Huwelijk buiten eigen kerkverband: een probleem?

Gebruikersavatar
Kippetje
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 mei 2007, 21:14

Huwelijk buiten eigen kerkverband: een probleem?

Bericht door Kippetje »

Kippetje schreef:
....ik ontzettend verdrietig, verbaasd en weet-ik-veel-wat ben, er niet van kan slapen
....dit te maken heeft met mensen waar ik veel om geef
....zij willen trouwen en dit problemen geeft bij de ouders van één van hen
....omdat hij nu GG is(of GGinN, dat weet ik niet zeker) en na het huwelijk de bedoeling is dat hij overgaat naar een zéér behoudende en bezwaarde PKN
....er letterlijk woorden worden gebruikt als 'God verloochenen'...
....ik niet in de discussie kan/mag deelnemen omdat ik niet verbonden ben aan een reformatorische kerk en er uit mijn mond dus 'niets goeds' kan komen (letterlijk gezegd)
....ik me afvraag of er iemand is die me dit kan uitleggen????
....ik er nu over ophou, omdat ik naast mijn verdriet nu ook een enorme boosheid voel opkomen
....ik de hond uit ga laten om frisse lucht te pakken
....ik het ff niet meer weet allemaal........

:bobo
JolandaOudshoorn schreef:
heel menselijk. Moeilijk om daar weer mee geconfronteerd te worden.
Geef het maar over in Zijn handen en laat je boosheid maar varen.
Kippetje schreef:
Maar is dat niet een beetje de makkelijkste weg kiezen?
Ik heb een enorme drang om deze mensen te wijzen op gedrag en handelen t.o.v. zoon en as schoondochter. Dit wordt alleen onmogelijk gemaakt door het feit dat zij sowieso niet naar mij willen luisteren (ik ben in hun ogen een semi-heiden ofzo...).
Maar iemand moet ze toch wakker schudden??? Waarom denkt iedereen er het zijne van en doet verder niks? Verwacht men dat het wel weer overwaait na het huwelijk?

Sorry voor mijn emotionele reactie, is ook écht niet persoonlijk tegen jou gericht hoor Jolanda, maar ik hoop dat je dat wel snapt. Mijn probleem is echter dat ik zoveel onrecht voor mijn ogen zie gebeuren. Onrecht tegenover 2 mensen die mij dierbaar zijn, maar ook onrecht tegen God! Soms denk ik dat ik maar een (anonieme) brief moet schrijven aan de ouders van die jongen. Het probleem is echter dat ik de gedachtegang en de geloofsbeleving totaal niet begrijp en daardoor misschien juist nog meer kwaad bloed zet. Ik weet het niet hoor, maar het houd me erg bezig.........
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
Gebruikersavatar
Kippetje
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 mei 2007, 21:14

Re: Huwelijk buiten eigen kerkvarband: een probleem?

Bericht door Kippetje »

Omdat dit mij dusdanig bezighoud, zou ik hier graag verder met jullie over discussieren.
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Huwelijk buiten eigen kerkvarband: een probleem?

Bericht door albion »

Kippetje schreef:Omdat dit mij dusdanig bezighoud, zou ik hier graag verder met jullie over discussieren.


Ik denk dat waar kerkscheuringen plaatsgevonden hebben, het daar wel erg 'pijnlijk' ligt.
Vooral als het pas plaatsgevonden heeft...
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Kippetje
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 mei 2007, 21:14

Re: Huwelijk buiten eigen kerkvarband: een probleem?

Bericht door Kippetje »

albion schreef:
Kippetje schreef:Omdat dit mij dusdanig bezighoud, zou ik hier graag verder met jullie over discussieren.


Ik denk dat waar kerkscheuringen plaatsgevonden hebben, het daar wel erg 'pijnlijk' ligt.
Vooral als het pas plaatsgevonden heeft...
Albion, ik begrijp ten volle de moeite die ouders kunnen hebben als hun kinderen verkering krijgen met iemand uit een ander kerkverband. Mijn kinderen zijn nog heel erg klein, dus ik heb die problemen nog niet. Maar ik hoop toch van harte dat ik er anders mee om zou gaan!!!

Het gaat mij meer om de starheid van bepaalde personen. Maar ook de taal die gebezigd wordt. Hoe kun je spreken van 'God verloochenen' als iemand een overstap maakt, maar zeker blijft binnen de behoudende rechterflank van de reformatorische kerken?
Hoe kun je zeggen dat er 'niets goeds kan komen' uit de mond van iemand die niet behoord tot het gewenste kerkverband?

Ik begin me dan toch zeer ernstig af te vragen: zijn deze ouders wérkelijk bezorgd over het zieleheil van hun kinderen?
Of spelen er wellicht andere zaken (wat zullen die en die er wel niet van denken....etc).
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
Hoppípolla
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 apr 2009, 15:22

Re: Huwelijk buiten eigen kerkvarband: een probleem?

Bericht door Hoppípolla »

Vaak een pijnlijk punt inderdaad en terechte vragen die je stelt. In dat geval draait het niet meer om het leven naar God of om het 'christen zijn' maar om het lid zijn van een kerkverband. Dat weegt in sommige kringen erg zwaar. Goed is het in ieder geval absoluut niet.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Huwelijk buiten eigen kerkvarband: een probleem?

Bericht door albion »

Hoppípolla schreef:Vaak een pijnlijk punt inderdaad en terechte vragen die je stelt. In dat geval draait het niet meer om het leven naar God of om het 'christen zijn' maar om het lid zijn van een kerkverband. Dat weegt in sommige kringen erg zwaar. Goed is het in ieder geval absoluut niet.
Nee, maar wel makkelijk als je aan de zijlijn staat om dan te weten hoe het moet.

Maar staar je niet blind op kerkmensen, want die kunnen je ook bedriegen. Dan kan je maar beter trouwen met iemand die onkerkelijk is
maar wel van je houdt, dan van iemand die om andere reden met iemand trouwt van hetzelfde kerkverband. Daar is het leed niet van te overzien.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Kippetje
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 mei 2007, 21:14

Re: Huwelijk buiten eigen kerkvarband: een probleem?

Bericht door Kippetje »

Ik zie dat er een taalfout staat in de topic titel. Hoe kan ik dat veranderen (vind het zo irritant)?
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Huwelijk buiten eigen kerkvarband: een probleem?

Bericht door Jongere »

Kippetje schreef:Ik zie dat er een taalfout staat in de topic titel. Hoe kan ik dat veranderen (vind het zo irritant)?
Je kan dat wijzigen in je openingspost, zojuist voor je gedaan.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Huwelijk buiten eigen kerkverband: een probleem?

Bericht door Luther »

Nooit anonieme brieven schrijven!
Misschien is het beste om het conflict te laten op de lijn waar het ligt, namelijk tussen het stel en de ouders. Jij bent in feite een derde partij. Er is geen conflict tussen jou en die ouders.
(Klinkt een beetje hard, maar zo houd je het wel het zuiverst. Dat neemt overigens niet weg dat ik je boosheid goed kan begrijpen.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Kippetje
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 mei 2007, 21:14

Re: Huwelijk buiten eigen kerkvarband: een probleem?

Bericht door Kippetje »

Jongere schreef:
Kippetje schreef:Ik zie dat er een taalfout staat in de topic titel. Hoe kan ik dat veranderen (vind het zo irritant)?
Je kan dat wijzigen in je openingspost, zojuist voor je gedaan.
dank je :super
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
Gebruikersavatar
Kippetje
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 mei 2007, 21:14

Re: Huwelijk buiten eigen kerkverband: een probleem?

Bericht door Kippetje »

Luther schreef:Nooit anonieme brieven schrijven!
Misschien is het beste om het conflict te laten op de lijn waar het ligt, namelijk tussen het stel en de ouders. Jij bent in feite een derde partij. Er is geen conflict tussen jou en die ouders.
(Klinkt een beetje hard, maar zo houd je het wel het zuiverst. Dat neemt overigens niet weg dat ik je boosheid goed kan begrijpen.)
Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft die brief. 't Was ook maar een opwelling omdat ik me zo machteloos voel.
Verder heb je ook gelijk in het feit dat ik een derde partij ben. Maar een buitenstaander kan soms nodig zijn om te bemiddelen of om nieuwe inzichten te geven. Bovendien: als er duidelijk dwalingen worden verkondigt of dingen worden geroepen die op geen enkele bijbelse grond gestoeld zijn, is het dan niet mijn plicht daarop te wijzen?

Waarom, oh waarom mogen we over van alles discussieren, maar zodra je mensen in levende lijve ergens op probeert te wijzen, dan krijg je me toch een bak modder over je heen zeg!
Niet te filmen.............maar daar is een echte refo toch op teugen...
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Huwelijk buiten eigen kerkverband: een probleem?

Bericht door Lassie »

k heb het met je te doen. *knuffel*
Gebruikersavatar
Kippetje
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 mei 2007, 21:14

Re: Huwelijk buiten eigen kerkverband: een probleem?

Bericht door Kippetje »

Lassie schreef:k heb het met je te doen. *knuffel*
Zo erg is het gelukkig niet (voor mij persoonlijk) hoor Las!

Maar 't houd me wel bezig. Evengoed bedankt :oops
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Huwelijk buiten eigen kerkvarband: een probleem?

Bericht door MarthaMartha »

albion schreef:
Hoppípolla schreef:Vaak een pijnlijk punt inderdaad en terechte vragen die je stelt. In dat geval draait het niet meer om het leven naar God of om het 'christen zijn' maar om het lid zijn van een kerkverband. Dat weegt in sommige kringen erg zwaar. Goed is het in ieder geval absoluut niet.
Nee, maar wel makkelijk als je aan de zijlijn staat om dan te weten hoe het moet.

Maar staar je niet blind op kerkmensen, want die kunnen je ook bedriegen. Dan kan je maar beter trouwen met iemand die onkerkelijk is
maar wel van je houdt, dan van iemand die om andere reden met iemand trouwt van hetzelfde kerkverband. Daar is het leed niet van te overzien.
daar zegt de bijbel iets heel anders over....
"trek geen juk aan met de ongelovige"
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Huwelijk buiten eigen kerkvarband: een probleem?

Bericht door albion »

MarthaMartha schreef:
albion schreef:
Hoppípolla schreef:Vaak een pijnlijk punt inderdaad en terechte vragen die je stelt. In dat geval draait het niet meer om het leven naar God of om het 'christen zijn' maar om het lid zijn van een kerkverband. Dat weegt in sommige kringen erg zwaar. Goed is het in ieder geval absoluut niet.
Nee, maar wel makkelijk als je aan de zijlijn staat om dan te weten hoe het moet.

Maar staar je niet blind op kerkmensen, want die kunnen je ook bedriegen. Dan kan je maar beter trouwen met iemand die onkerkelijk is
maar wel van je houdt, dan van iemand die om andere reden met iemand trouwt van hetzelfde kerkverband. Daar is het leed niet van te overzien.
daar zegt de bijbel iets heel anders over....
"trek geen juk aan met de ongelovige"
Ja dat vond hij/zij ook en hij/zij is niet eens aan verkering begonnen, maar trouwde later wel met iemand van de 'eigen richting' en kon drie jaar later weer
gaan scheiden.... omdat.... (persoonlijk)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie