Netanyahoe en de confrontatie

Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door DWW »

Afgewezen schreef:
DWW schreef:@ Afgewezen

Je schreef dat de staat Israël nooit opgericht had mogen worden. Dat vond ik verschrikkelijk om te lezen.
Kijk, nu ga je tenminste met me in gesprek. Dat waardeer ik.
DWW schreef:De Joodse staat en natie kan nooit bestaan zonder een land.
Nee, maar ik denk ook niet dat we een Joodse staat en een natie moeten willen. Dat het Joodse volk er is, is een andere kwestie.
DWW schreef:Dat volk is in de gehele geschiedenis inderdaad een zwerfvolk geweest. Ze zijn door God uit het diensthuis van Egypte verlost geworden, uit Babylon verlost geworden. Telkens was hun bestemming, het land dat God aan het zaad van Abraham had beloofd, namelijk Kanaän. Het grondgebied waar Israël nu met enkele van zijn vijanden, woont en hoereert. Want, ze zoeken een vrede waar geen vrede te vinden is. God Zelf, heeft namelijk hen die vijandschap gezet. Dat heb ik met dit bovenstaande stuk willen verduidelijken. Dat Joodse volk heeft inderdaad de Christus verworpen, maar dat hebben de geestelijke verkoren Joden ook. Maar wanneer het uur der minne daar is, zegt God, IK wil en zij zullen. Daartoe kan HIJ alles gebruiken, om zijn geliefde verkoren volk, op dat plekje te brengen. Ik kan daarom niet begrijpen hoedanig jij je uitspraak staande kan blijven houden, door te zeggen dat de Joodse staat er nooit had mogen komen.
De staat Israël had er nooit had mogen komen. Niet op deze manier! Want men heeft zich willen vergrijpen aan Gods beloften búíten Jezus Christus om. Daar kan nooit zegen op rusten.
Ik zou wel wensen dat je het eens in de geestelijke zin zou mogen leren gaan zien en verstaan. Dat Joodse volk moet eens gaan leren sterven aan het doen van de werken der wet. NIET eerder als dan, zal Christus Zich aan hen opnieuw openbaren, als de geboren en de gekomen Messias. Ze zijn de werken der wet toegevallen, net als het geestelijke verkoren Israël wat nog gezaligd moet worden, die dus nog onder het zegel der verkiezing liggen. Ook zij zijn de werken der wet toegevallen, en moeten daarom, net als het aardse volk der Joden, aan het einde van de wet worden gebracht. Hierin zit werkelijk geen verschil, alleen moet je ene aards en het andere geestelijk zien en verstaan. Maar wanneer een verkoren ziel, c.q. een geestelijke Jood, aan het einde van het Wet is gebracht, Rom. 10:4, heeft hij in Christus een thuiskomen in dat hemelse Kanaän. Precies eender moet je het verstaan aangaande het aardse volk der Joden. Hun thuiskomen is dat aardse land Kanaän wat God aan Abrahams zaad heeft beloofd. Dat heeft hij hen geschonken door hen te verlossen uit hun diensthuis van Egypteland, middels een weg van bloedstorting en gerechtigheid, Exodus 12.

Lees hier hoe God die beloftenissen keer op keer heeft willen bevestigen : http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... -jacob.pdf
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Afgewezen »

DWW schreef: Ik zou wel wensen dat je het eens in de geestelijke zin zou mogen leren gaan zien en verstaan. Dat Joodse volk moet eens gaan leren sterven aan het doen van de werken der wet. NIET eerder als dan, zal Christus Zich aan hen opnieuw openbaren, als de geboren en de gekomen Messias. Ze zijn de werken der wet toegevallen, net als het geestelijke verkoren Israël wat nog gezaligd moet worden, die dus nog onder het zegel der verkiezing liggen. Ook zij zijn de werken der wet toegevallen, en moeten daarom, net als het aardse volk der Joden, aan het einde van de wet worden gebracht. Hierin zit werkelijk geen verschil, alleen moet je ene aards en het andere geestelijk zien en verstaan. Maar wanneer een verkoren ziel, c.q. een geestelijke Jood, aan het einde van het Wet is gebracht, Rom. 10:4, heeft hij in Christus een thuiskomen in dat hemelse Kanaän. Precies eender moet je het verstaan aangaande het aardse volk der Joden. Hun thuiskomen is dat aardse land Kanaän wat God aan Abrahams zaad heeft beloofd. Dat heeft hij hen geschonken door hen te verlossen uit hun diensthuis van Egypteland, middels een weg van bloedstorting en gerechtigheid, Exodus 12.
Ach, ik houd me maar liever aan de Bijbel dan aan allerlei speculatieve theorieën, die getooid worden met de naam 'geestelijk'. Als een Jood zalig wordt, wordt hij het niet anders dan een heiden. En daar is helemaal geen land of staat voor nodig.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Toeschouwer »

Afgewezen schreef:Ach, ik houd me maar liever aan de Bijbel dan aan allerlei speculatieve theorieën, die getooid worden met de naam 'geestelijk'. Als een Jood zalig wordt, wordt hij het niet anders dan een heiden. En daar is helemaal geen land of staat voor nodig.
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar uiteindelijk gaat het om het Koninkrijk. Dat komt er niet zonder Israël en zijn Messias. Of het huidige Zionisme een vooruitgrijpen is op dat Koninkrijk, dat zou kunnen. Toch volvoert de Heere zijn plan, ook met Israël.
De Heere volvoert altijd Zijn plan, vaak door ons gerommel heen. Dat zien we de hele geschiedenis door. Bij velen op dit forum is geen oog vor de aparte positie van Israël wat betreft volk en land. Rome is de vervangingsleer toegedaan, dat zit in al hun genen, maar ook in de kerken die zich Calvinistisch noemen zijn in grote meerderheid deze vervangingsleer toegedaan, ondanks alle ontkenningen en verklaringen.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Bert Mulder »

Toeschouwer schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar uiteindelijk gaat het om het Koninkrijk. Dat komt er niet zonder Israël en zijn Messias. Of het huidige Zionisme een vooruitgrijpen is op dat Koninkrijk, dat zou kunnen. Toch volvoert de Heere zijn plan, ook met Israël.
De Heere volvoert altijd Zijn plan, vaak door ons gerommel heen. Dat zien we de hele geschiedenis door. Bij velen op dit forum is geen oog vor de aparte positie van Israël wat betreft volk en land. Rome is de vervangingsleer toegedaan, dat zit in al hun genen, maar ook in de kerken die zich Calvinistisch noemen zijn in grote meerderheid deze vervangingsleer toegedaan, ondanks alle ontkenningen en verklaringen.
Moet je altijd die zogenaamde 'vervangingsleer' als een scheldwoord gebruiken?


16 En indien de eerstelingen heilig zijn, zo is ook het deeg heilig; en indien de wortel heilig is, zo zijn ook de takken heilig.
17 En zo enige der takken afgebroken zijn, en gij, een wilde olijfboom zijnde, in derzelver plaats zijt ingeënt, en des wortels en der vettigheid des olijfbooms mededeelachtig zijt geworden,
18 Zo roem niet tegen de takken; en indien gij daartegen roemt, gij draagt den wortel niet, maar de wortel u.
19 Gij zult dan zeggen: De takken zijn afgebroken, opdat ik zou ingeënt worden.
20 Het is wel; zij zijn door ongeloof afgebroken, en gij staat door het geloof. Zijt niet hooggevoelende, maar vrees.
21 Want is het dat God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, zie toe dat Hij ook mogelijk u niet spare.
22 Zie dan de goedertierenheid en de strengheid Gods; de strengheid wel over degenen die gevallen zijn, maar de goedertierenheid over u, 5indien gij in de goedertierenheid blijft; anderszins zult ook gij afgehouwen worden.
23 Maar ook zij, indien zij in het ongeloof niet blijven, zullen ingeënt worden; want God is machtig dezelve weder in te enten.
24 Want indien gij afgehouwen zijt uit den olijfboom die van nature wild was, en tegen nature in den goeden olijfboom ingeënt, hoeveel te meer zullen dezen, die natuurlijke takken zijn, in hun eigen olijfboom geënt worden!


Galaten 3:
29 En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen.



Zoals we ook belijden met de Nederlands geloofsbelijdenis:

Artikel 27

VAN DE ALGEMENE CHRISTELIJKE KERK

Wij geloven en belijden een enige katholieke of algemene Kerk, dewelke is een heilige vergadering der ware Christgelovigen, al hun zaligheid verwachtende in Jezus Christus, gewassen zijnde door Zijn bloed, geheiligd en verzegeld door den Heiligen Geest. Deze Kerk is geweest van den beginne der wereld af, en zal zijn tot den einde toe; gelijk daaruit blijkt, dat Christus een eeuwig Koning is, Dewelke zonder onderdanen niet zijn kan. En deze heilige Kerk wordt van God bewaard, of staande gehouden, tegen het woeden der gehele wereld; hoewel zij somwijlen een tijdlang zeer klein en als tot niet schijnt gekomen te zijn in de ogen der mensen; gelijk Zich de Heere gedurende den gevaarlijken tijd onder Achab zevenduizend mensen behouden heeft, die hun knieën voor Baäl niet gebogen hadden. Ook mede is deze heilige Kerk niet gelegen, gebonden, of bepaald in een zekere plaats, of aan zekere personen, maar zij is verspreid en verstrooid door de gehele wereld; nochtans samengevoegd en verenigd zijnde met hart en wil in één zelfden Geest, door de kracht des geloofs
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Toeschouwer »

Bert Mulder schreef:Moet je altijd die zogenaamde 'vervangingsleer' als een scheldwoord gebruiken?
Bert,

Ik scheld niet, ik constateer alleen een feit, daar behoef je het uiteraard niet mee eens te zijn, maar iemand die geen plaats ziet voor Israël als land en volk in het heilsplan van God maar dat de kerk daarvoor in de plaats is gekomen dat noem ik vervanging.
Deze Kerk is geweest van den beginne der wereld af, en zal zijn tot den einde toe;
Hier ligt m.i. de cruciale denkfout in de gereformeerde theologie. Het massieve, ongenuanceerde verbondsdenken, dat de hele Schrift ‘overruled’ heeft. Eén verbond en dus één volk en één kerk van Adam tot de Jongste dag. Daarom weten zij ook geen raad met het nationaal herstelde volk Israël, dat een aardse roeping en erfenis heeft.
(Deut. 28:10) En alle volken der aarde zullen zien, dat de Naam des HEEREN over u genoemd is, en zij zullen voor u vrezen.
(1 Sam. 17:46) ..... en de ganse aarde zal weten, dat Israel een God heeft.

Israël heeft in deze verbondsvisie nooit een eigen identiteit gehad. Zij was slechts een pseudoniem, een wegwerp verpakking, van de algemene Christelijke kerk. Al Gods beloften aan Israël moeten dus noodzakelijk in de kerk vervuld worden. De 144000 in Openbaring 7 stellen dus de kerk voor, ondanks de uitdrukkelijke opsomming van de twaalf stammen.

Alle pogingen om de Openbaring kerkhistorisch uit te leggen hebben dan ook jammerlijk gefaald.
De discipelen waren mensen die de Schrift verstonden (Luk. 24:45). Jezus had hen na Zijn opstanding onderwezen in de dingen van het Koninkrijk van God (Hand.1:3). Omdat zij toen ook nog niet wisten van de tussenliggende kerkgeschiedenis, stelden zij Hem die vraag (Hand. 1:6). Als dit niet gezien wordt, zijn Sion, Juda, Efraïm, Jacob, Jeruzalem, enz. allemaal prototypen van de kerk. Dan vallen de grenzen van kerk en Koninkrijk Gods natuurlijk ook samen en worden identieke begrippen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Afgewezen »

Toeschouwer schreef:Daarom weten zij ook geen raad met het nationaal herstelde volk Israël, dat een aardse roeping en erfenis heeft.
Daar hoeven ze ook geen raad mee te weten, want dat volk is er helemaal niet.

Beste Toeschouwer, zolang je nog niet hebt aan kunnen tonen wat er mis is met de vervangingsleer, moet je er maar niet al te lelijk over doen. ;)
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 18 jun 2009, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Bert Mulder »

Toeschouwer schreef:
Bert Mulder schreef:Moet je altijd die zogenaamde 'vervangingsleer' als een scheldwoord gebruiken?
Bert,

Ik scheld niet, ik constateer alleen een feit, daar behoef je het uiteraard niet mee eens te zijn, maar iemand die geen plaats ziet voor Israël als land en volk in het heilsplan van God maar dat de kerk daarvoor in de plaats is gekomen dat noem ik vervanging.
Deze Kerk is geweest van den beginne der wereld af, en zal zijn tot den einde toe;
Hier ligt m.i. de cruciale denkfout in de gereformeerde theologie. Het massieve, ongenuanceerde verbondsdenken, dat de hele Schrift ‘overruled’ heeft. Eén verbond en dus één volk en één kerk van Adam tot de Jongste dag. Daarom weten zij ook geen raad met het nationaal herstelde volk Israël, dat een aardse roeping en erfenis heeft.
(Deut. 28:10) En alle volken der aarde zullen zien, dat de Naam des HEEREN over u genoemd is, en zij zullen voor u vrezen.
(1 Sam. 17:46) ..... en de ganse aarde zal weten, dat Israel een God heeft.

Israël heeft in deze verbondsvisie nooit een eigen identiteit gehad. Zij was slechts een pseudoniem, een wegwerp verpakking, van de algemene Christelijke kerk. Al Gods beloften aan Israël moeten dus noodzakelijk in de kerk vervuld worden. De 144000 in Openbaring 7 stellen dus de kerk voor, ondanks de uitdrukkelijke opsomming van de twaalf stammen.

Alle pogingen om de Openbaring kerkhistorisch uit te leggen hebben dan ook jammerlijk gefaald.
De discipelen waren mensen die de Schrift verstonden (Luk. 24:45). Jezus had hen na Zijn opstanding onderwezen in de dingen van het Koninkrijk van God (Hand.1:3). Omdat zij toen ook nog niet wisten van de tussenliggende kerkgeschiedenis, stelden zij Hem die vraag (Hand. 1:6). Als dit niet gezien wordt, zijn Sion, Juda, Efraïm, Jacob, Jeruzalem, enz. allemaal prototypen van de kerk. Dan vallen de grenzen van kerk en Koninkrijk Gods natuurlijk ook samen en worden identieke begrippen.
Johannes 10:16
Ik heb nog andere schapen, die van dezen stal niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen; en zij zullen Mijn stem horen, en het zal worden één kudde en één Herder.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Toeschouwer »

Afgewezen schreef:
Toeschouwer schreef:Daarom weten zij ook geen raad met het nationaal herstelde volk Israël, dat een aardse roeping en erfenis heeft.
Daar hoeven ze ook geen raad mee te weten, want dat volk is er helemaal niet.

Beste Toeschouwer, zolang je nog niet hebt aan kunnen tonen wat er mis is met de vervangingsleer, moet je er maar niet al te lelijk over doen. ;)
\

Wij zijn uitgepraat. Je bent helder.
Ik ben nog wat nieuwsgierig. Tot welk kerkverband je behoort, dat weet ik niet. Maar wat ik in dit verband merkwaardig vind dat ds. Eckeveld op de laatst gehouden synode van de GG, verklaarde dat de GG de vervangingsleer heeft afgeschaft.
Wat zou hij daarmee bedoeld hebben, heb je enig idee?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33318
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Tiberius »

Toeschouwer schreef:
Afgewezen schreef:
Toeschouwer schreef:Daarom weten zij ook geen raad met het nationaal herstelde volk Israël, dat een aardse roeping en erfenis heeft.
Daar hoeven ze ook geen raad mee te weten, want dat volk is er helemaal niet.

Beste Toeschouwer, zolang je nog niet hebt aan kunnen tonen wat er mis is met de vervangingsleer, moet je er maar niet al te lelijk over doen. ;)
\

Wij zijn uitgepraat. Je bent helder.
Ik ben nog wat nieuwsgierig. Tot welk kerkverband je behoort, dat weet ik niet. Maar wat ik in dit verband merkwaardig vind dat ds. Eckeveld op de laatst gehouden synode van de GG, verklaarde dat de GG de vervangingsleer heeft afgeschaft.
Wat zou hij daarmee bedoeld hebben, heb je enig idee?
Ik durf het haast niet te zeggen, maar ik vermoed, dat ik het weet.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Afgewezen »

Toeschouwer schreef:
Afgewezen schreef:
Toeschouwer schreef:Daarom weten zij ook geen raad met het nationaal herstelde volk Israël, dat een aardse roeping en erfenis heeft.
Daar hoeven ze ook geen raad mee te weten, want dat volk is er helemaal niet.

Beste Toeschouwer, zolang je nog niet hebt aan kunnen tonen wat er mis is met de vervangingsleer, moet je er maar niet al te lelijk over doen. ;)
\

Wij zijn uitgepraat. Je bent helder.
Ik ben nog wat nieuwsgierig. Tot welk kerkverband je behoort, dat weet ik niet. Maar wat ik in dit verband merkwaardig vind dat ds. Eckeveld op de laatst gehouden synode van de GG, verklaarde dat de GG de vervangingsleer heeft afgeschaft.
Wat zou hij daarmee bedoeld hebben, heb je enig idee?
Ik heb best enig idee, maar ik zie niet in waarom dat hier besproken moet worden.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Toeschouwer »

Afgewezen schreef:
Toeschouwer schreef:
Afgewezen schreef:
Toeschouwer schreef:Daarom weten zij ook geen raad met het nationaal herstelde volk Israël, dat een aardse roeping en erfenis heeft.
Daar hoeven ze ook geen raad mee te weten, want dat volk is er helemaal niet.

Beste Toeschouwer, zolang je nog niet hebt aan kunnen tonen wat er mis is met de vervangingsleer, moet je er maar niet al te lelijk over doen. ;)
\

Wij zijn uitgepraat. Je bent helder.
Ik ben nog wat nieuwsgierig. Tot welk kerkverband je behoort, dat weet ik niet. Maar wat ik in dit verband merkwaardig vind dat ds. Eckeveld op de laatst gehouden synode van de GG, verklaarde dat de GG de vervangingsleer heeft afgeschaft.
Wat zou hij daarmee bedoeld hebben, heb je enig idee?
Ik heb best enig idee, maar ik zie niet in waarom dat hier besproken moet worden.
Mijn moeder zij het vroeger al, niet zo nieuwsgierig, blijkbaar heb ik het nog niet afgeleerd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Afgewezen »

Haha, je mag van mij best nieuwsgierig zijn. Maar de synode van de GG heeft toch niet zoveel macht dat zij in staat is een Bijbelse leer af te schaffen!
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11428
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Mister »

Afgewezen schreef:Haha, je mag van mij best nieuwsgierig zijn. Maar de synode van de GG heeft toch niet zoveel macht dat zij in staat is een Bijbelse leer af te schaffen!
Voor alle helderheid: je bedoelt dat de vervangingsleer een Bijbelse leer is?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Gian »

Mister schreef:
Afgewezen schreef:Haha, je mag van mij best nieuwsgierig zijn. Maar de synode van de GG heeft toch niet zoveel macht dat zij in staat is een Bijbelse leer af te schaffen!
Voor alle helderheid: je bedoelt dat de vervangingsleer een Bijbelse leer is?
+1:)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11428
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Mister »

Gian schreef:
Mister schreef:
Afgewezen schreef:Haha, je mag van mij best nieuwsgierig zijn. Maar de synode van de GG heeft toch niet zoveel macht dat zij in staat is een Bijbelse leer af te schaffen!
Voor alle helderheid: je bedoelt dat de vervangingsleer een Bijbelse leer is?
+1:)
Lastig detail blijft dan de huidige positie van het volk Israël. Het is op zijn minst opmerkelijk (of gewoon een wonder) dat er nu een staat Israël is sinds 1948 en dat God dit volk nog niet verlaten heeft.
Gesloten