Met of zonder pijn kinderen baren?

Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Bloempje28 »

Marnix schreef:
Bloempje28 schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Even met beide benen op de grond komend, waar gaat deze discussie eigenlijk over :bobo
Bijzonder overigens dat mensen die nooit zelf gebaard hebben hier het hoogste woord hebben.
Mee eens! Zullen we verder praten met degenen die gebaard hebben?
Over het baren zelf moeten de mannen niet teveel zeggen, helemaal mee eens. Over wat de Bijbel zegt en over pijnbestrijding in het algemeen, mogen we denk ik wel meepraten. Toch? Ik heb hier mijn zegje wel gedaan maar niet met de houding alsof ik alles van bevallen weet. Dat valt nogal tegen. Maar daar heb ik dan ook niets over gezegd.

Op zo'n manier mogen mannen hier volgens mij best over meepraten.

Met ruggenprikken heb ik overigens wel weer ervaring :) En die zijn me wel bevallen.
:slurp grappige woordspeling! Tuurlijk mogen mannen meepraten over pijnstilling in bijbels daglicht, maar ik vind het nogal wat als sommige bijna stellig durven te zijn in de opvatting dat de pijn gewoon verdragen moet worden, terwijl ze zelf geen ervaring hebben.... poeh als ze eens wisten.... dan waren ze niet zo zwart-wit waarschijnlijk!
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Bloempje28 »

Mee eens! Zullen we verder praten met degenen die gebaard hebben?
Volgens mij ging het in dit topic om een principiële vraagstelling, niet om ervaringen uit te wisselen.
Het was enigszins gekscherend bedoeld hoor, niet echt gemeend. Ik had even een smiley moeten plaatsen.
Overigens: Ik ben ook ervaringsdeskundige, ik heb mijn vrouw in haar > 7 bevallingen mogen bijstaan (hoewel het niets was in vergelijking met de smarten die zij daadwerkelijk dragen moest). En we hebben daarin ook veel meegemaakt.

Zeker: Het is mogelijk dat een ruggenprik nodig is, dat heb ik nooit ontkend, en voor een beslissing daartoe heb ik ook respect. En niemand hoeft zich beschuldigd te voelen wanneer dit door haar persoonlijke omstandigheden medisch wenselijk was/is.

Maar van sommigen hier krijg ik de indruk dat we wel heel erg medelijden moeten hebben met onze voormoeders, omdat zij inderdaad en werkelijk in alle hevigheid de barensweeën moesten ondergaan en hun kinderen in smarten moesten baren zoals God tot de vrouw gezegd heeft. Gelukkig, er zijn nu middelen om ons hiervan te ontdoen, zelfs al is er geen enkele medische reden voor. Dat is toch zeker wat God gewild heeft, want we moeten de gevolgen van de zondeval zo veel mogelijk bestrijden! :nonnon
Ik heb wel medelijden met ze, zij hadden geen medische bijstand. daarom klopt het als een bus als men zegt dat een vrouw die bevalt met 1 been in het graf staat... tegenwoordig kunnen ze veel maar het blijft enorm spannend!
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Bloempje28 »

Marie-Henriëtte schreef:
Zonderling schreef:
JolandaOudshoorn schreef:"natuurlijk bevallen" leidt ook tot een verminderd bewustzijn. (vraag maar aan je vrouw) En verder, als alles volgens het boekje verloopt, is over het algemeen, ook geen pijnbestrijding nodig. Alleen loopt het heel vaak niet volgens het boekje. Daarnaast, er is meer dan alleen "medische complicaties" bij de vrouw.
- Voor de duidelijkheid: Mijn puntje a) ging niet over de ruggenprik of bevallen, maar om heel andere situaties. Laten we het punt van verminderd bewustzijn dus maar buiten de bevallingsdiscussie houden.
- O.k. er kunnen misschien psychische redenen zijn voor een ruggenprik en dat respecteer ik.
- De hele discussie is echter opgezet (zie het openingstopic) vanuit de meest voorkomende situatie, namelijk een 'gewone' bevalling. Het ging niet om de uitzonderingen. Daarin ben ik steeds duidelijk geweest in dit topic.

Dan mag ik volgens mij constateren dat we het eens zijn, want je schrijft: "als alles volgens het boekje verloopt, is over het algemeen ook geen pijnbestrijding nodig".
Precies, dan lijkt het er toch op dat we het uiteindelijk allemaal wel een beetje met elkaar eens zijn. Mijn vraag is trouwens voldoende beantwoord en volgens mij is hier nu alles wel gezegd. Een vriendelijk verzoek om dit topic te sluiten.
Als alles volgens het boekje verloopt, zoals bij mij, heb je enorm veel pijn. Je wordt er doodmoe van en je raakt totaal je gevoel van realiteit kwijt. dus ik snap best als vrouwen dan toch voor een vorm van pijnstilling gaan! Dus dit klopt gewoon niet wat je zegt, ook bij een normale bevalling kan er enorm veel pijn geleden worden en kan pijstilling gewenst zijn. Of mag dat dan volgens jullie niet?
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Bloempje28 »

hervormde schreef:
Bloempje28 schreef:Sommige vrouwen komen makkelijker aan hun kindje dan andere. De één zal met meer smart baren dan de andere. Bij mij deed het geweldig veel pijn! Op dat moment wil je wel gillen om een pijnstiller. De meeste tijd van de bevalling ben je alleen met je man... terwijl je juist behoefte hebt aan deskundige geruststelling. Dus niks handje vasthouden hoor. Wegpuffen en wee na wee zien door te komen. Echt.. daar kun je je niets bij voorstellen als je het niet hebt meegemaakt. En ik ben het er totaal niet mee eens dat de pijn vergeten is als je kind er is. Je bent wel intens gelukkig en je bent trots dat je het volbracht hebt, maar vergeten??? No way.... ik kan het me nu nog voorstellen! Dus als ik er de volgende keer (hoop dat die nog eens komt) zo tegen op zie, zou ik wel graag de mogelijkheid hebben om pijnstilling te krijgen.
We nemen toch ook pijnstillers als we hoofdpijn hebben?? dat is toch ook een gevolg van de zonde?? Als je vindt dat een vrouw geen pijnstilling mag hebben tijdens een (zware) bevalling, laat je dan ook zonder verdoving een gebroken arm zetten of een flinke snee hechten... sta je dan ook zonder pillen een zware migraine door??? Ik ben zo iemand nog nooit tegen gekomen. Ook pijnstilling is in Gods genade door de mensen ontwikkelt. Een dokter mag de wonden helen, een dokter mag verlichting geven.... net als de Grote Dokter doet in Zijn liefde. Volgens mij hoeven we er niet aan te twijfelen of we deze middelen mogen gebruiken! Zeker niet als we het zien in het licht van het NIeuwe Testament... Hij is toch gekomen om ons leven te helen... Hij heeft deze mogelijkheid ook in Zijn liefde gegeven...
Bloempje als man ben ik het van harte met je eens. Deze discussie moet je niet versimpelen op de bevalling door de vrouw alleen. Alsof het woord van de HEERE tot Adam niet meer overeind staat. Laten de mannen maar eens een kritische reflectie plegen in hun huidige baan in verhouding tot dit Woord.

Een ruggenprik vragen doe je niet zomaar. Vraag het maar eens aan een vrouw die al uren bezig is met de inleiding van een bevalling. Deze inleiding probeert de bevalling op te wekken via medicijnen.

Tot slot: als de man mocht beginnen zou er geen derde kind komen. Dat weet ik niet. Wel dat ik graag de pijn met mijn vrouw zou delen. Niet alleen toen, maar altijd. Kinderen uit de hand van de HEERE doe je vanaf het prille begin. Gemeenschap begint met het gebed. En zo leg je kinderen van de baarmoeder af op de HEERE.
Bedankt Hervormde, een fijne reactie! Zo denk ik er ook over!
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Marie-Henriëtte »

Bloempje28 schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Zonderling schreef:
JolandaOudshoorn schreef:"natuurlijk bevallen" leidt ook tot een verminderd bewustzijn. (vraag maar aan je vrouw) En verder, als alles volgens het boekje verloopt, is over het algemeen, ook geen pijnbestrijding nodig. Alleen loopt het heel vaak niet volgens het boekje. Daarnaast, er is meer dan alleen "medische complicaties" bij de vrouw.
- Voor de duidelijkheid: Mijn puntje a) ging niet over de ruggenprik of bevallen, maar om heel andere situaties. Laten we het punt van verminderd bewustzijn dus maar buiten de bevallingsdiscussie houden.
- O.k. er kunnen misschien psychische redenen zijn voor een ruggenprik en dat respecteer ik.
- De hele discussie is echter opgezet (zie het openingstopic) vanuit de meest voorkomende situatie, namelijk een 'gewone' bevalling. Het ging niet om de uitzonderingen. Daarin ben ik steeds duidelijk geweest in dit topic.

Dan mag ik volgens mij constateren dat we het eens zijn, want je schrijft: "als alles volgens het boekje verloopt, is over het algemeen ook geen pijnbestrijding nodig".
Precies, dan lijkt het er toch op dat we het uiteindelijk allemaal wel een beetje met elkaar eens zijn. Mijn vraag is trouwens voldoende beantwoord en volgens mij is hier nu alles wel gezegd. Een vriendelijk verzoek om dit topic te sluiten.
Als alles volgens het boekje verloopt, zoals bij mij, heb je enorm veel pijn. Je wordt er doodmoe van en je raakt totaal je gevoel van realiteit kwijt. dus ik snap best als vrouwen dan toch voor een vorm van pijnstilling gaan! Dus dit klopt gewoon niet wat je zegt, ook bij een normale bevalling kan er enorm veel pijn geleden worden en kan pijstilling gewenst zijn. Of mag dat dan volgens jullie niet?
Probeer de natuurlijke bevalling bij voorbaat niet te problematiseren, een vrouwenlichaam is gemaakt om kinderen te kunnen krijgen en tegen de pijn zou zij ook op moeten kunnen als het goed is. Ik ben blij voor je dat jij gebruik kan maken van de ruggenprik omdat je anders uitgeput raakt, je gebruikt het dus niet zomaar.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door JolandaOudshoorn »

nee, maar pijnstilling wordt over het algemeen niet zomaar gebruikt!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Bert Mulder »

Marie-Henriëtte schreef: Probeer de natuurlijke bevalling bij voorbaat niet te problematiseren, een vrouwenlichaam is gemaakt om kinderen te kunnen krijgen en tegen de pijn zou zij ook op moeten kunnen als het goed is. Ik ben blij voor je dat jij gebruik kan maken van de ruggenprik omdat je anders uitgeput raakt, je gebruikt het dus niet zomaar.
Ondertussen hier 11 paginas vol van....

We draaien het wieletje nog eens rond....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Marie-Henriëtte »

Bert Mulder schreef:
Marie-Henriëtte schreef: Probeer de natuurlijke bevalling bij voorbaat niet te problematiseren, een vrouwenlichaam is gemaakt om kinderen te kunnen krijgen en tegen de pijn zou zij ook op moeten kunnen als het goed is. Ik ben blij voor je dat jij gebruik kan maken van de ruggenprik omdat je anders uitgeput raakt, je gebruikt het dus niet zomaar.
Ondertussen hier 11 paginas vol van....

We draaien het wieletje nog eens rond....
Ik heb al een paar postings terug een vriendelijk verzoek gedaan om dit topic te sluiten. Maar het resultaat blijft uit.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Bert Mulder »

Marie-Henriëtte schreef:
Bert Mulder schreef:
Marie-Henriëtte schreef: Probeer de natuurlijke bevalling bij voorbaat niet te problematiseren, een vrouwenlichaam is gemaakt om kinderen te kunnen krijgen en tegen de pijn zou zij ook op moeten kunnen als het goed is. Ik ben blij voor je dat jij gebruik kan maken van de ruggenprik omdat je anders uitgeput raakt, je gebruikt het dus niet zomaar.
Ondertussen hier 11 paginas vol van....

We draaien het wieletje nog eens rond....
Ik heb al een paar postings terug een vriendelijk verzoek gedaan om dit topic te sluiten. Maar het resultaat blijft uit.
Als je er zelf mee stopt....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Qohelet
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 sep 2010, 20:38

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Qohelet »

Zonderling schreef:Verder kan ik niet volgen wat je schrijf van het 'herstel van Zijn schepping' in deze dingen. Eerder denk ik dat we uit het voorbeeld van Christus moeten leren de dingen te dragen die ons zijn opgelegd.
Vanuit een ander gedeelte van het NT kan hier ook naar gekeken worden.

In 1 Tim. 2:11-15 lezen we:

11 Een vrouwe late haer leeren in stilheyt, in alle onderdanicheyt. 12 Doch ick en late de vrouwe niet toe datse leere, noch over den man heersche, maer [wil] dat’se in stilheyt zy.
13 Want Adam is eerst gemaeckt, daer na Eva.
14 Ende Adam en is niet verleydt geworden: maer de vrouwe verleydt zijnde is in overtredinge geweest.
15 Doch sy sal saligh worden in kinderen te baren, so sy blijft in het geloove, ende liefde, ende heylichmakinge, met maticheyt.

Het eerste argument waarom vrouwen ondergeschikt zijn en niet de man de les mogen lezen, is (vs. 13) dat Adam eerder gemaakt is en de man dus boven de vrouw gesteld is. Het tweede argument (vs. 14) is dat niet Adam, maar Eva verleid werd om in overtreding te raken. Waarom mag ze dan niet onderwijzen? Ze is blijkbaar vatbaarder voor verleiding dan de man. "Ze is in overtreding geweest", staat er, en het Grieks duidt aan dat die situatie nog voortduurt. Uit die 'val' kan ze echter gered worden als ze leeft in geloof, liefde, heiliging, met ingetogenheid.
Dan staat er nog "in kinderen te baren". Dat is het beste op te vatten als de straf die hoort bij de gevallen situatie. Ze wordt zalig door het baren van kinderen heen, met andere woorden: de vrouw wordt gered, ook al is ze in overtreding geraakt en heeft ze als gevolg daarvan als straf de pijn van het baren gekregen. Die straf dient ze te dragen. Je zou kunnen vertalen: "ze zal zalig worden doorheen (de pijn van) het baren van kinderen, als ze in geloof etc. leeft..."

In deze brief wordt de pijn van het baren dus verondersteld gewoon als straf te blijven bestaan in deze bedeling. Waarmee ik niet wil zeggen, dat deze pijn niet bestreden zou mogen worden.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Marnix »

Prima!

En dan moeten ook alle mannen stoppen met kantoorbanen enzo, en weer de hele dag in hun tuin gaan zwoegen, de aarde bewerken, dorens en distels er tussenuit halen, en met het zweet in het gezicht de aardappels rooien die de vrouw dan kan gaan koken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Qohelet
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 sep 2010, 20:38

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Qohelet »

Die gevolgtrekking doe jij. Ik heb mij beperkt tot de betekenis van de tekst in diens eigen tijd. Wat we er nu mee aanmoeten is een andere vraag.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door Marnix »

Oke, ik meende dat je de tekst zo uitlegde dat men die straf gewoon moet blijven dragen, ipv er wat tegen te willen doen... maar met die conclusie was ik denk ik wat te snel. Dan zou het gevolg zijn dat dat voor de man ook geldt... maar ik zie dat je dat niet hebt gesteld. Dan zijn we het denk ik eens.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door refo »

Waar staat eigenlijk 'pijn'?
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Met of zonder pijn kinderen baren?

Bericht door blijmoedig »

Marie-Henriëtte schreef:Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren.

Als straf legde God Eva pijn bij het baren op vanwege het eten van de verboden vrucht. Dient een vrouw deze pijn tijdens het baren van kinderen te accepteren, of mag zij het heft “in eigen handen nemen” en deze pijn bestrijden middels een ruggenprik. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Zou de Heere God meer houden van vrouwen die niet bij de bevalling verdoofd zijn dan vrouwen die dat wel zijn? Alsof het de Heere erom te doen is, om de mensen extra pijn te bezorgen.

Ik vraag me af of het goed is om de individuele geboden en beloften in de Bijbel of deze manier te lezen en uit te leggen. Al was het alleen maar omdat we niet in de tijd van de zondeval in het paradijs zijn blijven hangen, maar de Heere Jezus inmiddels is gekomen, Die de vloek van de zonde heeft weggenomen.

Mannen zouden ook in het zweet huns aanschijns moeten werken. Welke man doet dat nog, 8 uur per dag achter zijn PC?

Kortom, wat minder krampachtigheid in de Bijbeluitleg, kan mijns inziens geen kwaad.
Plaats reactie