Ds. Roos is wel een belangrijk persoon binnen het verband en zijn prediking is zoals hierboven beschreven. Onlangs zat ik onder zijn gehoor en bedacht ik hetzelfde: als hij het woord voorstellen, wat hij veelvuldig gebruikt inwisselt voor aanbieden brengt hij een ruime prediking waar menig 'linksere' predikant niet aan kan tippen. Aan de andere kant schildert hij de diepe verlorenheid van onze natuurstaat. Dat evenwicht is wel van groot belang. Maar, inderdaad, een mooi en eerlijk stuk. De laatste tijd zie ik toch wat meer verrassende boekbesprekingen, zoals onlangs van de Erskines.Wilhelm schreef:Dit lijkt ook wel revolutionair
Maar iig mooi stukje van Ds Roos :
Als dit de koers wordt binnen de GGiN, lijkt niets de samenwerking met de GG meer in de weg te staan.www.refdag.nl schreef:
De Wachter Sions
Op de naam Spurgeon wordt „onder ons” nogal eens met een zekere scepsis gereageerd, constateert ds. J. Roos in De Wachter Sions (weekblad van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland). Hij bespreekt onder meer het boekje ”De stem des bloeds”.
„Spurgeon? De leraar die (...) ook wel de laatste van de puriteinen wordt genoemd? Reageert men niet met een zekere scepsis ten opzichte van deze leraar?
Ja, het is ons bekend. (...) Een vooroordeel zonder zijn preken gelezen te hebben is strijdig met Gods Woord. Al gauw wordt gezegd dat hij de mensen aanspoort om in Christus te geloven. Zijn wij als dienstknechten deze aansporing dan niet verplicht? We weten wel dat we door bepaalde mensen om die reden in een zeker hokje worden geplaatst. Dat zij dan zo; als wij maar weten naar Gods Woord te zijn, doet bepaalde kritiek ons niet veel.
Overigens, Spurgeon is geen arminiaan, want hij ageert duidelijk tegen hen (46, 60, 61, 133). Verder protesteert hij krachtig tegen een predikant die had geroepen: „Geloof! Geloof! Geloof!
De mensen verlieten Gods huis, en zeiden: „Ik ben een gelovige.” Echter zij konden geen rekenschap geven van de hoop die in hen was” (89). Spurgeon roept terecht zondaars op tot bekering en geloof, maar voegt er dan wel het volgende aan toe, zoals we bijvoorbeeld op bladzij 104 lezen: „Mag God u helpen om dit te doen, om Christus’ wil” (...) Het is duidelijk dat de prins der predikers C. H. Spurgeon niet de zielenverklaarder J. C. Philpot is. Laatstge-noemde is een uitmuntende leraar, die de bevindelijke gangen zo helder heeft omschreven. Spurgeon daarentegen legt de tekst uitvoerig uit, en wijst tevens op de noodzaak om Christus te kennen. Beiden zijn door de Heere geleerd. Gelijk elk vogeltje zingt zoals het gebekt is, zo preekt elke leraar naar de genade en gaven die de Heere hem gegeven heeft. We houden zielsveel van Philpot, maar hebben ook Spurgeon hoog. We moeten de ene leraar niet met de andere vergelijken en hem daarom afkeuren. Het is beter om aan de Heere te vragen of Hij de inhoud van de preken aan ons hart wil heiligen.”
De Wachter Sions: een revolutie?
Re: De Wachter Sions: een revolutie?
Re: De Wachter Sions: een revolutie?
Denk je? En deze gedachten dan:Wilhelm schreef:Als dit de koers wordt binnen de GGiN, lijkt niets de samenwerking met de GG meer in de weg te staan.
...Gian schreef:Mooi stukje van ds Roos. Al denk ik wat anders over Philpot.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Re: De Wachter Sions: een revolutie?
Eens met Ander!Ander schreef:Ds. Roos is wel een belangrijk persoon binnen het verband en zijn prediking is zoals hierboven beschreven. Onlangs zat ik onder zijn gehoor en bedacht ik hetzelfde: als hij het woord voorstellen, wat hij veelvuldig gebruikt inwisselt voor aanbieden brengt hij een ruime prediking waar menig 'linksere' predikant niet aan kan tippen. Aan de andere kant schildert hij de diepe verlorenheid van onze natuurstaat. Dat evenwicht is wel van groot belang. Maar, inderdaad, een mooi en eerlijk stuk. De laatste tijd zie ik toch wat meer verrassende boekbesprekingen, zoals onlangs van de Erskines.
Zelf denk ik iets anders over Philpot dan ds. Roos schreef.
Overigens kan ik dit stukje (waar ik blij mee ben, vanwege de nuchterheid) niet goed rijmen met wat ds. Roos bij de begrafenis van ds. Mallan zei: „De leer die ds. Mallan heeft gebracht, is de enige zuivere leer der waarheid.” (RD 14-07-2010)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: De Wachter Sions: een revolutie?
Gian is vast geen GG-er. Pas werd er bij ons in de kerk Philpot gelezen, over van verre staanden en hen die nabij zijn, was prachtige preek. Tot beiden werd namelijk gezegd: vrede, vrede:caprice schreef:Denk je? En deze gedachten dan:Wilhelm schreef:Als dit de koers wordt binnen de GGiN, lijkt niets de samenwerking met de GG meer in de weg te staan.
...Gian schreef:Mooi stukje van ds Roos. Al denk ik wat anders over Philpot.
Jes. 57:19 Ik schep de vrucht der lippen, vrede, vrede dengenen die verre zijn, en dengenen die nabij zijn, zegt de HEERE, en Ik zal hen genezen.
Re: De Wachter Sions: een revolutie?
Ik wel. Want de leer van de GGiN kan duidelijk samengaan met het stuk wat ds. Roos in DWS schreef.Luther schreef:Overigens kan ik dit stukje (waar ik blij mee ben, vanwege de nuchterheid) niet goed rijmen met wat ds. Roos bij de begrafenis van ds. Mallan zei: „De leer die ds. Mallan heeft gebracht, is de enige zuivere leer der waarheid.” (RD 14-07-2010)
Re: De Wachter Sions: een revolutie?
Toch zie ik in de GGiN onder de predikanten vooral prediking neigend naar Philpot en geen ruimte voor prediking neigend naar Spurgeon.Ander schreef:Ik wel. Want de leer van de GGiN kan duidelijk samengaan met het stuk wat ds. Roos in DWS schreef.Luther schreef:Overigens kan ik dit stukje (waar ik blij mee ben, vanwege de nuchterheid) niet goed rijmen met wat ds. Roos bij de begrafenis van ds. Mallan zei: „De leer die ds. Mallan heeft gebracht, is de enige zuivere leer der waarheid.” (RD 14-07-2010)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: De Wachter Sions: een revolutie?
Maar bovengenoemde zinsnede is geen 'handige' als er enigszins in elkaars richting gekeken wordt.Ander schreef:Ik wel. Want de leer van de GGiN kan duidelijk samengaan met het stuk wat ds. Roos in DWS schreef.Luther schreef:Overigens kan ik dit stukje (waar ik blij mee ben, vanwege de nuchterheid) niet goed rijmen met wat ds. Roos bij de begrafenis van ds. Mallan zei: „De leer die ds. Mallan heeft gebracht, is de enige zuivere leer der waarheid.” (RD 14-07-2010)
Re: De Wachter Sions: een revolutie?
Hoezo, was Philpot ook van de GG?Ander schreef: Gian is vast geen GG-er.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Re: De Wachter Sions: een revolutie?
Vast...alleen doopte hij geen kindertjesGian schreef:Hoezo, was Philpot ook van de GG?Ander schreef: Gian is vast geen GG-er.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: De Wachter Sions: een revolutie?
Gian schreef:Hoezo, was Philpot ook van de GG?Ander schreef: Gian is vast geen GG-er.
Daarom zei ik dat. Caprice vindt jouw gedachte belemmerend voor samenwerking met de GG. Maar omdat jij niet van de GG bent is die belemmering ook weer van de baan. Heerlijk toch?caprice schreef:Denk je? En deze gedachten dan:Wilhelm schreef:Als dit de koers wordt binnen de GGiN, lijkt niets de samenwerking met de GG meer in de weg te staan.
...Gian schreef:Mooi stukje van ds Roos. Al denk ik wat anders over Philpot.
Enne, Philpot was voor een groot deel een GG-er.
Re: De Wachter Sions: een revolutie?
GG bestond toch nog niet toen Philpot leefde
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: De Wachter Sions: een revolutie?
Joannah als je in je baptistische drijverij nu ook PB's gaat sturen , gebruik dan iig de naam naar wie je hem verstuurt.
Re: De Wachter Sions: een revolutie?
laten we eerlijk zijn..huisman schreef:Vast...alleen doopte hij geen kindertjesGian schreef:Hoezo, was Philpot ook van de GG?Ander schreef: Gian is vast geen GG-er.
eigenlijk zouden ze bij de ggn ook voor de volwassendoop moeten gaan...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Re: De Wachter Sions: een revolutie?
Wees jij dan zo professioneel en integer om dan de PB door te sturen aan de rechtmatige geadresseerde (of aan mij) ipv mij openbaar terecht te stellen ?Wilhelm schreef:Joannah als je in je baptistische drijverij nu ook PB's gaat sturen , gebruik dan iig de naam naar wie je hem verstuurt.
Bovendien is dit geen drijverij, maar nav de standpunten die zowel Spurgeon, Philpot en Bunyan aanhingen,
dit had ik naar Huisman gestuurd, ivm een vorige discussie.
Laatst gewijzigd door Joannah op 21 aug 2010, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Re: De Wachter Sions: een revolutie?
Waarom zou dat niet kunnen?Joannah schreef:Wees jij dan zo professioneel en integer om dan de PB door te sturen aan de rechtmatige geadresseerde (of aan mij) ipv mij openbaar terecht te stellen ?Wilhelm schreef:Joannah als je in je baptistische drijverij nu ook PB's gaat sturen , gebruik dan iig de naam naar wie je hem verstuurt.
Bovendien is dit geen drijverij, maar nav de standpunten die zowel Spurgeon, Philpot en Bunyan aanhingen,
de preken van deze mannen vinden we geweldig, zeggen we, maar hun doopvisie is een dwaling?