waardering

Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: waardering

Bericht door Lourens »

artistiek schreef:Ik geloof niet dat we zomaar de oplossing kunnen aandragen, daarvoor is er te weinig van dat gezin bekend.
Ik raad hen het boekje aan van ds. Van Ruitenburg 'Elkaar begrijpen'. Daar staan hele waardevolle, praktische lessen in...
Ik denk dat beiden geen tijd hebben om te lezen als ze al geen tijd hebben om samen te praten.
Zouden ze wel tijd hebben om samen te bidden?
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18729
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: waardering

Bericht door helma »

sja...
een dagje ruilen werkt volgens mij niet. Want een man ziet ook gewoon niet alles wat gedaan moet worden
dus die zal sowieso veel eerder klaar zijn dan zijn vrouw.
ze moet dan eigenlijk een dag samen op werken met em.
Ik stel me het volgende voor:
's avonds voor het naar bed gaan samen een glaajse wijn
zegt Klara tegen Gijs: Gijs, het lijkt me fijn als we wat meer sámen kunnen doen. Gewoon eens samen een dagje weg. Even aan elkaar toekomen. Jij werkt zo hard; en dan vaak s avonds ook nog weg voor de kerk enzo. Ik vind het jammer dat we niet wat meer tijd voor elkaar hebben.
Maar ik zie dat ook gewoon niet zitten met alles wat er al op mijn bordje ligt.
Als je nu volgende week donderdag en vrijdag eens vrij neemt. Dan doen we donderdags samen de boel aan kant en dan gaan we vrijdag een dag samen erop uit. (een van de groteren van 20 kan misschien wel eens een dagje oppassen)
Lekker een strandwandeling maken ofzo. Ergens een hapje eten.


Dan kan Gijs eens een hele dag met Klara 'meelopen'. Wie weet gaan zijn ogen open.

Aan de andere kant moet klara misschien een assertiviteitstraining doen. Leren om niet de moeder te zijn die altijd voor iedereen rent enz. Als ze kinderen van 20 heeft dan kan ze die toch ook inschakelen? Als ze allemaal 1 taakje doen na het eten dan kan Klara ondertussen een van de kleintjes overhoren of wat dan ook.
Ze heeft dit 20 jaar laten gebeuren. iedereen vindt het helemaal normaal dat ze altijd zorgt enzovoort. Dat moet ze proberen te veranderen.
Logisch dat iedereen dat slikken vindt. maar ik zou er wel mijn best voor doen!
Gewoon iedereen z'n eiegn bed opmaken boven de 10 jaar. Zelf je vuile was opruimen en noem maar op.
Ik zie gezinnen om me heen waar de kinderen van 20 nog hun eigen bed niet opmaken en waar moeder ook altijd voor iedereen draaft.
Als ze dan klaagt dan denk ik: ja meid...je hebt dit zelf laten groeien zo.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: waardering

Bericht door Bert Mulder »

Afgewezen schreef:Ik geloof dat er in dit huwelijk sprake is van een dieperliggend probleem. Wát een buffel, zo'n man. Zul je mee getrouwd wezen...
Precies. Hij vergeet even dat hij zijn vrouw lief moet hebben. Een huwelijk is niet op te nemen, maar jezelf te geven...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: waardering

Bericht door MarthaMartha »

helma schreef:sja...
een dagje ruilen werkt volgens mij niet. Want een man ziet ook gewoon niet alles wat gedaan moet worden
dus die zal sowieso veel eerder klaar zijn dan zijn vrouw.
ze moet dan eigenlijk een dag samen op werken met em.
Ik stel me het volgende voor:
's avonds voor het naar bed gaan samen een glaajse wijn
zegt Klara tegen Gijs: Gijs, het lijkt me fijn als we wat meer sámen kunnen doen. Gewoon eens samen een dagje weg. Even aan elkaar toekomen. Jij werkt zo hard; en dan vaak s avonds ook nog weg voor de kerk enzo. Ik vind het jammer dat we niet wat meer tijd voor elkaar hebben.
Maar ik zie dat ook gewoon niet zitten met alles wat er al op mijn bordje ligt.
Als je nu volgende week donderdag en vrijdag eens vrij neemt. Dan doen we donderdags samen de boel aan kant en dan gaan we vrijdag een dag samen erop uit. (een van de groteren van 20 kan misschien wel eens een dagje oppassen)
Lekker een strandwandeling maken ofzo. Ergens een hapje eten.


Dan kan Gijs eens een hele dag met Klara 'meelopen'. Wie weet gaan zijn ogen open.

Aan de andere kant moet klara misschien een assertiviteitstraining doen. Leren om niet de moeder te zijn die altijd voor iedereen rent enz. Als ze kinderen van 20 heeft dan kan ze die toch ook inschakelen? Als ze allemaal 1 taakje doen na het eten dan kan Klara ondertussen een van de kleintjes overhoren of wat dan ook.
Ze heeft dit 20 jaar laten gebeuren. iedereen vindt het helemaal normaal dat ze altijd zorgt enzovoort. Dat moet ze proberen te veranderen.
Logisch dat iedereen dat slikken vindt. maar ik zou er wel mijn best voor doen!
Gewoon iedereen z'n eiegn bed opmaken boven de 10 jaar. Zelf je vuile was opruimen en noem maar op.
Ik zie gezinnen om me heen waar de kinderen van 20 nog hun eigen bed niet opmaken en waar moeder ook altijd voor iedereen draaft.
Als ze dan klaagt dan denk ik: ja meid...je hebt dit zelf laten groeien zo.
wijze woorden Helma! :super
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33317
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: waardering

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:
helma schreef:sja...
een dagje ruilen werkt volgens mij niet. Want een man ziet ook gewoon niet alles wat gedaan moet worden
dus die zal sowieso veel eerder klaar zijn dan zijn vrouw.
ze moet dan eigenlijk een dag samen op werken met em.
Ik stel me het volgende voor:
's avonds voor het naar bed gaan samen een glaajse wijn
zegt Klara tegen Gijs: Gijs, het lijkt me fijn als we wat meer sámen kunnen doen. Gewoon eens samen een dagje weg. Even aan elkaar toekomen. Jij werkt zo hard; en dan vaak s avonds ook nog weg voor de kerk enzo. Ik vind het jammer dat we niet wat meer tijd voor elkaar hebben.
Maar ik zie dat ook gewoon niet zitten met alles wat er al op mijn bordje ligt.
Als je nu volgende week donderdag en vrijdag eens vrij neemt. Dan doen we donderdags samen de boel aan kant en dan gaan we vrijdag een dag samen erop uit. (een van de groteren van 20 kan misschien wel eens een dagje oppassen)
Lekker een strandwandeling maken ofzo. Ergens een hapje eten.


Dan kan Gijs eens een hele dag met Klara 'meelopen'. Wie weet gaan zijn ogen open.

Aan de andere kant moet klara misschien een assertiviteitstraining doen. Leren om niet de moeder te zijn die altijd voor iedereen rent enz. Als ze kinderen van 20 heeft dan kan ze die toch ook inschakelen? Als ze allemaal 1 taakje doen na het eten dan kan Klara ondertussen een van de kleintjes overhoren of wat dan ook.
Ze heeft dit 20 jaar laten gebeuren. iedereen vindt het helemaal normaal dat ze altijd zorgt enzovoort. Dat moet ze proberen te veranderen.
Logisch dat iedereen dat slikken vindt. maar ik zou er wel mijn best voor doen!
Gewoon iedereen z'n eiegn bed opmaken boven de 10 jaar. Zelf je vuile was opruimen en noem maar op.
Ik zie gezinnen om me heen waar de kinderen van 20 nog hun eigen bed niet opmaken en waar moeder ook altijd voor iedereen draaft.
Als ze dan klaagt dan denk ik: ja meid...je hebt dit zelf laten groeien zo.
wijze woorden Helma! :super
Doe er je winst mee. ;)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: waardering

Bericht door albion »

vlinder schreef:Op een vragenrubriek op een onder ons bekende site vond ik het volgende:
Hardwerkende vrouw en moeder

Wij hebben een gezin van zes kinderen; jongste 1 oudste 20. Zolang we getrouwd zijn heb ik altijd voor iedereen klaar gestaan. Met een zwakke gezondheid is dat echt een dagtaak, vooral omdat mijn man veel weg is; kerkeraad, schoolbestuur, enz. Kortom, weinig thuis zodat alles op mij neerkomt. Nu krijg ik de laatste tijd regelmatig de opmerking dat ik niet genoeg tijd aan mijn man besteed. Als hij laat thuis komt, alle kinderen zijn overhoord, de kleintjes naar bed, de grote bijna, ben ik echt helemaal op en is er geen energie meer om uitgebreid samen iets op te bouwen. Hoe lossen we dit op, zodat mijn man ziet wat een vrouw allemaal doet per dag en hoe kan ik hem tevreden stellen? Nu is zijn reactie: Waar kan jij nou moe van zijn? Je doet de hele dag niks en ik werk hard op mijn werk...
Wat zou jij tegen die vrouw willen zeggen? Hoe gaan we hier in ons eigen gezin mee om? Herken je dit of juist niet?
Hoe waarderen we het werk van elkaar? Hoe zit dit op je werk? Waardeer je het werk van die ene schoonmaker wel genoeg?

In mijn huwelijk zie ik dit echt niet zo. Memento pakt thuis hard aan. Hij kookt altijd en doet de boodschappen. Hij studeert hard en ik werk full-time. Ik voel wel dat mijn man erg waardeert wat ik doe. Wederzijds waardeer ik hem ook om wat hij doet. (natuurlijk ook om wie hij is, maar dat is even een andere discussie)
Wij doen veel dingen samen. Ik neem het ene voor m'n rekening en hij het andere. Wij wisselen vaak. Wat hij altijd doet is: de boodschappen en het koken. Verder rijdt hij altijd om zoonlief weg te brengen of op te halen (ik heb zelf last van nachtblindheid). Ben ik moe dan neemt hij mij werk uit handen en is hij niet lekker of moe of down dan zorg ik weer voor hem. Wij doen alles samen en 'meestal' in overleg. (Niet altijd wat afspraken betreft van zoonlief).
Nu heb ik maar een klein gezin en mijn man heeft niet veel verplichtingen (alleen het werk voor de kerk vraagt veel tijd).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: waardering

Bericht door BJD »

M'n pa zat ook in de kkraad, schoolbestuur en weet ik niet wat. Onze toenmalige Ds sprak hem er op aan.. "Weet je dat je gezin ook godsdienst is?".

Sommige mannen moeten zichzelf niet zo belangrijk vinden.. en raden en besturen moeten bij kandidaatstelling zich afvragen wat doe hij al? Sommge mannen menen zich immers onmisbaar (helaas niet in het gezin)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: waardering

Bericht door JolandaOudshoorn »

Dit gedicht schreef een van de mensen die een reactie gaven op de vraag, erg mooi!
Een moeder, beste mensen, is de spil van haar gezin.
Zij is als eerste wakker, en slaapt als laatste in.
En is ze eens afwezig, dan jammert heel de troep
want niemand kan haar missen; toch heeft ze géén beroep!

Ze tovert met centjes en brengt de kinders groot,
droogt tranen en snuit neusjes, is net een duizendpoot.
Als iedereen de griep heeft, verpleegt ze heel de troep,
loopt zelf van koorts te beven; toch heeft ze géén beroep!

Ze is de troost der kleinen en vaders grootste schat.
Het aanrecht is haar altaar, de pan haar wierookvat.
Zij is in ‘t drukke leven, het rustpunt voor haar troep.
Haar wapenspreuk is ‘liefde’; God zegene háár BEROEP!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: waardering

Bericht door Mister »

BJD schreef:M'n pa zat ook in de kkraad, schoolbestuur en weet ik niet wat. Onze toenmalige Ds sprak hem er op aan.. "Weet je dat je gezin ook godsdienst is?".

Sommige mannen moeten zichzelf niet zo belangrijk vinden.. en raden en besturen moeten bij kandidaatstelling zich afvragen wat doe hij al? Sommge mannen menen zich immers onmisbaar (helaas niet in het gezin)
Het is niet dat mannen zich deze zaken goed moeten realiseren, dat geldt ook voor de mensen in de kerkenraad/schoolbestuur/politiek etc. Zij moeten wijs zijn en zorgvuldig kijken naar andere nevenactiviteiten van de eventueel op dubbeltal te zetten/te vragen persoon.
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: waardering

Bericht door Bloempje28 »

In mijn ogen kunnen veel mannen zich niet goed inleven in het beroep van huisvrouw. Ik werk zelf 2 dagen en de rest van de week ben ik thuis. We hebben 1 meisje.... ik heb het redelijk rustig moet ik eerlijk zeggen. Maar als je een flink gezin hebt, is het de hele dag druk druk druk. Ik kijk maar naar mijn eigen moeder.
Het moeder-beroep houdt niet op om 6 uur.... nee.... als je kind 's nachts huilt ga je eruit want manlief moet 's morgens vroeg op om hard te werken. De man mag 's avonds lekker relaxen! Moeders is nog wel even bezig.
Door de weeks neem ik de huishoudelijke taken en de zorg voor Loïs op mij. Ook 's avonds en 's nachts. op de dagen dat ik werk doen we het samen. In het weekend overleggen we dit steeds. Ik vind het zelf niet nodig dat mijn man in het weekend nog moet stofzuigen of boodschappen moet doen. Hij heeft een zwaar beroep en moet vroeg uit zijn bed. Hij is bekaf als ie 's avonds thuis komt. Het weekend gun ik hem ook rust. Maar als het een druk weekend is biedt hij dit zelf gerust aan! Of als ik het helemaal gehad heb en moe ben.
Toen mijn man een dag de zorg voor Loïs op zich nam besefte hij pas hoe versnipperd je dag is. ons meisje is bijna 1 en slaapt nog 2 keer. Tijdens die rustmomenten kan ik even door het huis of doe ik andere nodige zaken. Maar als moeder kun je niet lekker eens even doorpezen... dat is gewoon lastig!

Als je man ook heel vaak weg is, het niet inziet hoe zwaar het leven is van een moeder met een groot gezin, je zelf een zwakke gezondheid hebt..... ja dan krijg je het wel heel moeilijk! Ik weet wel, dat veel mannen het niet zomaar inzien! Veel mannen denken ook dat moeders veel zitten en lekker thuis zijn.... dit verandert pas als ze zelf een paar dagen overnemen.
Mijn advies: maak een dagschema.... voor 3 dagen.... ga zelf eens lekker weg en laat hem eens de boel overnemen! Laat hem maar eens vrij nemen, dat kan best... daarna praten jullie verder! Ik denk dat hij er dan heel anders over denkt. Ervaring is de beste leermeester... moeders zijn de grootste managers!
En bedenk wat je kan delegeren. De kinderen boven de 15 kunnen best wat meehelpen. Zelf hun kamers schoon houden, bedden opmaken en verschonen... in de vakanties de strijk doen of de was opvouwen. Vaste afwasweek/afwasdag! Ik heb het zelf ook moeten doen en op dat moment baal je: ik zat ook liever in mijn boek. Maar achteraf denk ik: wat stelde het nou voor? En als je met meer groten bent kun je het ook nog verdelen... zo vaak ben je echt niet aan de beurt.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: waardering

Bericht door Marnix »

JolandaOudshoorn schreef:Dit gedicht schreef een van de mensen die een reactie gaven op de vraag, erg mooi!
Een moeder, beste mensen, is de spil van haar gezin.
Zij is als eerste wakker, en slaapt als laatste in.
En is ze eens afwezig, dan jammert heel de troep
want niemand kan haar missen; toch heeft ze géén beroep!

Ze tovert met centjes en brengt de kinders groot,
droogt tranen en snuit neusjes, is net een duizendpoot.
Als iedereen de griep heeft, verpleegt ze heel de troep,
loopt zelf van koorts te beven; toch heeft ze géén beroep!

Ze is de troost der kleinen en vaders grootste schat.
Het aanrecht is haar altaar, de pan haar wierookvat.
Zij is in ‘t drukke leven, het rustpunt voor haar troep.
Haar wapenspreuk is ‘liefde’; God zegene háár BEROEP!
hehe.... wel een klassiek beeld wat dit schetst. Ik ben benieuwd wie er bij ons meer achter het aanrecht staat... ik heb wel zo'n vermoeden. En ik heb ook het vermoeden dat ik later in slaap val doorgaans :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie