Werken van Sint Bernard, Abt van Clairvaux. , Deel I-VIII

mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Werken van Sint Bernard, Abt van Clairvaux. , Deel I-VIII

Bericht door mayflower »

Vandaag kreeg ik binnen: Werken van Sint Bernard, Abt van Clairvaux. , Deel I-VIII
8 volumes van ongeveer 500 pagina's van deze rooms katholieke monnik uit de 12e eeuw.
Ik was altijd al erg onder de indruk van Clairvaux en heb ooit enkel engelstalige boekjes gehad, maar nu heb in het nederlands al zijn werken voor maar 50 eur. kunnen kopen.
Zijn commentaar op hooglied is zeer bijzonder, en de theologie van Clairvaux stond in de traditie van Augustinus, die zich duidelijk uitsprak over de leer van de predestinatie en de wil.
Laatst gewijzigd door mayflower op 23 dec 2009, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Werken van Sint Bernard, Abt van Clairvaux. , Deel I-VIII

Bericht door Zonderling »

Mayflower,

Waar is dit te koop? Ik kan het zo snel niet vinden op internet.

Z.
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: Werken van Sint Bernard, Abt van Clairvaux. , Deel I-VIII

Bericht door mayflower »

Zonderling schreef:Mayflower,

Waar is dit te koop? Ik kan het zo snel niet vinden op internet.

Z.

Ik had deze set ook nog nooit eerder gezien en zeker voor zo'n goedkope prijs.
Pro Manuscripto, 1955-1961
http://emblems.let.uu.nl/biblio.html?it ... 1955-1961a
Deze set had ik bij de refter antiquariaat gekocht, dat voornamelijk rooms katholieken boeken heeft.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Werken van Sint Bernard, Abt van Clairvaux. , Deel I-VIII

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Beste Mayflower, vind je Bernard van Clairvaux niet te mystiek en te Rooms?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Werken van Sint Bernard, Abt van Clairvaux. , Deel I-VIII

Bericht door memento »

Johann Gottfried Walther schreef:Beste Mayflower, vind je Bernard van Clairvaux niet te mystiek en te Rooms?
Rooms: In de tijd van Clairvaux was iedereen Rooms.
Mystiek: Clairvaux is inderdaad mystiek. De vraag is of het een goede vorm van mystiek is. Onder de Nadere Reformatie waren zijn werken erg populair. Zijn "bruidsmystiek" komen we ook in werken van Nadere Reformatoren tegen.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Werken van Sint Bernard, Abt van Clairvaux. , Deel I-VIII

Bericht door Zonderling »

In Bernardus vinden we niet de Roomse Maria- en heiligenverering.
Een gedeelte over de rechtvaardigmaking dat ik las, komt opmerkelijk overeen met de leer van de toegerekende gerechtigheid zoals we in de Reformatie vinden.
Wel droeg Bernardus de paus een warm hart toe, maar dat is gezien de tijd vóór de Reformatie waarin hij leefde, niet zo vreemd.
Zijn mystiek en beeldspraak: Ik denk dat we daar ook wel het een en ander van kunnen leren.
Trouwens, dergelijke mystiek vinden we ook in veel oudere schrijvers (de kerkvaders) zoals Ambrosius.
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: Werken van Sint Bernard, Abt van Clairvaux. , Deel I-VIII

Bericht door Faramir »

Interessant onderwerp, Bernard van Clairvaux.

Zo te zien heb je een mooi koopje gedaan. Zelf heb ik nog niet zo veel van hem gelezen, maar wel wat over hem. Een interessant persoon.

Wat me wel opviel;
In Bernardus vinden we niet de Roomse Maria- en heiligenverering.
Ik kom zo nu en dan in een abdij van de orde der Cisterciënzers (in deze orde was Bernardus abt) en ik kan melden dat er een grote devotie tot de Maagd Maria is.

Als we de Wikpedia pagina bekijken zien we ook dat Bernardus zelf een grote devotie had tot de Maagd Maria. http://nl.wikipedia.org/wiki/Bernard_van_Clairvaux
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Werken van Sint Bernard, Abt van Clairvaux. , Deel I-VIII

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zonderling schreef:In Bernardus vinden we niet de Roomse Maria- en heiligenverering.
Een gedeelte over de rechtvaardigmaking dat ik las, komt opmerkelijk overeen met de leer van de toegerekende gerechtigheid zoals we in de Reformatie vinden.
Dus dan is hij gelijk Gereformeerd? Misschien kun je het wat meer onderbouwen?
Heb een gedeelte van zijn commentaar op Hooglied gelezen, maar zou het niemand aanbevelen.
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 23 dec 2009, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: Werken van Sint Bernard, Abt van Clairvaux. , Deel I-VIII

Bericht door mayflower »

Zonderling schreef:In Bernardus vinden we niet de Roomse Maria- en heiligenverering.....

Ondanks dat ik enorm graag Clairvaux lees en erg onder de indruk ben van zijn werken, is het wel zo dat juist Clairvaux helaas een zeer belangrijke bijdragen heeft geleverd aan de gehele maria verering/cultus.

Gebed van Clairvaux:

Gedenk, o allermildste Maagd Maria,
dat het nog nooit gehoord is,
dat iemand, die tot U zijn toevlucht nam,
die om Uw hulp kwam smeken
en om Uw bijstand vroeg,
door U in de steek werd gelaten.
Gesterkt door dat vertrouwen kom ik tot U,
O Maagd der Maagden
en kniel hier voor U in mijn armzaligheid en zonde.
O Moeder van het woord, versmaad mijn woorden niet,
maar luister genadig en wil mij verhoren. Amen
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: Werken van Sint Bernard, Abt van Clairvaux. , Deel I-VIII

Bericht door mayflower »

Johann Gottfried Walther schreef: Heb een gedeelte van zijn commentaar op Hooglied gelezen, maar zou het niemand aanbevelen.
Kun je uitleggen waarrom niet ?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Werken van Sint Bernard, Abt van Clairvaux. , Deel I-VIII

Bericht door Johann Gottfried Walther »

mayflower schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: Heb een gedeelte van zijn commentaar op Hooglied gelezen, maar zou het niemand aanbevelen.
Kun je uitleggen waarrom niet ?
Vond het in iedergeval weinig inhoudelijk ingaan op de Schrift, en niet waardevol.
Zie de overeenkomst met Augustinus werkelijk ook niet zo snel.
Heb ook een keer een preek van Bernard van Clairvaux gelezen, maar was meer een toespraak voor zijn medemonniken dan een prediking van Gods woord.

Maar ik hanteer vast erg Gereformeerde maatstaven.

Ik beveel dus liever andere dingen aan dan Berard van Claivaux.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Werken van Sint Bernard, Abt van Clairvaux. , Deel I-VIII

Bericht door Zonderling »

Johann Gottfried Walther schreef:
mayflower schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: Heb een gedeelte van zijn commentaar op Hooglied gelezen, maar zou het niemand aanbevelen.
Kun je uitleggen waarrom niet ?
Vond het in iedergeval weinig inhoudelijk ingaan op de Schrift, en niet waardevol.
Zie de overeenkomst met Augustinus werkelijk ook niet zo snel.
Heb ook een keer een preek van Bernard van Clairvaux gelezen, maar was meer een toespraak voor zijn medemonniken dan een prediking van Gods woord.

Maar ik hanteer vast erg Gereformeerde maatstaven.

Ik beveel dus liever andere dingen aan dan Berard van Claivaux.
Ds. W.A. de Groot - de uitgever en medevertaler van de Bijbelverklaring van Calvijn - vertaalde in het laatst van zijn leven alle preken van Bernardus over het Hooglied. Hij zag daar kennelijk veel in. Helaas zijn slechts enkele van die preken na de dood van ds. De Groot (hij overleed in 1984) uitgegeven. Ik vind de preken die ik gelezen heb diepzinnig, je kunt er veel over nadenken. Net als over het Hooglied zelf trouwens.

Mayflower, je zult gelijk hebben over de Mariaverering van Bernardus. Ik meende echter dat in zijn preken over het Hooglied dit element niet of nauwelijks voorkwam, of heb ik dat mis?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Werken van Sint Bernard, Abt van Clairvaux. , Deel I-VIII

Bericht door Bert Mulder »

mayflower schreef:
Gedenk, o allermildste Maagd Maria,
dat het nog nooit gehoord is,
dat iemand, die tot U zijn toevlucht nam,
die om Uw hulp kwam smeken
en om Uw bijstand vroeg,
door U in de steek werd gelaten.
Gesterkt door dat vertrouwen kom ik tot U,
O Maagd der Maagden
en kniel hier voor U in mijn armzaligheid en zonde.
O Moeder van het woord, versmaad mijn woorden niet,
maar luister genadig en wil mij verhoren. Amen
Blijkbaar abuisievelijk aan hem toegeschreven. Waarschijnlijk door Claude Bernard geschreven, volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Bernard_van_Clairvaux
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Werken van Sint Bernard, Abt van Clairvaux. , Deel I-VIII

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zonderling schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
mayflower schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: Heb een gedeelte van zijn commentaar op Hooglied gelezen, maar zou het niemand aanbevelen.
Kun je uitleggen waarrom niet ?
Vond het in iedergeval weinig inhoudelijk ingaan op de Schrift, en niet waardevol.
Zie de overeenkomst met Augustinus werkelijk ook niet zo snel.
Heb ook een keer een preek van Bernard van Clairvaux gelezen, maar was meer een toespraak voor zijn medemonniken dan een prediking van Gods woord.

Maar ik hanteer vast erg Gereformeerde maatstaven.

Ik beveel dus liever andere dingen aan dan Berard van Claivaux.
Ds. W.A. de Groot - de uitgever en medevertaler van de Bijbelverklaring van Calvijn - vertaalde in het laatst van zijn leven alle preken van Bernardus over het Hooglied. Hij zag daar kennelijk veel in. Helaas zijn slechts enkele van die preken na de dood van ds. De Groot (hij overleed in 1984) uitgegeven. Ik vind de preken die ik gelezen heb diepzinnig, je kunt er veel over nadenken. Net als over het Hooglied zelf trouwens.

Mayflower, je zult gelijk hebben over de Mariaverering van Bernardus. Ik meende echter dat in zijn preken over het Hooglied dit element niet of nauwelijks voorkwam, of heb ik dat mis?
Bernard van Clairvaux blijkt bij (het maken van) zijn preken gebruik te hebben gemaakt van Origenes, dat vind ik op zijn minst verdacht.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Werken van Sint Bernard, Abt van Clairvaux. , Deel I-VIII

Bericht door Gian »

Ik geloof niet in Sinten.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Plaats reactie