Is wedergeboorte nog nodig? (vh: Waar ging de preek ...)

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Is wedergeboorte nog nodig? (vh: Waar ging de preek ...)

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:Maar wat zégt ds. Kempeneers nu eigenlijk? Dat is me nóg niet duidelijk.
Ik beperk me tot het boekje "Waar is mijn kind?" en zijn lezing over dit onderwerp (http://www.prekensite.nl/lezingen.php).
Ik heb de indruk, dat hij in het recente RD interview toch wel een beetje weggedreven is van dat oorspronkelijke standpunt.

Ds. Kempeneers zegt, in navolging van de DL, dat de godzalige ouders niet hoeven te twijfelen (=geloven) aan de zaligheid van hun jonggestorven kinderen. De Heere schenkt dat geloof vanuit Zijn Woord.
Hij stelt zeker niet dat alle kinderen van gelovige ouders per definitie behouden zijn. Er is een gelovig aannemen van die belofte voor nodig, uit Gods Woord door gewerkt Zijn Geest. En (ten overvloede) dat geloof is geen automatisme of conclusiegeloof: "dat staat er, dus mijn kind is behouden". Van dat geloof echter geldt, dat het een gave Gods is.
Oké, helder. Maar het standpunt niet. En daarom nog eens ten overvloede: wat voor het geloof in de belofte van het Evangelie geldt: geloof het en je hebt het, dat kan nu juist níet van toepassing zijn op het 'geloof' ten aanzien van de eeuwige bestemming van je kind. Als het kind sterft, is het op zijn eeuwige bestemming aangekomen (ontzaglijke werkelijkheid). Het geloof of ongeloof van de - godzalige - ouders kan daar niets aan af- of toedoen. Dit in tegenstelling tot het geloof in de belofte van het Evangelie. Daarbij is het zo dat door het geloof iets 'verandert': je had het eerst niet en nu wel. Maar dat geldt niet voor het geloof van ouders ten aanzien van de bestemming van hun kinderen: die kinderen zijn waar ze zijn en daar kan niets verandering meer in brengen.
Daar vind ik het een onhoudbaar standpunt.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Is wedergeboorte nog nodig? (vh: Waar ging de preek ...)

Bericht door Zonderling »

Het verbond dat God opricht met de gelovigen (n.b. ware gelovigen!) en hun zaad, is niet ijdel.
Daarom mogen de gelovigen zeker zijn van de zaligheid van hun jonggestorven kinderen.
Als God tot hen die waarlijk geloven zegt (en hij spreekt zo in Zijn Woord): Ik ben uw God en de God van uw zaad, dan is dat een toezegging die geloofd mag en moet worden.

Dat is niet helemaal wat ds. Kempeneers zegt (ik ga nu af op het artikel in het RD), want die verbreedt dat nog een keer tot alle kinderen van de gemeente, terwijl de Dordtse Leerregels spreekt over de kinderen van hen die daadwerkelijk (door het geloof) in het verbond zijn. Daarin ga ik niet met hem mee.

Ik houd het graag bij de D.L. op dit punt en meen dat die geheel schriftuurlijk zijn.

P.S. Afgewezen: Volgens mij beweert niemand (en ook de D.L. niet) dat de zaligheid van de kinderen afhangt van de vraag of de ouders deze zaligheid van hun kinderen geloven. Ik weet niet waar je dat vandaan haalt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Is wedergeboorte nog nodig? (vh: Waar ging de preek ...)

Bericht door Afgewezen »

Zonderling schreef:P.S. Afgewezen: Volgens mij beweert niemand (en ook de D.L. niet) dat de zaligheid van de kinderen afhangt van de vraag of de ouders deze zaligheid van hun kinderen geloven. Ik weet niet waar je dat vandaan haalt.
Dat lees ik steeds terug in de antwoorden van Tiberius. Wat jij zegt, is ook het standpunt van Marnix.
Overigens, het verbond is nooit 'ijdel', ook niet als een kind verloren gaat. Dus vind ik dat geen argument.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Is wedergeboorte nog nodig? (vh: Waar ging de preek ...)

Bericht door Tiberius »

In het interview met het RD (19/2/2009) geeft ds. Kempeneers aan, dat er 3 mogelijkheden zijn:
1. Alle kinderen worden zalig (onder anderen Zwingli, Toplady, John Newton, Spurgeon);
2. Alle verbondskinderen worden zalig, op grond van de belofte alléén (onder anderen Wilhelmus à Brakel, Owen);
3. Alleen de uitverkoren kinderen worden zalig (onder anderen Beza, Smijtegelt).

In het verslag wordt daaraan toegevoegd:
Persoonlijk weet de Elburger pastor zich door het tweede antwoord het meest aangesproken. „Uit kracht van het genadeverbond, stellen de Dordtse Leerregels, zijn de kinderen der gelovigen heilig. „Zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt (Gen. 17:7; Hand. 2:39; 1 Kor. 7:14).” De kanttekeningen bij deze teksten laten zien dat het om de uitwendige verbondsheiligheid gaat.”

Maar volgens mij huldigt hij in zijn boekje dat standpunt niet. De DL doen dat in ieder geval zeker niet. Ik denk, dat we het daar allemaal wel over eens zijn. Dus daarom kan ik met dat standpunt niet mee.

Er zijn volgens mij nog twee extra mogelijkheden, hier niet genoemd:
2a) Alle kinderen van godzalige ouders worden zalig
2b) Godzalige ouders moeten niet twijfelen aan de verkiezing en de zaligheid van hun kinderen.

Volgens mij zit ds. K. in zijn boekje op mogelijkheid 2b.
Dit houdt de mogelijkheid open voor kinderen van godzalige ouders die verloren gaan (het kindje van David en Bathseba in 2 Samuel 12) en anderzijds voor het behoud van kinderen van goddeloze kinderen (het kindje van Jerobiam).
Op die lijn zit ik ook.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Is wedergeboorte nog nodig? (vh: Waar ging de preek ...)

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:In het verslag wordt daaraan toegevoegd:
Persoonlijk weet de Elburger pastor zich door het tweede antwoord het meest aangesproken. „Uit kracht van het genadeverbond, stellen de Dordtse Leerregels, zijn de kinderen der gelovigen heilig. „Zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt (Gen. 17:7; Hand. 2:39; 1 Kor. 7:14).” De kanttekeningen bij deze teksten laten zien dat het om de uitwendige verbondsheiligheid gaat.”

Maar volgens mij huldigt hij in zijn boekje dat standpunt niet. De DL doen dat in ieder geval zeker niet. Ik denk, dat we het daar allemaal wel over eens zijn. Dus daarom kan ik met dat standpunt niet mee.
Toch moet je je goed realiseren wat je nu doet. Want zou voor een kind uit onbekeerde, maar kerkelijke ouders, de verbondsbelofte dan ook niet meer gelden?
Tiberius schreef:Er zijn volgens mij nog twee extra mogelijkheden, hier niet genoemd:
2a) Alle kinderen van godzalige ouders worden zalig
2b) Godzalige ouders moeten niet twijfelen aan de verkiezing en de zaligheid van hun kinderen.

Volgens mij zit ds. K. in zijn boekje op mogelijkheid 2b.
Dit houdt de mogelijkheid open voor kinderen van godzalige ouders die verloren gaan (het kindje van David en Bathseba in 2 Samuel 12) en anderzijds voor het behoud van kinderen van goddeloze kinderen (het kindje van Jerobiam).
Op die lijn zit ik ook.
.... "kinderen van godzalige ouders die verloren gaan"... Wat bedoel je nu?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Is wedergeboorte nog nodig? (vh: Waar ging de preek ...)

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:In het verslag wordt daaraan toegevoegd:
Persoonlijk weet de Elburger pastor zich door het tweede antwoord het meest aangesproken. „Uit kracht van het genadeverbond, stellen de Dordtse Leerregels, zijn de kinderen der gelovigen heilig. „Zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt (Gen. 17:7; Hand. 2:39; 1 Kor. 7:14).” De kanttekeningen bij deze teksten laten zien dat het om de uitwendige verbondsheiligheid gaat.”

Maar volgens mij huldigt hij in zijn boekje dat standpunt niet. De DL doen dat in ieder geval zeker niet. Ik denk, dat we het daar allemaal wel over eens zijn. Dus daarom kan ik met dat standpunt niet mee.
Toch moet je je goed realiseren wat je nu doet. Want zou voor een kind uit onbekeerde, maar kerkelijke ouders, de verbondsbelofte dan ook niet meer gelden?
Dat hoeft niet altijd, nee.
Of wil je zeggen, dat alle kinderen van kerkelijke ouders zalig zijn?
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Er zijn volgens mij nog twee extra mogelijkheden, hier niet genoemd:
2a) Alle kinderen van godzalige ouders worden zalig
2b) Godzalige ouders moeten niet twijfelen aan de verkiezing en de zaligheid van hun kinderen.

Volgens mij zit ds. K. in zijn boekje op mogelijkheid 2b.
Dit houdt de mogelijkheid open voor kinderen van godzalige ouders die verloren gaan (het kindje van David en Bathseba in 2 Samuel 12) en anderzijds voor het behoud van kinderen van goddeloze kinderen (het kindje van Jerobiam).
Op die lijn zit ik ook.
.... "kinderen van godzalige ouders die verloren gaan"... Wat bedoel je nu?
Sorry, niet zo goed geformuleerd.
De zinsnede "die verloren gaan" hoort bij "kinderen", niet bij "godzalige ouders".

Eigenlijk dus zo: het is mogelijk, dat er jong gestorven kinderen verloren gaan, terwijl ze godzalige ouders hebben.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Is wedergeboorte nog nodig? (vh: Waar ging de preek ...)

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:Marnix, je wilt toch om je standpunt te bewijzen niet de gereformeerde verkiezingsleer op zijn kop gaan zetten, hè? ;)
Overigens denk ik dat je gelijk hebt dat de DL op jouw lijn zit. Punt is alleen dat de Bijbelse onderbouwing ontbreekt (en nee, kom niet met een serie teksten over het verbond aan, want daar loopt het niet over). Ook jij hebt nooit die Bijbelse onderbouwing kunnen geven. Daarom behoud ik mij het recht voor om bij dit artikel, dat zich m.i. in de 'marge' bevindt van de DL, een zekere reserve te hebben. Wat niet Bijbels te bewijzen is, behoort ook niet confessioneel vastgelegd te worden.
Ik gooi de gereformeerde verkiezingsleer niet weg. En ik geloof dat het wel bijbels te bewijzen is en dat onze formulieren en belijdenisgeschriften dat ook doen. Voor mijn onderbouwing heb ik daar continue op gewezen, op de formulieren en de Bijbelse onderbouwingen die ze gebruiken. Daarin lezen we:

- Onze kinderen worden in zonde ontvangen en geboren
- Toch zijn onze kinderen in Christus geheiligd en opgenomen in het genade verbond, net zoals volwassen gelovigen
- Ze worden schoongewassen in het bloed van Jezus Christus

Sterft een kind van gelovige ouders op jonge leeftijd, dan kunnen we dus stellen:

1. Het kind wordt niet gered op basis van eigen verdiensten of vanwege het feit dat het nog niet gezondigd zou kunnen hebben ofzo, integendeel.
2. Het kind is echter in Christus geheiligd en God heeft zijn verbond ook met hen gesloten. Ze zijn dus in het verbond
3. Het kind is schoongewassen in Christus bloed.

Als een kind jong sterft mogen we dus geloven dat het kind schoongewassen is en in het verbond. Tot die conclusie kwamen de schrijvers van de DL op basis van wat de Bijbel leert en wat de formulieren naspreekt. En wie worden er gered? Zij die in Gods genadeverbond zijn, die zijn schoongewassen in Christus bloed. En daarom kunnen we zeker zijn van hun verkiezing (!) en zaligheid.

En dat is wat anders dan veronderstelde wedereboorte, Tiberius. In het doopformulier wordt immers gezegd dat het kind als het opgroeit zijn doop moet leren verstaan en bidden we of het kind bij het opgroeien mag groeien en christelijke en Godvrezend opgevoed mag worden.
Tiberius schreef:Ds. Kempeneers zegt, in navolging van de DL, dat de godzalige ouders niet hoeven te twijfelen (=geloven) aan de zaligheid van hun jonggestorven kinderen. De Heere schenkt dat geloof vanuit Zijn Woord.
Hij stelt zeker niet dat alle kinderen van gelovige ouders per definitie behouden zijn. Er is een gelovig aannemen van die belofte voor nodig, uit Gods Woord door gewerkt Zijn Geest. En (ten overvloede) dat geloof is geen automatisme of conclusiegeloof: "dat staat er, dus mijn kind is behouden". Van dat geloof echter geldt, dat het een gave Gods is.
Ik blijf je definitie van "niet hoeven twijfelen" erg vreemd vinden. Niet twijfelen is zeker weten, niet slechts verstandelijk maar met het hart, vanuit het geloof dat God geeft aan zijn kinderen. Maar jij maakt van het "niet twijfelen" toch een onzekerheid en dat is precies het tegenovergestelde... En dat zet je dan weg tegenover een automatisme en een conclusiegeloof. Maar het gaat om dat geloof dat God geeft en dit geloof gaat gepaard met zekerheid. Dit geloof bedoelden ze schrijvers van de DL en wat jij er tegenover zet is een karikatuur van het ware geloof zoals de Bijbel het leert en zoals de Catechismus het ook naspreekt.

In het citaat dat je aanhaalt wordt er gesproken over dat ouders mogen "hopen" op het behoud van hun kinderen maar de Bijbel leert dat het geloof de zekerheid is van wat we hopen en het bewijs van wat we niet zien. Dit wordt dan vreemd genoeg afgezet tegen mensen die uiterlijk hun leven beteren. Terwijl dat een hele andere groep is, van de kinderen weten we dat ze in het verbond zijn, van mensen die uiterlijk hun leven beteren niet, omdat we, zoals de DL ook zegt, het hart niet kennen. Het woord "hopen" wordt overigens in dit gedeelte niet genoemd in de DL:

Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend. En wat aangaat anderen, die nog niet geroepen zijn, voor dezulken moet men God bidden, Die de dingen die niet zijn, roept alsof zij waren; en wij moeten ons geenszins tegenover hen verhovaardigen, alsof wij onszelven uitgezonderd hadden.

De lijn die de DL wijst in 1-17 voor de jongestorven kinderen is: Niet twijfelen aan hun verkiezing en behoud.

Niet twijfelen aan verkiezing is: Zeker weten. Niet op basis van verstandsgeloof maar op basis van God beloften, op basis van het verbond dat God in Christus sluit met gelovigen, en hun kinderen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Is wedergeboorte nog nodig? (vh: Waar ging de preek ...)

Bericht door Marnix »

1. Alle kinderen worden zalig (onder anderen Zwingli, Toplady, John Newton, Spurgeon);
2. Alle verbondskinderen worden zalig, op grond van de belofte alléén (onder anderen Wilhelmus à Brakel, Owen);
3. Alleen de uitverkoren kinderen worden zalig (onder anderen Beza, Smijtegelt).
Volgens mij vallen 2 en 3 voor een deel samen waar we het hebben over die kinderen die jong sterven. Zoals de DL zegt, we mogen zeker zijn van hun zaligheid en van hun verkiezing. Als we geloven en weten dat ze gered zijn zijn het dus ook uitverkorenen. Die volgorde leert de Bijbel ook en niet: Eerst willen weten of ze uitverkoren zijn en dan pas weten we ook dat ze gered zijn, weten we dat niet, dan blijven we dus maar in twijfel en hopen we er het beste van.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Is wedergeboorte nog nodig? (vh: Waar ging de preek ...)

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Ik blijf je definitie van "niet hoeven twijfelen" erg vreemd vinden.
Dat merk ik, ja. Maar dat komt omdat jij geen onderscheid ziet tussen iets verstandelijk en iets met het hart geloven.
De belijdenisgeschriften spreken vanuit het hart, niet vanuit het verstand.
Dat is ook een zeker weten, gebaseerd op Gods verbond en beloften. Maar niet wiskundig, geen automatisme.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Is wedergeboorte nog nodig? (vh: Waar ging de preek ...)

Bericht door refo »

Niet hoeven twijfelen=twijfelen is niet nodig=zeker weten.

Ten tijde van het opstellen van de belijdenisgeschriften was het een onzekere tijd. Je kinderen konden zomaar van je afgenomen worden en ter dood gebracht omdat je de nieuwe leer aanhing. Wat heb je dan aan een insteek van: nou, ja, twijfelen hoef je niet, maar zeker weten óók niet. (Neem goed en bloed ons af. Dat is andere taal). Joh, weet je wat je doet, hoop er maar het beste van. Je zou toch niet willen dat ze behouden zijn, terwijl ze niet verkoren waren? Dat gaat nu eenmaal niet.

Het grote probleem is dat wij, wijsneuzen, altijd maar iets willen aanwijzen. We willen wedergeboorte zien, of geloof. Want wat je ziet, kun je meten, en daar zijn we dol op. We hebben allemaal zo ons eigen idee wat dat dan is. We vangen elkaar continue vliegen af als het over die zaken gaat. Allemaal kleine pausjes: plaatsvervangers op aarde van Christus. Wij zullen wel uitmaken wie er in de hemel mag en wie niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Is wedergeboorte nog nodig? (vh: Waar ging de preek ...)

Bericht door Zonderling »

Afgewezen schreef:Wat jij zegt, is ook het standpunt van Marnix.
Nu, dat herken ik niet echt.
Ik meende eigenlijk alleen maar de D.L. na te spreken.
Afgewezen aan Tiberius schreef:Toch moet je je goed realiseren wat je nu doet. Want zou voor een kind uit onbekeerde, maar kerkelijke ouders, de verbondsbelofte dan ook niet meer gelden?
Nee, dat mag je niet concluderen.
De D.L. zegt helemaal niets over de kinderen van onbekeerde, maar kerkelijke ouders.
Ook zij zijn (uitwendig) in het verbond, maar of zij ook zalig zijn wanneer ze in hun kindsheid sterven, daarover zeggen de D.L. ons niets.

De D.L. belijdt alleen iets over de (jonggestorven) kinderen van hen die waarlijk gelovig zijn. ZIJ zijn op grond van het Verbond & verkiezing zalig. Verbond en verkiezing vormen voor hen absoluut geen tegenstelling, maar komen samen. Hoe het met andere jonggestorven kinderen is, de kinderen van ouders die alleen uitwendig in het verbond zijn opgenomen (n.l. de ouders), daarover spreekt de D.L. niet. Dat heeft men in het midden gelaten als zaken waarover we niet hoeven te oordelen. Maar het spreekt vanzelf dat zij die niet bekeerd zijn, ook niet waarlijk getroost kunnen zijn. En over de staat van de kinderen hoeven we niet te oordelen.

Z.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Is wedergeboorte nog nodig? (vh: Waar ging de preek ...)

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Sorry, niet zo goed geformuleerd.
De zinsnede "die verloren gaan" hoort bij "kinderen", niet bij "godzalige ouders".

Eigenlijk dus zo: het is mogelijk, dat er jong gestorven kinderen verloren gaan, terwijl ze godzalige ouders hebben.
Volgens mij is dat nu net het standpunt van ds. Schot...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Is wedergeboorte nog nodig? (vh: Waar ging de preek ...)

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Niet hoeven twijfelen=twijfelen is niet nodig=zeker weten.

Ten tijde van het opstellen van de belijdenisgeschriften was het een onzekere tijd. Je kinderen konden zomaar van je afgenomen worden en ter dood gebracht omdat je de nieuwe leer aanhing. Wat heb je dan aan een insteek van: nou, ja, twijfelen hoef je niet, maar zeker weten óók niet. (Neem goed en bloed ons af. Dat is andere taal). Joh, weet je wat je doet, hoop er maar het beste van. Je zou toch niet willen dat ze behouden zijn, terwijl ze niet verkoren waren? Dat gaat nu eenmaal niet.

Het grote probleem is dat wij, wijsneuzen, altijd maar iets willen aanwijzen. We willen wedergeboorte zien, of geloof. Want wat je ziet, kun je meten, en daar zijn we dol op. We hebben allemaal zo ons eigen idee wat dat dan is. We vangen elkaar continue vliegen af als het over die zaken gaat. Allemaal kleine pausjes: plaatsvervangers op aarde van Christus. Wij zullen wel uitmaken wie er in de hemel mag en wie niet.
Volgens mij ging het over het al dan niet aanwezig zijn van een Bijbelse onderbouwing. Wat jij er allemaal bijsleept, laat ik helemaal voor jouw rekening. :)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Is wedergeboorte nog nodig? (vh: Waar ging de preek ...)

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Ik blijf je definitie van "niet hoeven twijfelen" erg vreemd vinden.
Dat merk ik, ja. Maar dat komt omdat jij geen onderscheid ziet tussen iets verstandelijk en iets met het hart geloven.
De belijdenisgeschriften spreken vanuit het hart, niet vanuit het verstand.
Dat is ook een zeker weten, gebaseerd op Gods verbond en beloften. Maar niet wiskundig, geen automatisme.
Volgens mij heeft het 'niet hoeven twijfelen' in dit geval niet eens te maken met wel of niet geloven. De schrijvers van de DL geven gewoon hun visie op een bepaald iets en die kun je, idd. met je verstand, gewoon aannemen of niet.
M.a.w. het voorwerp van ons geloof is niet 'het behouden van mijn jonggestorven kind'. Daarom gaat de hele redenering niet op.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Is wedergeboorte nog nodig? (vh: Waar ging de preek ...)

Bericht door Tiberius »

Zonderling schreef:
Afgewezen schreef:Wat jij zegt, is ook het standpunt van Marnix.
Nu, dat herken ik niet echt.
Ik meende eigenlijk alleen maar de D.L. na te spreken.
Afgewezen aan Tiberius schreef:Toch moet je je goed realiseren wat je nu doet. Want zou voor een kind uit onbekeerde, maar kerkelijke ouders, de verbondsbelofte dan ook niet meer gelden?
Nee, dat mag je niet concluderen.
De D.L. zegt helemaal niets over de kinderen van onbekeerde, maar kerkelijke ouders.
Ook zij zijn (uitwendig) in het verbond, maar of zij ook zalig zijn wanneer ze in hun kindsheid sterven, daarover zeggen de D.L. ons niets.

De D.L. belijdt alleen iets over de (jonggestorven) kinderen van hen die waarlijk gelovig zijn. ZIJ zijn op grond van het Verbond & verkiezing zalig. Verbond en verkiezing vormen voor hen absoluut geen tegenstelling, maar komen samen. Hoe het met andere jonggestorven kinderen is, de kinderen van ouders die alleen uitwendig in het verbond zijn opgenomen (n.l. de ouders), daarover spreekt de D.L. niet. Dat heeft men in het midden gelaten als zaken waarover we niet hoeven te oordelen. Maar het spreekt vanzelf dat zij die niet bekeerd zijn, ook niet waarlijk getroost kunnen zijn. En over de staat van de kinderen hoeven we niet te oordelen.

Z.
Hier kan ik me wel in vinden, met dien verstande dat er ook jonge kinderen van godzalige ouders verloren kunnen gaan (het kindje van David en Bathseba als Bijbels voorbeeld).
Volgens mij verwoordt ds. K. dit standpunt ook in zijn boekje. Pas later (in het RD interview van 19/2) neemt hij het standpunt in, dat dit voor alle verbondskinderen geldt.
Althans: dan merk ik dat bij hem. Wanneer iemand dat in zijn boekje ook leest, hoor ik het graag.

En nee, Afgewezen, dat is niet het standpunt van ds. Schot.
Plaats reactie