Kinderdoop soms inruilen voor 'opdragen'

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Kinderdoop soms in ruilen voor 'opdragen'.

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:
Posthoorn schreef:
eilander schreef:Niet om het daarmee af te doen, maar dit kan al heel lang binnen de PKN. Helaas past het ook wel binnen het geheel van wat er allemaal kan binnen de PKN.
Geen goede ontwikkeling in elk geval. Goed onderwijs over de doop is blijkbaar nog steeds nuttig en nodig.
Volgens mij zijn er ergere dingen in de PKN om je druk over te maken. :hum

Volgens Guido de Brès niet.

NGB art 29 : Kenmerken valse kerk. Zij bedient de sacramenten niet gelijk Christus in Zijn Woord verordend heeft, maar zij doet daar af en toe, gelijk als het haar goeddunkt,zij grondt zich meer op mensen dan op Christus.
Volgens mij zijn er in deze tijd (trouwens vroeger ook) écht andere dingen om je druk om te maken. Zolang we Bunyan en Philpot tot de rechtzinnigen rekenen, relativeren wij (gelukkig) het belang dat Guido de Brès aan de kinderdoop hechtte.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kinderdoop soms in ruilen voor 'opdragen'.

Bericht door eilander »

Nee, vanuit déze gedachte, die in onze traditie en met onze belijdenisgeschriften vraagt om op te dragen i.p.v. te dopen, kan ik dat absoluut niet relativeren.
Je spreekt in de wij-vorm, Posthoorn, alsof wij hier maar dezelfde gedachten over de kinderdoop erop na moeten gaan houden als jij. Maar daar wil ik verre van blijven, en mijn kinderen er vandaan houden.
Daarom ben ik dankbaar voor het onderwijs van o.a. ds. Lohuis.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kinderdoop soms in ruilen voor 'opdragen'.

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
huisman schreef:
Posthoorn schreef:
eilander schreef:Niet om het daarmee af te doen, maar dit kan al heel lang binnen de PKN. Helaas past het ook wel binnen het geheel van wat er allemaal kan binnen de PKN.
Geen goede ontwikkeling in elk geval. Goed onderwijs over de doop is blijkbaar nog steeds nuttig en nodig.
Volgens mij zijn er ergere dingen in de PKN om je druk over te maken. :hum

Volgens Guido de Brès niet.

NGB art 29 : Kenmerken valse kerk. Zij bedient de sacramenten niet gelijk Christus in Zijn Woord verordend heeft, maar zij doet daar af en toe, gelijk als het haar goeddunkt,zij grondt zich meer op mensen dan op Christus.
Volgens mij zijn er in deze tijd (trouwens vroeger ook) écht andere dingen om je druk om te maken. Zolang we Bunyan en Philpot tot de rechtzinnigen rekenen, relativeren wij (gelukkig) het belang dat Guido de Brès aan de kinderdoop hechtte.
Zolang jij Bunyan en Philpot gelijkschakelt met de tegenwoordige remonstrantse hang naar de geloofsdoop heb je er maar weinig van begrepen.
Blijf het ook erg zwak vinden om altijd met excuus-baptisten te komen uit een andere tijd,een ander land en een andere traditie.

Wij relativeren trouwens niks. Jij relativeert een belangrijk geloofsartikel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderdoop soms in ruilen voor 'opdragen'.

Bericht door Mara »

Posthoorn schreef:Volgens mij zijn er in deze tijd (trouwens vroeger ook) écht andere dingen om je druk om te maken. Zolang we Bunyan en Philpot tot de rechtzinnigen rekenen, relativeren wij (gelukkig) het belang dat Guido de Brès aan de kinderdoop hechtte.
Dat had hij ook gedaan. Hij was van een PKN met roomse invloeden overgegaan naar een meer behoudende gemeente. Dacht hij.
Het gaat erom dat een aantal leden zoveel druk kunnen uitoefenen kennelijk, dat een k.r. overstag gaat.
En is dat bijbels Posthoorn?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Kinderdoop soms in ruilen voor 'opdragen'.

Bericht door Orchidee »

Luther schreef:
Orchidee schreef:Bij ons worden alle geboren kinderen opgedragen in het gebed maar er zijn wel ouders diie kiezen om hun kinderen niet te laten dopen.
Ik neem aan dat dat tuchtwaardig is?
Tuchtwaardig?
Néé!
Deze echtparen zijn zelf lid maar laten hun kinderen niet dopen!
Er zijn er óók die hebben hun eerste kinderen nog wel laten dopen maar hun latere kinderen niet.
Ze zijn tot een ander inzicht gekomen qua opvattingen over de kinderdoop.
We hebben óók nog een echtpaar waarvan de één baptist is en de ander lid bij ons met hun 2 kinderen die beiden door één persoon ten doop zijn gehouden.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: RE: Re: Kinderdoop soms in ruilen voor 'opdragen'.

Bericht door Luther »

Orchidee schreef:
Luther schreef:
Orchidee schreef:Bij ons worden alle geboren kinderen opgedragen in het gebed maar er zijn wel ouders diie kiezen om hun kinderen niet te laten dopen.
Ik neem aan dat dat tuchtwaardig is?
Tuchtwaardig?
Néé!
Deze echtparen zijn zelf lid maar laten hun kinderen niet dopen!
Er zijn er óók die hebben hun eerste kinderen nog wel laten dopen maar hun latere kinderen niet.
Ze zijn tot een ander inzicht gekomen qua opvattingen over de kinderdoop.
We hebben óók nog een echtpaar waarvan de één baptist is en de ander lid bij ons met hun 2 kinderen die beiden door één persoon ten doop zijn gehouden.
Dan loochen je dus de gereformeerde belijdenis in het openbaar. Dat is tuchtwaardig. (Uiteraard, na gesprekken, etc. etc.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Kinderdoop soms in ruilen voor 'opdragen'.

Bericht door Posthoorn »

Excuus-baptisten. :humhihi
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kinderdoop soms in ruilen voor 'opdragen'.

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:Excuus-baptisten. :humhihi
Ik maak graag mensen blij. :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kinderdoop soms in ruilen voor 'opdragen'.

Bericht door Orchidee »

Bij ons werkt het net iets anders.
Wij zijn géén doorsnee gemeente met doorsnee gemeenteleden.
......kijkt naar zichzelf ......
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Kinderdoop soms in ruilen voor 'opdragen'.

Bericht door DDD »

Luther schreef:
Orchidee schreef:
Luther schreef:
Orchidee schreef:Bij ons worden alle geboren kinderen opgedragen in het gebed maar er zijn wel ouders diie kiezen om hun kinderen niet te laten dopen.
Ik neem aan dat dat tuchtwaardig is?
Tuchtwaardig?
Néé!
Deze echtparen zijn zelf lid maar laten hun kinderen niet dopen!
Er zijn er óók die hebben hun eerste kinderen nog wel laten dopen maar hun latere kinderen niet.
Ze zijn tot een ander inzicht gekomen qua opvattingen over de kinderdoop.
We hebben óók nog een echtpaar waarvan de één baptist is en de ander lid bij ons met hun 2 kinderen die beiden door één persoon ten doop zijn gehouden.
Dan loochen je dus de gereformeerde belijdenis in het openbaar. Dat is tuchtwaardig. (Uiteraard, na gesprekken, etc. etc.)
Hoe kan dat nu tuchtwaardig zijn. Als je iemand onder de tucht zet, dan zeg je daarmee toch dat hij geen deel in het rijk van Christus heeft, zolang hij zich niet bekeert? Dat is nogal wat. Ik begrijp niet hoe het mogelijk is om een preek van Philpot voor te lezen en ondertussen mensen die hun kinderen niet dopen onder de tucht te zetten.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Kinderdoop soms in ruilen voor 'opdragen'.

Bericht door huisman »

DDD schreef:
Luther schreef:
Orchidee schreef:
Tuchtwaardig?
Néé!
Deze echtparen zijn zelf lid maar laten hun kinderen niet dopen!
Er zijn er óók die hebben hun eerste kinderen nog wel laten dopen maar hun latere kinderen niet.
Ze zijn tot een ander inzicht gekomen qua opvattingen over de kinderdoop.
We hebben óók nog een echtpaar waarvan de één baptist is en de ander lid bij ons met hun 2 kinderen die beiden door één persoon ten doop zijn gehouden.
Dan loochen je dus de gereformeerde belijdenis in het openbaar. Dat is tuchtwaardig. (Uiteraard, na gesprekken, etc. etc.)
Hoe kan dat nu tuchtwaardig zijn. Als je iemand onder de tucht zet, dan zeg je daarmee toch dat hij geen deel in het rijk van Christus heeft, zolang hij zich niet bekeert? Dat is nogal wat. Ik begrijp niet hoe het mogelijk is om een preek van Philpot voor te lezen en ondertussen mensen die hun kinderen niet dopen onder de tucht te zetten.
Wij zijn gereformeerde christenen wat is daar onbegrijpelijk aan? Lees de belijdenisvragen van Voetius.
DDD speel toch niet altijd de rol van provocateur.......doseer het een beetje ......het is zo namelijk erg voorspelbaar en vermoeiend.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kinderdoop soms in ruilen voor 'opdragen'.

Bericht door Nasrani »

huisman schreef:
Zolang jij Bunyan en Philpot gelijkschakelt met de tegenwoordige remonstrantse hang naar de geloofsdoop heb je er maar weinig van begrepen.
Blijf het ook erg zwak vinden om altijd met excuus-baptisten te komen uit een andere tijd,een ander land en een andere traditie.

Wij relativeren trouwens niks. Jij relativeert een belangrijk geloofsartikel.
Toch vindt ik dat wel een lastig punt. Bunyan, Philpot en ook Spurgeon worden vaak aangehaald in een preek of aanbevolen om te lezen. Terwijl ze geloofsdoper waren. Dat is dan toch ook lastig met de gereformeerde leer te combineren?
Verder is het toch ook zo dat de doop een ondergewaardeerd sacrament is waardoor mensen niet begrijpen waar het eigenlijk over gaat? Of eigenlijk de uitleg ervan klopt niet. Zou dat de hang naar geloofsdoop niet voeden?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Kinderdoop soms in ruilen voor 'opdragen'.

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:
Luther schreef:
Orchidee schreef:
Tuchtwaardig?
Néé!
Deze echtparen zijn zelf lid maar laten hun kinderen niet dopen!
Er zijn er óók die hebben hun eerste kinderen nog wel laten dopen maar hun latere kinderen niet.
Ze zijn tot een ander inzicht gekomen qua opvattingen over de kinderdoop.
We hebben óók nog een echtpaar waarvan de één baptist is en de ander lid bij ons met hun 2 kinderen die beiden door één persoon ten doop zijn gehouden.
Dan loochen je dus de gereformeerde belijdenis in het openbaar. Dat is tuchtwaardig. (Uiteraard, na gesprekken, etc. etc.)
Hoe kan dat nu tuchtwaardig zijn. Als je iemand onder de tucht zet, dan zeg je daarmee toch dat hij geen deel in het rijk van Christus heeft, zolang hij zich niet bekeert? Dat is nogal wat. Ik begrijp niet hoe het mogelijk is om een preek van Philpot voor te lezen en ondertussen mensen die hun kinderen niet dopen onder de tucht te zetten.
Wij zijn gereformeerde christenen wat is daar onbegrijpelijk aan? Lees de belijdenisvragen van Voetius.
DDD speel toch niet altijd de rol van provocateur.......doseer het een beetje ......het is zo namelijk erg voorspelbaar en vermoeiend.
Ik geef gewoon mijn mening. Dat jij dat als provocatie ziet, ligt meer aan jouw manier van kijken tegen mensen die iets anders vinden, dan aan mijn opvattingen. Maar het is prettig om te weten dat mijn opvattingen consistent zijn.

Gereformeerde christenen hebben nooit gezegd dat andersgelovigen geen deel aan het rijk van Christus hadden. De belijdenisvragen van Voetius houden alleen in dat je belooft je in leer in leven niet te laten ontsporen. Wat daar precies onder valt, is voor enige interpretatie vatbaar. Maar zelfs als dit punt er onder zou vallen, zegt dat nog niet dat een kerkenraad een baptist mag afsnijden uit de gemeente. Ik zie daar echt geen aanleiding toe, althans niet in deze vragen.

Dus ik ben benieuwd of dit inderdaad gereformeerd is (wat best zo kan zijn, want ik weet verder niet hoe kerken hiermee omgaan).
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Kinderdoop soms in ruilen voor 'opdragen'.

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:
Luther schreef: Dan loochen je dus de gereformeerde belijdenis in het openbaar. Dat is tuchtwaardig. (Uiteraard, na gesprekken, etc. etc.)
Hoe kan dat nu tuchtwaardig zijn. Als je iemand onder de tucht zet, dan zeg je daarmee toch dat hij geen deel in het rijk van Christus heeft, zolang hij zich niet bekeert? Dat is nogal wat. Ik begrijp niet hoe het mogelijk is om een preek van Philpot voor te lezen en ondertussen mensen die hun kinderen niet dopen onder de tucht te zetten.
Wij zijn gereformeerde christenen wat is daar onbegrijpelijk aan? Lees de belijdenisvragen van Voetius.
DDD speel toch niet altijd de rol van provocateur.......doseer het een beetje ......het is zo namelijk erg voorspelbaar en vermoeiend.
Ik geef gewoon mijn mening. Dat jij dat als provocatie ziet, ligt meer aan jouw manier van kijken tegen mensen die iets anders vinden, dan aan mijn opvattingen. Maar het is prettig om te weten dat mijn opvattingen consistent zijn.

Gereformeerde christenen hebben nooit gezegd dat andersgelovigen geen deel aan het rijk van Christus hadden. De belijdenisvragen van Voetius houden alleen in dat je belooft je in leer in leven niet te laten ontsporen. Wat daar precies onder valt, is voor enige interpretatie vatbaar. Maar zelfs als dit punt er onder zou vallen, zegt dat nog niet dat een kerkenraad een baptist mag afsnijden uit de gemeente. Ik zie daar echt geen aanleiding toe, althans niet in deze vragen.

Dus ik ben benieuwd of dit inderdaad gereformeerd is (wat best zo kan zijn, want ik weet verder niet hoe kerken hiermee omgaan).
Zie mijn posting aan posthoorn wat de NGB hier over zegt. Of is de NGB niet gereformeerd in jouw definitie van gereformeerd. Die trouwens geen gereformeerd denkend mens met jou wil delen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kinderdoop soms in ruilen voor 'opdragen'.

Bericht door Dodo »

En daar is weer die neerbuigende hatelijke toon. Waarom toch? Je kunt het toch ook op een fatsoenlijke manier oneens zijn?
Plaats reactie