Ander schreef:
(aangehaald)
Dat ook Nederlandt zoo langen tydt by de zuivere leere der waerheit gebleven is, man men ook eenigsins aen den Katechismus als een middel toeschryven, dewyl hy die genen die ketelachtig van gehoor zyn en die naer verandering staen, in den bandt houdt, daer ze niet wel konnen uitwyken, of ze worden straks ontdekt.
Ik geloof dit vast. Nederland zat (denk ik) midden in een godsdienststrijd (Gomarus en Arminius). In Duitsland was het al niet beter gesteld. Wij moesten altijd de leer verdedigen tegenover de roomsen, arminianen en wat dies meer, dus we moesten wel een geschrift erbij hebben dat helder de geloofszaken uitlegt.
Wij gaan iedere zondag naar Gods Kerk om te luisteren hoe het Woord uitgelegd wordt. Als wij er zo tegen zijn om naar de uitleg van de HC te luisteren, vraag ik me af waarom we dan wel zondags naar de kerk gaan om naar de uitleg van een bijbeltekst te luisteren, die ook maar door mannen /vrouwen van gelijke bewegingen als wij worden uitgelegd. Laten we dan ook maar geen preken lezen (waarin verwoord wordt de gedachte van de predikant) en laten we alleen maar Gods Woord lezen en herlezen en herlezen en herlezen en het uitleggen zoals wij dan denken dat het moet zijn.
Als je de levensgeschiedenissen (en die zijn bij sommigen hier op het forum uit den boze) leest hoe begaafd ze waren, hoe jong ze al waren toen ze op de universiteit zaten en hoeveel talen ze spraken (latijn en grieks hoorde daarbij) en in hoeveel vakken ze zich gespecialiseerd hebben naast de theologie, dan mogen wij wel wat zeggen, want wij weten het met ons verstand veel beter, n'est-ce-pas?
Jongere schreef:
Alles is ondergeschikt aan de Heilige Schrift, jvdg. Daar zal ik nooit op inleveren. Dus ook een geschrift gemaakt door twee mensen enkele eeuwen terug.
Ik zeg voor de zoveelste keer dat ik geen kritiek uitoefen op de inhoud, al moet dat altijd kunnen geloof ik. Ik snap dus ook niet zo goed waarom Ander dit wil suggereren met zijn posting.
Maar ik vind het gevaarlijk als welk geschrift dan ook buiten de Bijbel om gewaardeerd gaat worden in de bewoordingen die ik hier lees. Zelfs "onderschikken aan de Heilige Schrift"!? Alsof het gelijk zou zijn eraan!? De Heilige Schrift is het geopenbaarde Woord van de levende God..
Je kunt niet zeggen: ja, ik geloof dat het niet geïnspireerd is, maar kritiek mag je er niet op hebben.
Ik geloof ook dat alles ondergeschikt is aan de Heilige Schrift. En de opstellers van de HC pretenderen zich helemaal niet dat ze het beter weten dan Gods Woord.
Maar dat jij twijfelt dat de HC kan dwalen, daar ben ik het niet mee eens. Ik geloof nl. dat elke dominee die zegen krijgt op zijn preek geïnspireerd is door de Heilige Geest en dat hij op dat moment niet kan dwalen. Zo geloof ik ook dat de HC met biddend opzien is geschreven, is getoetst.
Lees dan de Bijbel ook maar in de oorspronkelijke taal, want de vertalers hebben de Bijbel vertaald met dezelfde nauwkeurigheid dat de HC opstellers zich met hun taak hebben bezig gehouden.
Volgens Wikipedia:
Wikipedia schreef:
Heidelberger Catechismus is op verzoek van keurvorst Frederik III van de Palts geschreven door Caspar Olevianus en Zacharias Ursinus. Aanleiding was de onduidelijkheid over de aard en de positie van het avondmaal. Frederik gaf de opdracht aan Zacharias Ursinus, hoogleraar dogmatiek aan de Heidelbergse universiteit.
Uitgaande van deze geschriften en van wat er in Bazel, Zürich, Genève, Emden en Londen al op het gebied van catechese beschikbaar was, werd de catechismus geschreven. In de eindredactie heeft met name Olevianus een grote hand gehad. In januari 1563 werd de Catechismus door een speciaal bijeengeroepen synode officieel verklaard. Op verzoek van Olevianus werd in de tweede editie de omstreden vraag en antwoord 80 over de "Werkelijke Tegenwoordigheid" in de rooms-Katholieke mis toegevoegd.
De Heidelbergse Catechismus werd door Petrus Datheen naar Nederland gebracht. Hij voegde hem toe aan zijn psalmbundel. De Synode van Dordrecht (1618-1619) toetste de Catechismus en schreef hem voor als document dat ambtsdragers en hoogleraren dienden te ondertekenen.
De Noord-Hollandse provinciale synode van Alkmaar in 1573 schreef voor dat er 's middags een preek over een onderwerp uit de catechismus diende te worden gehouden. Dit voorbeeld werd door andere provinciale synoden gevolgd. Tegenwoordig wordt nog steeds in gemeentes uit de gereformeerde gezindte 's middags een preek over deze catechismus gegeven. einde Wikipedia
Zoals je ziet: Het waren geen kleine jongens die zich er mee bezig hielden. Ze hebben ook andere geschriften onderzocht. En de Synode van Dordrecht hebben de HC ook nog eens een keer getoetst. Waaraan? Juist... aan de Bijbel.