Mogen christenen varkensvlees eten?

mogen christenen varkensvlees eten?

ja, varkensvlees is nooit taboe geweest.
14
18%
nee, het is verboden ( lev 11)
9
12%
Ja want de spijswet is door de Heere Jezus vervuld.
45
58%
nooit over nagedacht.
8
10%
anders:
2
3%
 
Totaal aantal stemmen: 78

prakken
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 jun 2012, 15:39

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door prakken »

Afgewezen schreef: Ja, en Galaten 3?
pfff, hoeveel hoofdstukken wil je erbij roepen om elke keer toch weer een antwoord te krijgen van mij waar je het toch niet mee eens bent.
Geloof gewoon lekker wat je gelooft, God maakt toch niet meer aan je bekend dan Hij wil.

1 Johannes 3:4 Ieder die zondigt overtreedt Gods wet, want zondigen is Gods wet overtreden.
Laatst gewijzigd door prakken op 05 jun 2012, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Afgewezen »

prakken schreef:
Afgewezen schreef: Ja, en Galaten 3?
pfff, hoeveel hoofdstukken wil je erbij roepen om elke keer toch weer een antwoord te krijgen van mij waar je het toch niet mee eens bent.
Geloof gewoon lekker wat je gelooft, God maakt toch niet meer aan je bekend dan Hij wil.
Als jij stelt dat de besnijdenis nog door God bevolen is in het NT, dan leg ik deze tekst toch nog een keer aan je voor (ik bedoelde ook Galaten 5 in mijn vorige post):

Gal. 5:1-3:
1 Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen.
2 Ziet, ik Paulus zeg u, zo gij u laat besnijden, dat Christus u niet nut zal zijn.
3 En ik betuig wederom een iegelijk mens, die zich laat besnijden, dat hij een schuldenaar is de gehele wet te doen.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 05 jun 2012, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
prakken
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 jun 2012, 15:39

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door prakken »

Afgewezen schreef:
prakken schreef:
Afgewezen schreef: Ja, en Galaten 3?
pfff, hoeveel hoofdstukken wil je erbij roepen om elke keer toch weer een antwoord te krijgen van mij waar je het toch niet mee eens bent.
Geloof gewoon lekker wat je gelooft, God maakt toch niet meer aan je bekend dan Hij wil.
Als jij stelt dat de besnijdenis nog door God bevolen is in het NT, dan leg ik deze tekst toch nog een keer aan je voor:

Gal. 5:1-3:
1 Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen.
2 Ziet, ik Paulus zeg u, zo gij u laat besnijden, dat Christus u niet nut zal zijn.
3 En ik betuig wederom een iegelijk mens, die zich laat besnijden, dat hij een schuldenaar is de gehele wet te doen.
ook hier is het uitgangspunt dat besnijdenis tot behoudenis gedaan wordt en dat helpt niemand.
Behoud is uit geloof en het houden van Zijn geboden.
Achter wie denk je dat de draak in openbaring aangaat op het laatst?

Openbaring 12:17 De draak was woedend op de vrouw en ging weg om strijd te leveren met de rest van haar nageslacht, met allen die zich aan Gods geboden houden en bij het getuigenis van Jezus blijven.
1 Johannes 3:4 Ieder die zondigt overtreedt Gods wet, want zondigen is Gods wet overtreden.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Afgewezen »

prakken schreef:
Afgewezen schreef:
prakken schreef:
Afgewezen schreef: Ja, en Galaten 3?
pfff, hoeveel hoofdstukken wil je erbij roepen om elke keer toch weer een antwoord te krijgen van mij waar je het toch niet mee eens bent.
Geloof gewoon lekker wat je gelooft, God maakt toch niet meer aan je bekend dan Hij wil.
Als jij stelt dat de besnijdenis nog door God bevolen is in het NT, dan leg ik deze tekst toch nog een keer aan je voor:

Gal. 5:1-3:
1 Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen.
2 Ziet, ik Paulus zeg u, zo gij u laat besnijden, dat Christus u niet nut zal zijn.
3 En ik betuig wederom een iegelijk mens, die zich laat besnijden, dat hij een schuldenaar is de gehele wet te doen.
ook hier is het uitgangspunt dat besnijdenis tot behoudenis gedaan wordt en dat helpt niemand.
Juist. En daarom mág het niet meer in het NT, omdat ons nu de weg der zaligheid geopenbaard is in Christus. En als je wél doet, is dát zonde.

Je retoriek over de draak laat ik verder voor wat die is.
prakken
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 jun 2012, 15:39

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door prakken »

Afgewezen schreef: Juist. En daarom mág het niet meer in het NT, omdat ons nu de weg der zaligheid geopenbaard is in Christus.
Je retoriek over de draak laat ik verder voor wat die is.
maar dat zou betekenen dat we expres moeten blijven zondigen, want anders doen we het goed werk van Christus te niet.
vers 3 Bent u werkelijk zo dwaas weer op uw eigen kracht te vertrouwen, en niet langer op de Geest?
men dacht dus door de wet te houden behouden te worden.
Eerst dient men zich te vernederen voor God en toe te geven dat we zondig zijn en dat we gered moeten worden.
Daarna zullen we moeten proberen om toch zo heilig mogelijk te leven door God's geboden/wetten/inzettingen etc op te volgen.
De besnijdenis is voor de gezondheid van de man alsook de vrouw. (penis kanker veel minder en bij de vrouw veel minder kans op baarmoederhals kanker)

Dat u behouden zult worden tot het eeuwige leven is fantastisch en ook ik verheug mij hierop, maar God ons ook nu al zegenen in ons leven nu.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Afgewezen »

prakken schreef:
Afgewezen schreef: Juist. En daarom mág het niet meer in het NT, omdat ons nu de weg der zaligheid geopenbaard is in Christus.
Je retoriek over de draak laat ik verder voor wat die is.
maar dat zou betekenen dat we expres moeten blijven zondigen, want anders doen we het goed werk van Christus te niet.
vers 3 Bent u werkelijk zo dwaas weer op uw eigen kracht te vertrouwen, en niet langer op de Geest?
men dacht dus door de wet te houden behouden te worden.
Eerst dient men zich te vernederen voor God en toe te geven dat we zondig zijn en dat we gered moeten worden.
Daarna zullen we moeten proberen om toch zo heilig mogelijk te leven door God's geboden/wetten/inzettingen etc op te volgen.
De besnijdenis is voor de gezondheid van de man alsook de vrouw. (penis kanker veel minder en bij de vrouw veel minder kans op baarmoederhals kanker)

Dat u behouden zult worden tot het eeuwige leven is fantastisch en ook ik verheug mij hierop, maar God ons ook nu al zegenen in ons leven nu.
Ja, dat is allemaal heel mooi, prakken, maar laten we even bij de hoofdzaak blijven. Dat we ons bekeren moeten en heilig moeten leven, daarover bestaat geen verschil van mening. Het punt in geding is 'horen de OT eredienst, waaronder de besnijdenis, bij dat heilig leven?' Het antwoord is: nee.
De Hebreeënbrief leert ons, bijv. in hoofdstuk 9, dat de schaduwendienst vervuld is in Christus, en dat het oude verbond vervangen werd door het nieuwe.
Paulus wijst er met klem op dat mensen die leren dat de besnijdenis noodzakelijk is ná de bekering, van de genade zijn vervallen. En dat de besnijdenis hoort bij de tijd van het voogdschap, de tijd vóór Christus' komst (Gal. 4). In Gal. 5:1 zegt hij dan, ik herhaal nog maar eens: Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen. De besnijdenis hoort bij de oude bedeling, bij het juk der dienstbaarheid (zie ook Hand. 15).

Ik begrijp niet goed waarom jij geen oog hebt voor deze voortgang in de heilshistorie.
prakken
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 jun 2012, 15:39

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door prakken »

Afgewezen schreef: Ja, dat is allemaal heel mooi, prakken, maar laten we even bij de hoofdzaak blijven. Dat we ons bekeren moeten en heilig moeten leven, daarover bestaat geen verschil van mening. Het punt in geding is 'horen de OT eredienst, waaronder de besnijdenis, bij dat heilig leven?' Het antwoord is: nee.
De Hebreeënbrief leert ons, bijv. in hoofdstuk 9, dat de schaduwendienst vervuld is in Christus, en dat het oude verbond vervangen werd door het nieuwe.
Paulus wijst er met klem op dat mensen die leren dat de besnijdenis noodzakelijk is ná de bekering, van de genade zijn vervallen. En dat de besnijdenis hoort bij de tijd van het voogdschap, de tijd vóór Christus' komst (Gal. 4). In Gal. 5:1 zegt hij dan, ik herhaal nog maar eens: Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen. De besnijdenis hoort bij de oude bedeling, bij het juk der dienstbaarheid (zie ook Hand. 15).

Ik begrijp niet goed waarom jij geen oog hebt voor deze voortgang in de heilshistorie.
Ik weet niet hoe u Hebreeën 9 leest, maar het gaat echt niet over besnijdenis.
Wel over onze eeuwige hoge priester Jezus Christus die nu onze hoge priester is in de hemel.

Wat u wellicht niet ziet is dat ook u schaduwen vervult die leiden naar de werkelijkheid die Christus is.

-de doop, want uw werkelijke wedergeboorte moet nog plaatsvinden

Ik kan u zelfs dingen opnoemen dat u doet, waarvan dit al door Jezus is vervuld en u dit toch elke keer weer doet.

- het avondmaal, Christus is al voor ons gebroken en Hij heeft zijn bloed al gegeven tot vergeving van onze zonden
- het vieren van pasen
- de geboorte van Christus op aarde
- hemelvaart

Niet alles is overigens al vervuld door Jezus en dus vervalt er nog geen tittel of jota van de wet!

- Jezus is nog geen koning op aarde
- nog niet elke knie heeft zich gebogen voor Hem
- het koninkrijk van Israël is nog niet hersteld
etc
etc
etc

Weet u, een schaduw is een bijzonder iets.
Het weerspiegeld wat de werkelijkheid is en met het licht achter de werkelijkheid leidt de schaduw altijd naar die werkelijkheid, dus u hoeft de schaduw maar te volgen.
Haalt u de schaduw weg, dan wordt het ineens een stuk lastiger om de werkelijkheid te vinden.

Succes ermee
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33364
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Tiberius »

Ik wil me verder niet met de discussie bemoeien, omdat je m.i. ook al niet op de argumenten van Afgewezen ingaat.

Maar deze uitspraak klopt niet:
prakken schreef:Ik kan u zelfs dingen opnoemen dat u doet, waarvan dit al door Jezus is vervuld en u dit toch elke keer weer doet.

- het avondmaal, Christus is al voor ons gebroken en Hij heeft zijn bloed al gegeven tot vergeving van onze zonden
- het vieren van pasen
- de geboorte van Christus op aarde
- hemelvaart
De zaken die je hier noemt, "doet" Afgewezen of iemand anders helemaal niet, maar worden door de kerk herdacht.
prakken
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 jun 2012, 15:39

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door prakken »

Tiberius schreef:Ik wil me verder niet met de discussie bemoeien, omdat je m.i. ook al niet op de argumenten van Afgewezen ingaat.

Maar deze uitspraak klopt niet:
prakken schreef:Ik kan u zelfs dingen opnoemen dat u doet, waarvan dit al door Jezus is vervuld en u dit toch elke keer weer doet.

- het avondmaal, Christus is al voor ons gebroken en Hij heeft zijn bloed al gegeven tot vergeving van onze zonden
- het vieren van pasen
- de geboorte van Christus op aarde
- hemelvaart
De zaken die je hier noemt, "doet" Afgewezen of iemand anders helemaal niet, maar worden door de kerk herdacht.
dus bij het avondmaal neemt u niet een stukje brood en een slokje wijn/druivensap? of is het de kerk die er alleen aan denkt?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33364
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Tiberius »

prakken schreef:
Tiberius schreef:Ik wil me verder niet met de discussie bemoeien, omdat je m.i. ook al niet op de argumenten van Afgewezen ingaat.

Maar deze uitspraak klopt niet:
prakken schreef:Ik kan u zelfs dingen opnoemen dat u doet, waarvan dit al door Jezus is vervuld en u dit toch elke keer weer doet.

- het avondmaal, Christus is al voor ons gebroken en Hij heeft zijn bloed al gegeven tot vergeving van onze zonden
- het vieren van pasen
- de geboorte van Christus op aarde
- hemelvaart
De zaken die je hier noemt, "doet" Afgewezen of iemand anders helemaal niet, maar worden door de kerk herdacht.
dus bij het avondmaal neemt u niet een stukje brood en een slokje wijn/druivensap?
Dat wel. Maar dat zei je niet in je eerdere post.

PS> Je mag me wel tutoyeren hier op het forum. Evenals Afgewezen.
prakken
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 jun 2012, 15:39

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door prakken »

Tiberius schreef:
prakken schreef:
Tiberius schreef:Ik wil me verder niet met de discussie bemoeien, omdat je m.i. ook al niet op de argumenten van Afgewezen ingaat.

Maar deze uitspraak klopt niet:
prakken schreef:Ik kan u zelfs dingen opnoemen dat u doet, waarvan dit al door Jezus is vervuld en u dit toch elke keer weer doet.

- het avondmaal, Christus is al voor ons gebroken en Hij heeft zijn bloed al gegeven tot vergeving van onze zonden
- het vieren van pasen
- de geboorte van Christus op aarde
- hemelvaart
De zaken die je hier noemt, "doet" Afgewezen of iemand anders helemaal niet, maar worden door de kerk herdacht.
dus bij het avondmaal neemt u niet een stukje brood en een slokje wijn/druivensap?
Dat wel. Maar dat zei je niet in je eerdere post.
wees maar blij dat u vrij van de wet bent, dan kunt u het nooit fout doen.
zelf zou u zich mogen laten besnijden, want u bent vrij, dus ook om dat te doen :)
hier laat ik het bij, want het is totaal geen opbouwende discussie meer (wellicht niet eens geweest)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Afgewezen »

prakken schreef:Ik weet niet hoe u Hebreeën 9 leest, maar het gaat echt niet over besnijdenis.
Wel over onze eeuwige hoge priester Jezus Christus die nu onze hoge priester is in de hemel.
Het gaat hier over de tabernakeldienst, die door God is ingesteld en in het OT, maar door óns in het NT niet meer onderhouden moet/mag worden. Omdat de schaduwendienst werkelijkheid is geworden.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Simon »

Prakken, aan het begin van de brief aan de Hebreeen staat precies aan wie deze brief gericht is, en dat is aan de joden, net als de brief van Jacobus aan de joden (in de verstooiing ) gericht is.
Waar het staat weet ik zo gauw niet, maar ergens zegt de apostel, dat de mens mag/moet blijven in de staat waarin hij geroepen wordt, besneden of onbesneden.
Niet de lichamelijke, maar de geestelijke besnijdenis des harten is de verwezelijking van wat in de oude bedeling stoffelijk en zichtbaar was.Vandaar ook dat de doop de BESNIJDENIS DES HARTEN wordt genoemd in Col 2:11. de lichamelijke geboorte moet gevolgd worden door de geestelijke (weder)geboorte.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
prakken
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 jun 2012, 15:39

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door prakken »

Simon schreef:Prakken, aan het begin van de brief aan de Hebreeen staat precies aan wie deze brief gericht is, en dat is aan de joden, net als de brief van Jacobus aan de joden (in de verstooiing ) gericht is.
Waar het staat weet ik zo gauw niet, maar ergens zegt de apostel, dat de mens mag/moet blijven in de staat waarin hij geroepen wordt, besneden of onbesneden.
Niet de lichamelijke, maar de geestelijke besnijdenis des harten is de verwezelijking van wat in de oude bedeling stoffelijk en zichtbaar was.Vandaar ook dat de doop de BESNIJDENIS DES HARTEN wordt genoemd in Col 2:11. de lichamelijke geboorte moet gevolgd worden door de geestelijke (weder)geboorte.
---knip--- Geen (bastaard)vloeken! gaan we nu echt die kant op?
twee wetten? 1 voor de Jood en een voor de niet-Jood.
een heiden is per definitie niet gelovig.

of u hoort tot het huis van Israël of tot het huis van Judah, met iemand anders heeft God geen verbond gesloten.

jeremia 31
31 Zie, de dagen komen, luidt het woord des HEREN, dat Ik met het huis van Israël en het huis van Juda een nieuw verbond sluiten zal. 32 Niet zoals het verbond, dat Ik met hun vaderen gesloten heb ten dage dat Ik hen bij de hand nam, om hen uit het land Egypte te leiden: mijn verbond, dat zij verbroken hebben, hoewel Ik heer over hen ben, luidt het woord des HEREN.

Wat is het verschil tussen de WET en een VERBOND??

HET OUDE EN HET NIEUWE VERBOND:

Er heerst bij zeer veel christenen een verkeerd begrip van de woorden „Het
Oude Verbond", en „Het Nieuwe Verbond", zodat er op dit terrein vele fouten
gemaakt worden. Men denkt dan dat men het Oude Verbond bedoeld wordt
het gehele Oude Testament van de Bijbel en dat men onder de term Nieuw
Verbond zonder meer het N. Testament moet verstaan. Men beschouwt het
Oude Verbond als de tijd voor Christus, met al zijn ceremoniële offers en.
priesterdiensten, terwijl men het Nieuwe Verbond aanziet als de tijd van
Christus' komst naar deze aarde tot op onze tijd, de tijd van de
evangelieverkondiging. Hoewel tot op zekere hoogte een deel waarheid is in
beide beschouwingen, toch betekenen de beide uitdrukkingen meer dan dat.
Dit blijkt wel uit het woord „Verbond".Een verbond immers, is een
overeenkomst tussen twee partijen. Zulk een verbond wordt gesloten over
een bepaalde zaak of wet en daarin hebben èèn of meer voorwaarden hun
plaats, waarvan het Verbond afhankelijk gesteld wordt. De betrokken partijen
zijn aan deze voorwaarden of beloften gebonden. Zo is het ook met de
verbonden die God maakte met de mensen. Het Oude zowel als het Nieuwe
Verbond werden gemaakt over de Wet van God.
Exodus 34: 28. Van Mozes wordt gezegd: „Hij schreef de woorden op de
tafelen, de woorden des verbonds, de tien woorden." De Wet der tien
geboden is dus de grondslag van het verbond. Exodus 24: 7. De Here
maakte Zijn wet bekend aan het volk,
waarop het volk antwoordde: „Al wat de Here gesproken heeft, zullen wij
doen en gehoorzamen."Exodus 24: 8. Daarop bevestigde Mozes dit verbond
op de volgende wijze: „Toen nam Mozes dat bloed en besprengde het op
het volk, en hij zei: Zie dit is het bloed des verbonds, hetwelk de Here met U
gemaakt heeft, over al die woorden." (De tien woorden.)

2. HET OUDE VERBOND.

Beschouwen` wij eerst het Oude Verbond. Dit Verbond stond in verbinding
met het historische feit van de uittocht van Israel uit Egypte.
Hebreën 8 : 9. „Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt hebt
ten dage als Ik hen bij de hand nam, om hen uit Egypteland te leiden, want
zij zijn in dit Mijn verbond niet gebleven en Ik heb op hen niet gewacht!"Van
Gods zijde hield dit Verbond voor Israel zeer verstrekkende en grote beloften
in, op voorwaarde van gehoorzaamheid. Exodus 19: 5-6. „Nu dan, indien gij
naarstiglijk Mijn Stem zult gehoorzamen en Mijn verbond houden, zo zult gij
Mijn eigendom zijn uit alle volken."Exodus 19: 8. „Al wat de Here gesproken
heeft zullen wij doen," was het antwoord van het volk.God maakte de tien
geboden tot de grondslag van het Verbond dat hij met de mensen maakte.
Daarom kunnen deze tien geboden zelve niet het Verbond zijn.
Gehoorzaamheid eraan was de door God gestelde voorwaarde van het
Verbond. Het Verbond werd dus gemaakt over de Wet.
Hebreën 9 : 19-20. „Want als al de geboden, naar de wet van Mozes, tot al
het volk uitgesproken waren, nam hij het bloed van kalveren en bokken, met
water en purperen wol en hysop, besprengende beide het wetboek zelf en al
het volk zeggende: „Dit is het bloed des Testaments hetwelk God aan
ulieden gegeven heeft".
Dit was een volledig verslag van het maken van het Oude Verbond. Tot
driemaal toe beloofde het volk dit Verbond te zullen houden. Het Oude
Verbond bestond dus daarin, dat de Wet de grondslag ervan was. De
voorwaarde was gehoorzaamheid aan die wet, waarop God zijn belofte
toezegde.Het volk dat deze wet ontving aanvaardde deze voorwaarde en
beloofde alles te zullen doen wat God gezegd had.Helaas weten we dat
Israël zijn belofte niet gehouden heeft. Nog zijnde aan de voet van Sinai
vervielen ze tot afgoderij door de oprichting van het gouden kalf. Exodus 32.
- Hieruit blijkt dat de mens niet in staat is de geboden van God te houden in
eigen kracht.

3. HET NIEUWE VERBOND.

Hebreën 8 : 6. „En nu heeft Hij zoveel uitnemender bediening gekregen, als Hij ook van een beter verbond
Middelaar is, hetwelk in betere beloftenissen bevestigd is."Het verschil tussen
het Oude en het Nieuwe Verbond bestaat dus in betere beloften.
Evenals het Oude Verbond, is het Nieuwe Verbond gemaakt over de Wet van God.
In het Nieuwe Verbond echter staat de wet niet meer op tafelen van steen,
maar is geschreven in de harten der gelovigen. Doch letten we er wel op:
het Nieuwe Verbond brengt dus geen verandering van de wet zelve. Het
Nieuwe Verbond ontslaat de mens dan ook niet van de gehoorzaamheid aan
de Wet van God. Het Oude Verbond faalde door het falen van de mens die
zijn beloften niet houden kon, omdat ze het in eigen kracht dachten te doen.
Daarom wordt van het Nieuwe Verbond gezegd dat het in betere beloften
bevestigd is. Stellen we ons de vraag: „Wat zijn deze betere beloftenisssen
en waarom wordt het Nieuwe Verbond een beter verbond genoemd"?
Lees hierbij de volgende teksten: Jeremia 31 : 33-34 en Hebreën 8 : 8-12.
In dit verbond is geen sprake van beloften van menselijke zijde. De Here
zegt: „Ik zal Mijn wetten in hun hart geven en Ik zal maken dat ze Mij
kennen. Omdat de wet van God onder het Nieuwe Verbond de kinderen
Gods in het hart geschreven is, kunnen ze niet anders dan deze
gehoorzamen. De voorwaarde is bekering, geloof en gehoorzaamheid,
waarvoor in ruil Christus de kracht verleent, om in een leven van
heiligmaking op te wassen.Hier is dus het verschil tussen deze twee
verbonden.In het Oude Verbond stond de wet op tafelen van steen en
konden de mensen het niet volbrengen omdat ze het in eigen kracht
trachtten te doen, terwijl in het Nieuwe Verbond dezelfde wet geschreven
staat in het hart en het bekeerde hart door het geloof in Christus de kracht
ontvangt in Gods wegen te wandelen.
Maar letten we er wel op: dit brengt geen verandering in de wet zelf. De wet
van God is zowel in het Oude alsook in het Nieuwe Verbond de grondslag
waarover het Verbond gemaakt werd.
De Nieuwtestamentische gelovige weet, dat hij niet in eigen kracht Gods
geboden houden kan. Deze wetenschap brengt hem er toe de toevlucht te
nemen tot Jezus Christus de Middelaar van het Nieuwe Testament. Dan kan
hij met de Apostel Paulus getuigen: „Ik vermag alle dingen door Christus die
mij kracht geeft".

4. WAT EIST DE HERE OOK IN HET NIEUWE VERBOND?

Hebreën 8 : 10. „Want dit is het Verbond dat Ik met het huis Israëls maken
zal na die dagen, zegt de Here. Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven en
in hun harten zal Ik die inschrijven, en Ik zal hun tot een God zijn en zij
zullen MIJ tot een volk zijn, en zij zullen niet leren een iegelijk zijn ' naaste
en een iegelijk zijn broeder zeggende: „Ken de Here - want zij zullen Mij
allen kennen, van de kleine onder hen tot de grote onder hen".1 Johannes 2
: 3-5. „En hieraan onderkennen wij dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn
geboden bewaren. Wie daar zegt ik ken hem, en Zijn geboden niet bewaart,
die is een leugenaar en in dien is de waarheid niet, maar zo wie zijn woord
bewaart in dien is waarlijk de liefde Gods volmaakt geworden; hieraan
onderkennen wij dat wij in Hem zijn. Wie zegt dat hij in Hem blijft, die moet
zelf alzo wandelen gelijk Hij gewandeld heeft." En van al degenen, die
eenmaal als deelgenoten van het Nieuwe Verbond als verlosten door het
bloed van Christus zullen ingaan tot het eeuwige leven luidt het: „Zalig zijn
zij die zijn geboden doen opdat hun macht zij aan de boom. des levens en
zij door de .poorten mogen ingaan in de stad". Openbaring 22: 14.

5. OVEREENKOMST TUSSEN TWEE VERBONDEN.

Beide werden gemaakt over de Wet.
Beide werden door bloed bevestigd.
Beide werden gemaakt met het volk van God. Beide waren gevestigd op beloften.

Punten van verschil

Oude Verbond Nieuwe Verbond
Het eerste Verbond genoemd Het tweede Verbond genoemd Een tijdelijk
Verbond Een eeuwig Verbond
Bevestigd door dierenbloed Door het bloed van Christus
Beloften van het volk Betere beloften
Had geen Middelaar Heeft een Middelaar
De Wet op stenen tafelen De Wet in het hart geschreven
Was een werkverbond Is een genadeverbond
Voorwaarde gehoorzaamheid. Voorwaarde bekering en daarna de werken.

Samenvattend zien we dus dat er een wezenlijk verschil
bestaat in deze twee Verbonden. Maar het verschil bestaat niet daarin, zoals
sommigen menen, dat het genadeverbond de mens ontslaan zou van de
gehoorzaamheid aan Gods geboden. In beide verbonden heeft de wet van
God wel degelijk zijn plaats. De Nieuwtestamentische gelovige die de wet
geschreven heeft in het hart, vindt zijn vreugde in het doen van de wil des
Heren.

overigens heb ik dit stuk over het nieuwe en oude verbond en de wet van iemand op het internet genomen.
http://agp-internet.com/alive/00000096b ... 6000d.html
credits where credits a due, maar daarin wordt duidelijk verwoord wat ik bedoel.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door GJdeBruijn »

Prakken, begrijp ik je goed: je bent van mening dat de besnijdenis van de voorhuid geëist wordt door de wet voor zowel de christenen uit de heidenen even als de Messias belijdende Joden? Dat noemen we toch het Judaïsme?
Kijk eens hier: http://www.digibron.nl/search/detail.js ... 2c&docid=4

Ik vraag me af of je de wet niet te vleselijk opvat en het onderscheid tussen de schaduw en de vervulling wel maakt ten aanzien van de openbaring van het Heil.
Paulus zegt in Romeinen 7:9 dat hij zonder de wet leefde. Dat zegt een besneden farizeeër die stipt de wet onderhield! En wat zegt hij verder in :14: Want wij weten, dat de wet geestelijk is.
Er ligt dus een onderscheid tussen de letterlijke wet in de zin van de schaduw en de geestelijke betekenis waar die schaduw als middel tot verwijzing waarvoor het wordt gebruikt. Nu lijk je enkel de letterlijke zin van het onderhouden van de wet te betrekken op daar waar het 'slechts' als middel toe strekt: De besnijdenis van het hart. Samengevat: Je verwart zaken die Paulus in Rom. 7, Galaten, Hebr. enz. juist heel helder onderscheid en de juiste plaats aanwijst.

Ziet toe, dat niemand u als een roof vervoere door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en niet naar Christus;
Want in Hem woont al de volheid der Godheid lichamelijk;
En gij zijt in Hem volmaakt, Die het Hoofd is van alle overheid en macht;
In Welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus;
Plaats reactie