Tiberius, er zijn feiten die je niet kunt loochenen. De overeenkomsten zijn er nu eenmaal. Prima als het niets met elkaar te maken hebt van mij part, en zijn feitelijke overeenkomsten. Als jij dat niet ziet ook goed. Ik zal je er echt niet om lastig vallen hoor.Tiberius schreef:Dat zijn pure speculaties van mensen die meer in de Bijbel willen lezen, dan er in staat, en het belangrijkste veelal negeren.Gian schreef:Er is een duidelijke samenhang tussen de chronologie van de 7 Gemeenten uit Openb. 3 en de Kerkgeschiedenis. Of je dat nou wil of niet. Jij mag het vergeten, ik doe dat niet.Tiberius schreef:Die uitleg heb ik wel eens vaker gehoord, maar die is nergens op gestoeld. Vergeet die dus maar gauw weer.Gian schreef:De zeven gemeenten tekenen het verloop van de kerk. Vanaf Hfdst 4 is profetie, geen geschiedenis.
Deze vermeende samenhang is nergens op gebaseerd en zeker niet op de Bijbel.
Ik zou als ik jou was het maar snel weer vergeten, of althans als toppunt van inlegkunde beschouwkunde.
Nederlandse werken preterisme uitleg profetie
Re: Nederlandse werken preterisme uitleg profetie
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Re: Nederlandse werken preterisme uitleg profetie
Je weet in welke kaders ik denk. Ik weet ook in welke kaders jij denkt. Haal er het goede uit en wees vruchtbaar broederelbert schreef:De uitdrukking "Na dezen zag ik, en ziet" komt nog een aantal keren voor in Openbaring (bijv. Openb. 7:9 en Openb. 15:5). Begint dan ook een nieuwe bedeling?Gian schreef:Het 'na dezen' wijst mi op de nieuwe bedeling. Kom hier op zegt Jezus tegen Johannus die in de Geest de dingen van het 'na dezen' zag.
Ik ben daar niet van overtuigd. Eerder geloof ik dat met deze uitdrukking een gezicht wordt afgesloten en de aandacht wordt gericht op een nieuw gezicht.
De nadruk ligt trouwens op "en ik zag, en ziet". Daarmee gaat Openbaring helemaal in het spoor van de profetieen van Ezechiel, Daniel en Zacharia, waarin ook de verschillende gezichten worden begonnen met "zag ik, en ziet". Dat is de standaardopening van een visioen in de apocalyptische bijbelboeken (en ook van bijv. het apocriefe 4 Ezra). Zie bijvoorbeeld: Ez. 1:4, Ez. 2:9, Ez. 8:2, Ez. 37:8, Ez. 44:4, Daniel 4:10, Dan. 7:2, Dan. 8:3, Dan. 10:5, Dan. 12:5, Zach. 1:8, Zach. 2:1, Zach. 5:1,9, Zach. 6:1)
Plaatsen in Openbaring waar "zag ik, en ziet" staat, zijn Openb. 4:1, Openb. 5:6 (hier bedoeld als extra nadruk om te wijzen op het Lam), Openb. 6 (meerdere keren), Openb. 7:9, Openb. 14:1, 14, Openb. 15:5 en Openb. 19:11. Dit nog even los van de vaker voorkomende uitdrukking "en ik zag".
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Re: Nederlandse werken preterisme uitleg profetie
Ik houd er niet zo van om vast te zitten in theologische kaders. Daar heb ik al te veel de gevaren van gezien en ik dacht jij ook? Probeer liever elk argument op juiste waarde te schatten!Gian schreef:Je weet in welke kaders ik denk. Ik weet ook in welke kaders jij denkt. Haal er het goede uit en wees vruchtbaar broederelbert schreef:De uitdrukking "Na dezen zag ik, en ziet" komt nog een aantal keren voor in Openbaring (bijv. Openb. 7:9 en Openb. 15:5). Begint dan ook een nieuwe bedeling?Gian schreef:Het 'na dezen' wijst mi op de nieuwe bedeling. Kom hier op zegt Jezus tegen Johannus die in de Geest de dingen van het 'na dezen' zag.
Ik ben daar niet van overtuigd. Eerder geloof ik dat met deze uitdrukking een gezicht wordt afgesloten en de aandacht wordt gericht op een nieuw gezicht.
De nadruk ligt trouwens op "en ik zag, en ziet". Daarmee gaat Openbaring helemaal in het spoor van de profetieen van Ezechiel, Daniel en Zacharia, waarin ook de verschillende gezichten worden begonnen met "zag ik, en ziet". Dat is de standaardopening van een visioen in de apocalyptische bijbelboeken (en ook van bijv. het apocriefe 4 Ezra). Zie bijvoorbeeld: Ez. 1:4, Ez. 2:9, Ez. 8:2, Ez. 37:8, Ez. 44:4, Daniel 4:10, Dan. 7:2, Dan. 8:3, Dan. 10:5, Dan. 12:5, Zach. 1:8, Zach. 2:1, Zach. 5:1,9, Zach. 6:1)
Plaatsen in Openbaring waar "zag ik, en ziet" staat, zijn Openb. 4:1, Openb. 5:6 (hier bedoeld als extra nadruk om te wijzen op het Lam), Openb. 6 (meerdere keren), Openb. 7:9, Openb. 14:1, 14, Openb. 15:5 en Openb. 19:11. Dit nog even los van de vaker voorkomende uitdrukking "en ik zag".
Re: Nederlandse werken preterisme uitleg profetie
Inderdaad een wat merkwaardige reactie: probeer me niet te overtuigen met Bijbelse argumenten, want je weet in welke kaders ik denk.freek schreef:Ik houd er niet zo van om vast te zitten in theologische kaders. Daar heb ik al te veel de gevaren van gezien en ik dacht jij ook? Probeer liever elk argument op juiste waarde te schatten!Gian schreef:Je weet in welke kaders ik denk. Ik weet ook in welke kaders jij denkt. Haal er het goede uit en wees vruchtbaar broederelbert schreef:De uitdrukking "Na dezen zag ik, en ziet" komt nog een aantal keren voor in Openbaring (bijv. Openb. 7:9 en Openb. 15:5). Begint dan ook een nieuwe bedeling?Gian schreef:Het 'na dezen' wijst mi op de nieuwe bedeling. Kom hier op zegt Jezus tegen Johannus die in de Geest de dingen van het 'na dezen' zag.
Ik ben daar niet van overtuigd. Eerder geloof ik dat met deze uitdrukking een gezicht wordt afgesloten en de aandacht wordt gericht op een nieuw gezicht.
De nadruk ligt trouwens op "en ik zag, en ziet". Daarmee gaat Openbaring helemaal in het spoor van de profetieen van Ezechiel, Daniel en Zacharia, waarin ook de verschillende gezichten worden begonnen met "zag ik, en ziet". Dat is de standaardopening van een visioen in de apocalyptische bijbelboeken (en ook van bijv. het apocriefe 4 Ezra). Zie bijvoorbeeld: Ez. 1:4, Ez. 2:9, Ez. 8:2, Ez. 37:8, Ez. 44:4, Daniel 4:10, Dan. 7:2, Dan. 8:3, Dan. 10:5, Dan. 12:5, Zach. 1:8, Zach. 2:1, Zach. 5:1,9, Zach. 6:1)
Plaatsen in Openbaring waar "zag ik, en ziet" staat, zijn Openb. 4:1, Openb. 5:6 (hier bedoeld als extra nadruk om te wijzen op het Lam), Openb. 6 (meerdere keren), Openb. 7:9, Openb. 14:1, 14, Openb. 15:5 en Openb. 19:11. Dit nog even los van de vaker voorkomende uitdrukking "en ik zag".
Re: Nederlandse werken preterisme uitleg profetie
Ik vermoed, dat de gevaren van theologisch kaderloos rond te zwabberen veel groter zijn.freek schreef:Ik houd er niet zo van om vast te zitten in theologische kaders. Daar heb ik al te veel de gevaren van gezien en ik dacht jij ook? Probeer liever elk argument op juiste waarde te schatten!Gian schreef:Je weet in welke kaders ik denk. Ik weet ook in welke kaders jij denkt. Haal er het goede uit en wees vruchtbaar broederelbert schreef:De uitdrukking "Na dezen zag ik, en ziet" komt nog een aantal keren voor in Openbaring (bijv. Openb. 7:9 en Openb. 15:5). Begint dan ook een nieuwe bedeling?Gian schreef:Het 'na dezen' wijst mi op de nieuwe bedeling. Kom hier op zegt Jezus tegen Johannus die in de Geest de dingen van het 'na dezen' zag.
Ik ben daar niet van overtuigd. Eerder geloof ik dat met deze uitdrukking een gezicht wordt afgesloten en de aandacht wordt gericht op een nieuw gezicht.
De nadruk ligt trouwens op "en ik zag, en ziet". Daarmee gaat Openbaring helemaal in het spoor van de profetieen van Ezechiel, Daniel en Zacharia, waarin ook de verschillende gezichten worden begonnen met "zag ik, en ziet". Dat is de standaardopening van een visioen in de apocalyptische bijbelboeken (en ook van bijv. het apocriefe 4 Ezra). Zie bijvoorbeeld: Ez. 1:4, Ez. 2:9, Ez. 8:2, Ez. 37:8, Ez. 44:4, Daniel 4:10, Dan. 7:2, Dan. 8:3, Dan. 10:5, Dan. 12:5, Zach. 1:8, Zach. 2:1, Zach. 5:1,9, Zach. 6:1)
Plaatsen in Openbaring waar "zag ik, en ziet" staat, zijn Openb. 4:1, Openb. 5:6 (hier bedoeld als extra nadruk om te wijzen op het Lam), Openb. 6 (meerdere keren), Openb. 7:9, Openb. 14:1, 14, Openb. 15:5 en Openb. 19:11. Dit nog even los van de vaker voorkomende uitdrukking "en ik zag".
Re: Nederlandse werken preterisme uitleg profetie
Ja, maar als je je op grond van je kaders bij voorbaat afsluit voor argumenten, ben je ook niet echt verstandig bezig.Tiberius schreef:Ik vermoed, dat de gevaren van theologisch kaderloos rond te zwabberen veel groter zijn.freek schreef:Ik houd er niet zo van om vast te zitten in theologische kaders. Daar heb ik al te veel de gevaren van gezien en ik dacht jij ook? Probeer liever elk argument op juiste waarde te schatten!
Re: Nederlandse werken preterisme uitleg profetie
Ik vermoed, dat de gevaren van theologisch kaderloos rond te zwabberen veel groter zijn. [/quote]Tiberius schreef:Ik houd er niet zo van om vast te zitten in theologische kaders. Daar heb ik al te veel de gevaren van gezien en ik dacht jij ook? Probeer liever elk argument op juiste waarde te schatten!freek schreef:Je weet in welke kaders ik denk. Ik weet ook in welke kaders jij denkt. Haal er het goede uit en wees vruchtbaar broederGian schreef:De uitdrukking "Na dezen zag ik, en ziet" komt nog een aantal keren voor in Openbaring (bijv. Openb. 7:9 en Openb. 15:5). Begint dan ook een nieuwe bedeling?
Ik ben daar niet van overtuigd. Eerder geloof ik dat met deze uitdrukking een gezicht wordt afgesloten en de aandacht wordt gericht op een nieuw gezicht.
De nadruk ligt trouwens op "en ik zag, en ziet". Daarmee gaat Openbaring helemaal in het spoor van de profetieen van Ezechiel, Daniel en Zacharia, waarin ook de verschillende gezichten worden begonnen met "zag ik, en ziet". Dat is de standaardopening van een visioen in de apocalyptische bijbelboeken (en ook van bijv. het apocriefe 4 Ezra). Zie bijvoorbeeld: Ez. 1:4, Ez. 2:9, Ez. 8:2, Ez. 37:8, Ez. 44:4, Daniel 4:10, Dan. 7:2, Dan. 8:3, Dan. 10:5, Dan. 12:5, Zach. 1:8, Zach. 2:1, Zach. 5:1,9, Zach. 6:1)
Plaatsen in Openbaring waar "zag ik, en ziet" staat, zijn Openb. 4:1, Openb. 5:6 (hier bedoeld als extra nadruk om te wijzen op het Lam), Openb. 6 (meerdere keren), Openb. 7:9, Openb. 14:1, 14, Openb. 15:5 en Openb. 19:11. Dit nog even los van de vaker voorkomende uitdrukking "en ik zag".
Dankjewel. Ik neem maar aan dat het een goedbedoeld steekje onder water is.
Ter geruststelling: ik geloof wel in (het nut van) theologie hoor.
Re: Nederlandse werken preterisme uitleg profetie
Iedereen die de bijbel bestudeerd zal keuze´s moeten maken. Ik ben van mening dat je duidelijk moet kiezen of je onderscheid maakt tussen de Gemeente en Israel of niet. Dat noem ik in dit geval een kader. En inderdaad, omdat die keuze niet gemaakt wordt, wordt er een hoop gezwabberd. Wat dat betreft respecteer ik de vervangingstheoloog meer dan menig ander theoloog die inconseqent met de profetie omgaat. Want nog steeds zie ik geen andere keus dan de vervangingstheologie versus het chiliasme.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
-
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44
Re: Nederlandse werken preterisme uitleg profetie
Gian, op deze manier denk je in kaders, je gaat af op bepaalde vooroordelen en daarmee laat je juist de bijbel niet spreken maar ga je aan de hand van een kader de bijbel interpreteren.Gian schreef:Iedereen die de bijbel bestudeerd zal keuze´s moeten maken. Ik ben van mening dat je duidelijk moet kiezen of je onderscheid maakt tussen de Gemeente en Israel of niet.
De bijbel interpreteert zichzelf, daarvoor is juist een diepe studie nodig, Je wilt toch een ambassadeur zijn van het hemels koninkrijk, dan wil je toch zeker zijn van wat God in Zijn woord bedoeld.
Dan kun je niet op een menselijke kader afgaan, alwie op een mens vertrouwd is een dwaas zegt de spreuken dichter!
[
]Gian schreef:Want nog steeds zie ik geen andere keus dan de vervangingstheologie versus het chiliasme
Is zie daar geen keus want de bijbel laat daar geen keus!
Eén God, één volk, één bruid, Eén Bruidegom.Een Heere, een geloof, een doop,
Een God en Vader van allen, Die daar is boven allen, en door allen, en in u allen.
Namelijk dat de heidenen zijn medeerfgenamen, en van hetzelfde lichaam, en mededeelgenoten Zijner belofte in Christus, door het Evangelie;
Onbevangen de bijbel lezen EN aannemen
Re: Nederlandse werken preterisme uitleg profetie
Met dat al ben je niet echt op de post van Elbert ingegaan. En dat heeft niets te maken met of je nu vervangingstheologie of chiliasme aanhangt, de Bijbel is de Bijbel.Gian schreef:Iedereen die de bijbel bestudeerd zal keuze´s moeten maken. Ik ben van mening dat je duidelijk moet kiezen of je onderscheid maakt tussen de Gemeente en Israel of niet. Dat noem ik in dit geval een kader. En inderdaad, omdat die keuze niet gemaakt wordt, wordt er een hoop gezwabberd. Wat dat betreft respecteer ik de vervangingstheoloog meer dan menig ander theoloog die inconseqent met de profetie omgaat. Want nog steeds zie ik geen andere keus dan de vervangingstheologie versus het chiliasme.
Re: Nederlandse werken preterisme uitleg profetie
Amen broeder, zo lees ik ook het Woord van God !Alexander CD schreef:
Eén God, één volk, één bruid, Eén Bruidegom.
Onbevangen de bijbel lezen EN aannemen
-
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44
Re: Nederlandse werken preterisme uitleg profetie
Bedankt, broeder en wat is dat Woord dan rijk!mayflower schreef:Amen broeder, zo lees ik ook het Woord van God !Alexander CD schreef:
Eén God, één volk, één bruid, Eén Bruidegom.
Onbevangen de bijbel lezen EN aannemen
Re: Nederlandse werken preterisme uitleg profetie
Elbert ligt de nadruk op de woordjes 'zag' en 'ziet'. Ik lag de nadruk op 'na deze'. Natuurlijk betekent dat niet dat na elk 'na deze' een nieuwe bedeling begint.Afgewezen schreef: Met dat al ben je niet echt op de post van Elbert ingegaan.
Ik weet wat Elbert onder 'na deze' verstaat en respecteer dat verder. Ik versta er iets anders onder. Dat komt omdat wij niet in hetzelfde kader denken.
Ik weet dus niet waar je op zat te wachten, ik kan er even niet meer van maken.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Re: Nederlandse werken preterisme uitleg profetie
Misschien dit: "Natuurlijk betekent dat niet dat na elk 'na deze' een nieuwe bedeling begint." Daarmee vervalt namelijk wat je eerder stelde. Dat heeft Elbert aangetoond.Gian schreef:Elbert ligt de nadruk op de woordjes 'zag' en 'ziet'. Ik lag de nadruk op 'na deze'. Natuurlijk betekent dat niet dat na elk 'na deze' een nieuwe bedeling begint.Afgewezen schreef: Met dat al ben je niet echt op de post van Elbert ingegaan.
Ik weet wat Elbert onder 'na deze' verstaat en respecteer dat verder. Ik versta er iets anders onder. Dat komt omdat wij niet in hetzelfde kader denken.
Ik weet dus niet waar je op zat te wachten, ik kan er even niet meer van maken.
Re: Nederlandse werken preterisme uitleg profetie
Ik snap je niet.
Hetzelfde woordje kan in een verschillende context toch op verschillende zaken wijzen?
Hetzelfde woordje kan in een verschillende context toch op verschillende zaken wijzen?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.