Luther en Maria

Plaats reactie
Bart-rk

Luther en Maria

Bericht door Bart-rk »

hier ging het een beetje over in mijn vorige 2 discussies terwijl dit niet helemaal de bedoeling was Echter heb ik het volgende gevonden en hoop hier van julie uitleg over te krijgen

Ik ga nu met weekend en dus tot maandag en alvast een fijne eredienst of Mis voor zondag
Pius IX (1846-1878) het dogma afgekondigd dat Maria de Onbevlekte Ontvangene is.
Luther geboren 1483 gestorven 1546
hmmm gezien de ruime tijd na Luthers dood dat het dogma werd afgekondigd vraag ik me eigenlijk af hoe Luther onze Maria verering kon afwijzen ?


en dit vond ik ook nog
Mariologische test: Is de volgende uitspraak van een protestant of een katholiek ?

1. ‘maar ik zeg u dat de verheven Maagd in verwachting raakte van de heilige Geest, maar dat zij zelf niet op bijzondere wijze is verwekt en dat zij dus – net als alle mensen – in zonde is ontvangen en geboren, zoals het schriftwoord zegt.’

Dan denk je dat zal wel van een protestant zijn, maar het is niet waar. Het komt uit de pen van Bernardus van Clairvaux, een van de vurigste vereerders van Maria... en het had ook van Thomas van Aquino kunnen zijn.

Nog één:

‘Maria was een maagd, zuiver en rein, niet slechts voor de geboorte van onze Heer. Zij was dit ook bij de geboorte van onze Heer en zij is dit gebleven na de geboorte van onze Heer.’ Dat zal dan wel van een katholiek zijn.Neen: Deze uitspraak komt uit de mond Luther... En hij had ook van Zwingli kunnen zijn. Niet van Calvijn, maar die zou over deze uitspraak niet gevallen zijn. Volgens hem kun je er noch naar de ene, noch naar de andere kant iets zinvols over zeggen, want de Schrift zwijgt erover. Nuchtere man, die Calvijn !

Dit om u op het verkeerde been te zetten.

Over Luther wil ik nog wat zeggen. Luther had een grote eerbied voor Maria. Niet zo vreemd: Hij was per slot Augustijner monnik, helemaal ingebed in de monastieke liturgische en theologische traditie, gewend om elke dag het Magnificat te bidden in de vespers en opgegroeid met de geschriften van Augustinus, Bernardus van Clairvaux en zovele anderen.

Zijn breuk met de moederkerk was wel fundamenteel, maar nooit totaal. Vanuit historische perspectief zien we zelfs veel meer continuïteit dan discontinuïteit. Luther zelf trouwens ook... De eigen identiteit volkomen ophangen aan de onderscheiding en die dan beginnen te cultiveren was zijn stijl niet... Dat doen de mindere goden later pas.

In het jaar dat hij geëxcommuniceerd werd, was hij bezig met een vertaling en een commentaar op het Magnificat, ik noemde het al in mijn inleiding. Hij kon het pas voltooien in de zomer van dat jaar 1521, vanuit zijn onderduikadres: op de Wartburg.

De verleiding om dit werk te citeren is zeer groot... het is een uitgebreid en tegelijk zeer praktisch commentaar, dat ook de politiekei consequenties van de lofzang van Maria niet schuwt. In dit boekje spreekt hij op zeer warme en toegenegen wijze over Maria. Luther heeft het vaak over de ‘gelukzalige en hooggezegende maagd’. Maar wat belangrijker is: Hij prijst haar als voorbeeld van wat geloven nu eigenlijk is. Zij immers hoort ‘het woord van God’ en ‘neemt het aan’ en ‘verklaart zich bereid om haar leven door dat Woord te laten bepalen’: Mij geschiede naar uw woord. Volgens Luther is hiermee het wezenlijke over het geloof gezegd

Onderwijl polemiseert hij natuurlijk: Hij zegt dat velen in zijn dagen Maria onrecht doen, door haar aan te roepen als ware ze een godheid met eigen macht en bevoegdheid. Daarmee kwets je Maria in haar hart, eer je haar niet, maar besmeur je haar.. zegt Luther. Zij immers weet beter dan wie ook, dat het God is die grote dingen heeft gedaan heeft aan haar èn dat zij werd uitverkoren om moeder Gods te worden uit louter genade en niet op grond van enige verdienste harerzijds. Kort en krachtig zoals Luther dat kan: Je moet haar zalig prijzen, niet omwille van haar zelf, maar omwille van wat God aan haar heeft gedaan, nl. dat hij naar haar heeft omgezien...

Tegelijk neemt Luther Maria ook in bescherming tegen al te grote scherpslijpers. Hij vindt dat je haar best ‘koningin des hemels’ mag noemen, want zij is de moeder Gods, en daarmee de hoogste van alle schepselen.... Maar hij beseft dat het riskant is. Als je dat doet, moet je maat weten te houden. En daarmee bedoelt hij: dat zij geen godin mag worden naast God, zoals sommigen menen, die haar meer aanroepen dan God en eerder bij haar hun toevlucht zoeken dan bij God... Dat vindt hij onvergeeflijk, dat is een gruwelijke afgoderij. Als dat blijft gebeuren, dan is het beter haar wat lager te zetten, minder eer te geven dan haar toekomt, dan God van zijn eer te ontroven.

Hij sluit dit boekje af met een bede om het rechte verstaan van dit Magnificat bij de lezer, dat de inhoud nicht allein leuchte und rede... sondern brenne und lebe in Leib und Seele... om te eindigen met : Dit verlene ons Christus door zijn voorspraak ter wille van zijn lieve Moeder Maria! Amen.

Deze zin is zeer helder: De voorspraak doet niet Maria, maar Christus zèlf. Hij is de Middelaar... maar daarnaast mag je best wel proberen zijn Moeder te eren... door haar lofzang niet slechts met de mond over te nemen, maar die ook inhoudelijk z’n werk te laten doen, te laten, zijn uitwerking te laten hebben in het dagelijks leven

Wij vinden dus bij Luther:

* Maria wordt voluit geëerd als geloofsvoorbeeld...

* Omdat zij de moeder des Heren is is zij de hoogste aller schepselen en èn mag ze vereerd worden.... waarbij verering goed onderscheiden moet worden van aanbidding... Maria prijzen, Maria eren, prima.. Haar van hoogheidstitels voorzien en haar toegenegen zijn. Natuurlijk: God heeft haar veel genade bewezen.

* Je mag zelfs, - ik ga verder, nu in het spoor van Luthers collega Melanchton - geloven dat zij samen met alle heiligen in de hemel èn hen aanvoerend voor de kerk als geheel bidt. Immers: op aarde bidden de ‘heiligen’ ook voor elkaar, waarom in de hemel niet..?, dat is de gemeenschap der heiligen...

* maar haar aanroepen om te voorzien in persoonlijk noden, dat is een brug te ver... Dan wordt aan het middelaarschap van Jezus Christus afbreuk gedaan. Zijn voorspraak bij de Vader is uniek en genoegzaam... Als middelares in de richting van de Middelaar of in de richting van God wordt zij radicaal geschrapt.

Solus Christus (Christus alleen) is het slagwoord.. Samen met zijn pendant (Sola Scriptura) is deze leus in verschillende gradaties van gestrengheid toegepast op de gehele overgeleverde leer, inclusief de mariaverering. (van dom en overbodig, tot godslasterlijk en schadelijk)

Zoals ik in het begin al zei: met als resultaat dat het een sjibbolet is geworden, waardoor m.i. aan roomskatholieke kant teveel aan haar is gegeven, èn aan onze kant te weinig. Misschien kunnen we vandaag elkaar vinden, ergens in het midden... waar de waarheid zo vaak ligt te wachten tot iemand zich over haar wil ontfermen.

Persoonlijk wil ik nog wel een eerste stap zetten... hoe ik dat ongeveer zie.

In de katholieke traditie zijn de heiligen vormen van ‘geschapen bemiddeling’ om een term van J.H. Newman te gebruiken. Als je het theologisch correct formuleert: ondergeschikt aan en in dienst van het unieke Middelaarschap van Christus, in verschillende gradaties nuttig om Christus genade bij de mensen te brengen. Je zou het met een modern woord ‘geleiders’ kunnen noemen van Gods genade. En vooral Maria was een geleider bij uitstek...

Welnu heel dit systeem van geschapen bemiddeling wordt in de protestantse wereld geschrapt vanwege wildgroei. In een tafelrede moet Luther eens verzucht hebben:

"Mijn God, ik wou dat ik de tijd had deze legenden en exempels uit te mesten, of dat iemand anders met een hogere spiritualiteit dat kon doen; ze zitten vol leugens en misleiding.’

Hierin zit de kritiek op de wildgroei, maar tegelijk hoor je hier ook duidelijk de intentie om ook op dit terrein eens een zuivering door te voeren, zoals hij in de leer en de liturgie heeft gedaan. Een zuivering met de bedoeling dus om legenden (de levensverhalen van de ‘heiligen’ ons voorgegaan) en de exempels die daarin zitten (hun voorbeeldfunctie, de levenslessen die je er uit kunt trekken) te re-activeren...

Welnu, als ze niet in concurrentie met het unieke middelaarschap van Christus staan, maar dienend, illustrerend, geleidend zijn... wat let ons dan – ook als protestanten – om dat vandaag te doen: voorbeeldverhalen van mensen van heden en gisteren, exempels van hoe mannen en vrouwen in het geloof hebben geleefd, gestreden en gestorven.. vertellen... Naast de Schrift, getoetst aan de Schrift, natuurlijk: een krachtiger geleider van Gods genade bestaat er niet, zou ik zeggen. Trouwens: Hoe vaak hebben protestanten niet het verhaal van Luthers ontdekking van de rechtvaardiging door het geloof alleen zelf bijv. verteld als een exempel...

En natuurlijk dus Maria ook !

De traditie biedt materiaal genoeg: Geloofsvoorbeeld, mater dolorosa, troostvolle bemoediging voor mensen die ‘zelf ook een zwaard’ door hun ziel hebben voelen gaan, ‘sterke vrouw’: waarom niet. De kerkvaders eerden haar – naast alle misogynie – ook als zodanig: mulier fortis (uit Spreuken) . Op dit punt kunnen we heel wat leren van de creatieve manier waarop door de diverse kerkvaders allerlei aanzetten vrouwelijke en ook mystieke elementen in en rond God, zoals die wel degelijk aanwezig zijn in Oud en Nieuw testament naar voren haalden. Een correctie van een al te ‘hoog’, te mannelijk en te rationeel godsbeeld heeft Maria altijd geboden en kan ze ook vandaag nog zijn, gezien de blijvende feministische interesse in haar. En om nog eens een dwarsstraat te noemen: waarom haar ‘maagdelijk leven’ niet weer eens wat meer uitwerken in onze totaal oversexte wereld: Dat is pas non-conformisme !

Luther zou er in elk geval niet mee inzitten: Hij zong met zijn studenten en gasten ‘über’m Tisch’ uit het gezangboek van Georg Rhau. Daar stond de eerste helft van het ‘ave maria’ in en – zowaar – een complete hymne op de ‘eeuwig reine Maagd’. Hij zelf had er in de positiefst mogelijke bewoordingen een inleiding voor geschreven. Iedere muziekminnaar, in het bijzonder de jeugd had in dit boekje ‘iets goeds om te zingen’, ook over Maria.

‘alle geslachten zullen haar zalig prijzen’... Luther vertaalde: Ieder mensenkind moet haar zalig prijzen... Luther heeft het op zijn manier gedaan. Nu wij nog op onze manier !

[Aangepast op 25/7/03 door Bart-rk]
de Paus

Bericht door de Paus »

In de katholieke traditie zijn de heiligen vormen van ‘geschapen bemiddeling’ om een term van J.H. Newman te gebruiken. Als je het theologisch correct formuleert: ondergeschikt aan en in dienst van het unieke Middelaarschap van Christus, in verschillende gradaties nuttig om Christus genade bij de mensen te brengen. Je zou het met een modern woord ‘geleiders’ kunnen noemen van Gods genade. En vooral Maria was een geleider bij uitstek...
Protestanten zeggen: daar heb je geen heiligen voor nodig. Jezus is mens geworden, aan ons gelijk geworden. En door Jezus hebben wij vrije toegang tot God de Vader.
Verder belijden we dat het de Geest is, die ons op Jezus wijst. Niet Maria, heiligen of wie dan ook ten diepste, maar het is de Geest die ons op Jezus doet zien.

Zomaar even een reactie.... groeten, de paus
Veritas

Bericht door Veritas »

Mooie weergave van de visie op Maria, Bart!

[quote]Welnu, als ze niet in concurrentie met het unieke middelaarschap van Christus staan, maar dienend, illustrerend, geleidend zijn... wat let ons dan – ook als protestanten – om dat vandaag te doen:[\quote]

[Aangepast op 28/8/03 door Veritas]
strik

Bericht door strik »

Bart zei:
Onderwijl polemiseert hij natuurlijk: Hij zegt dat velen in zijn dagen Maria onrecht doen, door haar aan te roepen als ware ze een godheid met eigen macht en bevoegdheid. Daarmee kwets je Maria in haar hart, eer je haar niet, maar besmeur je haar.. zegt Luther. Zij immers weet beter dan wie ook, dat het God is die grote dingen heeft gedaan heeft aan haar èn dat zij werd uitverkoren om moeder Gods te worden uit louter genade en niet op grond van enige verdienste harerzijds. Kort en krachtig zoals Luther dat kan: Je moet haar zalig prijzen, niet omwille van haar zelf, maar omwille van wat God aan haar heeft gedaan, nl. dat hij naar haar heeft omgezien...


Het probleem van de RKK is dat Maria een uitsluitend persoonlijke status heeft gekregen, zeer onterecht, en dat dat (dus ook terecht) heeft geleid tot de afwijzing van de protestanten. Overigens pas in later tijd, want Calvijn was een groot vereerder van Maria, misschien nog wel meer dan Luther dat was.

Het is zeer typerend dat in ons diepe zuiden de mensen een grote verering voelen (voelen) voor Maria, terwijl ze in één adem er bij zeggen dat ze eigenlijk niet in God of Christus geloven. Ook zo'n denkwijze is het eigen product van de Roomse opvoeding.

Maria is de Altijd-Maagd, de Moeder van onze God, "eerbiedwaardiger dan de cherubijnen en onvergelijkelijk glorierijker dan de serafijnen, die God, het Woord, ongerept gebaard heeft en in waarheid Gods Moeder is"en dat is heel bijzonder. Juist Maria is altijd mens geweest, terwijl Christus God is.

Vandaar dat wij de Moeder Gods daadwerkelijk beschouwen als de eerste middelares bij Christus. Hierover wil ik geen discussie voeren, want dat is oeverloos. Het gaat mij er om uit te leggen dat, omdat Maria de Moeder van God is, zij nooit los kan en mag worden gezien van God, van Christus, haar Zoon.

Het is Rome zelf die haar van Christus heeft losgemaakt, en heeft ze van Rome een status gekregen die ze niet 'verdiend' heeft.

In de Orthodoxe Kerk wordt de Moeder Gods altijd als zodanig afgebeeld, de Moeder met Christus, zoals het hoort. Om ons er aan te blijven herinneren dat zij is wie ze is: De Moeder van God.

[Aangepast op 1/9/03 door strik]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Bart,

Alle tradities of overleveringen buiten het beschreven Woord zijn mensenvonden en inzettingen; er zijn geen overleveringen van Christus en van de apostelen; nooit wijst Christus of een apostel ons tot onbeschreven overleveringen, maar altijd naar het Woord:
Tot de wet en tot de getuigenis! zo zij niet spreken naar dit woord, het zal zijn, dat zij geen dageraad zullen hebben. (Jes. 8:20)
Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen. (Joh. 5:39)
En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de morgenster opga in uw harten.
Dit eerst wetende, dat geen profetie der Schrift is van eigen uitlegging;
(2 Petrus 1:19 en 20)

Bart,

Met dat Woord van God kunnen wij nooit en te nimmer bedrogen uitkomen, want God is eeuwig trouw en betrouwbaar. Door het geloof worden we zalig en dat geloof is uit het gehoor en het gehoor is uit het Woord van God! Neem dat alsjeblieft ter harte en blijf niet hangen aan de verering van Maria, je beledigt er God mee, je doet Hem verdriet, wat heeft Hij jou misdaan dat je niet tot Hem bidt, maar tot Maria?

Laat Gods Woord heel je leven gezeggen en bepalen ook als dat ten koste gaat van tradities en gewoonten die misschien bij je ingebakken zitten!
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Strik je schreef
Het is Rome zelf die haar van Christus heeft losgemaakt, en heeft ze van Rome een status gekregen die ze niet 'verdiend' heeft.
Niet mee eens Rome laat duidelijk zien welke waarde we geven aan Maria maar we zien en plaatsen haar absoluut niet boven Jezus, dat is weer een discussie van welles en nietes die ik niet weer op het forum zet maar verwijs ik liever naar de kkk.
Vwb het losmaken van Maria van Jezus kan ik ik enkel maar zeggen dat wij Maria als bemiddelaarster zien , voorspraak op haar mogen doen maar tegelijkertijd wel degelijk weten dat niet zij maar Jezus degeen is waartoe wij bidden.

Groetjes
Bart

O.... ps..... een hele tijd geleden had je het over een internetsite van jouw denominatie daar ik veel raak vlakken zie zou ik graag dat adres willen hebben

dankje
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Beste Refojongere

Laat ik allereerst zeggen dat ik God absoluut niet beledig maar wel degelijk weet dat ik Hem moet aanbidden.

Pijnlijk , heel pijnlijk vind ik het als men denkt dat ik God zou beledigen ...echt....nooit zal ik Hem beledigen en tuurlijk door mijn menszijn ben ik zondig en beledig ik Hem indirect en onbewust wel . Maar dat besef ik wel terdege en daarom ga ik ook ter biecht! Als je eens wist hoe dat voelt om met de "billen bloot" te moeten gaan dan zou men nooit van mij kunnen denken dat ik God niet zou aanbidden (zie een vorige discussie van mij omtrent het biecht sacrament) discussie sacramenten

Maar dat is het grote probleem tussen onze denominaties het lukt mij dan ook amper een niet katholiek uit te leggen hoe wij tegenover Maria staan mischien wil je onderstaande link eens bekijken

http://www.katholieknederland.nl/catech ... ex_03.html

En nu een moeilijke ik heb in het nt gelezen dat ook de niet geschreven zaken wel degelijk belangrijk zijn en mee genomen dienen te worden in het evangelisatie gebeuren. Helaas weet ik niet meer waar dit staat mischien kun je me hier bij helpen. Wat ik nog wel weet dat het over tradities ging Ik zal me best doen deze pasage te vinden

groetjes
Bart

[Aangepast op 2/9/03 door Bart-rk]
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Bart,

De Maria verering heeft één van haar gronden in het feit dat wij niet willen geloven dat Jezus Christus waarachtig mens en waarachtig God was. Hij heeft ons vlees en bloed aangenomen, niet het vlees en bloed van een bijzonder mens, nee het vlees en bloed van eens zoals wij. Dat moest ook wel omdat de mens gezondigd heeft. Hij was ook waarachtig God. Hij heeft onze natuur aangenomen door de kracht van de Heilige Geest. Zo is Hij dus onvermengd en onveranderd, ongedeeld en ongescheiden.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
strik

Bericht door strik »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
De Maria verering heeft één van haar gronden in het feit dat wij niet willen geloven dat Jezus Christus waarachtig mens en waarachtig God was. Hij heeft ons vlees en bloed aangenomen, niet het vlees en bloed van een bijzonder mens, nee het vlees en bloed van eens zoals wij. Dat moest ook wel omdat de mens gezondigd heeft. Hij was ook waarachtig God. Hij heeft onze natuur aangenomen door de kracht van de Heilige Geest. Zo is Hij dus onvermengd en onveranderd, ongedeeld en ongescheiden.
Alleen in geval van datgene wat ik in mijn posting schreef over de rol die de Moeder Gods vanuit Rome heeft kunnen krijgen.

Bart schreef:
Niet mee eens Rome laat duidelijk zien welke waarde we geven aan Maria maar we zien en plaatsen haar absoluut niet boven Jezus, dat is weer een discussie van welles en nietes die ik niet weer op het forum zet maar verwijs ik liever naar de kkk.
Vwb het losmaken van Maria van Jezus kan ik ik enkel maar zeggen dat wij Maria als bemiddelaarster zien , voorspraak op haar mogen doen maar tegelijkertijd wel degelijk weten dat niet zij maar Jezus degeen is waartoe wij bidden.
Wat ik bedoel is dat de manier waarop Rome de Moeder Gods heeft gepositioneerd, gelovigen de ruimte heeft gegeven om Maria los te zien van Christus.

En dat hadden Luther en Calvijn goed in de gaten. En daarom voelde Calvijn veel meer voor de rol die Maria heeft, namelijk de Moeder Gods, zoals Zij ook in de Orthodoxe traditie staat.
strik

Bericht door strik »

Oorspronkelijk gepost door Bart-rk
O.... ps..... een hele tijd geleden had je het over een internetsite van jouw denominatie daar ik veel raak vlakken zie zou ik graag dat adres willen hebben
Nog niet helemaal af, maar we komen een heel eind:
http://www.orthodoxekerk.nl
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Bart,

De Mariaverering wordt onderbouwd in de Katholieke Catechismus stelling 967 en 971. Wat staat daar?


Door haar volledige overgave aan de wil van de Vader, aan het verlossingswerk van zijn Zoon en aan iedere ingeving van de heilige Geest is de maagd Maria voor de kerk het voorbeeld van geloof en liefde. Daarom is zij 'het allerverhevenste en zeer uitzonderlijk lid van de kerk', zij is zelfs 'de voorbeeldige verwezenlijking', 'het beeld' van de kerk.

Het is ten eerste niet 'het' voorbeeld, maar een van de vele voorbeelden. Zij is niet het allerverhevenste lid van de kerk en ook niet het beeld van de kerk. Ik vind dat allemaal niet in de Bijbel terug. En ik vind daarom ook geen enkele grond om Maria aan te roepen of eer te bewijzen.

'Ieder geslacht prijst mij zalig' (Lc. 1,48): 'De godsvrucht van de kerk voor de heilige Maagd is een wezenlijk element van de christelijke eredienst'. De heilige Maagd 'geniet terecht van de kant van de kerk een bijzondere verering. En inderdaad, reeds vanaf de oudste tijden wordt de heilige Maagd vereerd met de titel 'Moeder Gods' en tot haar bescherming nemen de gelovigen in al hun gevaren en noden hun toevlucht (...). Hoewel deze verering (...) een heel bijzonder karakter heeft, verschilt ze niettemin wezenlijk van de eredienst van aanbidding die op gelijke wijze het mensgeworden Woord, de Vader en de heilige Geest gebracht wordt, en bevordert ze deze in hoge mate'; ze vindt haar uitdrukking in de liturgische feesten die aan de Moeder Gods gewijd zijn, en in het gebed tot Maria, zoals de rozenkrans, 'samenvatting van heel het evangelie'.

Ik zie hier bijna geen verwijzingen naar de Bijbel om de Mariaverering te onderbouwen. En de Bijbel is toch onze leidraad. Wel wordt naar Lukas 1:48 verwezen, maar daar wordt niet gesproken over mariaverering, wel over het feit dat Maria bijzonder bevoorrecht is dat uitgerekend zij de Zaligmaker mocht voortbrengen. Zij is daarmee niet de moeder van God, want God wordt niet geboren, maar is van eeuwigheid. Ze is de moeder van Jezus.
jacob

Bericht door jacob »

DEEL III: HET LEVEN IN CHRISTUS
TWEEDE SECTIE: DE TIEN GEBODEN
EERSTE HOOFDSTUK: 'Gij zult de Heer uw God beminnen met geheel uw hart, geheel uw ziel en geheel uw verstand'
ARTIKEL 1: Het eerste gebod
Ik ben Jahwe uw God, die u heb weggeleid uit Egypte, het slavenhuis. Gij zult geen andere goden hebben, ten koste van Mij. Gij zult geen godenbeelden maken, geen afbeelding van enig wezen boven in de hemel, beneden op aarde of in de wateren onder de aarde. Gij zult u voor hen niet ter aarde buigen en hun geen goddelijke eer bewijzen (Ex. 20,2-5).1
Er staat geschreven: 'De Heer uw God zult gij aanbidden en Hem alleen dienen' (Mt. 4,10).



Beste Bart,

Ik zit een beetje in die KKK van jullie te neuzen. Ook na aanleiding van je Maria standpunt. Nu kom ik toch voor mij een heel eigenaardige stukje tegen in die KKK. Wel het bovenstaande. Hoe kunnen jullie dan nog met goed fatsoen beelden in de kerk hebben. Sterker nog, ze aanbidden.
Ik denk hierbij nog verder aan zgn. huilende Christus en Maria beelden.
Ik denk dat je me waarschijnlijk op “ten koste van mijâ€
strik

Bericht door strik »

Nu ook met de kalender, inclusief lezingenrooster

http://www.orthodoxekerk.nl
strik

Bericht door strik »

Jacob,

Wat je hier allemaal neerzet is de welbekende reformatorische weg, waarbij het onmogelijk is om jullie het verschil tussen vereren en aanbidden uit te leggen.
Gij zult u voor hen niet ter aarde buigen en hun geen goddelijke eer bewijzen (Ex. 20,2-5).1
Er staat geschreven: 'De Heer uw God zult gij aanbidden en Hem alleen dienen' (Mt. 4,10).
Gebeurt ook niet, nooit!
Sterker nog, ze aanbidden.
Gebeurt ook niet, nooit.
Hoe komt het dat er zoveel verschil tussen de vertaling zit. Wat een ramp!!
Die discussie is in een andere topic ook al eens gevoerd.
Omdat het verder discusseren over maria toch weinig zin heeft zou ik graag deze discussie hier verder willen voeren.
Wie bepaalt dat?

En waarom vinden jullie Maria toch zo onbelangrijk, terwijl Calvijn Maria juist zo ontzettend belangrijk vond?

[Aangepast op 9/9/03 door strik]
Plaats reactie