Kenmerk van de ware Christen

Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Kenmerk van de ware Christen

Bericht door Wilma van den Berg »

Graag zou ik jullie reactie lezen nav de volgende uitspraak die ik aan het begin van deze week te horen kreeg:

Echte Christenen zijn gebroken mensen

Voor alle duidelijkheid: dit heeft niets met een bepaald kerkgenootschap te maken, daar Christenen uit alle kerken, talen en tongen zullen komen. Ook niet met een bepaalde predikant, ouderling of wie dan ook maar vanuit een stukje theologie/dogmatiek.
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kenmerk van de ware Christen

Bericht door J.C. Philpot »

Wilma van den Berg schreef:Echte Christenen zijn gebroken mensen
Helemaal mee eens, het ïk van een echt Christen is in beginsel gebroken, hij of zei heeft erkend dat zijn eigen werken hem niet meer kunnen zaligen. En is afhankelijk geworden van de Ander om de schuld te betalen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Kenmerk van de ware Christen

Bericht door Marco »

Ik ben het er ook mee eens. Maar een andere stelling lijkt mij hier eigenlijk veel interessanter:

Echte christenen zijn geheelde mensen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kenmerk van de ware Christen

Bericht door J.C. Philpot »

Marco schreef:Ik ben het er ook mee eens. Maar een andere stelling lijkt mij hier eigenlijk veel interessanter:

Echte christenen zijn geheelde mensen.
Ook mee eens:
Jesaja 53:5 - Zijn striemen is ons genezing geworden.
1 Petr 2:24 - Die Zelf onze zonden in Zijn lichaam gedragen heeft op het hout; opdat wij, aan de zonden afgestorven zijnde, voor de gerechtigheid leven zouden; door Wiens striemen gij genezen zijt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Kenmerk van de ware Christen

Bericht door artistiek »

Marco schreef:Ik ben het er ook mee eens. Maar een andere stelling lijkt mij hier eigenlijk veel interessanter:

Echte christenen zijn geheelde mensen.
Dan moeten we toch eerst gebroken zijn: Hij heelt gebrokenen van harte...
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kenmerk van de ware Christen

Bericht door J.C. Philpot »

artistiek schreef:Dan moeten we toch eerst gebroken zijn: Hij heelt gebrokenen van harte...
Artistiek,
Het gaat hier om echte Christenen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Kenmerk van de ware Christen

Bericht door artistiek »

J.C. Philpot schreef:
artistiek schreef:Dan moeten we toch eerst gebroken zijn: Hij heelt gebrokenen van harte...
Artistiek,
Het gaat hier om echte Christenen.
De stelling was echte Christenen zijn gebroken mensen en daar was je het mee eens toch?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kenmerk van de ware Christen

Bericht door J.C. Philpot »

artistiek schreef:De stelling was echte Christenen zijn gebroken mensen en daar was je het mee eens toch?
Absoluut!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Kenmerk van de ware Christen

Bericht door artistiek »

J.C. Philpot schreef:
artistiek schreef:De stelling was echte Christenen zijn gebroken mensen en daar was je het mee eens toch?
Absoluut!
Zijn er ook echte Christenen die geheeld maar niet gebroken zijn?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kenmerk van de ware Christen

Bericht door J.C. Philpot »

artistiek schreef:Zijn er ook echte Christenen die geheeld maar niet gebroken zijn?
Beide zijn niet los van elkaar verkrijgbaar. God's Geest doet geen half werk, beide zullen in beginsel aanwezig zijn (al kan in de beleving het ene of andere de boventoon voeren).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Kenmerk van de ware Christen

Bericht door Kaw »

Echte Christenen zijn mensen die van God en van de naasten houden. Misschien een inkoppertje, maar het benaderd meer het doel van het christen zijn dan ons vergewissen of we wel droevig genoeg zijn.
Rochus
Berichten: 451
Lid geworden op: 26 jun 2007, 21:38

Re: Kenmerk van de ware Christen

Bericht door Rochus »

Kaw schreef:Echte Christenen zijn mensen die van God en van de naasten houden. Misschien een inkoppertje, maar het benaderd meer het doel van het christen zijn dan ons vergewissen of we wel droevig genoeg zijn.
Hoe sta je tegenover het citaat in de openingspost?
Ik denk wel dat iedere christen gebrokenheid kent.

edit: aangepast ivm niet constructief taalgebruik.
Laatst gewijzigd door Rochus op 23 feb 2009, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Kenmerk van de ware Christen

Bericht door Kaw »

Rochus schreef:
Kaw schreef:Echte Christenen zijn mensen die van God en van de naasten houden. Misschien een inkoppertje, maar het benaderd meer het doel van het christen zijn dan ons vergewissen of we wel droevig genoeg zijn.
Als ik het goed begrijp gaat het helemaal niet over het droevig (genoeg) zijn. Die tweede zin op mij over als 'een door de wesp gestoken' reactie op de topictitel, die verder geen verband houd met de openingspost.
Ik denk wel dat ieder christen gebrokenheid kent.

Dat daarnaast nog een lijst kenmerken (vruchten van de Geest) genoemd zou kunnen worden doet er in dit verband niet veel toe.
Over wespen gesproken. Een beetje zelfreflectie lijkt me wel op zijn plaats.
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Kenmerk van de ware Christen

Bericht door artistiek »

Echte Christenen zijn ootmoedig i.p.v. hoogmoedig
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kenmerk van de ware Christen

Bericht door Jongere »

Het gaat in dit topic om één kenmerk, door Wilma genoemd. Niet om een 'afstreeplijstje'.
Een echte christen is gebroken. Dan zeg ik: ja. Een echte christen kent bekering, zowel de eerste als de dagelijkse bekering die daarop volgt. En dat betekent gebrokenheid. Je oude mens sterft af.
Er zijn nog veel meer kenmerken te noemen natuurlijk, maar op dit kenmerk zeg ik volmondig ja.
Plaats reactie