Terri schreef:Ik reageerde op de stelling van Alexander CD.
Maar misschien heb ik hem verkeerd begrepen?
Vond het ook erg radicaal en ik meen dat ik dat zo niet terug vind in de Schrift.
Ik meende wat ik schreef!
dat ben ik met je eens, want de bijbel is daar duidelijk in.Jacobse schreef:Petrus schrijft in zijn tweede brief, hoofdstuk 1, vers 20:
"dit moet gij vooral weten, dat geen profetie der Schrift een eigenmachtige uitlegging toelaat ".
Daar staat; God heeft hen allen( de joden) onder de ongehoorzaamheid besloten opdat Hij zich zou ontfermen over alle volken. 1 Tim 2 vs 4-5 zegt hetzelfde maar in andere taalJacobse schreef:God heeft hen allen onder ongehoorzaamheid besloten om ZICH over hen allen te ontfermen
Welke wil, dat alle(soorten van) mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.
Want er is een God, er is ook een Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus;
omdat ze zijn in die ene middelaar Jezus Christus.
deze zonden zijn weggenomen op Golgotha, door het enige Lam Jezus Christus voor alle mensen, je wou toch niet beweren dat het alleen voor de Joden is?vers 27: en dit is MIJN verbond met hen wanneer IK hun zonden wegneem
vers 26: de verlosser zal uit Sion komen; HIJ zal de goddeloosheden van Jakob afwenden
Ik doe vers 25 even kompleet niet het gedeelte wat Thomas er alleen uit wil halen.
de verborgenheid is dat de heidenen mede erfgenamen zijn in hetzelfde verbond met de joden Efeze 3, denk even aan de eigenmachtige uitlegg van Petrus!Want ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij (opdat gij niet wijs zijt, bij uzelven), dat de verharding voor een deel over Israel gekomen is, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn.
De verharding of verblinding blijft tot het einde toe op het natuurlijke deel Israel totdat de volheid der heidenen(volken) is binnengegaan.
Gans Israël staat, voor al God volk, niet alleen uit de joden maart ook uit de heidenen.
We willen geen eigenmachtige uitleg Thomas daarom volg ik de schrift in de uitleg, kijk eens naar Rom 4 vers 16.
Hier wordt gesproken over al de zade, niet alleen dat uit de wet is ( de Joden) maar ook wat uit het geloof is (de heidenen)Daarom is zij uit het geloof, opdat zij naar genade zij; ten einde de belofte vast zij al den zade, niet alleen dat uit de wet is, maar ook dat uit het geloof Abrahams is, welke een vader is van ons allen;
zo wordt ook Abraham een vader van ons allen(gans Israël)
Dit is wat anders dan de eigenmachtige uitleg van jouw Thomas van Israël is Israël.