Christus aannemen.

Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Christus aannemen.

Bericht door Avi »

Er is een oudvader ( Erskine), die zegt dat Christus aangenomen moet worden zoals Hij aangeboden wordt.

Vervolgens geeft hij aan hoe Christus aangeboden moet worden. Christus moet geheel aangeboden worden als Profeet, Priester en Koning. Hij zegt dan dat een zondaar doorgaans als eerste tot Christus vlucht als priester.
Kan je dat absoluut stellen of is de Heere vrij hoe Hij jou dat leert?
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Christus aannemen.

Bericht door Afgewezen »

Avi schreef:Er is een oudvader ( Erskine), die zegt dat Christus aangenomen moet worden zoals Hij aangeboden wordt.

Vervolgens geeft hij aan hoe Christus aangeboden moet worden. Christus moet geheel aangeboden worden als Profeet, Priester en Koning. Hij zegt dan dat een zondaar doorgaans als eerste tot Christus vlucht als priester.
Kan je dat absoluut stellen of is de Heere vrij hoe Hij jou dat leert?
Wat zegt de Bijbel...
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Christus aannemen.

Bericht door helma »

Avi schreef:Er is een oudvader ( Erskine), die zegt dat Christus aangenomen moet worden zoals Hij aangeboden wordt.

Vervolgens geeft hij aan hoe Christus aangeboden moet worden. Christus moet geheel aangeboden worden als Profeet, Priester en Koning. Hij zegt dan dat een zondaar doorgaans als eerste tot Christus vlucht als priester.
Kan je dat absoluut stellen of is de Heere vrij hoe Hij jou dat leert?
In de GG leerde ik dat je Christus eerst leert kennen als Profeet
"Tot wie zullen wij anders heengaan; Gij hebt de woorden des eeuwigen levens"
Je had dan nog niet echt Christuskennis, maar wel was het gordijn al wat opengeschoven.
Later krijg je dan meer zicht op het Priesterwerk; de verzoening door Zijn Offer

Ik herkende dat ook wel in mijn eigen leven.

Toch denk ik dat het niet goed is om de ambten van Christus zo te scheiden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Christus aannemen.

Bericht door Tiberius »

Eerst als Koning, dacht ik, daarna als Profeet en dan als Priester.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Christus aannemen.

Bericht door Afgewezen »

Volgens mij neem je Christus maar één keer aan. En dan ben je ín Hem en hoef je Hem niet steeds opnieuw, gefaseerd, aan te nemen.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Christus aannemen.

Bericht door Kaw »

Waarom zou anders het voorhangsel gescheurd zijn?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Christus aannemen.

Bericht door helma »

Tiberius schreef:Eerst als Koning, dacht ik, daarna als Profeet en dan als Priester.
mijn bronnen zijn Ds J Koster en ds van Ruitenburg
Maar het is al een x aantal jaar geleden (zo'n 17 jaar) dat ik het heb horen uitleggen...dus er kan inmiddels wat veranderd zijn

Ds Koster noemde het trouwens "Christuskennis vanuit het gemis"
Hij preekte toen over: Christus die ons leven is

Dat je hart wel uitging naar Christus; je wel iets had mogen zien van Zijn werk als Profeet. (Door de tralies van Zijn Woord)
Maar dat Hij toch nog een onbekende voor je was
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Christus aannemen.

Bericht door memento »

Tiberius schreef:Eerst als Koning, dacht ik, daarna als Profeet en dan als Priester.
Ik denk dat dit bij velen bevindelijk zo ervaren wordt. Maar, we moeten onze bevinding corrigeren aan de Schrift. En de Schrift biedt m.i. geen aanleiding om dit als vaste regels, als systeem, te leren.

Mét de Schrift stel ik, dat er buiten Jezus verzoening geen zaligheid is! Wie Christus niet als Zaligmaker kent, ligt nog verloren! Rust niet voordat gij door Zijn bloed gereinigd zijt!
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Christus aannemen.

Bericht door Avi »

Afgewezen ( als antwoord op je vraag: Wat zegt de Bijbel ): De Bijbel zegt: Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Die aanbieding geeft ons het 'recht' om Hem aan te nemen: Jesaja 9: 5: 'Want een kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouders en men noemt Zijn naam: Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der Eeuwigheid, Vredevorst. Luk 2:10 'Ik verkondig u grote blijdschap, die al de volken wezen zal...'
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Christus aannemen.

Bericht door Afgewezen »

Avi schreef:Afgewezen ( als antwoord op je vraag: Wat zegt de Bijbel ): De Bijbel zegt: Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Die aanbieding geeft ons het 'recht' om Hem aan te nemen: Jesaja 9: 5: 'Want een kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouders en men noemt Zijn naam: Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der Eeuwigheid, Vredevorst. Luk 2:10 'Ik verkondig u grote blijdschap, die al de volken wezen zal...'
Hand. 13:38 Zo zij u dan bekend, mannen broeders, dat door Dezen u vergeving der zonden verkondigd wordt...
Dus wie Christus aanneemt, heeft de vergeving der zonden. Maar die erkent Hem ook als Heer (Kurius) en die zal ook doen wat Hij ons heeft geleerd (Matth. 28:19).
Laten we maar geen dingen scheiden die God samengevoegd heeft!
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Christus aannemen.

Bericht door Grace »

[quote="Afgewezen"]Dus wie Christus aanneemt, heeft de vergeving der zonden.quote]

Hoe neemt iemand Christus aan? Hoe gaat praktisch gezien volgens jou?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Christus aannemen.

Bericht door Afgewezen »

Grace schreef:
Afgewezen schreef:Dus wie Christus aanneemt, heeft de vergeving der zonden.
Hoe neemt iemand Christus aan? Hoe gaat praktisch gezien volgens jou?
Je kunt Christus nooit aannemen wanneer Hij je niet van de hemel geopenbaard is. Dus wanneer de Geest je ogen opent voor de boodschap van het Evangelie, namelijk dat God verzoend is door de dood van Zijn Zoon - dát is het moment waarop je Christus aanneemt. Want zulk zien = geloven.
De een doet het met een sterk geloof, de ander met een zwak geloof, de een wordt meer bestreden dan de ander, maar dat is het moment waarop het pak van zonden van je rug valt (zoals bij Christen bij het kruis), dan ga je over tot een 'nieuwe staat des levens', dan ben je wedergeboren, kind van God, etc.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Christus aannemen.

Bericht door Zonderling »

Avi schreef:Er is een oudvader ( Erskine), die zegt dat Christus aangenomen moet worden zoals Hij aangeboden wordt.

Vervolgens geeft hij aan hoe Christus aangeboden moet worden. Christus moet geheel aangeboden worden als Profeet, Priester en Koning. Hij zegt dan dat een zondaar doorgaans als eerste tot Christus vlucht als priester.
Kan je dat absoluut stellen of is de Heere vrij hoe Hij jou dat leert?
Ik heb twijfel bij de vraagstelling.
De Erskines hielden de ambten van Christus altijd bij elkaar, ook in de toepassing.
Zij leerden dan ook dat het geloof Christus aanneemt in AL Zijn ambten.
Hooguit kunnen we spreken van een orde, en dan is het de orde der Schrift: 1 Korinthe 1:30.
Dus, Avi, misschien kun je aangeven wat je precies gelezen hebt (het citaat)?

Voor wat de Erskines hierover leerden, zie bijvoorbeeld 'De kennis der zaligheid' (R. Erskine, E. Erskine en J. Fisher), deel 1, bij vr/antw 23, vraag 29, bij mij blz. 187:
Als het geloof zich met Christus verenigt, verenigt het zich dan met Hem in al Zijn ambten?
Antwoord: Ja, want Christus kan nooit gedeeld worden, wij moeten Hem geheel hebben of wij hebben Hem helemaal niet, Joh. 8:24.
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Christus aannemen.

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: Christus aannemen.

Bericht door aritha »

Het is toch maar een symbolische voorstelling PVS?
Poort houdt in dat er geklopt moet/mag worden en dat er opengedaan wordt. Kruis houdt in het zien op Jezus.
Toch?
Ik zou er niet over vallen hoor.
Plaats reactie