daden des geloofs

Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

daden des geloofs

Bericht door henriët »

wat wordt er bedoeld met 'de uitgaande daad des geloofs en de wederkerende daad des geloofs'?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: daden des geloofs

Bericht door helma »

Wilhelmus à Brakel (1635-1711) / J. van Genderen schreef:

De verzekering
Geloven en verzekerd zijn van het heil zijn bij Brakel twee. Het geloof bestaat
niet in de verzekering, want die is een gevolg en vrucht van het geloof.
Het geloof bestaat in het uitgaan uit zichzelf, het overgaan in Christus en het
aannemen van Hem, die Zichzelf aanbiedt
Een gelovige kan niet anders dan naar verzekering verlangen, maar er worden
er duizenden zalig zonder uitdrukkelijk verzekerd te zijn van hun deelhebben
aan Christus. Het is zelfs een grote misvatting buiten het Woord en
tegen het Woord, dat de natuur van het geloof bestaat in de verzekering.
Het gaat om het opmaken van een sluit rede. Men neemt de eerste stelling
uit het Woord, dat de genade, de wedergeboorte en het geloof met zijn werkingen
beschrijft: Voor wie zo en zo is, zijn die en die beloften. Men neemt
de tweede stelling uit zijn eigen hart, maar wel voor het oog van de alwetende
God: Ik ben zo en zo. Daaruit maakt men het besluit op: Ik ben dus in de
staat der genade, wedergeboren en gelovig. 'Dit is de verzekering'
Op een andere plaats heet dit de gewone weg tot verzekering . Op
een groot aantal bladzijden van zijn werk heeft Brakel met het oog hierop de
kentekenen voorgesteld, waarvan men dan gebruik dient te maken. Het is
immers maar zelden, dat God op zo'n buitengewone wijze tot de mens
spreekt, dat alle tegenspraak ophoudt.
Men kan niet zeggen, dat de toepassing van deze sluitrede alleen voor de
Nadere Reformatie karakteristiek is. De theologie van de zeventiende eeuw is
er vol van. Het onderscheiden van een directe of uitgaande daad en een reflexieve
of wederkerende daad van het geloof heeft er evenals het spreken van
een wezen en een welwezen van het geloof toe geleid, dat men het een van het
ander scheidde. Anders dan in de reformatorische theologie is nu de indirecte
weg, die via de kenmerken van de genade in het innerlijk leven loopt, dé
weg geworden om tot de heilszekerheid te komen
Het is wel zo, dat dit in de geloofsleer en de prediking van de Nadere Reformatie
heel sterk opvalt. Dat kan zowel samenhangen met een verdere ontwikkeling
in het analyseren van het geloofsleven als met de grote plaats die
de kenmerken met hun tweeledige functie hier gekregen hebben.
De kritische vraag zou gesteld kunnen worden, of zo'n sluitrede of besluit
wel veel meer is dan een vorm van redeneren. We vergeten niet, dat Brakel
wel inzag, dat de Heilige Geest erbij nodig was, al noemde hij Hem er niet altijd
bij. We horen van het besluit: Jezus is de mijne en ik ben de zijne, waarop
de Heilige Geest soms zeer krachtig het zegel zet Bij het avondmaal
verzekert de Heere Jezus de gelovigen ervan, dat zij deel aan Hem hebben.
Daar werkt de Heilige Geest doorgaans gevoeliger
Wij zouden willen, dat Brakel er meer over gezegd had, maar uit deze passage
is tenminste de gedachte af te leiden, dat de Heilige Geest maakt, dat de
sacramenten betekenis hebben voor de zekerheid van het heil, al is de conclusie
uit de kenmerken voor Brakel het eerste.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: daden des geloofs

Bericht door Marco »

Hoe verhoudt zich dit tot het antwoord van de HC? Waar geloof als stellig weten en vast vertrouwen?

En geloof zonder zekerheid (vrucht van het geloof), is dat een vorm van geloof zonder vruchten?

Inderdaad jammer dat Brakel daar niet meer over heeft geschreven.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: daden des geloofs

Bericht door henriët »

de uitgaande daad is van de mens uit..
het gaan tot Hem, hoe of met wat dan ook,
het wederkerende is wanneer je het van Hem weten mag.
dus een bevestiging in je geloof.
ik denk niet dat je kunt stellen dat het dan een geloof zonder vruchten is, maar dat je moet staan naar opwas.. dus zekerheid zult krijgen.. ik heb het zelf uit Zijn mond gehoord
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: daden des geloofs

Bericht door refo »

Gisteravond ging het er tijdens de forumronde van het Calvijdebat er ook nog zijdelings over.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: daden des geloofs

Bericht door Luther »

henriët schreef:de uitgaande daad is van de mens uit..
het gaan tot Hem, hoe of met wat dan ook,
het wederkerende is wanneer je het van Hem weten mag.
dus een bevestiging in je geloof.
ik denk niet dat je kunt stellen dat het dan een geloof zonder vruchten is, maar dat je moet staan naar opwas.. dus zekerheid zult krijgen.. ik heb het zelf uit Zijn mond gehoord
Inderdaad denk ik juist geformuleerd:
- uitgaande daad des geloofs is het geloven zelf, zoals beschreven in zondag 7 HC.
- wederkerende daad van het geloof, is mogen gelovenb dat je waarachtig gelooft.

Overigens: Deze dogmatische onderscheidingen kunne zeker z'n nut hebben, maar zijn niet geschikt om een vermoeide en beladen ziel te troosten. Maar dat terzijde.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: daden des geloofs

Bericht door freek »

Luther schreef: Overigens: Deze dogmatische onderscheidingen kunne zeker z'n nut hebben, maar zijn niet geschikt om een vermoeide en beladen ziel te troosten. Maar dat terzijde.
Nou, het lijkt me juist de meest waardevolle opmerking in deze posting.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: daden des geloofs

Bericht door jvdg »

freek schreef:
Luther schreef: Overigens: Deze dogmatische onderscheidingen kunne zeker z'n nut hebben, maar zijn niet geschikt om een vermoeide en beladen ziel te troosten. Maar dat terzijde.
Nou, het lijkt me juist de meest waardevolle opmerking in deze posting.
Mij ook.
Dogmatiek, hoe zuiver dan ook, kan voor zo'n ziel een extra verhindering zijn om troost te verkrijgen.
Ik zou zeggen, laat de Heilige Geest zo'n ziel maar bewerken en leiden.

Die dogmatiek komt later wel.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: daden des geloofs

Bericht door freek »

jvdg schreef:
freek schreef:
Luther schreef: Overigens: Deze dogmatische onderscheidingen kunne zeker z'n nut hebben, maar zijn niet geschikt om een vermoeide en beladen ziel te troosten. Maar dat terzijde.
Nou, het lijkt me juist de meest waardevolle opmerking in deze posting.
Mij ook.
Dogmatiek, hoe zuiver dan ook, kan voor zo'n ziel een extra verhindering zijn om troost te verkrijgen.
Ik zou zeggen, laat de Heilige Geest zo'n ziel maar bewerken en leiden.

Die dogmatiek komt later wel.
Ik bedoelde overigens: 'in deze topic'. Maar dat doet aan de posting van Luther verder niets af.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: daden des geloofs

Bericht door Jongere »

Nou gaan we wel heel snel door de bocht. Bijbelse dogmatiek moet er altijd zijn, op ieder moment. Buitenbijbelse dogmatiek kan leerzaam zijn, maar kun je mensen ook mee vermoeien of verwarren.
Maar laten we nooit in de dwaling vervallen dat we de leer even op een lager pitje zetten om ons eerst op de Geest te richten. Dat is nu juist de dwaling waarin veel evangelische groepen dreigen te raken of geraakt zijn. Bijbelse leer en geloofsleven gaan hand in hand.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: daden des geloofs

Bericht door Alexander CD »

Jongere schreef:Nou gaan we wel heel snel door de bocht. Bijbelse dogmatiek moet er altijd zijn, op ieder moment. Buitenbijbelse dogmatiek kan leerzaam zijn, maar kun je mensen ook mee vermoeien of verwarren.
Maar laten we nooit in de dwaling vervallen dat we de leer even op een lager pitje zetten om ons eerst op de Geest te richten. Dat is nu juist de dwaling waarin veel evangelische groepen dreigen te raken of geraakt zijn. Bijbelse leer en geloofsleven gaan hand in hand.
Daar heb je gelijk in, bijbelse leer en het werk van de Heilige Geest gaan hand in hand.
De Geest troost ook door het woord, door Geest een woord van elkaar te koppelen kom je op gevaarlijk terrein van eigenmachtige godsdienst.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: daden des geloofs

Bericht door Marnix »

Jongere schreef:Nou gaan we wel heel snel door de bocht. Bijbelse dogmatiek moet er altijd zijn, op ieder moment. Buitenbijbelse dogmatiek kan leerzaam zijn, maar kun je mensen ook mee vermoeien of verwarren.
Maar laten we nooit in de dwaling vervallen dat we de leer even op een lager pitje zetten om ons eerst op de Geest te richten. Dat is nu juist de dwaling waarin veel evangelische groepen dreigen te raken of geraakt zijn. Bijbelse leer en geloofsleven gaan hand in hand.
Klopt, maar aan de andere kant is er ook de valkuil dat we de Geest even op een lager pitje zetten omdat we ons vooral op de leer richten. Heel veel met leer bezig zijn en wat minder met het leven. Je kan heel veel in de praktijk gaan doen maar niet je niet zo met leer bezig houden. En je kan je ook heel erg met de leer bezig houden en in de praktijk maar weinig doen. We moeten voor beiden uitkijken. Het is natuurlijk heel makkelijk om fouten bij anderen aan te wijzen maar laten we wat dit betreft ook maar naar onszelf kijken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: daden des geloofs

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Heel veel met leer bezig zijn en wat minder met het leven. Je kan heel veel in de praktijk gaan doen maar niet je niet zo met leer bezig houden.
Wat moet ik me daarbij concreet voorstellen: 'heel veel met de leer bezig zijn'?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: daden des geloofs

Bericht door Marnix »

Bijvoorbeeld: 3x per zondag naar de kerk, door de weekse diensten erbij, veel forummen, verder oudvaders lezen....

Allemaal mooi en goed, maar Jezus stuurt ons ook de wereld in om van Hem te vertellen, om je naaste lief te hebben, hongerigen eten te geven, gevangenen te bezoeken etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: daden des geloofs

Bericht door freek »

Marnix schreef:Bijvoorbeeld: 3x per zondag naar de kerk, door de weekse diensten erbij, veel forummen, verder oudvaders lezen....
Sorry, maar ik zie dit toch voornamelijk als activiteiten die met het 'leven' te maken hebben en niet met de 'leer'.
Jongere schreef: Nou gaan we wel heel snel door de bocht. Bijbelse dogmatiek moet er altijd zijn, op ieder moment. Buitenbijbelse dogmatiek kan leerzaam zijn, maar kun je mensen ook mee vermoeien of verwarren.
Maar laten we nooit in de dwaling vervallen dat we de leer even op een lager pitje zetten om ons eerst op de Geest te richten. Dat is nu juist de dwaling waarin veel evangelische groepen dreigen te raken of geraakt zijn. Bijbelse leer en geloofsleven gaan hand in hand.
'k Weet niet hoor, maar volgens mij verdedig ik dit ook altijd. Maar ja, als ik dan zoiets lees als 'Geloven dat je waarachtig gelooft', volgens mij is dat geen dogmatische onderscheiding die we perse nodig hebben.
Plaats reactie