EU herstel van het Romeinse rijk?

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

EU herstel van het Romeinse rijk?

Bericht door Afgewezen »

Zonderling schreef:
Afgewezen schreef:Ik geloof niet dat het vierde rijk het Romeinse rijk is, maar het Macedonische rijk van Alexander de Grote, en zijn opvolgers (de voeten en tenen van ijzer en leem).
Hier gaan de wegen dus al behoorlijk uiteen. Verder denk ik niet dat deze topic de plaats is om hier uitgebreid op in te gaan.
In Daniël 7 kan het laatste dier alleen maar het Romeinse rijk zijn, omdat het voorgaande dier met zijn vier vleugels overduidelijk het rijk is van Alexander de Grote.
Zo overduidelijk is dat niet. Het is veel duidelijker dat het vierde rijk het Grieks-Macedonische rijk moet zijn, waarbij de horen die tegen God en de heiligen in opstand komt Antiochus Epifanes is, de antichrist van het OT! Deze persoon keert steeds terug in de profetieën van Daniël.
Zonderling schreef:Daniël 2 en Daniël 7 zijn ook één profetie, de betekende zaak is in wezen hetzelfde, alleen de beelden verschillen.
Natuurlijk, daar ben ik het helemaal mee eens.
Zonderling schreef:Verder gaat Daniël 2 niet alleen over de eerste komst van Christus, maar ook over Zijn tweede komst. En beide komsten vinden plaats onder het rijk van Rome (of de restanten daarvan).
Meestal wordt in de komst van de steen die het beeld vermorzelt, de komst van Christus in het vlees gezien. Maar dat levert toch een probleem op, want met Christus' komst is het Romeinse rijk niet vermorzeld, maar het bleef nog eeuwen voortbestaan. Ook is Christus' rijk niet van deze wereld en gaat het ook niet de strijd met een aardse macht aan. Paulus adviseert juist om te bidden voor de Romeinse overheid, zodat we in rust en vrede mogen leven.
Hier is iets anders aan de hand. In eerste instantie gaat het in Daniël om de vernietiging van Antiochus Epifanes; hij zal "zonder hand verbroken worden", lezen we in Daniël 8:25. Het is overduidelijk dat het hier over Antiochus Epifanes gaat. En vergelijk deze profetie nu eens met Daniël 2:34, waar het gaat over die steen die werd afgehouwen "zonder handen" en die het beeld sloeg "aan zijn voeten van ijzer en leem, en vermaalde ze".
Het koninkijk van de Zoon des mensen begint in de profetieën van Daniël al bij de vernietiging van Antiochus E., niet pas bij Christus' komst op aarde. Aan het eind van de verdrukking door Antiochus E. "zal het gericht zitten, en men zal zijn [van Antiochus E.] heerschappij wegnemen, hem verdelgende en verdoende, tot het einde toe. Maar het Rijk en de heerschappij, en de grootheid der koninkrijken onder de gansen hemel, zal gegeven worden aan het volk der heiligen der hoge plaatsen, welks Rijk een eeuwig Rijk zijn zal; en alle heerschappijen zullen Hem eren en gehoorzamen" (Daniël 7).
Natuurlijk mogen wij deze profetie in NT licht zien en dan betrekken op de antichrist zoals die nog komen zal. Jezus betrok deze profetie trouwens ook nog op de Joodse eindtijd, de val van Jeruzalem.
In eerste instantie hebben de profetieën van Daniël dus betrekking op wat er in de OT eindtijd gebeurde, in tweede instantie op de Joodse eindtijd, in derde instantie op de eindtijd die nog komt of waarin wij wellicht al leven.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 31 okt 2009, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: EU herstel van het Romeinse rijk?

Bericht door Luther »

Toch riekt deze uitleg heel erg naar: http://home.filternet.nl/~kjv/antichrist.htm
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: EU herstel van het Romeinse rijk?

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:Toch riekt deze uitleg heel erg naar: http://home.filternet.nl/~kjv/antichrist.htm
Wat wil je daarmee zeggen?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: EU herstel van het Romeinse rijk?

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:Toch riekt deze uitleg heel erg naar: http://home.filternet.nl/~kjv/antichrist.htm
Wat wil je daarmee zeggen?
Dat ik er helemaal niets mee kan en er ook niet in geloof.
Openabringen 13 wordt dan wel heel letterlijk uitgelegd, terwijl het m.i. om een geestelijke strijd gaat. Ik heb al meer gevraagd: Neem je de draak in Openbaringen 12 ook letterlijk?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: EU herstel van het Romeinse rijk?

Bericht door memento »

Luther schreef:
Afgewezen schreef:
Luther schreef:Toch riekt deze uitleg heel erg naar: http://home.filternet.nl/~kjv/antichrist.htm
Wat wil je daarmee zeggen?
Dat ik er helemaal niets mee kan en er ook niet in geloof.
Openabringen 13 wordt dan wel heel letterlijk uitgelegd, terwijl het m.i. om een geestelijke strijd gaat. Ik heb al meer gevraagd: Neem je de draak in Openbaringen 12 ook letterlijk?
M.i. doet zo'n letterlijke uitleg ook geen recht aan de literaire stijl van Daniel/Openbaring. Beiden zijn namelijk apocalyptisch van stijl, wat vraagt om een meer allegoretische uitleg, dan een letterlijke. M.i. mis je zelfs de bedoelde betekenis, als je het letterlijk gaat uitleggen.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: EU herstel van het Romeinse rijk?

Bericht door Gian »

Antiochus Eph. 2 was een type van de anti-christ. Het visioen is veel omvangrijker dan deze geschiedenis.
Bovendien zijn de rijken niet vernietigd omdat in Hfdst 7 staat dat het 4e rijk tegelijkertijd met de andere 3 rijken vernietigd zal worden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: EU herstel van het Romeinse rijk?

Bericht door Jongere »

In dit pas verschenen boek staat een aantal preken over de tweede helft van het boek Daniël:
http://www.hertog.nl/TradePoint/Item_Vi ... 9033122569
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: EU herstel van het Romeinse rijk?

Bericht door Gian »

memento schreef: M.i. doet zo'n letterlijke uitleg ook geen recht aan de literaire stijl van Daniel/Openbaring. Beiden zijn namelijk apocalyptisch van stijl, wat vraagt om een meer allegoretische uitleg, dan een letterlijke. M.i. mis je zelfs de bedoelde betekenis, als je het letterlijk gaat uitleggen.
De zeven koppen uit Openb. 17 van het vierde dier worden door de bijbel zelf al uitgelegd als de vijf koningen die al geweest zijn.
Daarom denk ik dat de tien hoornen van het beest en de tien tenen van het beeld letterlijk vervuld zullen worden. (vs12) Velen denken aan de tien koningen uit Psalm 83.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: EU herstel van het Romeinse rijk?

Bericht door -DIA- »

Ik zekere zin kan je Europa zien als een soort 'herstel' van het Romeinse Rijk.

Ik zou het toch geen HERSTEL willen noemen. Wel een soort van voortzetting.
Ik heb dat in een ander topic ergens al beargumenteerd, ik weet alleen niet meer in welk...

Wie er zin in heeft mag het opzoeken... :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: EU herstel van het Romeinse rijk?

Bericht door Zonderling »

Afgewezen schreef:Zo overduidelijk is dat niet. Het is veel duidelijker dat het vierde rijk het Grieks-Macedonische rijk moet zijn, waarbij de horen die tegen God en de heiligen in opstand komt Antiochus Epifanes is, de antichrist van het OT! Deze persoon keert steeds terug in de profetieën van Daniël.
We moeten erop letten dat uit het derde rijk (het Griekse rijk) een 'kleine hoorn' optreedt (Daniël 8), dat is inderdaad Antiochus Epifanes, een voorbeeld van de antichrist. Maar de 'kleine hoorn' in Daniël 7 komt voort uit het vierde rijk en is dan ook niet Antiochus Epifanes. De impact van deze kleine hoorn in Daniël 7 is ook vele malen groter zoals uit dit hoofdstuk Daniël 7 blijkt.

In Daniël 7 wordt dit vierde rijk ook duidelijk van het Griekse rijk onderscheiden. Want het DERDE rijk wordt aangeduid als een luipaard met vier vleugelen. Dit duidt op de vier opvolgers of deel-rijken die uit het Griekse rijk zouden voorkomen. In Daniël wordt hier meermalen op gezinspeeld en dat is STEEDS het Griekse rijk. Welnu, wanneer het DERDE dier reeds het Griekse rijk is, is het duidelijk dat het VIERDE dier een rijk is NA het Griekse rijk. Daarmee is duidelijk dat de antichrist in Daniël 7 niet de antichrist is die als voorbeeld uit het Griekse rijk voortkomt, maar dat deze antichrist voortkomt uit het vierde, het Romeinse rijk.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: EU herstel van het Romeinse rijk?

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:Antiochus Eph. 2 was een type van de anti-christ. Het visioen is veel omvangrijker dan deze geschiedenis.
Bovendien zijn de rijken niet vernietigd omdat in Hfdst 7 staat dat het 4e rijk tegelijkertijd met de andere 3 rijken vernietigd zal worden.
Er staat in hoofdstuk 7 dat het vierde rijk de andere drie rijken zal vernietigen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: EU herstel van het Romeinse rijk?

Bericht door Afgewezen »

Zonderling schreef:
Afgewezen schreef:Zo overduidelijk is dat niet. Het is veel duidelijker dat het vierde rijk het Grieks-Macedonische rijk moet zijn, waarbij de horen die tegen God en de heiligen in opstand komt Antiochus Epifanes is, de antichrist van het OT! Deze persoon keert steeds terug in de profetieën van Daniël.
We moeten erop letten dat uit het derde rijk (het Griekse rijk) een 'kleine hoorn' optreedt (Daniël 8), dat is inderdaad Antiochus Epifanes, een voorbeeld van de antichrist. Maar de 'kleine hoorn' in Daniël 7 komt voort uit het vierde rijk en is dan ook niet Antiochus Epifanes. De impact van deze kleine hoorn in Daniël 7 is ook vele malen groter zoals uit dit hoofdstuk Daniël 7 blijkt.
In Daniël 8 gaat het om het tweede en derde rijk, de Meden en de Perzen (de ram met de twee hoornen) en het vierde rijk, de koning van Griekenland (de geitenbok). Dus ook daar komt de kleine hoorn op uit het vierde rijk.
Zonderling schreef:In Daniël 7 wordt dit vierde rijk ook duidelijk van het Griekse rijk onderscheiden. Want het DERDE rijk wordt aangeduid als een luipaard met vier vleugelen. Dit duidt op de vier opvolgers of deel-rijken die uit het Griekse rijk zouden voorkomen. In Daniël wordt hier meermalen op gezinspeeld en dat is STEEDS het Griekse rijk. Welnu, wanneer het DERDE dier reeds het Griekse rijk is, is het duidelijk dat het VIERDE dier een rijk is NA het Griekse rijk. Daarmee is duidelijk dat de antichrist in Daniël 7 niet de antichrist is die als voorbeeld uit het Griekse rijk voortkomt, maar dat deze antichrist voortkomt uit het vierde, het Romeinse rijk.
Het luipaard met de vier vleugelen ziet inderdaad op het derde rijk, maar dat hoeft daarom nog niet het rijk van Alexander de Grote te zijn. Die vier vleugelen hoeven namelijk niet op de vier opvolgers van Alexander de Grote te slaan, maar kunnen heel goed betrekking hebben op de vier koningen van Perzië, waar in Daniël 11 over gesproken wordt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: EU herstel van het Romeinse rijk?

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:
Afgewezen schreef:
Luther schreef:Toch riekt deze uitleg heel erg naar: http://home.filternet.nl/~kjv/antichrist.htm
Wat wil je daarmee zeggen?
Dat ik er helemaal niets mee kan en er ook niet in geloof.
Openabringen 13 wordt dan wel heel letterlijk uitgelegd, terwijl het m.i. om een geestelijke strijd gaat. Ik heb al meer gevraagd: Neem je de draak in Openbaringen 12 ook letterlijk?
Als je je verdiept in het boek Daniël, zie je dat het daar om heel 'letterlijke' dingen gaat. Bijv. in Daniël 8 wordt gewoon gezegd: die ram met de hoornen zijn die koningen en de geitenbok is die koning. Geen 'letterlijke' ram en geen 'letterlijke' geitenbok, maar wél heel concrete koningen en koninkrijken.
Maar daarmee is de profetie niet uitgeput. Natuurlijk niet! Ook voor onze tijd heeft Daniël wat te zeggen. Het is als met de profetieën van de terugkeer van Israël. Zagen die in eerste instantie op de 'letterlijke' terugkeer van Israël, uiteindelijk blijken ze een veel verstrekkender betekenis te hebben. Maar die eerste vervulling hoort er wel bij.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: EU herstel van het Romeinse rijk?

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef:
Gian schreef:Antiochus Eph. 2 was een type van de anti-christ. Het visioen is veel omvangrijker dan deze geschiedenis.
Bovendien zijn de rijken niet vernietigd omdat in Hfdst 7 staat dat het 4e rijk tegelijkertijd met de andere 3 rijken vernietigd zal worden.
Er staat in hoofdstuk 7 dat het vierde rijk de andere drie rijken zal vernietigen.
11 Toen zag ik toe vanwege de stem der grote woorden, welke die hoorn sprak; ik zag toe, totdat het dier gedood, en zijn lichaam verdaan werd, en overgegeven om van het vuur verbrand te worden.
12 Aangaande ook de overige dieren, men nam hun heerschappij weg, want verlenging van het leven was hun gegeven tot tijd en stonde toe.


Wie zouden die overige dieren zijn?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: EU herstel van het Romeinse rijk?

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:
Afgewezen schreef:
Gian schreef:Antiochus Eph. 2 was een type van de anti-christ. Het visioen is veel omvangrijker dan deze geschiedenis.
Bovendien zijn de rijken niet vernietigd omdat in Hfdst 7 staat dat het 4e rijk tegelijkertijd met de andere 3 rijken vernietigd zal worden.
Er staat in hoofdstuk 7 dat het vierde rijk de andere drie rijken zal vernietigen.
11 Toen zag ik toe vanwege de stem der grote woorden, welke die hoorn sprak; ik zag toe, totdat het dier gedood, en zijn lichaam verdaan werd, en overgegeven om van het vuur verbrand te worden.
12 Aangaande ook de overige dieren, men nam hun heerschappij weg, want verlenging van het leven was hun gegeven tot tijd en stonde toe.


Wie zouden die overige dieren zijn?
De voorgaande rijken. Alleen wat in het visioen tegelijkertijd gebeurt, net als in de droom van Nebukadnezar, gebeurt in de werkelijkheid achter elkaar: de rijken volgen elkaar op en het ene vernietigt het voorgaande. Zoals je dat ook weer in Daniël 8 vindt in het visioen van de ram en de geitenbok. Ten slotte zal dé ultieme OT vijand van God verbroken worden, nl. Antiochus Epifanes, Dan. 7:25, 26 en Dan. 8:24, 25.

P.S. Overigens is dit onderwerp voor mij niet zó belangrijk dat ik hier een hele strijd over wil (of zelfs zou kunnen) voeren. Wel is voor mij het boek Daniël met deze uitleg een stuk helderder geworden: het draait steeds weer uit op de macht van Antiochus Epifanes, die uiteindelijk verbroken zal worden en we hoeven niet te speculeren over allerlei zaken die nog 'letterlijk' in déze tijd vervuld zouden moeten worden.
Plaats reactie