Waar gaat de ziel heen?

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door jakobmarin »

Als je hierbij de vraag zet wat het verschil (indien dat er is) is tussen hart, ziel, geest en verstand, gaat helemaal duizelen...
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door Bookreader »

albion schreef:
Bookreader schreef:
vogeltje schreef:Gaat de ziel direct na het sterven naar de hemel of de hel?

Of zal hij/zij eerst voor de rechterstoel komen en daarna pas doorverwezen worden naar de hemel of hel?
Of wordt een ziel pas wakker op de dag van het Oordeel, als Christus wederkomt.
Tsja, klopt die hele gedachte van een ziel, die buiten het lichaam voortleeft eigenlijk wel? Zo maar een vraag die bij mij opkomt.
Hoe kom ik hierbij? Nou, naar aanleiding van 1 Koningen 17:22 las ik kort geleden in de Studiebijbel Oude Testament (deel 4, blz. 553) de volgende opmerking:
  • נֶפֶשׁ moet hier niet vertaald worden met 'ziel' (SV, NBG, NaB), maar met 'leven, levensadem' (WV, GNB, NBV). De Grieks-filosofische opvatting van een ziel die zonder lichaam elders voortbestaat, is het Oude Testament vreemd.

Hoe verklaar je Job 19:

Want ik weet: mijn Verlosser leeft, en Hij zal de laatste over het stof opstaan;

26 En als zij na mijn huid dit doorknaagd zullen hebben, zal ik uit mijn vlees God aanschouwen;

27 Denwelken ik voor mij aanschouwen zal, en mijn ogen zien zullen, en niet een vreemde; mijn nieren verlangen zeer in mijn schoot.

28 Voorwaar, gij zoudt zeggen: Waarom vervolgen wij hem? Nademaal de wortel der zaak in mij gevonden wordt.
Als ik dat stukje tekst zo eens lees, krijg ik de indruk dat Job spreekt over de opstanding o.i.d. De moeilijkheid waar ik alleen mee zit, is dat ik zo niet kan zien op welke tijd Job doelt (als hij al een tijd noemt).
Nou is de opstanding van de doden geen enkel probleem, want dat leert de Bijbel wèl! 1 Korinthiërs 15:12-58 gaat er over. En misschien is dit gedeelte uit Job 19 daar ook wel een voorbeeld van.
Ik zie in dit gedeelte uit Job 19 geen enkele uitspraak over de ziel. Zeker geen uitspraak, die de SBOT als Grieks-filosofisch bestempelt. Dus ik zie eigenlijk helemaal geen probleem.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door albion »

Het ging me om die laatste zin: "De Grieks-filosofische opvatting van een ziel die zonder lichaam elders voortbestaat, is het Oude Testament vreemd"

Als Job zegt dat Zijn Verlosser de laatste over het stof opstaan zal, en dat zijn ogen Hem zien zullen dan lijkt het me toch dat ook in het Oude Testament al
nagedacht werd over de opstanding.
Als ik het goed begrijp dan zou de ziel in het lichaam blijven tot de jongste dag?
Kan je me uitleggen wat jij onder 'ziel' verstaat?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door Hansie »

Indrukwekkend betoog met veel bijbelse onderbouwing, lijkt zuiver, maar zal het eens nader bestuderen, benieuwd wat anderen er van vinden

http://home.zonnet.nl/gemeente.van.god/ ... eziel.html
Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: Waar gaat de ziel heen?

Bericht door Bookreader »

albion schreef:Als Job zegt dat Zijn Verlosser de laatste over het stof opstaan zal, en dat zijn ogen Hem zien zullen dan lijkt het me toch dat ook in het Oude Testament al
nagedacht werd over de opstanding.
Maar ik zal ook niet gaan beweren dat het Oude Testament de uiteindelijke opstanding ontkent. Per slot van rekening werden er in het OT al doden opgewekt! (Ook al is het aantal voorbeelden misschien erg schaars.) Als je echter zegt dat je in de opstanding gelooft, denk ik niet dat het nodig is om daarbij uitspraken te doen over de ziel. Dan kan het toch evengoed nog een mysterie zijn, wat er met de ziel gebeurt? God kan de wonderlijkste wonderen doen.
albion schreef:Als ik het goed begrijp dan zou de ziel in het lichaam blijven tot de jongste dag?
Kan je me uitleggen wat jij onder 'ziel' verstaat?
Als ik een poging zou moeten doen, om de ziel te omschrijven, dan denk ik: het leven.
Ik zeg erbij: het is maar een bescheiden poging. Want ik kan mij bij het begrip 'ziel' in feite niet zoveel voorstellen. Als ik het ga omschrijven als: 'het leven', dan krijg ik meer gevoel van houvast.

Dat de ziel in het lichaam blijft tot de jongste dag, lijkt mij onhoudbaar, aangezien een mens sterft. Als een mens gestorven is, is hij zijn leven kwijt. Hoe kan zijn leven nog in hem zijn, als hij gestorven is?
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Plaats reactie