Waar gaat de ziel heen?

Gebruikersavatar
Familie Bos
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 dec 2009, 23:14

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door Familie Bos »

-DIA- schreef:
Marnix schreef:Nogmaals, maak eens duidelijk WAT er zo zeker is en waarom. We vragen je om een Bijbelse onderbouwing. Waarom wil je die niet met ons delen als het volgens jou zo duidelijk in de Bijbel staat?
Is de Schrift niet duidelijk in deze dan?
Nu is er inmiddels drie keer gevraagd of je je vage antwoorden wilt toelichten.
Is dat nu zo moeilijk ?

Je spreekt in wazige onbegrijpelijke taal die verder niets zegt en je weigert toelichting en duidelijkheid te geven ?
Zo is discuseren op een forum zinloos.
Ik hoop dat u in het vervolg normaal nederlands in duidelijke taal wilt schrijven met inhoudelijke antwoorden.
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door Jongere »

Nou mensen, zo kan het wel weer.
Graag allen inhoudelijk discussieren met argumenten over het onderwerp van dit topic.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door -DIA- »

vogeltje schreef:Gaat de ziel direct na het sterven naar de hemel of de hel?

Of zal hij/zij eerst voor de rechterstoel komen en daarna pas doorverwezen worden naar de hemel of hel?
Of wordt een ziel pas wakker op de dag van het Oordeel, als Christus wederkomt.
Denk aan de gelijkenis van de rijke man en Lazarus.
Denk aan het kruiswoord van Jezus tot de kwaaddoener.

om twee niets aan duidelijkheid te wensen voorbeelden te noemen.

De ziel wordt terstond na het sterven geoordeeld.
De vereniging van ziel en lichaam zal plaatshebben als de Heere weder zal komen
om te oordelen de levenden en de doden.
WAREN de zielen dan nog niet geoordeeld?
Ja zeker wel, maar de status van de reeds geoordeelde zielen,
verenigd met hun lichamen wordt dan definitief.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
vogeltje schreef:Gaat de ziel direct na het sterven naar de hemel of de hel?

Of zal hij/zij eerst voor de rechterstoel komen en daarna pas doorverwezen worden naar de hemel of hel?
Of wordt een ziel pas wakker op de dag van het Oordeel, als Christus wederkomt.
Denk aan de gelijkenis van de rijke man en Lazarus.
Denk aan het kruiswoord van Jezus tot de kwaaddoener.

om twee niets aan duidelijkheid te wensen voorbeelden te noemen.

De ziel wordt terstond na het sterven geoordeeld.
De vereniging van ziel en lichaam zal plaatshebben als de Heere weder zal komen
om te oordelen de levenden en de doden.
WAREN de zielen dan nog niet geoordeeld?
Ja zeker wel, maar de status van de reeds geoordeelde zielen,
verenigd met hun lichamen wordt dan definitief.
Alleen het kruiswoord van Jezus wijst in de richting van een 'tussentijds' oordeel van 'de ziel'.
Het kan ook gemakkelijk anders uitgelegd worden. Zelfs als 'heden' bij 'in het paradijs zijn' hoort. Want wat is 'heden' vergeleken met 'eeuwig'. We weten niet eens wat dat laatste inhoudt. Ook de zielen in Openbaring bewijzen weinig. De paarden zijn niet echte paarden, schreef je elders, en zouden dan zielen weer wel echte zielen zijn?

Als er geen opstanding was waren we de ellendigste van alle mensen. Dat zou Paulus niet gezegd kunnen hebben als de zielen al bij God zouden zijn.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Familie Bos
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 dec 2009, 23:14

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door Familie Bos »

-DIA- schreef:Denk aan de gelijkenis van de rijke man en Lazarus.
Denk aan het kruiswoord van Jezus tot de kwaaddoener.

om twee niets aan duidelijkheid te wensen voorbeelden te noemen.
Maar hoe verklaar je dan de tekst uit Daniël ?
Daniël 12 vers 13:
13 Maar jij, ga het einde tegemoet. Je zult te ruste gaan en aan het einde van de dagen opstaan om je bestemming te bereiken.

-DIA- schreef:De ziel wordt terstond na het sterven geoordeeld.
De vereniging van ziel en lichaam zal plaatshebben als de Heere weder zal komen
om te oordelen de levenden en de doden.
WAREN de zielen dan nog niet geoordeeld?
Ja zeker wel, maar de status van de reeds geoordeelde zielen,
verenigd met hun lichamen wordt dan definitief.
Ben ik het dus helemaal niet mee eens.
Ten eerste worden de gelovigen helemaal niet geoordeeld volgens de tekst in Johannes 5.
Johannes 5 vers 24:
Waarachtig, ik verzeker u: wie luistert naar wat ik zeg en hem gelooft die mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven; over hem wordt geen oordeel uitgesproken, hij is van de dood overgegaan naar het leven.


En ten tweede staat er in openbaringen 20 duidelijk dat voor de overigen het oordeel pas zal plaatsvinden op de dag des oordeels als de graven opengaan en het boek des levens geopend wordt.
Openbaring 20:
12 Ik zag de doden, jong en oud, voor de troon staan. Er werden boeken geopend. Toen werd er nog een geopend: het boek van het leven. De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun daden. 13 De zee stond de doden die ze in zich had af, en ook de dood en het dodenrijk stonden hun doden af. En iedereen werd geoordeeld naar zijn daden.
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door -DIA- »

Familie Bos schreef:
-DIA- schreef:Denk aan de gelijkenis van de rijke man en Lazarus.
Denk aan het kruiswoord van Jezus tot de kwaaddoener.

om twee niets aan duidelijkheid te wensen voorbeelden te noemen.
Maar hoe verklaar je dan de tekst uit Daniël ?
Daniël 12 vers 13:
13 Maar jij, ga het einde tegemoet. Je zult te ruste gaan en aan het einde van de dagen opstaan om je bestemming te bereiken.

-DIA- schreef:De ziel wordt terstond na het sterven geoordeeld.
De vereniging van ziel en lichaam zal plaatshebben als de Heere weder zal komen
om te oordelen de levenden en de doden.
WAREN de zielen dan nog niet geoordeeld?
Ja zeker wel, maar de status van de reeds geoordeelde zielen,
verenigd met hun lichamen wordt dan definitief.
Ben ik het dus helemaal niet mee eens.
Ten eerste worden de gelovigen helemaal niet geoordeeld volgens de tekst in Johannes 5.
Johannes 5 vers 24:
Waarachtig, ik verzeker u: wie luistert naar wat ik zeg en hem gelooft die mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven; over hem wordt geen oordeel uitgesproken, hij is van de dood overgegaan naar het leven.


En ten tweede staat er in openbaringen 20 duidelijk dat voor de overigen het oordeel pas zal plaatsvinden op de dag des oordeels als de graven opengaan en het boek des levens geopend wordt.
Openbaring 20:
12 Ik zag de doden, jong en oud, voor de troon staan. Er werden boeken geopend. Toen werd er nog een geopend: het boek van het leven. De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun daden. 13 De zee stond de doden die ze in zich had af, en ook de dood en het dodenrijk stonden hun doden af. En iedereen werd geoordeeld naar zijn daden.
Ik hoop hier een wat uitgebreider antwoord op te geven.
Maar daar nu mijn werk roept kan ik dat nu niet.
Ik hoop het vanavond wat na te zoeken...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door Rens »

om het simpel te houden: voor de Rechterstoel waar de schapen van de bokken gescheiden worden : Ik heb jou nooit gekent, gaat wég uit Mijn ogen óf Kom Mijn kind, treedt binnen in de heerlijkheid Gods
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door Bookreader »

vogeltje schreef:Gaat de ziel direct na het sterven naar de hemel of de hel?

Of zal hij/zij eerst voor de rechterstoel komen en daarna pas doorverwezen worden naar de hemel of hel?
Of wordt een ziel pas wakker op de dag van het Oordeel, als Christus wederkomt.
Tsja, klopt die hele gedachte van een ziel, die buiten het lichaam voortleeft eigenlijk wel? Zo maar een vraag die bij mij opkomt.
Hoe kom ik hierbij? Nou, naar aanleiding van 1 Koningen 17:22 las ik kort geleden in de Studiebijbel Oude Testament (deel 4, blz. 553) de volgende opmerking:
  • נֶפֶשׁ moet hier niet vertaald worden met 'ziel' (SV, NBG, NaB), maar met 'leven, levensadem' (WV, GNB, NBV). De Grieks-filosofische opvatting van een ziel die zonder lichaam elders voortbestaat, is het Oude Testament vreemd.
Laatst gewijzigd door Bookreader op 13 aug 2011, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door Hansie »

-DIA- schreef:
vogeltje schreef:Gaat de ziel direct na het sterven naar de hemel of de hel?

Of zal hij/zij eerst voor de rechterstoel komen en daarna pas doorverwezen worden naar de hemel of hel?
Of wordt een ziel pas wakker op de dag van het Oordeel, als Christus wederkomt.
Denk aan de gelijkenis van de rijke man en Lazarus.
Denk aan het kruiswoord van Jezus tot de kwaaddoener.

om twee niets aan duidelijkheid te wensen voorbeelden te noemen.

De ziel wordt terstond na het sterven geoordeeld.
De vereniging van ziel en lichaam zal plaatshebben als de Heere weder zal komen
om te oordelen de levenden en de doden.
WAREN de zielen dan nog niet geoordeeld?
Ja zeker wel, maar de status van de reeds geoordeelde zielen,
verenigd met hun lichamen wordt dan definitief.
De wijsheid (lees ''dwaasheid") van een mens versus de onmetelijke grootheid van God, wiens wegen ONNASPEURLIJK zijn en ondoorgrondelijk.
ONDOORGRONDELIJK.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door albion »

Bookreader schreef:
vogeltje schreef:Gaat de ziel direct na het sterven naar de hemel of de hel?

Of zal hij/zij eerst voor de rechterstoel komen en daarna pas doorverwezen worden naar de hemel of hel?
Of wordt een ziel pas wakker op de dag van het Oordeel, als Christus wederkomt.
Tsja, klopt die hele gedachte van een ziel, die buiten het lichaam voortleeft eigenlijk wel? Zo maar een vraag die bij mij opkomt.
Hoe kom ik hierbij? Nou, naar aanleiding van 1 Koningen 17:22 las ik kort geleden in de Studiebijbel Oude Testament (deel 4, blz. 553) de volgende opmerking:
  • נֶפֶשׁ moet hier niet vertaald worden met 'ziel' (SV, NBG, NaB), maar met 'leven, levensadem' (WV, GNB, NBV). De Grieks-filosofische opvatting van een ziel die zonder lichaam elders voortbestaat, is het Oude Testament vreemd.

Hoe verklaar je Job 19:

Want ik weet: mijn Verlosser leeft, en Hij zal de laatste over het stof opstaan;

26 En als zij na mijn huid dit doorknaagd zullen hebben, zal ik uit mijn vlees God aanschouwen;

27 Denwelken ik voor mij aanschouwen zal, en mijn ogen zien zullen, en niet een vreemde; mijn nieren verlangen zeer in mijn schoot.

28 Voorwaar, gij zoudt zeggen: Waarom vervolgen wij hem? Nademaal de wortel der zaak in mij gevonden wordt.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door Bert Mulder »

een groot mankement dat we hebben, is dat wij, als schepselen van de tijd, eeuwigheid niet kunnen begrijpen...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door Fjodor »

Bert Mulder schreef:een groot mankement dat we hebben, is dat wij, als schepselen van de tijd, eeuwigheid niet kunnen begrijpen...
alleen is dat geen mankement..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Rochus
Berichten: 451
Lid geworden op: 26 jun 2007, 21:38

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door Rochus »

is beperking wel goed?
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door Fjodor »

Rochus schreef:is beperking wel goed?
jep
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door Hansie »

Fjodor schreef:
Rochus schreef:is beperking wel goed?
jep
Inderdaad, de mens heeft nl. zelfs met het kleine beetje kennis dat hij mag hebben, al de neiging te roemen in zichzelf.Onze imperfectie moet ons 'op de grond houden'.
En nederig.
Daarom ben ik ook erg huiverig voor bepaalde 'theologen' die ondanks de waarschuwing van de apostel om niet bovenmatig wijs te willen zijn, zaken als zeker te bestempelen, ondanks dat ze op aannames en interpretaties berusten.
Plaats reactie