Biddag en geen school

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10475
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Biddag en geen school

Bericht door Zita »

Gijs83 schreef:
refo schreef:Het probleem is niet dat er teveel vrije dagen gegeven worden (dat mag niet), maar dat er minder vakantie voor de leerlingen overblijft. Het lijkt me dat dat niet zo'n probleem moet zijn als iedereen instemt met de gang van zaken.
Wel is waar dat er meer stroomlijn in de viering moet komen. Nu krijgen sommige refoleerlingen op 11 maart vrij, terwijl de eigenwijze kerkenraad op 4 maart al diensen heeft uitgeschreven, waarvoor dan ongeoorloofd verzuim moet ontstaan.
Is de Heere het niet waard om daar extra dag bij de stil te staan? Een morgen of een middag gaan werken getuigd ook niet echt van betrokkenheid bij de Biddag. Dat geeft ook wel wat aan hoeveel zich nou echt om geestelijke zaken geven. Niet om er boven te gaan staan. Het is alleen maar een signalement. Natuurlijk kun buiten het houden van Biddag ook wel om geestelijke zaken geven. Maar het is wel iets waar wat uit kunt afleiden.
Zou het niet juist waardevol kunnen zijn om op onze christelijke/reformatorische scholen biddag te incorporeren in de lessen? Juist dan krijgen jongeren door dat biddag niet een extra-kerkdiensten-dag is, maar een dag van gebed voor de zorgen van dit leven (gewas en arbeid, ook hun arbeid op school). Als er op de woensdag toch maar een halve dag wordt lesgegeven, zou dat volgens mij echt mogelijk moeten kunnen zijn. Op basisscholen kan de Bijbelvertelling speciaal op biddag toegepast kunnen zijn, en kan deze ook uitgebreid verwerkt worden. Op de middelbare school kun je in ieder geval denken aan een godsdienstles (met eventueel Bijbelstudie over gebed), een maatschappijleerles (welke noden leven nu in de maatschappij?) en in de huidige omstandigheden een economieles. Juist op zo'n manier kunnen jongeren erachter komen dat biddag ook over henzelf en hun eigen leven gaat.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16756
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Biddag en geen school

Bericht door Hendrikus »

Zita schreef:
Gijs83 schreef:
refo schreef:Het probleem is niet dat er teveel vrije dagen gegeven worden (dat mag niet), maar dat er minder vakantie voor de leerlingen overblijft. Het lijkt me dat dat niet zo'n probleem moet zijn als iedereen instemt met de gang van zaken.
Wel is waar dat er meer stroomlijn in de viering moet komen. Nu krijgen sommige refoleerlingen op 11 maart vrij, terwijl de eigenwijze kerkenraad op 4 maart al diensen heeft uitgeschreven, waarvoor dan ongeoorloofd verzuim moet ontstaan.
Is de Heere het niet waard om daar extra dag bij de stil te staan? Een morgen of een middag gaan werken getuigd ook niet echt van betrokkenheid bij de Biddag. Dat geeft ook wel wat aan hoeveel zich nou echt om geestelijke zaken geven. Niet om er boven te gaan staan. Het is alleen maar een signalement. Natuurlijk kun buiten het houden van Biddag ook wel om geestelijke zaken geven. Maar het is wel iets waar wat uit kunt afleiden.
Zou het niet juist waardevol kunnen zijn om op onze christelijke/reformatorische scholen biddag te incorporeren in de lessen? Juist dan krijgen jongeren door dat biddag niet een extra-kerkdiensten-dag is, maar een dag van gebed voor de zorgen van dit leven (gewas en arbeid, ook hun arbeid op school). Als er op de woensdag toch maar een halve dag wordt lesgegeven, zou dat volgens mij echt mogelijk moeten kunnen zijn. Op basisscholen kan de Bijbelvertelling speciaal op biddag toegepast kunnen zijn, en kan deze ook uitgebreid verwerkt worden. Op de middelbare school kun je in ieder geval denken aan een godsdienstles (met eventueel Bijbelstudie over gebed), een maatschappijleerles (welke noden leven nu in de maatschappij?) en in de huidige omstandigheden een economieles. Juist op zo'n manier kunnen jongeren erachter komen dat biddag ook over henzelf en hun eigen leven gaat.
Bij ons gaan de kinderen gewoon naar school. Maar in de loop van de ochtend gaat de hele school naar de kerk en wordt er een schooldienst gehouden rond het thema van biddag. Daarna gaan ze weer terug naar school. Woensdagmiddag = vrij. En 's avonds zijn er kerkdiensten. Zoals er 's morgens ook al diensten zijn voor de mensen die geen kinderen op de schoolleeftijd hebben.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2478
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Biddag en geen school

Bericht door Bonny »

Gijs83 schreef:
refo schreef:Het probleem is niet dat er teveel vrije dagen gegeven worden (dat mag niet), maar dat er minder vakantie voor de leerlingen overblijft. Het lijkt me dat dat niet zo'n probleem moet zijn als iedereen instemt met de gang van zaken.
Wel is waar dat er meer stroomlijn in de viering moet komen. Nu krijgen sommige refoleerlingen op 11 maart vrij, terwijl de eigenwijze kerkenraad op 4 maart al diensen heeft uitgeschreven, waarvoor dan ongeoorloofd verzuim moet ontstaan.
Helemaal geen eigenwijze kerkenraden hoor, want als ze een dominee kunnen krijgen op die dag, dan moet dat toch kunnen. Het is ook 'de tijd waarin we leven', dat bv. bij de inspectie dat op bezwaren stuit om er een vrije dag van te maken en het gaat ook de hele maatschappij niet meer omdat de overheid die dagen meer 'uitschrijft'. Ik vind het een kwalijke ontwikkeling als er geen vrije dag meer getolereerd wordt. Als dat op een andere manier ingehaald kan, dan zou ik daar eerder naar zoeken! Is de Heere het niet waard om daar extra dag bij de stil te staan? Een morgen of een middag gaan werken getuigd ook niet echt van betrokkenheid bij de Biddag. Dat geeft ook wel wat aan hoeveel zich nou echt om geestelijke zaken geven. Niet om er boven te gaan staan. Het is alleen maar een signalement. Natuurlijk kun buiten het houden van Biddag ook wel om geestelijke zaken geven. Maar het is wel iets waar wat uit kunt afleiden.
Jij bent vandaag vrij neem ik aan dan? Ik vind het niet noodzakelijk om de bid- en dankdagen als een rustdag te beschouwen. Zes (!) dagen zult gij arbeiden. De bid- en dankdagen zijn menselijke instellingen en -hoe waardig ook- om nu bezwaren te gaan maken richting de Schoolinspectie - die wel een punt heeft - gaat me te ver.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23886
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Biddag en geen school

Bericht door refo »

We zouden op oudejaarsdag dankdag moeten houden en op nieuwjaarsdag biddag. Nu heb je ook nog een periode van november-maart overhouden waarin we blijkbaar niets te bidden/danken hebben.

Er is echter één nadeel. De collecteopbrengsten zullen dalen. Daarom zal het wel niet doorgaan.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33354
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Biddag en geen school

Bericht door Tiberius »

refo schreef:We zouden op oudejaarsdag dankdag moeten houden en op nieuwjaarsdag biddag. Nu heb je ook nog een periode van november-maart overhouden waarin we blijkbaar niets te bidden/danken hebben.

Er is echter één nadeel. De collecteopbrengsten zullen dalen. Daarom zal het wel niet doorgaan.
In jullie gemeente is een lichte daling van de collecteopbrengst niet zo bezwaarlijk, dunkt me.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Biddag en geen school

Bericht door Jongere »

refo schreef:We zouden op oudejaarsdag dankdag moeten houden en op nieuwjaarsdag biddag. Nu heb je ook nog een periode van november-maart overhouden waarin we blijkbaar niets te bidden/danken hebben.

Er is echter één nadeel. De collecteopbrengsten zullen dalen. Daarom zal het wel niet doorgaan.
:baille
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Biddag en geen school

Bericht door albion »

refo schreef:We zouden op oudejaarsdag dankdag moeten houden en op nieuwjaarsdag biddag. Nu heb je ook nog een periode van november-maart overhouden waarin we blijkbaar niets te bidden/danken hebben.

Er is echter één nadeel. De collecteopbrengsten zullen dalen. Daarom zal het wel niet doorgaan.
Dat doen ze wel op Urk dacht ik.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Biddag en geen school

Bericht door Luther »

Zita schreef:Zou het niet juist waardevol kunnen zijn om op onze christelijke/reformatorische scholen biddag te incorporeren in de lessen? Juist dan krijgen jongeren door dat biddag niet een extra-kerkdiensten-dag is, maar een dag van gebed voor de zorgen van dit leven (gewas en arbeid, ook hun arbeid op school). Als er op de woensdag toch maar een halve dag wordt lesgegeven, zou dat volgens mij echt mogelijk moeten kunnen zijn. Op basisscholen kan de Bijbelvertelling speciaal op biddag toegepast kunnen zijn, en kan deze ook uitgebreid verwerkt worden. Op de middelbare school kun je in ieder geval denken aan een godsdienstles (met eventueel Bijbelstudie over gebed), een maatschappijleerles (welke noden leven nu in de maatschappij?) en in de huidige omstandigheden een economieles. Juist op zo'n manier kunnen jongeren erachter komen dat biddag ook over henzelf en hun eigen leven gaat.
Ik vind dit een buitengewoon waardevol idee, Zita!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
sander
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2008, 19:24

Re: Biddag en geen school

Bericht door sander »

Kippetje schreef:
Ik heb wat verstand van CAO's en rechten/plichten van werknemers, en geloof me: voor een begrafenis kan iedereen vrij krijgen. Zelfs als zulks niet geregeld is binnen de CAO van je sector, het is een grondrecht wat je hebt ( bij 'het overlijden en de lijkbezorging van één van je huisgenoten of een van je bloed- en aanverwanten in de rechte lijn en in de tweede graad van de zijlijn' ).

En ik ben echt reuze benieuwd wie of welk beroep er dan beslist geen vrij zou kunnen krijgen. Heb je voorbeelden?
Ja hier. 2 zelfs. Mij vader werkt bij de TNT. Nu gaat het wel om vrij te krijgen met bid- en dankdag. Vroeger was op zijn kantoor 6/8 reformatorisch 1/8 christelijk en 1/8 deed nergens aan. Hij moest altijd kiezen of hij bid- of dankdag vrij wilde. Alletwee was onmogelijk.

Ik zelf in de zorg, al mijn collega's zijn reformatorisch. Werk er een aantal jaren en dit is het eerste jaar dat ik vrij ben (terwijl we zelf vorige week biddag hadden). Je vergelijking met begrafenis of bruiloft gaat niet op. Over het algemeen heeft niet iedereen op dezelfde dag een begrafenis, maar wel biddag! Als ik al niet eens met kerst én oud&nieuw vrij kan krijgen, waarom dan persé met biddag wel?
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Biddag en geen school

Bericht door MarthaMartha »

Luther schreef:
Zita schreef:Zou het niet juist waardevol kunnen zijn om op onze christelijke/reformatorische scholen biddag te incorporeren in de lessen? Juist dan krijgen jongeren door dat biddag niet een extra-kerkdiensten-dag is, maar een dag van gebed voor de zorgen van dit leven (gewas en arbeid, ook hun arbeid op school). Als er op de woensdag toch maar een halve dag wordt lesgegeven, zou dat volgens mij echt mogelijk moeten kunnen zijn. Op basisscholen kan de Bijbelvertelling speciaal op biddag toegepast kunnen zijn, en kan deze ook uitgebreid verwerkt worden. Op de middelbare school kun je in ieder geval denken aan een godsdienstles (met eventueel Bijbelstudie over gebed), een maatschappijleerles (welke noden leven nu in de maatschappij?) en in de huidige omstandigheden een economieles. Juist op zo'n manier kunnen jongeren erachter komen dat biddag ook over henzelf en hun eigen leven gaat.
Ik vind dit een buitengewoon waardevol idee, Zita!
Kan ook allebei.
Hier op de reformatorische school behandelen ze met de kinderen een thema (dit jaar de gelijkenis van 1-2-5 talenten), dit wordt doorgegeven aan de kerkelijke gemeenten hier. Zo stond onze dienst van vanmiddag ook in het teken van deze gelijkenis.... (en ik hoop dat ze dat in de andere gemeentes ook gedaan hebben.....)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10475
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Biddag en geen school

Bericht door Zita »

sander schreef:
Kippetje schreef:
Ik heb wat verstand van CAO's en rechten/plichten van werknemers, en geloof me: voor een begrafenis kan iedereen vrij krijgen. Zelfs als zulks niet geregeld is binnen de CAO van je sector, het is een grondrecht wat je hebt ( bij 'het overlijden en de lijkbezorging van één van je huisgenoten of een van je bloed- en aanverwanten in de rechte lijn en in de tweede graad van de zijlijn' ).

En ik ben echt reuze benieuwd wie of welk beroep er dan beslist geen vrij zou kunnen krijgen. Heb je voorbeelden?
Ja hier. 2 zelfs. Mij vader werkt bij de TNT. Nu gaat het wel om vrij te krijgen met bid- en dankdag. Vroeger was op zijn kantoor 6/8 reformatorisch 1/8 christelijk en 1/8 deed nergens aan. Hij moest altijd kiezen of hij bid- of dankdag vrij wilde. Alletwee was onmogelijk.

Ik zelf in de zorg, al mijn collega's zijn reformatorisch. Werk er een aantal jaren en dit is het eerste jaar dat ik vrij ben (terwijl we zelf vorige week biddag hadden). Je vergelijking met begrafenis of bruiloft gaat niet op. Over het algemeen heeft niet iedereen op dezelfde dag een begrafenis, maar wel biddag! Als ik al niet eens met kerst én oud&nieuw vrij kan krijgen, waarom dan persé met biddag wel?
de vraag was of iemand een voorbeeld kon geven waarbij men voor een begrafenis geen vrij kon krijgen. Maar goed, die vraag was misschien een beetje offtopic.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Biddag en geen school

Bericht door Gijs83 »

Mister schreef:
Gijs83 schreef:Een morgen of een middag gaan werken getuigd ook niet echt van betrokkenheid bij de Biddag.
Biddag is in een zin zonder hoofdletter, het is geen bijzonder woord ;)
Niet iedereen kan zomaar vrij nemen hoor, denk daar ook aan.
Nee, dat kan in deze maatschappij (helaas) niet meer. Maar er zijn best een hoop mensen in de reformatorische kerken, die gewoon gaan werken terwijl ze best vrij hadden kunnen nemen. Dat getuigt, denk ik, van weinig betrokkenheid bij het eigen zielenheil.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Biddag en geen school

Bericht door Gijs83 »

albion schreef:
refo schreef:We zouden op oudejaarsdag dankdag moeten houden en op nieuwjaarsdag biddag. Nu heb je ook nog een periode van november-maart overhouden waarin we blijkbaar niets te bidden/danken hebben.

Er is echter één nadeel. De collecteopbrengsten zullen dalen. Daarom zal het wel niet doorgaan.
Dat doen ze wel op Urk dacht ik.
In Urk is op Oudjaarsdag dankdag en biddag is ergens in februari. De vissersvloot ligt daarvoor 1 week thuis, las ik op wikipedia.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16756
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Biddag en geen school

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:Nee, dat kan in deze maatschappij (helaas) niet meer. Maar er zijn best een hoop mensen in de reformatorische kerken, die gewoon gaan werken terwijl ze best vrij hadden kunnen nemen. Dat getuigt, denk ik, van weinig betrokkenheid bij het eigen zielenheil.
Ik sluit niet uit dat daaraan in sommige gevallen de prediking debet is.
Als je toch maar moet afwachten of het je misschien ooit gegeven wordt...
Ik denk terug aan de schokkende reportages over de drankketen op de Veluwe, een paar jaar geleden in CV Koers. De uitspraken van de jongeren die zich daar zat zopen, afkomstig uit de uiterste rechterflank van de gereformeerde gezindte, wezen ook op een schokkend fatalisme. De kans dat je uitverkoren bent is immers zó piepklein -hoorden ze elke zondag- dat het ook niet meer zoveel uitmaakt wat je doet, verloren gaan doe je waarschijnlijk toch.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2478
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Biddag en geen school

Bericht door Bonny »

Gijs83 schreef:
Mister schreef:
Gijs83 schreef:Een morgen of een middag gaan werken getuigd ook niet echt van betrokkenheid bij de Biddag.
Biddag is in een zin zonder hoofdletter, het is geen bijzonder woord ;)
Niet iedereen kan zomaar vrij nemen hoor, denk daar ook aan.
Nee, dat kan in deze maatschappij (helaas) niet meer. Maar er zijn best een hoop mensen in de reformatorische kerken, die gewoon gaan werken terwijl ze best vrij hadden kunnen nemen. Dat getuigt, denk ik, van weinig betrokkenheid bij het eigen zielenheil.
Waarom vrij nemen op biddag, het is toch geen zondag. Er is geen opdracht in de Bijbel om op biddag vrij te nemen.
The Groom's still waiting at the altar
Plaats reactie