Zeker weten.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Zeker weten.

Bericht door vogeltje »

De christelijke kerk belijdt dat Jezus de beloofde Messias is en de Zoon van God.

Er is veel schriftkritiek en ook zijn er veel ander godsdiensten om ons heen.
Ik ben benieuwd hoe jullie zo zeker weten dat Hij de Messias is. Was het een strijd om Hem
zo te aanvaarden of was het een logisch gegeven omdat je niet aan de Schriften twijfelde?
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Zeker weten.

Bericht door Marnix »

Ik heb nooit zo getwijfeld of de christelijke religie wel de juiste is. Dat is een combinatie van factoren. Opvoeding speelt een rol, maar is niet het belangrijkste. De christelijke religie is zo anders dan de andere religies, waar je vanalles zelf moet doen... en steeds meer ontdek je dat je dat niet kan. Maar ook dat zijn uiteindelijk bijzaken. De diepste vraag is: Ken je Hem? Ik ben met het evangelie opgegroeid, heb heel veel over Hem gehoord, ben met Hem gaan praten.... en heb Hem steeds meer leren kennen... als Gods Zoon die mens werd, als Verlosser, Zaligmaker... als volmaakt. Daardoor weet ik zeker: Hij bestaat en Hij leeft en regeert!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Zeker weten.

Bericht door vogeltje »

Soms heb ik last van vervelende gedachten, terwijl ik toch al ruim 20 jaar in Hem, als mijn Redder geloof.
Dan denk ik: ...en stel dat Hij niet de ware Messias is. Zijn de beloften in Hem vervuld of...
Ik weet dat het stom is.
Misschien komt het omdat ik zo'n graverd ben en alles uit wil pluizen. Gelukkig merk ik dat die gedachten weggenomen worden op het moment ik met mijn worstelingen tot Hem ga.

Is breed en diep nadenken een sta-in-de-weg voor het eenvoudig geloven?
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Zeker weten.

Bericht door Rens »

vogeltje schreef:Soms heb ik last van vervelende gedachten, terwijl ik toch al ruim 20 jaar in Hem, als mijn Redder geloof.
Dan denk ik: ...en stel dat Hij niet de ware Messias is. Zijn de beloften in Hem vervuld of...
Ik weet dat het stom is.
Misschien komt het omdat ik zo'n graverd ben en alles uit wil pluizen. Gelukkig merk ik dat die gedachten weggenomen worden op het moment ik met mijn worstelingen tot Hem ga.

Is breed en diep nadenken een sta-in-de-weg voor het eenvoudig geloven?
Mattheüs 19:13-15

Jezus zegent de kinderen
Toen werden kinderkens tot Hem gebracht, opdat Hij de handen hun zou opleggen en bidden; en de discipelen bestraften dezelve.

Maar Jezus zeide: Laat af van de kinderkens, en verhindert hen niet tot Mij te komen; want derzulken is het Koninkrijk der hemelen.

En als Hij hun de handen opgelegd had, vertrok Hij van daar.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Zeker weten.

Bericht door Joannah »

vogeltje schreef:Soms heb ik last van vervelende gedachten, terwijl ik toch al ruim 20 jaar in Hem, als mijn Redder geloof.
Dan denk ik: ...en stel dat Hij niet de ware Messias is. Zijn de beloften in Hem vervuld of...
Ik weet dat het stom is.
Misschien komt het omdat ik zo'n graverd ben en alles uit wil pluizen. Gelukkig merk ik dat die gedachten weggenomen worden op het moment ik met mijn worstelingen tot Hem ga.

Is breed en diep nadenken een sta-in-de-weg voor het eenvoudig geloven?
Ik denk het niet, Heb de Heere lief met geheel uw verstand, dus zeker wel denken en onderzoeken maar.
Wie zoekt zal vinden en onderzoekt alles zijn bijbelse opdrachten om tot de Waarheid te komen.
En hoe meer je te weten komt uit de Bijbel en hem leest en goed laat onderwijzen, hoe meer je inziet hoe een uniek en perfect Boek het is.
Wat het bewijs is, voor mij tenminste, dat God bestaat en de bijbel Zijn enige Boek is.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Zeker weten.

Bericht door vogeltje »

En hoe meer je te weten komt uit de Bijbel en hem leest en goed laat onderwijzen, hoe meer je inziet hoe een uniek en perfect Boek het is.
Wat het bewijs is, voor mij tenminste, dat God bestaat en de bijbel Zijn enige Boek is.


Ik ben eigenlijk best benieuwd wat je zo perfect en uniek aan de Bijbel vind.
Hoe zou jij dat onder woorden brengen tegen niet-gelovigen?
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Zeker weten.

Bericht door Alexander CD »

vogeltje schreef:En hoe meer je te weten komt uit de Bijbel en hem leest en goed laat onderwijzen, hoe meer je inziet hoe een uniek en perfect Boek het is.
Wat het bewijs is, voor mij tenminste, dat God bestaat en de bijbel Zijn enige Boek is.


Ik ben eigenlijk best benieuwd wat je zo perfect en uniek aan de Bijbel vind.
Hoe zou jij dat onder woorden brengen tegen niet-gelovigen?
als ik mag antwoorden, de bijbel is een uniek boek omdat in dat boek God tot ons spreekt.
Het is een perfect boek omdat hoe meer je eruit leert ziet hoe alles een eenheid is hoe alles als een puzzel inelkaar valt.
het is een profetisch boek en je ziet dat alles zo waar is, in je eigen leven maar ook in de wereld om je heen.
Het is een boek dat ons de weg wijst tot het leven, het spreek over de dingen die leiden tot de begeerde zaligheid.
Het is niet gemakkelijk om dit aan een ongelovige te vertellen want die leven uit een vooroordeel en haken snel af.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zeker weten.

Bericht door refo »

In het begin van het Christendom was de boodschap 'de Heer is waarlijk opgestaan'. We moeten onze boodschap weer op dat nivo brengen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Zeker weten.

Bericht door Jongere »

refo schreef:In het begin van het Christendom was de boodschap 'de Heer is waarlijk opgestaan'. We moeten onze boodschap weer op dat nivo brengen.
Kun je dit iets concreter / praktischer maken?
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Zeker weten.

Bericht door Ariene »

vogeltje schreef:De christelijke kerk belijdt dat Jezus de beloofde Messias is en de Zoon van God.

Er is veel schriftkritiek en ook zijn er veel ander godsdiensten om ons heen.
Ik ben benieuwd hoe jullie zo zeker weten dat Hij de Messias is. Was het een strijd om Hem
zo te aanvaarden of was het een logisch gegeven omdat je niet aan de Schriften twijfelde?
Ik heb mijn twijfels gehad.
Niet ernstig maar wel vragen als; waarom zouden wij het enige ware geloof hebben, en waarom niet de moslims?

Voor mij werd de Bijbel en God ècht Waarheid toen Hij persoonlijk in mijn leven kwam.
Ik geloofde, ik bad en las, maar toen de Heere in mijn hart kwam weet ik wel dat ik ook dacht, God bestaat ècht.
Het was als het ware een soort bevestiging.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Zeker weten.

Bericht door Grace »

refo schreef:In het begin van het Christendom was de boodschap 'de Heer is waarlijk opgestaan'. We moeten onze boodschap weer op dat nivo brengen.
Dat is ook het credo van de vervolgde Kerk o.a. in Rusland en China.
Plaats reactie