk!
Het blijkt om spelcomputertjes te gaan waar (nota nebe!) geweld in wordt gebruikt.
(de een slaat de ander medogenloos met een moker op het hoofd)
en direct onder die link staat, je leest het als het ware in één adem:
Laat oprechtigheid en vroomheid mij behoeden, want ik verwacht U.

Het is hier eerder ter sprake geweest. Maar om een bijbeltekst bij ieder berichtje
- wat de inhoud ook is - te gebruiken, dat vind ik niet anders als het Woord van
God te grabbel gooien. Mijn mening is dat dit Woord te heilig is om zomaar
klakkeloos overal te gebruiken. Ik zou de volgende stelling aandurven:

Het klakkeloos aanhalen en gebruiken van de Heilige Schrift is niet minder
dan het ijdelijk gebruiken van de Naam des Heeren.


Bij een vorige keer dat dit even ter sprake kwam had ik medestanders. Maar er
is niets veranderd. Heb ik nu nog medestanders die dit als kwetsend ervaren?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: IJdelijk gebruik?

Bericht door Bert Mulder »

Heb de betreffende link niet geopend...

Ben het zeer met je eens hierop. Gods Woord is er niet voor om op deze manier misbruikt te worden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: IJdelijk gebruik?

Bericht door Rens »

-DIA- schreef: Heb ik nu nog medestanders die dit als kwetsend ervaren?
ja, mij........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Re: IJdelijk gebruik?

Bericht door Margriet »

Ja , mij ook. Ik had een bijbeltekst, maar jij schudde me wakker!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: IJdelijk gebruik?

Bericht door albion »

Ik ervaar het ook als storend.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: IJdelijk gebruik?

Bericht door Fjodor »

Deut 6:6 En deze woorden, die ik u heden gebiede, zullen in uw hart zijn.
7 En gij zult ze uw kinderen inscherpen,4 en daarvan spreken, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat.
8 Ook zult gij ze tot een teken binden op uw hand,5 en zij zullen u tot voorhoofdspanselen zijn tussen uw ogen.
9 En gij zult ze op de posten van uw huis, en aan uw poorten schrijven.
Ik ben tegen het standpunt van DIA.
Ik vind het juist mooi om aan bepaalde teksten te herinnerd te worden.
Als dat dan gepaard gaat met een verkeerde inhoud van het bericht dan moet daar wat aan gedaan worden.
En ik denk ook niet dat Israel niet zondigde onder de poorten waar de teksten van de wet waren geschreven, toch moesten die teksten er wel staan.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: IJdelijk gebruik?

Bericht door Auto »

Fjodor schreef:
Deut 6:6 En deze woorden, die ik u heden gebiede, zullen in uw hart zijn.
7 En gij zult ze uw kinderen inscherpen,4 en daarvan spreken, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat.
8 Ook zult gij ze tot een teken binden op uw hand,5 en zij zullen u tot voorhoofdspanselen zijn tussen uw ogen.
9 En gij zult ze op de posten van uw huis, en aan uw poorten schrijven.
Ik ben tegen het standpunt van DIA.
Ik vind het juist mooi om aan bepaalde teksten te herinnerd te worden.
Als dat dan gepaard gaat met een verkeerde inhoud van het bericht dan moet daar wat aan gedaan worden.
En ik denk ook niet dat Israel niet zondigde onder de poorten waar de teksten van de wet waren geschreven, toch moesten die teksten er wel staan.
Ik kan me in DIA zijn posting wel vinden. In bepaalde discussies die er zijn geweest en waar mensen elkaar voor rotte vis uitmaken om dan constant bijbelteksten over het scherm te zien vliegen in de onderschriften gaat mij ook steeds meer tegen staan. En dat staat ook in contrast met wat jij post. Die teksten zijn bedoeld om van de Heere te vertellen en te wijzen op wie Hij wil zijn voor een mens en niet om als onderschrift elkaar verbaal "af te maken".
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: IJdelijk gebruik?

Bericht door Fjodor »

Auto schreef:
Ik kan me in DIA zijn posting wel vinden. In bepaalde discussies die er zijn geweest en waar mensen elkaar voor rotte vis uitmaken om dan constant bijbelteksten over het scherm te zien vliegen in de onderschriften gaat mij ook steeds meer tegen staan. En dat staat ook in contrast met wat jij post. Die teksten zijn bedoeld om van de Heere te vertellen en te wijzen op wie Hij wil zijn voor een mens en niet om als onderschrift elkaar verbaal "af te maken".
Maar die onderschriften zijn toch niet bedoeld om elkaar verbaal af te maken?
Ik denk dat het juist kan helpen om erbij bepaald te worden dat de inhoud van het bericht wel in overeenstemming moet zijn met zo'n tekst.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: IJdelijk gebruik?

Bericht door Auto »

Fjodor schreef:
Auto schreef:
Ik kan me in DIA zijn posting wel vinden. In bepaalde discussies die er zijn geweest en waar mensen elkaar voor rotte vis uitmaken om dan constant bijbelteksten over het scherm te zien vliegen in de onderschriften gaat mij ook steeds meer tegen staan. En dat staat ook in contrast met wat jij post. Die teksten zijn bedoeld om van de Heere te vertellen en te wijzen op wie Hij wil zijn voor een mens en niet om als onderschrift elkaar verbaal "af te maken".
Maar die onderschriften zijn toch niet bedoeld om elkaar verbaal af te maken?
Ik denk dat het juist kan helpen om erbij bepaald te worden dat de inhoud van het bericht wel in overeenstemming moet zijn met zo'n tekst.
Nee, daar zijn ze niet voor bedoeld, maar boven het onderschrift worden vaak meningen neergezet die in sterk contrast staan met het onderschrift. En daarom krijg ik er ook steeds meer moeite mee. Waarom moeten elke keer bijbelteksten als onderschrift gepost worden waar vaak maar een enkele keer een oog op valt? Ja, in het begin zie je het vaak, want het valt op maar een week daarna zie je het niet eens meer staan.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: IJdelijk gebruik?

Bericht door Fjodor »

Auto schreef:
Fjodor schreef:
Auto schreef:
Ik kan me in DIA zijn posting wel vinden. In bepaalde discussies die er zijn geweest en waar mensen elkaar voor rotte vis uitmaken om dan constant bijbelteksten over het scherm te zien vliegen in de onderschriften gaat mij ook steeds meer tegen staan. En dat staat ook in contrast met wat jij post. Die teksten zijn bedoeld om van de Heere te vertellen en te wijzen op wie Hij wil zijn voor een mens en niet om als onderschrift elkaar verbaal "af te maken".
Maar die onderschriften zijn toch niet bedoeld om elkaar verbaal af te maken?
Ik denk dat het juist kan helpen om erbij bepaald te worden dat de inhoud van het bericht wel in overeenstemming moet zijn met zo'n tekst.
Nee, daar zijn ze niet voor bedoeld, maar boven het onderschrift worden vaak meningen neergezet die in sterk contrast staan met het onderschrift. En daarom krijg ik er ook steeds meer moeite mee. Waarom moeten elke keer bijbelteksten als onderschrift gepost worden waar vaak maar een enkele keer een oog op valt? Ja, in het begin zie je het vaak, want het valt op maar een week daarna zie je het niet eens meer staan.
Ik zie die onderschriften echt nog wel redelijk regelmatig staan. Sommige weet ik zelfs uit het hoofd (Luther: een waar geloof is er één van bezittelijke voornaamwoorden, Jongere: het gebod nu is een waar geloof en liefde uit een ongeveinsd hart oid).
Het is ook goed als we er moeite mee hebben dat de inhoud van een bericht in strijd is met zo'n onderschrift. Maar als we er moeite mee hebben dat er onbekeerde mensen in de kerk zitten dan gaan we toch ook niet de kerk opdoeken?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: IJdelijk gebruik?

Bericht door henriët »

we kunnen ook allemaal als onderschrift nemen:
"laat je woorden weinig zijn en met zout besprengt"
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: IJdelijk gebruik?

Bericht door Rens »

henriët schreef:we kunnen ook allemaal als onderschrift nemen:
"laat je woorden weinig zijn en met zout besprengt"
laat dan wél even de hele láppen tekst achterwege die regelmatig geplaatst worden.

"schrijven is de kunst van het weglaten" ofwel "met weinig woorden veel zeggen"
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33376
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: IJdelijk gebruik?

Bericht door Tiberius »

Rens schreef:"schrijven is de kunst van het weglaten" ofwel "met weinig woorden veel zeggen"
Weinig schrijvers hier.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: IJdelijk gebruik?

Bericht door wim »

Ja.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: IJdelijk gebruik?

Bericht door Marnix »

Auto schreef:
Fjodor schreef:
Deut 6:6 En deze woorden, die ik u heden gebiede, zullen in uw hart zijn.
7 En gij zult ze uw kinderen inscherpen,4 en daarvan spreken, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat.
8 Ook zult gij ze tot een teken binden op uw hand,5 en zij zullen u tot voorhoofdspanselen zijn tussen uw ogen.
9 En gij zult ze op de posten van uw huis, en aan uw poorten schrijven.
Ik ben tegen het standpunt van DIA.
Ik vind het juist mooi om aan bepaalde teksten te herinnerd te worden.
Als dat dan gepaard gaat met een verkeerde inhoud van het bericht dan moet daar wat aan gedaan worden.
En ik denk ook niet dat Israel niet zondigde onder de poorten waar de teksten van de wet waren geschreven, toch moesten die teksten er wel staan.
Ik kan me in DIA zijn posting wel vinden. In bepaalde discussies die er zijn geweest en waar mensen elkaar voor rotte vis uitmaken om dan constant bijbelteksten over het scherm te zien vliegen in de onderschriften gaat mij ook steeds meer tegen staan. En dat staat ook in contrast met wat jij post. Die teksten zijn bedoeld om van de Heere te vertellen en te wijzen op wie Hij wil zijn voor een mens en niet om als onderschrift elkaar verbaal "af te maken".
Dat maakt de onderschriften niet verkeerd maar het gedrag van de mensen. Kortom, geen reden om over de onderschriften te klagen, hooguit over ons, mensen. Ik heb een onderschrift dat waar is, ook als ik zondig.

p.s. onderschriften stel je standaard in en tenzij je bij iedere post je onderschrift wijzigt worden ze meestal niet gebruikt om elkaar verbaal af te maken.

Dia, wat je met je concrete voorbeeld bedoeld weet ik niet. Ik zie in het filmpje waar je op duidt geen geweld of andere onbijbelse zaken? Dat iemand standaard een Bijbeltekst onder zijn naam heeft staan en in alles wat hij doet, of het nou geestelijk is of gewone aardse zaken, is alleen maar goed. We moeten alles wat we doen tot Gods eer doen, niet alleen de geestelijke dingen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie