Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door Luther »

Uit een ander topic kopieer ik even de volgende post:
Marnix schreef:Vermaak is op zich niet een verkeerd doel, of het goed is of niet hangt af van de middelen.
Kan / mag een christen zich op deze aarde vermaken volgens de Bijbel?
En zo ja, hoe dan?
En zo nee, hoe moeten we dan omgaan met alle vermaak dat op ons afkomt?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door artistiek »

Luther schreef:Uit een ander topic kopieer ik even de volgende post:
Marnix schreef:Vermaak is op zich niet een verkeerd doel, of het goed is of niet hangt af van de middelen.
Kan / mag een christen zich op deze aarde vermaken volgens de Bijbel?
En zo ja, hoe dan?
En zo nee, hoe moeten we dan omgaan met alle vermaak dat op ons afkomt?
En verlustig u in den HEERE, zo zal Hij u geven de begeerten uws harten.

Al het vermaak waarmee de Heere gediend wordt is geoorloofd. Het levensdoel is immers dat Hem alleen alle eer toekomt. Maar helaas leven we in een ik-gerichte samenleving waarin we vermaak zoeken om onze eigen lusten daarmee te bevredigen. Daarbij is Nederland verworden tot een Sodom en Gomorra waarin niets meer onzedelijk, onverantwoord en ongeoorloofd geacht wordt... er zijn er zelfs die zeggen: als ik achteraf de Heere kan danken voor het vermaak dan komt Hij toch ook aan de eer... oh ja? Gaan we de rollen omdraaien, eerst IK en dan GOD??
Misschien moeten we, voor we vermaak zoeken, eerst bedenken of we Hem daardoor de eer kunnen geven.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door J.C. Philpot »

1 Kor 10:31
Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door refo »

Ik eet graag een ijsje. Hoe doe ik dat in bijbels licht correct?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door J.C. Philpot »

refo schreef:Ik eet graag een ijsje. Hoe doe ik dat in bijbels licht correct?
Zie 1 posting terug...

Genieten moeten we genieten met dankbaarheid en aanbidding tot God in het hart. Ook in de kleine dingen. En als je wederom geboren ben zal dat ook je verlangen zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door Marnix »

Volgens mij is het geoorloofd, alleen niet altijd nuttig. Vermaak is overigens ook heel breed. Het kan een avondje spelletjes spelen zijn met vrienden, het kan een leuk stukje cabaret (die door de beugen kan) kijken, een goede toneelvoorstelling of opera. Het kan een fietstocht door de bossen zijn, een wandeling over de hei. Het kan een dagje in een waterpretpark met allerlei spannende glijbanen zijn,, en ga zo maar door. Een christen mag genieten van ontspannende dingen, inspannende dingen, zelfs van een adrenaline-kick... zolang het binnen de Bijbelse normen van wat goed is blijft. Daarom mag een wandeling over de hei wel, en over de wallen met verkeerde doelstellingen niet. Een avondje kaarten met je vrienden wel en een avond je lam zuipen met je vrienden niet.

En we moeten nooit uit het oog verliezen wat onze diepste vreugde en vermaak is. Gods wil te doen.

24 Het is daarom nog maar het beste voor een mens dat hij zich aan eten en drinken te goed doet en volop geniet van alles wat hij moeizaam heeft verworven. (Prediker 2) (Dat gedeelte komt terug in Prediker 5)

22 Daarom, zo heb ik vastgesteld, is het maar het beste voor een mens dat hij vreugde put uit alles wat hij onderneemt. Dat is wat hem is toebedeeld, want wie zal hem van iets laten genieten na zijn dood?
(Prediker 3)

7 Dus eet je brood met vreugde, drink met een vrolijk hart je wijn. God ziet alles wat je doet allang met welbehagen aan. 8 Draag altijd vrolijke kleren, kies een feestelijke geur. 9 Geniet van het leven met de vrouw die je bemint. Geniet op alle dagen van je leven, die God je heeft gegeven. Het bestaan is leeg en vluchtig en je zwoegt en zwoegt onder de zon, dus geniet op elke dag. Het is het loon dat God je heeft gegeven.

Het licht is een genot. Wat een weldaad voor de ogen om de zon te zien! 8 Wanneer een mens lang leeft, laat hij dan van elke dag genieten en bedenken dat de dagen van de duisternis ontelbaar zullen zijn. De toekomst is niets dan leegte. 9 Geniet dus, beste vriend, van je jonge jaren, haal je hart op aan de dagen van je jeugd. Volg de wegen die je hart wil gaan, gun je ogen wat ze wensen. En onthoud bij alles wat je doet dat God je aan zijn oordeel onderwerpt.

Dit alles overigens met de kanttekening dat Prediker vaak lijkt te focussen op het "niets na de dood" waar we toch een ander perspectief op mogen hebben.

En het genieten is dus niet onbeperkt, God geeft geboden, regels. Dat is niet: Genieten mag maar alleen ingetogen maar genieten mag, maar blijf bij mijn heilzame geboden. Genieten van dingen die daar tegenin gaan is verkeerd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Hummel
Berichten: 319
Lid geworden op: 05 jul 2005, 02:00
Locatie: Utrecht/Gouda

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door Hummel »

Reinier Sonneveld zei dit jaar in een lezing dat Jezus Heer en Koning is over de hele schepping, en dat genieten van deze schepping al een vorm van God gehoorzamen/dienen is. Genieten van de schepping is hierbij heel breed en daar valt eigenlijk al ons vermaak onder, behalve dat wat expliciet tégen God gericht is. Wat vinden jullie hiervan?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door Luther »

Marnix schreef:Volgens mij is het geoorloofd, alleen niet altijd nuttig. Vermaak is overigens ook heel breed. Het kan een avondje spelletjes spelen zijn met vrienden, het kan een leuk stukje cabaret (die door de beugen kan) kijken, een goede toneelvoorstelling of opera. Het kan een fietstocht door de bossen zijn, een wandeling over de hei. Het kan een dagje in een waterpretpark met allerlei spannende glijbanen zijn,, en ga zo maar door. Een christen mag genieten van ontspannende dingen, inspannende dingen, zelfs van een adrenaline-kick... zolang het binnen de Bijbelse normen van wat goed is blijft. Daarom mag een wandeling over de hei wel, en over de wallen met verkeerde doelstellingen niet. Een avondje kaarten met je vrienden wel en een avond je lam zuipen met je vrienden niet.
Maar wacht even, Marnix...
Het dilemma is natuurlijk dit: Doen we Gods eer niet tekort als we onze genadetijd besteden aan het bijwonen van een cabaretvoorstelling, toneelvoorstelling, pretpark, etc.? Kijk, bij het fietsen door de natuur, kun je al snel naar de Schepper geleid worden in je gedachten, in een pretpark lijkt me dat wat lastig. Een spelletje doen in het gezin kan leiden tot een hechtere gezinsband, wat ook weer een positieve uitwerking heeft op het samen spreken rond Gods Woord.
Mijn vraag komt hieruit voort: ik lees in de Bijbel niet veel ontspanning en vermaak, dan alleen het verlustigen in Gods geboden en het vermaak hebben in het dienen van God.
De teksten uit prediker lees ik vooral in het kader van de ijdelheid van het leven: Doe het allemaal maar, maar er is geen enkele waarde in te vinden. Het is m.i. niet een oproep.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door J.C. Philpot »

Hummel schreef:Reinier Sonneveld zei dit jaar in een lezing dat Jezus Heer en Koning is over de hele schepping, en dat genieten van deze schepping al een vorm van God gehoorzamen/dienen is. Genieten van de schepping is hierbij heel breed en daar valt eigenlijk al ons vermaak onder, behalve dat wat expliciet tégen God gericht is. Wat vinden jullie hiervan?
Mee oneens. Zonder geloof is het onmogelijk om God te behagen, zegt de bijbel. Onze motieven en ons hart bepalen of het genieten van God's schepping tot eer van God is, of niet. Of het dus gehoorzaamheid is, of niet.

Als het genieten van de schepping altijd en automatisch tot eer van God zou zijn, zou Paulus niet hoeven schrijven: Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 07 aug 2009, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Raike
Berichten: 167
Lid geworden op: 15 mar 2002, 20:58
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door Raike »

Hummel schreef:Reinier Sonneveld zei dit jaar in een lezing dat Jezus Heer en Koning is over de hele schepping, en dat genieten van deze schepping al een vorm van God gehoorzamen/dienen is. Genieten van de schepping is hierbij heel breed en daar valt eigenlijk al ons vermaak onder, behalve dat wat expliciet tégen God gericht is. Wat vinden jullie hiervan?
Daar ben ik het mee eens, het is een wat minder krampachtige houding. Al blijft de vraag wat dan 'expliciet tegen God gericht' is.
Een poosje terug werd ik 'vermaand' door m'n broer dat de muziek die ik luisterde niet tot eer van God zou zijn. Nu kon je daar m.b.t. die muziek op zich al over discussieren, maar hij leek er vanuit te gaan dat het bij muziek belangrijker was je dit af te vragen dan wanneer je een strandwandeling maakt, om maar wat te noemen. Dat lijkt me onterecht, maar het valt me op dat veel mensen op die manier denken. Ik vraag me af hoe dat komt.
De kennis is mij te wonderbaar, zij is hoog, ik kan er niet bij. Ps. 139,6.
Gebruikersavatar
Hummel
Berichten: 319
Lid geworden op: 05 jul 2005, 02:00
Locatie: Utrecht/Gouda

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door Hummel »

J.C. Philpot schreef:
Hummel schreef:Reinier Sonneveld zei dit jaar in een lezing dat Jezus Heer en Koning is over de hele schepping, en dat genieten van deze schepping al een vorm van God gehoorzamen/dienen is. Genieten van de schepping is hierbij heel breed en daar valt eigenlijk al ons vermaak onder, behalve dat wat expliciet tégen God gericht is. Wat vinden jullie hiervan?
Mee oneens. Zonder geloof is het onmogelijk om God te behagen, zegt de bijbel. Onze motieven en ons hart bepalen of het genieten van God's schepping tot eer van God is, of niet. Of het dus gehoorzaamheid is, of niet.

Als het genieten van de schepping altijd en automatisch tot eer van God zou zijn, zou Paulus niet hoeven schrijven: Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.
Een conclusie die taalkundig en theologisch aanvechtbaar is.

Het blijft allemaal reuze wazig en theoretisch. Wat is dan 'tot Gods eer'? Wat doet een mens om 'God te eren'. Welke deugd moet een mens bezitten om het ijsje tot Gods eer te kunnen nuttigen.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door vlinder »

Luther schreef: Mijn vraag komt hieruit voort: ik lees in de Bijbel niet veel ontspanning en vermaak, dan alleen het verlustigen in Gods geboden en het vermaak hebben in het dienen van God.
Ik lees in de Bijbel ook niet over lachen. (alleen bij dwazen en dat God zal lachen om de dwaasheid van goddelozen. Mag je überhaupt wel lachen? Ik neem aan dat de Heere die mogelijkheid niet voor niets heeft gemaakt in het lichaam.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door memento »

Een (waar) christen is vrij van de wet, en mag daarom alles (Paulus: "Alles is mij geoorloofd"). Hij wil, als het goed is tenminste, echter alleen nog maar wat goed is voor God, de naaste en zichzelf.

De vraag is dus: Is ontspanning goed? Ik acht het wel. Wie zijn hele leven, zeker in onze jachtige tijd, besteed aan enkel nuttige (werk bv) of stichtelijke zaken (goede boeken lezen, etc), die wordt gek. God heeft in Zijn wijsheid besloten Zijn kinderen geen lichaam en geest te geven die onbeperkt door kan razen, of die door bezig te zijn met geestelijke zaken zich geheel kunnen ontspannen. Ja, sterker nog, soms zijn het juist de worstelingen met God, of het ervaren van Zijn goedheid, die zo intens kunnen zijn, dat ze een mens emotioneel moe achterlaten (alhoewel ze tegelijkertijd ook weer een bron van (geestelijke) energie zijn).

M.i. is de juiste wijze van leven er één waarin het gewone leven geleefd wordt vanuit het diepe besef dat in alles wat we doen, en in alles wat we zien, we God ontmoeten. We moeten beseffen dat God ons geen engelen gemaakt heeft, die de hele dag het 3-maal heilig moeten zingen. Nee, hij maakte ons mensen, geschapen om in ons mens-zijn, in ons dagelijks bezig-zijn, Hem te verheerlijken. Een potje voetbal spelen kan even God-verheerlijkend zijn als het lezen van een goed boek. Het genieten van een ijsje kan zijn "ter ere Gods"

Er is evenwicht nodig. Wie alleen maar ontspant, is een nietsnut. Wie alleen maar werkt is een asociale work-oh-holic. En wie alleen maar stichtelijk bezig is mist het doel waartoe God de mens schiep. En waar het goede evenwicht tussen stichtelijk bezig zijn, "gewoon leven" en ontspanning ligt, moet een ieder zelf, voor Gods aangezicht, bepalen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door Luther »

memento schreef:Een (waar) christen is vrij van de wet, en mag daarom alles (Paulus: "Alles is mij geoorloofd"). Hij wil, als het goed is tenminste, echter alleen nog maar wat goed is voor God, de naaste en zichzelf.

De vraag is dus: Is ontspanning goed? Ik acht het wel. Wie zijn hele leven, zeker in onze jachtige tijd, besteed aan enkel nuttige (werk bv) of stichtelijke zaken (goede boeken lezen, etc), die wordt gek. God heeft in Zijn wijsheid besloten Zijn kinderen geen lichaam en geest te geven die onbeperkt door kan razen, of die door bezig te zijn met geestelijke zaken zich geheel kunnen ontspannen. Ja, sterker nog, soms zijn het juist de worstelingen met God, of het ervaren van Zijn goedheid, die zo intens kunnen zijn, dat ze een mens emotioneel moe achterlaten (alhoewel ze tegelijkertijd ook weer een bron van (geestelijke) energie zijn).

M.i. is de juiste wijze van leven er één waarin het gewone leven geleefd wordt vanuit het diepe besef dat in alles wat we doen, en in alles wat we zien, we God ontmoeten. We moeten beseffen dat God ons geen engelen gemaakt heeft, die de hele dag het 3-maal heilig moeten zingen. Nee, hij maakte ons mensen, geschapen om in ons mens-zijn, in ons dagelijks bezig-zijn, Hem te verheerlijken. Een potje voetbal spelen kan even God-verheerlijkend zijn als het lezen van een goed boek. Het genieten van een ijsje kan zijn "ter ere Gods"

Er is evenwicht nodig. Wie alleen maar ontspant, is een nietsnut. Wie alleen maar werkt is een asociale work-oh-holic. En wie alleen maar stichtelijk bezig is mist het doel waartoe God de mens schiep. En waar het goede evenwicht tussen stichtelijk bezig zijn, "gewoon leven" en ontspanning ligt, moet een ieder zelf, voor Gods aangezicht, bepalen.
Mooie post.
Overigens: het lezen van boeken is voor mij echt wel ontspanning hoor!! ;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Ontspanning en vermaak in Bijbels licht

Bericht door Democritus »

Luther schreef: Overigens: het lezen van boeken is voor mij echt wel ontspanning hoor!! ;)
Meer zelfs goede dingen, geestelijk gezien, kunnen averechts werken.

Ik dacht dat ik een redelijk concentratievermogen had maar na 7 lezingen in drie dagen op de Hcr conferentie zat ik toch echt vol en was ik moe.... :bobo
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Plaats reactie