theoloog schreef:Volgens het goede gebruik van de exegese ga je eerst te raden in de context van het hoofdstuk, als er iets niet helder is. Omdat Jezus zelf een aantal Koninkrijksgelijkenissen uitspreekt ga ik ervan uit dat deze allemaal op datzelfde koninkrijk slaan. Dus al deze gelijkenissen zeggen iets over een andere kant van deze diamant. Als Jezus dus zegt in vers 31 dat de akker de wereld is, moet je niet opeens denken dat Hij iets anders heeft bedoeld in het voorafgaande. Het staat er gewoon niet bij in de eerste gelijkenis. Ja en als je niet meer letterlijk de tekst wil lezen in vers 39 dan houdt het ook voor mij op. Wat moet ik dan? Eerst wachten tot je je dogmatische bril wil afzetten?
Ik heb nu eenmaal geleerd dat je eerst exegese moet doen, dan bibliologie, dan systematische theologie(dogmatiek), dan praktische theologie en wel in die volgorde. Theologie is gewoon ook een ambacht blijkbaar, dus hard studeren. Wat ik met het voorgaande wil zeggen is dat onze dogmatiek uit de Schrift moet opkomen en niet andersom. Als je daar meer over wil weten dan kan ik best een ander topic openen. Ik zie hier gebeuren waar ik altijd voor waarschuw in mijn lessen verantwoord bijbelgebruik: je gaat in de tekst jouw mening in lezen, heet ook wel dogmatische bijbelgebruik.
De een leest in ieder tekst of pericoop: ellende-verlossing-dankbaarheid
De ander leest in iedere tekst of pericoop: de bedelingenleer
Een baptist leest in iedere tekst een bevestiging van zijn doopleer
Een Maranathaman ziet overal de terugkomst van Jezus
enz.
Ik wil niet zeggen dat ik daar geen last van heb, maar het eerlijk luisteren samen naar de Schrift liefst met zoveel mogelijk gezichtspunten kan ons een groot eind op weg helpen.
Even terug naar de tekst: de koninkrijksverwachting die Jezus uitspreekt is echt lastig voor ons in logische hokjes te plaatsen. Het is het Koninkrijk dat al zichtbaar is en tegelijkertijd ook weer niet. Het is het Koninkrijk waarin de Messias de macht heeft over de gehele schepping (kosmos). Voor dit Koninkrijk is Israel geroepen om het te vestigen op aarde (ex. 19:6) door zich te houden aan Gods volmaakte wetten, maar dat is schromelijk mislukt. Nu zal de ware Messias der Schriften wel dit Koninkrijk vestigen. Dit Koninkrijk is zowel een letterlijk Koninkrijk als een geestelijk Koninkrijk. Van dit Koninkrijk wordt je onderdaan door van boven geboren te worden en niet door afstamming of verbond (Joh 3). Uiteindelijk zal Jezus dit Koninkrijk als het voltooid is teruggeven aan Zijn Vader (1 Kor 15) en dan zal God zijn, alles en in allen. Dit Koninkrijk heeft ook een openbaring onder de heidenen, het mysterie wat Paulus gezien heeft, en waarover hij schrijft in Efeze 2 en 3. Als je er meer over wilt weten doe gewoon eens een bijbelstudie op het woord Koninkrijk in het NT. En schrijf alle implicaties eens voor jezelf op. Je zult versteld staan.
Ik denk niet, dat je dan de Bijbel goed begrepen hebt, Theoloog.
Het is allemaal heel prachtig al die verschillende theorieën om de Bijbel uit te leggen, en al die methoden die je noemt, zijn mij ook niet onbekend, hoor.
Maar je zit zo verstrikt in je systeem, dat je niet meer als een kind de Bijbel kan lezen. Voor de wijzen en verstandigen verborgen, zeg maar.
En bovendien, hoe je ook theologiseert, als je een tijdje in een gemeente werkt (wat ik begrijp, dat jij doet), kom je er vanzelf wel achter, dat niet alle naamchristenen ware gelovigen zijn. Er zijn ook mensen die na verloop van tijd het geloof vaarwel zeggen.
Terug naar de gelijkenissen.
Natuurlijk hebben die gelijkenissen verband met elkaar. Daarom zeg ik ook, dat er aan jouw uitleg wel het een en ander valt af te dingen, omdat er enkele verzen later gesproken wordt over Zijn Koninkrijk, waaruit Hij degenen zal halen die ongerechtigheid doen.
Verder ga je ook voorbij aan wat er bijvoorbeeld in vers 20 staat: die het Woord hoort en terstond met vreugde ontvangt. Dat duidt ook op luisteraars binnen de gemeente.
theoloog schreef:Het spijt me maar ik lees nergens dat de gemeente in plaats is gekomen van Israel. Israel en de heidenen blijven 2 grootheden in het nieuwe Koninkrijk van de Messias.
Je breidt de discussie nu wel heel erg uit. Dat geeft niet, maar het is goed om dat te vast te stellen.
Paulus legt in 1 Korinthe 10 zelf de link tussen Israël en de gemeente uit de heidenen. Waarom zou ik dat dan niet mogen doen?
theoloog schreef:Ik kan het met je eens zijn dat de kinderen van gelovigen in Christus geheiligd zijn volgens Paulus uitspraken in 1 Kor 7 vers 4. En op grond daarvan kun je kinderen dopen en niet op grond van het verbond met Israel. Daar is echt teveel voor veranderd in het NT. De doop in plaats van de besnijdenis is geen bijbels verantwoorde uitspraak. De drie bijbelteksten die worden aangehaald slaan daar totaal niet op. Vooral niet de tekst in Hand 2 waar juist alleen Joden aanwezig waren. Dus ik blijf met veel vragen zitten.
Dat kan ik me voorstellen. Maar het zijn wel vragen, waar de belijdenisgeschriften helder antwoord op geven, gebaseerd op Gods Woord.
Dat de Doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen, lees je door het hele Nieuwe Testament heen. De gelovigen uit de heidenen hoeven niet meer besneden te worden, maar wel gedoopt.
Helemaal er gedetailleerd op ingaan, wil ik hier niet, want dan wordt het helemaal zo'n brede discussie.
Zie verder over dit onderwerp in het topic over de gezonde kinderdoop.
theoloog schreef:Ik had nou juist iemand uit het 'kamp' van de bijbel + belijdenisgeschriften opgevoerd
die mijn moeite snapt. Maar ja ach. Het is veel werk om te lezen.
Ik heb die moeite niet, nee.