Onze plicht om op vakantie ter kerke te gaan, en waar

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Onze plicht om op vakantie ter kerke te gaan, en waar

Bericht door Marnix »

Precies. Ik woon 15 minuten fietsen van de kerk vandaan. Gaat prima :)

Met op vakantie een preek luisteren / lezen heb ik minder moeite, hoewel het mooi is als je in de buurt naar de kerk kan gaan. Maar ik zoek mijn vakantiebestemming daar nou ook weer niet op uit, ik ga ergens naartoe en vervolgens kijk ik naar de mogelijkheden.

--------------------------------------------------------------
Moderator info
Op verzoek van Bert Mulder diverse postings hierheen overgeheveld.

Bert Mulder schreef:Het doel van dit onderwerp is om degenen die offtopic zijn in het onderwerp over onze plicht aangaande art. 28, een onderwerp te geven waar ze kunne poste....


mvg,Tiberius
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Onze plicht zich aan de gemeente Gods te voegen, NGB art. 28

Bericht door Mister »

Marnix schreef:Precies. Ik woon 15 minuten fietsen van de kerk vandaan. Gaat prima :)

Met op vakantie een preek luisteren / lezen heb ik minder moeite, hoewel het mooi is als je in de buurt naar de kerk kan gaan. Maar ik zoek mijn vakantiebestemming daar nou ook weer niet op uit, ik ga ergens naartoe en vervolgens kijk ik naar de mogelijkheden.
In dat opzicht zijn moderne technieken ook erg mooi. MP3's van gehouden diensten op de laptop/cd/mp3-speler mee.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Onze plicht zich aan de gemeente Gods te voegen, NGB art. 28

Bericht door Ariene »

Mister schreef:
Marnix schreef:Precies. Ik woon 15 minuten fietsen van de kerk vandaan. Gaat prima :)

Met op vakantie een preek luisteren / lezen heb ik minder moeite, hoewel het mooi is als je in de buurt naar de kerk kan gaan. Maar ik zoek mijn vakantiebestemming daar nou ook weer niet op uit, ik ga ergens naartoe en vervolgens kijk ik naar de mogelijkheden.
In dat opzicht zijn moderne technieken ook erg mooi. MP3's van gehouden diensten op de laptop/cd/mp3-speler mee.
Je kan altijd wel in de buurt naar de kerk ;)

Wij gaan altijd 's morgens naar de kerk van het land, en 's middags luisteren we een mp3

Ik vind het juist heel bijzonder om een buitenlandse kerkdienst bij te wonen.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Onze plicht zich aan de gemeente Gods te voegen, NGB art. 28

Bericht door Mister »

Ariene schreef: Ik vind het juist heel bijzonder om een buitenlandse kerkdienst bij te wonen.
Jawel, maar het moet wel verstaanbaar zijn. Mijn Noors/Zweeds/Deens/Tsjechisch/Spaans is wat stoffig. ;)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Onze plicht zich aan de gemeente Gods te voegen, NGB art. 28

Bericht door memento »

In meeste landen is in de grote steden altijd wel een Engelstalige dienst te vinden. Vereist meestal alleen een btje google-en.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Onze plicht zich aan de gemeente Gods te voegen, NGB art. 28

Bericht door Ariene »

Mister schreef:
Ariene schreef: Ik vind het juist heel bijzonder om een buitenlandse kerkdienst bij te wonen.
Jawel, maar het moet wel verstaanbaar zijn. Mijn Noors/Zweeds/Deens/Tsjechisch/Spaans is wat stoffig. ;)
Van mij hoeft het niet verstaanbaar te zijn.
Ik ben ook in Denemarken geweest, dat was echt een taal waar ik geen touw aan vast kon knopen.
Maar toch hoor je de bekende elementen.
En de wijs van de psalmen/gezangen komen vaak overeen met de voor ons bekende melodiën.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Onze plicht zich aan de gemeente Gods te voegen, NGB art. 28

Bericht door Marco »

Artikel 28 - en ook dit topic - gaat over het zich voegen bij de gemeente. Niet zozeer over het incidenteel kerkbezoek op een vakantieadres, al is dat wellicht een apart topic waard.

Om het onderwerp nog wat breder te trekken dan alleen de NGB: de apostolische geloofsbelijdenis spreekt van "één heilige, algemene christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen. Let op de zinsbouw, en ook de nummering: dit is één artikel. "De gemeenschap der heiligen" is een bijstelling bij "heilige algemene christelijke kerk". Oftewel: de kerk is een gemeenschap van de heiligen.

Dat houdt in dat er een gemeenschap zijn moet. Je bent alleen een gemeenschap als je met elkaar omgaat. De kerk is dus een zichtbaar iets, er is niet zoiets als een onzichtbare kerk. En dat is ook de kerk van art. 28: je kunt je niet bij een onzichtbare gemeente voegen.

En deze oproep kan dus inderdaad betekenen (zeker in combinatie met art. 29) dat je je woonplaats kiest met je kerkkeus als argument. En wel zó dat je niet alleen in staat bent, op zondag de kerkdiensten bij te wonen, maar ook dat je door de week in staat bent, met het gezin kerkelijk meelevend te zijn.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Onze plicht zich aan de gemeente Gods te voegen, NGB art. 28

Bericht door Marnix »

Ariene schreef:Van mij hoeft het niet verstaanbaar te zijn.
Ik ben ook in Denemarken geweest, dat was echt een taal waar ik geen touw aan vast kon knopen.
Maar toch hoor je de bekende elementen.
En de wijs van de psalmen/gezangen komen vaak overeen met de voor ons bekende melodiën.
Hm dat zou ik niet snel doen. Als ik niet mee kan zingen en een half uur moet luisteren naar een preek waar ik niks van versta, heeft het niet echt een meerwaarde. Het zou voor me "leuk zijn om eens mee te maken" maar daarvoor is de zondag volgens mij niet. Het is om God te loven en te prijzen en onderwezen te worden door Hem. Dan kan ik toch beter een dienst in eigen taal of in een taal die ik versta, beluisteren.
Marco schreef:Artikel 28 - en ook dit topic - gaat over het zich voegen bij de gemeente. Niet zozeer over het incidenteel kerkbezoek op een vakantieadres, al is dat wellicht een apart topic waard.

Om het onderwerp nog wat breder te trekken dan alleen de NGB: de apostolische geloofsbelijdenis spreekt van "één heilige, algemene christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen. Let op de zinsbouw, en ook de nummering: dit is één artikel. "De gemeenschap der heiligen" is een bijstelling bij "heilige algemene christelijke kerk". Oftewel: de kerk is een gemeenschap van de heiligen.

Dat houdt in dat er een gemeenschap zijn moet. Je bent alleen een gemeenschap als je met elkaar omgaat. De kerk is dus een zichtbaar iets, er is niet zoiets als een onzichtbare kerk. En dat is ook de kerk van art. 28: je kunt je niet bij een onzichtbare gemeente voegen.

En deze oproep kan dus inderdaad betekenen (zeker in combinatie met art. 29) dat je je woonplaats kiest met je kerkkeus als argument. En wel zó dat je niet alleen in staat bent, op zondag de kerkdiensten bij te wonen, maar ook dat je door de week in staat bent, met het gezin kerkelijk meelevend te zijn.
Helemaal mee eens. Ik zou daar zeker rekening mee houden als ik zou verhuizen. En nog even en dat gaat ook wel gebeuren. Ik zal alleen niet, zoals sommige vrijgemaakten bijvoorbeeld graag zouden willen, daarbij alleen maar naar kerken binnen mijn eigen kerkverband kijken :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Onze plicht zich aan de gemeente Gods te voegen, NGB art. 28

Bericht door Gijs83 »

memento schreef:In meeste landen is in de grote steden altijd wel een Engelstalige dienst te vinden. Vereist meestal alleen een btje google-en.
Wat heb je aan een Engelstalige dienst? De Boodschap is toch het beste te verstaan in je eigen moedertaal? In de vakanties zou ik dan ook niet direct buitenlandstalige dienst bezoeken, dan maar liever een prekenbandje luisteren of een preek lezen. Meeste diensten zul ook veraf staan van refo-cultuur/leer.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Onze plicht zich aan de gemeente Gods te voegen, NGB art. 28

Bericht door Mister »

Gijs83 schreef:
memento schreef:In meeste landen is in de grote steden altijd wel een Engelstalige dienst te vinden. Vereist meestal alleen een btje google-en.
Wat heb je aan een Engelstalige dienst? De Boodschap is toch het beste te verstaan in je eigen moedertaal? In de vakanties zou ik dan ook niet direct buitenlandstalige dienst bezoeken, dan maar liever een prekenbandje luisteren of een preek lezen. Meeste diensten zul ook veraf staan van refo-cultuur/leer.
Vooroordeel? Ga eens naar Engeland/Schotland bijvoorbeeld!
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Onze plicht zich aan de gemeente Gods te voegen, NGB art. 28

Bericht door memento »

Gijs83 schreef:
memento schreef:In meeste landen is in de grote steden altijd wel een Engelstalige dienst te vinden. Vereist meestal alleen een btje google-en.
Wat heb je aan een Engelstalige dienst? De Boodschap is toch het beste te verstaan in je eigen moedertaal? In de vakanties zou ik dan ook niet direct buitenlandstalige dienst bezoeken, dan maar liever een prekenbandje luisteren of een preek lezen. Meeste diensten zul ook veraf staan van refo-cultuur/leer.
Ach, hoeft niet hoor. Zo heb ik in Praag eens een prachtige leespreek van Luther, over de rechtvaardiging door het geloof (gebaseerd op een tekst uit Romeinen), meegemaakt in de Amerikaanse Evangelisch-Lutherse gemeente aldaar.

(Helaas was het jaar daarna de eigen predikant er, die een preek hield over "baptismal regeneration")
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Onze plicht zich aan de gemeente Gods te voegen, NGB art. 28

Bericht door Gijs83 »

Mister schreef:
Gijs83 schreef:
memento schreef:In meeste landen is in de grote steden altijd wel een Engelstalige dienst te vinden. Vereist meestal alleen een btje google-en.
Wat heb je aan een Engelstalige dienst? De Boodschap is toch het beste te verstaan in je eigen moedertaal? In de vakanties zou ik dan ook niet direct buitenlandstalige dienst bezoeken, dan maar liever een prekenbandje luisteren of een preek lezen. Meeste diensten zul ook veraf staan van refo-cultuur/leer.
Vooroordeel? Ga eens naar Engeland/Schotland bijvoorbeeld!
Nou niet echt, maar je eigen taal is toch het best te volgen?! Wat heb je dan aan een anderstalige preek?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Onze plicht zich aan de gemeente Gods te voegen, NGB art. 28

Bericht door jvdg »

Gijs83 schreef:
Mister schreef:
Gijs83 schreef:
memento schreef:In meeste landen is in de grote steden altijd wel een Engelstalige dienst te vinden. Vereist meestal alleen een btje google-en.
Wat heb je aan een Engelstalige dienst? De Boodschap is toch het beste te verstaan in je eigen moedertaal? In de vakanties zou ik dan ook niet direct buitenlandstalige dienst bezoeken, dan maar liever een prekenbandje luisteren of een preek lezen. Meeste diensten zul ook veraf staan van refo-cultuur/leer.
Vooroordeel? Ga eens naar Engeland/Schotland bijvoorbeeld!
Nou niet echt, maar je eigen taal is toch het best te volgen?! Wat heb je dan aan een anderstalige preek?
Vergis je niet Gijs, heel veel RF-ers zijn, zoals je niet ontgaan zal zijn, heel goed in staat een engelstalige predikatie te beluisteren.
En, moet ik je zeggen, al ontgaan mij ook wel eens de nuances, veel van die anderstalige predikaties kunnen de ziel raken.
De Heere is, met eerbied gesproken, niet taalgebonden.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Onze plicht om op vakantie ter kerke te gaan, en waar

Bericht door Gian »

:quoi

Wat is het doel van dit topic?

Als ik op vacantie ga zoek ik wel wat op.
Met een beetje mazzel is het geen moskee oid..

En anders een keertje niet.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Onze plicht om op vakantie ter kerke te gaan, en waar

Bericht door Bert Mulder »

Het doel van dit onderwerp is om degenen die offtopic zijn in het onderwerp over onze plicht aangaande art. 28, een onderwerp te geven waar ze kunne poste....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie