Biddag en geen school

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Biddag en geen school

Bericht door Marnix »

Inderdaad. Dat is net zoiets als de rokerskerk die onder het mom van vrijheid van godsdienst in cafe's wil mogen roken :)

Wat krijg je anders: Iemand richt een religieus genootschap op die leert dat je 4 dagen in de week niet hoeft te werken en vervolgens beroept men zich op de vrijheid van godsdienst om al die dagen vrij te kunnen krijgen.

Zo werkt dat dus niet. Vrijheid van godsdienst is geen reden tot het krijgen van bijzonder verlof bij christelijke of andere feestdagen en wat betreft betaald verlof, iedereen heeft gewoon een x aantal vrije dagen in het jaar en die mag je opnemen zoals je wil, met de kanttekening dat je werkgever ook weer regels kan hebben. Als je bijvoorbeeld in teamverband werkt kan je niet op ieder moment vrij krijgen omdat je ook nog rekening hebt te houden met anderen die misschien ook wel vrij willen. Ik heb vroeger, niet bij de EO hoor, ook wel eens op 2e pinksterdag of 2e kerstdag moeten werken bijvoorbeeld. Daar doe je niks aan.... en als je dan per se vrij wil moet je daar bij de keuze van werkgever rekening houden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Biddag en geen school

Bericht door Lassie »

Marnix schreef:
Lassie schreef:
dat is niet waar. Om maar een voorbeeld te geven van het onderwijs. In het onderwijs kun je maar twee vrije dagen opnemen. Stel dat je op een openbare school werkt en je wilt graag de biddag en dankdag vrij hebben, dan kun je dus niet meer naar een bruiloft of begravenis van iemand (of het moet je eigen kind zijn).

Dus waarom zou je dan twee keer op een biddag/dankdag naar de kerk moeten? Men kan toch ook s' avonds gaan en overdag werken?

zo zijn er ook mensen die verplicht zijn om te werken, en een bruiloft of begravenis ook aan hun voorbij moeten laten gaan.
Precies. Als het directe familie is kan je trouwens wel vrij krijgen buiten die 2 dagen om toch? (regulier verlof vs. bijzonder verlof)

Dat klopt, alleen als het gaat om je ouders/kinderen. Niet meer een bruiloft of begravenis van je broer/zus (wat heel triest is).
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Biddag en geen school

Bericht door Hendrikus »

Lassie schreef:Dat klopt, alleen als het gaat om je ouders/kinderen. Niet meer een bruiloft of begravenis van je broer/zus (wat heel triest is).
voorzover ik weet, verschilt dat per CAO
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Biddag en geen school

Bericht door Lassie »

Hendrikus schreef:
Lassie schreef:Dat klopt, alleen als het gaat om je ouders/kinderen. Niet meer een bruiloft of begravenis van je broer/zus (wat heel triest is).
voorzover ik weet, verschilt dat per CAO
in het onderwijs?

Bij mijn vader op school zijn de regels wat strakker gaan worden, want heel wat collega's die namen er een loopje mee (erg jammer).
Barueth
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 mei 2009, 20:52

Re: Biddag en geen school

Bericht door Barueth »

refo schreef:want er is geen plicht om de kerkdienst bij te wonen.
Dit is niet waar!
De mens heeft de plicht om de middelen der genade waar te nemen, en niet te verzuimen.

Een dag van afzondering moet toch ook kunnen, voor de Heere? Of hebben we dat ook al niet meer voor Hem over?
Het verlorene zal Ik zoeken, en het weggedrevene zal Ik wederbrengen, en het gebrokene zal Ik verbinden, en het kranke zal Ik sterken; maar het vette en het sterke zal Ik verdelgen, Ik zal hen weiden met oordeel. (Ez. 34:16)
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Biddag en geen school

Bericht door Avi »

Barueth schreef:
refo schreef:want er is geen plicht om de kerkdienst bij te wonen.
Dit is niet waar!
De mens heeft de plicht om de middelen der genade waar te nemen, en niet te verzuimen.

Een dag van afzondering moet toch ook kunnen, voor de Heere? Of hebben we dat ook al niet meer voor Hem over?
Als het over biddag gaat, je kunt toch gewoon naar school en 's-avonds naar de kerk?
Of is er twee keer kerk?
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Biddag en geen school

Bericht door -DIA- »

Avi schreef:
Barueth schreef:
refo schreef:want er is geen plicht om de kerkdienst bij te wonen.
Dit is niet waar!
De mens heeft de plicht om de middelen der genade waar te nemen, en niet te verzuimen.

Een dag van afzondering moet toch ook kunnen, voor de Heere? Of hebben we dat ook al niet meer voor Hem over?
Als het over biddag gaat, je kunt toch gewoon naar school en 's-avonds naar de kerk?
Of is er twee keer kerk?
Er is (tenmiste hier) met Biddag en Dankdag sinds mensenheugenis 2x kerk...
Meestal is één van de diensten een meer normale bid- of dankdagpreek, de tweede is
vaak een meer indringende boetepredikatie. Hoewel ik op moet merken dat dat laatste
vroeger meer algemener was als nu, maar ook nu kun je op de bid- en dankdagen nog
het aspect van een bede- en boetedag beluisteren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Biddag en geen school

Bericht door albion »

-DIA- schreef:
Avi schreef:
Barueth schreef:
refo schreef:want er is geen plicht om de kerkdienst bij te wonen.
Dit is niet waar!
De mens heeft de plicht om de middelen der genade waar te nemen, en niet te verzuimen.

Een dag van afzondering moet toch ook kunnen, voor de Heere? Of hebben we dat ook al niet meer voor Hem over?
Als het over biddag gaat, je kunt toch gewoon naar school en 's-avonds naar de kerk?
Of is er twee keer kerk?
Er is (tenmiste hier) met Biddag en Dankdag sinds mensenheugenis 2x kerk...
Meestal is één van de diensten een meer normale bid- of dankdagpreek, de tweede is
vaak een meer indringende boetepredikatie. Hoewel ik op moet merken dat dat laatste
vroeger meer algemener was als nu, maar ook nu kun je op de bid- en dankdagen nog
het aspect van een bede- en boetedag beluisteren.

Ook met bid- en dankdag hebben wij 3x kerk
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: Biddag en geen school

Bericht door aritha »

Wij één keer.
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: Biddag en geen school

Bericht door Bureaucraat »

Barueth schreef: De mens heeft de plicht om de middelen der genade waar te nemen, en niet te verzuimen.
Er zijn toch wel meer middelen, dan enkel het bijwonen van een kerkdienst.
Een dag van afzondering moet toch ook kunnen, voor de Heere? Of hebben we dat ook al niet meer voor Hem over?
God vraagt ons enkel een dag in de week apart te houden. Niet meer en niet minder.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Biddag en geen school

Bericht door JolandaOudshoorn »

aritha schreef:Wij één keer.
Wij 2x, 's middags en 's avonds. 's Morgens gaan de kinderen dus gewoon naar school en daar wordt ook aandacht besteed aan bid/dankdag.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Biddag en geen school

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:
aritha schreef:Wij één keer.
Wij 2x, 's middags en 's avonds. 's Morgens gaan de kinderen dus gewoon naar school en daar wordt ook aandacht besteed aan bid/dankdag.
Dat geldt ook voor ons.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Biddag en geen school

Bericht door Marnix »

Wij 1x. 's Avonds. Komt goed uit want overdag moet ik gewoon werken
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
golan
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 jul 2009, 23:50

Re: Biddag en geen school

Bericht door golan »

Bij ons op de eerstvogende zondag. geen gedoe met vrij nemen en de kinderen van school halen.
De tijden zijn veranderd. Vroeger dacht men afhankelijke te zijn van God tegenwoordig kan de techniek en de import heel wat goed maken
Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Re: Biddag en geen school

Bericht door Jean le Fontain »

golan schreef:Bij ons op de eerstvogende zondag. geen gedoe met vrij nemen en de kinderen van school halen.
De tijden zijn veranderd. Vroeger dacht men afhankelijke te zijn van God tegenwoordig kan de techniek en de import heel wat goed maken
Wat bedoel je met de laatste zin?
Plaats reactie