Biddag en geen school

golan
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 jul 2009, 23:50

Re: Biddag en geen school

Bericht door golan »

Jean le Fontain schreef:
golan schreef:Bij ons op de eerstvogende zondag. geen gedoe met vrij nemen en de kinderen van school halen.
De tijden zijn veranderd. Vroeger dacht men afhankelijke te zijn van God tegenwoordig kan de techniek en de import heel wat goed maken
Wat bedoel je met de laatste zin?
Door allerlei technische kunsten en hoogstandjes kunnen wij jaarrond allerlei groentes en fruit verbouwen. het weer is een factor die eigenlijk niet meer meetelt. Als er iets niet is dan wordt dat wel geimporteerd uit een ander land. Ik kom uit een vissersfamilie; vroeger werd er volgens de verhalen in de familie voorbede gedaan als er gevist moest worden. Tegenwoordig zijn sonar en radar om de vangst te garanderen. Stormen zijn via internet te volgen en te ontwijken. Vroeger was dat anders. Toen dacht men anders. Bij ons in de kerk hebben ze bid en dankdagen afgeschaft en verplaatst naar de reguliere zondag. Er waren gewoonweg te weinig mensen in de kerk. Vrijnemen voor een biddag of dankdag was en is geen optie meer.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Biddag en geen school

Bericht door JolandaOudshoorn »

golan schreef:
Jean le Fontain schreef:
golan schreef:Bij ons op de eerstvogende zondag. geen gedoe met vrij nemen en de kinderen van school halen.
De tijden zijn veranderd. Vroeger dacht men afhankelijke te zijn van God tegenwoordig kan de techniek en de import heel wat goed maken
Wat bedoel je met de laatste zin?
Door allerlei technische kunsten en hoogstandjes kunnen wij jaarrond allerlei groentes en fruit verbouwen. het weer is een factor die eigenlijk niet meer meetelt. Als er iets niet is dan wordt dat wel geimporteerd uit een ander land. Ik kom uit een vissersfamilie; vroeger werd er volgens de verhalen in de familie voorbede gedaan als er gevist moest worden. Tegenwoordig zijn sonar en radar om de vangst te garanderen. Stormen zijn via internet te volgen en te ontwijken. Vroeger was dat anders. Toen dacht men anders. Bij ons in de kerk hebben ze bid en dankdagen afgeschaft en verplaatst naar de reguliere zondag. Er waren gewoonweg te weinig mensen in de kerk. Vrijnemen voor een biddag of dankdag was en is geen optie meer.
Rare kerk. In onze gemeente hebben we daar gelukkig nog geen last van en is het besef van de dagelijkse en ook jaarlijkse afhankelijkheid nog aanwezig.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Re: Biddag en geen school

Bericht door Jean le Fontain »

golan schreef:
Jean le Fontain schreef:
golan schreef:Bij ons op de eerstvogende zondag. geen gedoe met vrij nemen en de kinderen van school halen.
De tijden zijn veranderd. Vroeger dacht men afhankelijke te zijn van God tegenwoordig kan de techniek en de import heel wat goed maken
Wat bedoel je met de laatste zin?
Door allerlei technische kunsten en hoogstandjes kunnen wij jaarrond allerlei groentes en fruit verbouwen. het weer is een factor die eigenlijk niet meer meetelt. Als er iets niet is dan wordt dat wel geimporteerd uit een ander land. Ik kom uit een vissersfamilie; vroeger werd er volgens de verhalen in de familie voorbede gedaan als er gevist moest worden. Tegenwoordig zijn sonar en radar om de vangst te garanderen. Stormen zijn via internet te volgen en te ontwijken. Vroeger was dat anders. Toen dacht men anders. Bij ons in de kerk hebben ze bid en dankdagen afgeschaft en verplaatst naar de reguliere zondag. Er waren gewoonweg te weinig mensen in de kerk. Vrijnemen voor een biddag of dankdag was en is geen optie meer.
Dus hebben we God niet meer nodig?
golan
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 jul 2009, 23:50

Re: Biddag en geen school

Bericht door golan »

Jean le Fontain schreef:
golan schreef:
Jean le Fontain schreef:
golan schreef:Bij ons op de eerstvogende zondag. geen gedoe met vrij nemen en de kinderen van school halen.
De tijden zijn veranderd. Vroeger dacht men afhankelijke te zijn van God tegenwoordig kan de techniek en de import heel wat goed maken
Wat bedoel je met de laatste zin?
Door allerlei technische kunsten en hoogstandjes kunnen wij jaarrond allerlei groentes en fruit verbouwen. het weer is een factor die eigenlijk niet meer meetelt. Als er iets niet is dan wordt dat wel geimporteerd uit een ander land. Ik kom uit een vissersfamilie; vroeger werd er volgens de verhalen in de familie voorbede gedaan als er gevist moest worden. Tegenwoordig zijn sonar en radar om de vangst te garanderen. Stormen zijn via internet te volgen en te ontwijken. Vroeger was dat anders. Toen dacht men anders. Bij ons in de kerk hebben ze bid en dankdagen afgeschaft en verplaatst naar de reguliere zondag. Er waren gewoonweg te weinig mensen in de kerk. Vrijnemen voor een biddag of dankdag was en is geen optie meer.
Dus hebben we God niet meer nodig?
Jawel maar op een andere manier dan vroeger
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Biddag en geen school

Bericht door jvdg »

golan schreef:Jawel maar op een andere manier dan vroeger
Een zeer merkwaardig antwoord.
En als dat waar is, dan ziet het er somber uit.
golan
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 jul 2009, 23:50

Re: Biddag en geen school

Bericht door golan »

jvdg schreef:
golan schreef:Jawel maar op een andere manier dan vroeger
Een zeer merkwaardig antwoord.
En als dat waar is, dan ziet het er somber uit.
Wij kunnen toch dingen zelf bepalen en regelen. Wij hebben toch een eigen wil en keuze?
Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Re: Biddag en geen school

Bericht door Jean le Fontain »

golan schreef:
jvdg schreef:
golan schreef:Jawel maar op een andere manier dan vroeger
Een zeer merkwaardig antwoord.
En als dat waar is, dan ziet het er somber uit.
Wij kunnen toch dingen zelf bepalen en regelen. Wij hebben toch een eigen wil en keuze?
Meen je dat?
Gebruikersavatar
scape
Berichten: 157
Lid geworden op: 30 jun 2009, 17:42

Re: Biddag en geen school

Bericht door scape »

golan schreef:Bij ons op de eerstvogende zondag. geen gedoe met vrij nemen en de kinderen van school halen.
De tijden zijn veranderd. Vroeger dacht men afhankelijke te zijn van God tegenwoordig kan de techniek en de import heel wat goed maken
hm, bij mij in de stad betekend dat niet dat bid- en dankdag inhoudsloos zijn geworden. Er zijn genoeg aspecten t.a.v. werk en inkomen, carriere, maatschappelijke positie en verantwoording om stil te staan bij de afhankelijkheid van God.

Overigens hebben we een keer dienst. Ik vindt dat eigenlijk wel mooi. Iedereen komt in zijn werkkloffie rechtstreeks uit zijn werk. Snel een bak patat en dan naar de kerk. Juist dat contrast vindt ik mooi. Het brengt het gemeenteleven dichterbij het alledaagse.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Biddag en geen school

Bericht door jvdg »

scape schreef:
golan schreef:Bij ons op de eerstvogende zondag. geen gedoe met vrij nemen en de kinderen van school halen.
De tijden zijn veranderd. Vroeger dacht men afhankelijke te zijn van God tegenwoordig kan de techniek en de import heel wat goed maken
hm, bij mij in de stad betekend dat niet dat bid- en dankdag inhoudsloos zijn geworden. Er zijn genoeg aspecten t.a.v. werk en inkomen, carriere, maatschappelijke positie en verantwoording om stil te staan bij de afhankelijkheid van God.

Overigens hebben we een keer dienst. Ik vindt dat eigenlijk wel mooi. Iedereen komt in zijn werkkloffie rechtstreeks uit zijn werk. Snel een bak patat en dan naar de kerk. Juist dat contrast vindt ik mooi. Het brengt het gemeenteleven dichterbij het alledaagse.
Ik ben wellicht wat ouderwets, maar dat werkkloffie zie ik niet zo zitten.
Ik vind dat als ik naar de kerk ga ik netjes gekleed dien te zijn in het besef van Wie ik daar ontmoet, en zeker gezien de aard van deze diensten.

Overigens bidden en danken we niet alleen voor "stoffelijke" zaken, maar ook en zeker voor geestelijke zaken, die uiteindelijk het allerbelangrijkste zijn.
Gebruikersavatar
scape
Berichten: 157
Lid geworden op: 30 jun 2009, 17:42

Re: Biddag en geen school

Bericht door scape »

jvdg schreef:
scape schreef:hm, bij mij in de stad betekend dat niet dat bid- en dankdag inhoudsloos zijn geworden. Er zijn genoeg aspecten t.a.v. werk en inkomen, carriere, maatschappelijke positie en verantwoording om stil te staan bij de afhankelijkheid van God.

Overigens hebben we een keer dienst. Ik vindt dat eigenlijk wel mooi. Iedereen komt in zijn werkkloffie rechtstreeks uit zijn werk. Snel een bak patat en dan naar de kerk. Juist dat contrast vindt ik mooi. Het brengt het gemeenteleven dichterbij het alledaagse.
Ik ben wellicht wat ouderwets, maar dat werkkloffie zie ik niet zo zitten.
Ik vind dat als ik naar de kerk ga ik netjes gekleed dien te zijn in het besef van Wie ik daar ontmoet, en zeker gezien de aard van deze diensten.

Overigens bidden en danken we niet alleen voor "stoffelijke" zaken, maar ook en zeker voor geestelijke zaken, die uiteindelijk het allerbelangrijkste zijn.

Maak je geen zorgen hoor . . . velen zitten doordeweek in hun zakelijk harnas dus lopen er dan nog netter bij dan op zondag. Toch ben ik het wat dit betreft oneens. Een ieder mag de kerk binnekomen zoals die is. Ik heb bijvoorbeeld geen pak, overhemd. Ik heb het niet nodig en voor mijn werk is het zelfs onwenselijk. Ik ga het ook niet aanschaffen om enkel te dragen om naar de kerk te gaan. Maar goed, God is voor mij 24-7 aangelegenheid.

T.a.v. stoffelijke zaken. Naast bid- en dankdag organiseerd mijn gemeente ook altijd een dienst voor allen in het onderwijs. Ik vindt het niet "stoffelijk" om na te denken hoe we God leren volgen, verstaan op de plek waar wij gezet zijn. In de zin dat het geestelijke juist in ons leven zichtbaar wordt. M.i. is dank- en biddag daar juist een goede dag voor om bij stil te staan.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Biddag en geen school

Bericht door Marnix »

We zijn niet minder afhankelijk van God geworden. Dat er dingen zijn veranderd, daar kan ik goed in meegaan. Wanneer komt het nog in Nederland voor dat er hongersnood is omdat de oogst grotendeels verloren is gegaan? Of dat we te weinig vlees hadden door allerlei ziekten? Daarnaast werkt een veel kleiner gedeelte in Nederland in de agrarische sector. Vroeger lag de nadruk bij bid- en dankdag voor een groot deel op de oogst, op landbouw, veehouderij, visserij. Dat wil niet zeggen dat bid- en dankdag overbodig zijn, we zijn nog steeds afhankelijk van God wat betreft werk, gezondheid enzovoorts. Daarnaast zijn er talloze mensen op de wereld wel afhankelijk van het weer, de oogst enz, is er ongelofelijk veel honger in de wereld. Een verschuiving naar dat eerste, werk in bredere zin, heeft al wel plaatsgevonden en ik hoop dat we met biddag dat laatste, honger en armoede in al die andere landen ook meer aandacht gaan geven. Past wel in het kader van de globalisering.

En of mensen daar een hele dag voor vrij nemen, 's avonds bij elkaar komen of het op zondag doen is minder belangrijk.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Biddag en geen school

Bericht door jvdg »

scape schreef:Maak je geen zorgen hoor . . . velen zitten doordeweek in hun zakelijk harnas dus lopen er dan nog netter bij dan op zondag. Toch ben ik het wat dit betreft oneens. Een ieder mag de kerk binnekomen zoals die is. Ik heb bijvoorbeeld geen pak, overhemd. Ik heb het niet nodig en voor mijn werk is het zelfs onwenselijk. Ik ga het ook niet aanschaffen om enkel te dragen om naar de kerk te gaan. Maar goed, God is voor mij 24-7 aangelegenheid.

T.a.v. stoffelijke zaken. Naast bid- en dankdag organiseerd mijn gemeente ook altijd een dienst voor allen in het onderwijs. Ik vindt het niet "stoffelijk" om na te denken hoe we God leren volgen, verstaan op de plek waar wij gezet zijn. In de zin dat het geestelijke juist in ons leven zichtbaar wordt. M.i. is dank- en biddag daar juist een goede dag voor om bij stil te staan.
Ik bedoelde en schreef: netjes
Verder zijn uiteraard de mensen die niet netjes gekleed (kunnen) gaan, meer dan welkom!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Biddag en geen school

Bericht door refo »

Ik las in een boek van dr Abraham Kuiper de vraag (van AK dus) : zouden we nog bid- en dankdiensten houden als de collecteopbrengsten niet zo hoog waren?

Waarom houden we aparte diensten voor iets waarvan we ons dagelijks afhankelijk weten? En valt er tussen de eerste woensdag van november en de tweede van maart daaropvolgend niets meer (openbaar) te danken of te bidden? Laten we dankdag houden op oudejaarsavond en biddag op nieuwjaarsmorgen. Dan sluiten we het hele jaar in een gebed en een dankgebed.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Biddag en geen school

Bericht door sela »

mooie gedachten :)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Biddag en geen school

Bericht door Luther »

refo schreef:Ik las in een boek van dr Abraham Kuiper de vraag (van AK dus) : zouden we nog bid- en dankdiensten houden als de collecteopbrengsten niet zo hoog waren?
Ds. De Leeuw heeft dat ook weleens gezegd, dat de dankdag er toch ook was voor de collecten... :quoi
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie